Lanovku z Čech na Hochficht Rakušané vítají. Ekologové jsou ale proti

aktualizováno  12:05
Osud lanovky z Nové Pece do lyžařského areálu Hochficht je zatím nejistý. Rakouští provozovatelé lanovek i mnohé šumavské obce by ji uvítali s nadšením, za jistých podmínek s ní souhlasí i Správa Šumavy. Čeští ekologové ale varují, že lanovka může ohrozit cenná území Šumavy.

Lanovka Hochfichtbahn | foto: www.hochficht.at

Ekologům vadí, že by šumavskými lesy měla vést lanovka přepravující denně stovky lidí. A to i přesto, že park její stavbu podmiňuje tichým provozem, který by nerušil zvěř.

"Záměr dopravovat lyžaře z Česka na rakouské sjezdovky mimořádně cenným územím Národního parku a Chráněnou krajinnou oblastí Šumava je v rozporu s posláním obou chráněných území. Všechny varianty představují negativní dopady na vzácnou přírodu," upozorňuje Jaromír Bláha z Hnutí DUHA.

Naopak ředitel střediska Hochficht Richard Brillinger by lanovku uvítal. Mluví o ní už devatenáct let. "Jsme na spolupráci s českou stranou připraveni. Z centra areálu chceme vybudovat sedačkovou lanovku na Reischlsberg, tedy Hraničník," vysvětlil Brillinger.

Právě tam by měla plánovaná lanová dráha z Nové Pece vést. Podle Brillingera je škoda, že na české straně Šumavy nejsou sjezdovky. Ty už ale neplánuje ani Jihočeský kraj, který o nich v minulosti hovořil. "Jsme naopak připraveni vybudovat bariéry, které by divokému sjezdovému lyžování na české straně kopců zabránily," doplnil jihočeský hejtman Jiří Zimola.

2,5 km lanové dráhy za čtvrt miliardy

Vrcholový kříž na Smrčině - HochfichtuStavbu zhruba 2,5 kilometru dlouhé lanové dráhy z Klápy na Reischelberg (Hraničník) nejvíc podporuje Horní Planá a další obce v okolí. Plánský starosta Jiří Hůlka tvrdí, že to je jediný způsob, jak vyřešit vysokou nezaměstnanost a celkový pokles rozvoje této části Lipenska.

Právě zimní měsíce jsou pro místní, z nichž většina pracuje v turistickém ruchu, nejkrušnější. Tehdy jim, na rozdíl od léta, kdy ke břehům Lipenského jezera míří tisíce návštěvníků, nemá oblast co nabídnout. Mnoho penzionů majitelé raději zavřou a zhruba každý pátý člověk se ocitá bez práce.

Hotely, které chtějí zimu přežít, musejí své hosty na Hochficht vozit. Zatímco teď trvá cesta autem z Horní Plané do rakouského lyžařského areálu přes hraniční přechod Zvonková zhruba hodinu, lanovka by ji zkrátila na 20 minut.

Podle průzkumů přitom za sezonu po úzké zničené silnici jezdí tam a zpět 90 kilometrů až 80 tisíc lidí. Mnozí si přitom zkracují cestu přes zamrzlou hladinu Lipna.

Stavba lanové dráhy do Rakouska by si vyžádala zhruba čtvrt miliardy korun. Místní obyvatelé, podnikatelé i turisté už na podporu lanovky podepisovali dvě petice adresované vládě a ministerstvu. Celkem se pro ni dosud vyjádřilo okolo deseti tisíc lidí.

Další varianty

Lanovka ale není jedinou možnou variantou. Lyžaře by mohly do Rakouska vozit i ekologické autobusy. Jenže cesta přes hraniční přechod Zadní Zvonková je nejen dlouhá, ale i ve špatném technickém stavu. V zimě se na ní řidiči často potýkají se závějemi.

"Autobusy by zde musely jezdit kyvadlově, není možné, aby se na této úzké silnici potkaly dva. To by neprojely," podotkl ředitel jihočeské správy a údržby silnic Miloslav Ouředník.

Správa národního parku si naopak dopravu autobusy umí představit. Podobný systém už totiž funguje v některých částech parku, kde takzvané zelené autobusy vozí kromě turistů i cyklisty. Poprvé po 13 letech ale Správa Šumavy nevyloučila ani lanovku. "Dokud nebudeme znát výsledky studie, nemůžeme vyloučit žádnou variantu, tedy ani lanovku," uvedl ředitel NP Šumava František Krejčí.


Zobrazit místo Lanovka Nová Pec - Hochficht na větší mapě
Autoři:

Nejčtenější

Influenceři chtějí všechno zadarmo. Běžte pracovat, odbyl je hoteliér

Někteří cestovatelé se snaží vyměnit své fotografie na sociálních sítích za...

Je to práce snů. Cestujete si po světě, své fotografie zveřejňujete na sociálních sítích, a pokud jste opravdu dobří...

Dovolené tisíců Čechů v ohrožení, neštěstí Boeingu dopadá na cestovky

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Ohrožené dovolené s odletem z menších českých letišť nebo osekaná linka na Kapverdské ostrovy a do sousedního Senegalu....

Otřesné cesty na Ukrajině a úplatky. Dojeli jsme na jawách až do Ruska

Bitevník Aurora v Petrohradu

Rusko na nás udělalo výborný dojem, tedy až na nedůvtipné celníky a úplatné policisty. Na Ukrajině jsme zase museli dát...

Prázdné a nenápadné pláže v Itálii. Užijte si dovolenou bez návalu ve vodě

Monopoli, zátoka Porta Vecchia

Itálie není jen Bibione, Caorle či Portofino. I v jedné z nejnavštěvovanějších zemí světa se najdou místa u moře, kde...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Další z rubriky

Zimní romantika kousek za Prahou. Toulání na lyžích po zasněžených Brdech

Fotogenický pěchotní srub „Benešák“, který dobře známe z filmu Obecná škola.

Nejvyšší vrcholy Brd tvoří v zimě často jediný zasněžený ostrůvek uprostřed středních Čech. Pro kvalitní lyžování...

Místo na běžky jdeme pěšky. Výstup na osamoceného beskydského velikána

Travný z Lysé hory

Typické panorama Beskyd si není možné představit bez charakteristické siluety hory Travný, opomíjeného souseda Lysé...

Je to drahé, ale luxusní. Výlet za tři stovky na Dlouhé stráně na běžkách

U horní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně

Utrácet nehorázné sumy na sjezdovkách se stalo samozřejmostí, zatímco na běžkách je u nás zvykem jezdit zadarmo. Ne...

Najdete na iDNES.cz