Neděle 27. září 2020, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 27. září 2020 Jonáš

Galapágy, Grónsko, Antarktida. Obří výletní lodě míří do nových oblastí

Už to není jen Středomoří, norské fjordy, Karibské moře či Perský záliv. Byznysu obřích výletních lodí se daří a operátoři se snaží nabídnout svým zákazníkům nové neotřelé destinace. „Plovoucí hotely“ nově zajíždějí i do míst dříve nepoznaných.

Výletní loď Costa Luminosa kotví ve fjordu před grónským přístavem Ilulissat. | foto: (patano) CC-BY-SACreative Commons

Každý den v jiném městě či na jiném ostrově, hotel jede s vámi a při přesunech si užíváte luxusního komfortu, dobré gastronomie i nepřeberných množství zábavy. To je ve zkratce způsob dovolené v „plovoucích hotelech“, na velkých výletních lodích.

Zrodil se globální byznys

Odvětví výletních plaveb, který se historicky ve velkém rozvinulo nejprve v Karibském moři a cílilo hlavně na americké zákazníky, zaznamenalo v posledních letech boom zájmu i v Evropě.

Fotogalerie

Díky zvýšené konkurenci a klesajícím cenám začaly být plavby dostupné i pro střední třídu. Jenže přístavů, které jsou schopné přijmout velké lodě, není třeba ve Středozemním moři neomezené množství a zákazníci chtějí vidět stále něco nového – a tak nové destinace hledají i provozovatelé cruisů, jak se tomuto druhu cestování říká.

Z výletních plaveb se během poslední dekády stal bez nadsázky globální byznys. Dnes je na zeměkouli již jen málo částí světového oceánu (takových, kde jsou alespoň nějaké ostrovy), kam cruisy vůbec nezavítají – a pokud ano, je to nejčastěji kvůli bezpečnosti. O rozprostření výletních plaveb po celé planetě svědčí i stále klesající ceny za leteckou dopravu.

Vždyť velká většina zákazníků se samozřejmě stále rekrutuje z hospodářsky vyspělých zemí, a pokud jde plavbu v nějakém odlehlém koutě Země, je potřeba se do přístavu také nějak dopravit. A doby, kdy letenka na druhý konec světa stála násobky průměrného příjmu, jsou dávno pryč.

Japonsko, Grónsko či Galapágy

Jak vypadá zájem o výletní plavby v Česku? Navzdory přece jen stále nižší kupní cíle byznys kopíruje světové trendy, byť s mírným zpožděním. „V nabídce se nově objevují oblasti, které dosud byly na českém trhu spíše výjimečné nebo se neprodávaly vůbec“, říká Michal Anthis ze společnosti PT Tours International, která patří mezi největší pořadatele výletních plaveb v Česku.

Klasika všech klasik. Přístavem v Miami projde ročně nejvíce výletních lodí na...

Klasika všech klasik. Přístavem v Miami projde ročně nejvíce výletních lodí na světě. Pohled z horní paluby na miamský downtown.

„Mnozí naši zákazníci mají prostě pocit, že na mořích kolem Evropy už viděli skoro všechno, v Karibiku už také byli, a hledají něco nového. Přitom i okruhy, které doslova voní exotikou, nemusí být přehnaně drahé – například osmidenní plavba z Malediv přes Srí Lanku a podél pobřeží Indie do Bombaje cenově začíná (bez započtení letenky) na jedenácti a půl tisíci korunách,“ tvrdí Anthis.

Komu by tohle bylo málo, není třeba se omezovat jen na Arabské moře. Výletní lodě brázdí také například moře kolem japonských ostrovů – obeplout celou zemi vycházejícího slunce z Jokohamy trvá deset dní a nocí a kromě Hokkaida loď zastaví na všech velkých japonských ostrovech i v jihokorejském přístavu Pusan. Existují samozřejmě také okruhy podél čínského pobřeží, na Filipíny...

„Úplnou novinkou je letos Grónsko, respektive jeho západní pobřeží. Městečko Ilulissat leží těsně pod sedmdesátou rovnoběžkou a patří mezi nejodlehlejší obydlená místa světa. Je to ale úplně jiný druh scenérií než třeba snáze dostupné Norsko, zase samozřejmě trvá delší dobu, než tam loď dopluje – cestou se zastavuje na Islandu nebo na Orknejích“ pokračuje Anthis.

„Kdo preferuje teplejší kraje a opravdu exkluzivní lokalitu, tak na příští rok jsou hitem Galapágy, mytické souostroví s podivnými zvířaty, která zkoumal Charles Darwin. Nyní je možné zakotvit i na místech, která dříve nebyla pro výletní lodě dostupná – samozřejmě za dodržení přísných ekologických limitů.“

19. prosince 2017

Kde končí země

Kdo hledá tzv. poslední ráje, musí ho to napadnout: a co Antarktida? I to je dnes, při zachování komfortu výletních plavidel, možné. Byť to bude „jen“ plavba k Antarktickému poloostrovu, tedy k té části nejjižnějšího kontinentu, která vybíhá nejvíce k severu. Nejbližší pevninu, vzdálenou ovšem přibližně tisíc kilometrů, představuje nejjižnější výběžek Jižní Ameriky.

Plavby k Antarktickému poloostrovu organizuje například společnost Celebrity Cruises a vzhledem ke geografické poloze se vyráží z argentinské metropole Buenos Aires, na trase nechybí Falklandské ostrovy nebo Ohňová země.

Ledovec stékající do zátoky Hope Bay na Antarktickém poloostrově

Ledovec stékající do zátoky Hope Bay na Antarktickém poloostrově

Pryč od davů. Na mexickém ostrově Cozumel to chce přejet z přístavu na opačnou,...

Pryč od davů. Na mexickém ostrově Cozumel to chce přejet z přístavu na opačnou, tedy východní stranu ostrova. Karibský ráj to na pohled.

S ohledem na velkou vzdálenost strávíte několik plných dnů na volném moři. I přes exkluzivní destinaci, kterou Antarktida bezpochyby představuje, není cena za takový okruh – alespoň v relativním porovnání – závratná: základní sazba jen o málo přesahuje tři tisíce amerických dolarů (asi 63 000 Kč).

Větší než plovoucí panelák

Dovolené na výletních lodích mají své nepopiratelné kouzlo, rostoucí byznys ale přináší i otazníky. Kapacita „plovoucích hotelů“ totiž stále narůstá a to sebou nese logistické problémy: zjednodušeně řečeno, zejména menší přístavy prostě nejsou nafukovací. A když v takovém místě v jeden den zakotví třeba pět obřích lodí, každá s nějakými čtyřmi i více tisíci pasažérů na palubě, ne všichni z toho musí být nutně nadšení. O problémech s masovostí, které v blízké budoucnosti zjevně vyústí přinejmenším v Evropě v přísnější regulace pro plovoucí hotel, jsme psali v článku: Jedni je milují, druzí nenávidí. Výletní lodě jsou fenomén moderní doby.

Dokladem toho budiž plavidlo Symphony of the Seas (Mořská symfonie), postavené v letech 2015–2017 v loděnicích ve francouzském Saint-Nazaire. Na svoji první „ostrou“ plavbu vyrazila Mořská symfonie o minulém víkendu a až do podzimu ji budete moci vídat v přístavech na pobřeží Středozemního moře. Koncem října odpluje, jak je obvyklé, na „zimní štaci“, tedy do Karibského moře.

Nic většího po mořích ještě nikdy neplulo. Je to kolos, město na moři, plovoucí...

Nic většího po mořích ještě nikdy neplulo. Je to kolos, město na moři, plovoucí Las Vegas. Symphony of the Seas má za sebou první kilometry a od soboty začíná vozit turisty. Na paluby se jich vejde 6 500.

Další z atrakcí Symphony: Studio B s ledovou plochou. Můžete si zde zabruslit...

Další z atrakcí Symphony: Studio B s ledovou plochou. Můžete si zde zabruslit nebo večer shlédnout originální show. Do hlediště se vejde 800 lidí.

Symphony of the Seas, majetek operátora Royal Caribbean International, je aktuálně největší výletní lodí světa. Pobere až 6 680 pasažérů, o které se stará 2 200 členů posádky. Při plném zatížení se tedy na palubě veze bezmála devět tisíc lidí.

Rekordní parametry této obří lodě asi není nutné vyjmenovávat, ale snad jedno číslo za všechny: při běžném zatížení se toto plavidlo tyčí nad úroveň hladiny moře do výšky 72 metrů (ano, sedmdesát dva), což posílá běžné užívané klišé „plovoucí panelák“ do minulosti. Alespoň vezmeme-li za měřítko panelovou výstavbu obvyklou v Česku, vždyť patnáctipatrový obytný dům – a takové jsou zde už spíše výjimkou – měří na výšku jen kolem padesáti metrů.

Autor: pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Tajemství přehrad: Nejstarší zděnou hráz u nás v Mariánkách zasypali

Seriál Sedmé Tajemství přehrad nás zavede do západních Čech, do Mariánských Lázní. Jen málokdo ví, že v lesích nad městem...

KVÍZ: Je Praha opravdu stověžatá? Otestujte, jak dobře znáte její věže

Chcete mít Prahu jako na dlani? Pak musíte vystoupat na věž. A že jich v hlavním městě je, vybírat tu pravou můžete...

Tajemná místa v Česku. Král českých hradů legendy doslova přitahuje

Nad vodní nádrží Orlík u soutoku Vltavy s Otavou leží slavné tajemné místo jižních Čech. Zvíkov s největší...

Náročný výlet pro milovníky samoty. Přejeďte si Český les na kole

Přibližně osmdesát kilometrů dlouhý masiv Českého lesa tvoří přirozenou hranici mezi Českou kotlinou a Bavorskem. Jedná...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mnohem horší, než si představujeme. V lesích právě probíhá válka s broukem

Premium Naše lesy tuze trpí, smrková kalamita v posledních extrémně suchých letech přerostla do apokalyptických rozměrů....

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Bez testů a letadlem za tři hodiny. Pokud chcete podzim u moře, volte Džerbu

Dlouhé písčité pláže, průzračně čisté moře, vyhlášené gurmánské speciality a spousta zábavy a jedinečných zážitků. To...

VIDEO: Valencie rozdala tisíce pokut za nenošení roušek. Mají je i sochy

Koronavirem se od nich nenakazíte, ale ústa i nosy mají i tak zakryté. Třicet soch ve Valencii má roušky proto, aby k...

Deset korun za litr. Autovýlet po Ománu zvládne každý dobrý řidič

Nekonečné moře písečných dun, které brázdí velbloudi, starobylá města s hliněnými domy, vlny Arabského moře s delfíny a...

Vteřiny věčnosti. Snímek Boys 1970 přibližuje tragédii expedice v Peru

Dvě horolezecké výpravy. Jedné bylo dáno, druhá skončila tragédií. V roce 1970 zahynula v Peru výprava československých...

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...