Znečištění jako v Pekingu, tvrdí o vzduchu na výletních lodích studie

aktualizováno 
Chystáte se na výletní loď v naději, že strávíte dovolenou na čerstvém vzduchu, odpočinete si a prospějete svému zdraví? Nová studie tvrdí, že míra znečištění vzduchu na výletních lodí je srovnatelná s nejhoršími velkoměsty.

Cestující čekají v portorickém přístavu na nalodění na plavidlo společnosti Royal Caribbean. | foto: Reuters

Je to idylická představa. Kolem dokola jen vodní hladina, nad vámi zářící slunce a vy se rekreujete daleko od civilizace. Tam, kde ještě zůstal čistý vzduch.

Jenže podle nové studie, jejíž výsledky zveřejnila skupina Stand.earth z Univerzity Johna Hopkinse na konci ledna, je to jen velká iluze, která nemá se skutečností nic společného. Její autoři totiž tvrdí, že kvalita vzduchu, respektive míra jeho znečištění, na výletních lodích je srovnatelná s takovými velkoměsty, jako je Peking nebo Santiago.

Nejhorší je záď

Studie probíhala po dobu dvou let na palubách čtyř výletních lodí společnosti Carnival Cruise Lines (bez vědomí společnosti či personálu) a její autoři přitom zjistili, že zplodiny z lodí obsahují i těžké kovy a polycyklické aromatické uhlovodíky, které jsou toxické a rakovinotvorné.

Vedoucí výzkumné skupiny Ryan Kennedy k tomu uvedl: „Koncentrace těchto částic je srovnatelná s koncentrací ve velmi znečištěných městech, jako je například Peking nebo Santiago. Je nebezpečné, a nikoli zdravé, se v takovém ovzduší pohybovat.“

Fotogalerie

Nejhorší kvalita ovzduší byla naměřena na zádích lodí, kde byla koncentrace problematických částic nejvyšší. Paradoxně právě na zádích lodí jsou umístěny běžecké pásy, bazény a salonky sloužící pro obveselení pasažérů.

A právě na zádích lodí, v těsné blízkosti lodních komínů, tak tráví cestující i personál nejvíc času. Skupina Stand.earth usiluje o to, aby obří výletní lodě přestaly užívat těžké topné oleje. Ty totiž podle ekologů kontaminují přírodu 3 500krát víc než běžná nafta.

Autoři studie uvádí, že závěry, ke kterým dospěli, by měly být varováním zejména pro nejvíce zranitelné skupiny cestujících, jako jsou senioři, děti a lidé s kardiovaskulárním onemocněním, kteří by si prázdniny na výletní lodi měli rozmyslet.

Testy jsou prý falešné

Proti výsledkům studie se ostře ohradila sama společnost Carnival Cruise Lines. Ve svém prohlášení uvádí, že „spolupracuje s mezinárodními institucemi a regulačními orgány, aby zajistila maximální bezpečnost svým klientům i personálu. Nezávislé testy kvality ovzduší na našich lodích potvrzují, že splňují nebo překračují všechny požadavky. Organizace, která studii provedla, ve snaze získat další prostředky, neustále hledá problémy i za cenu vytvoření falešných testů, které nemají žádný vědecký základ.“

Výletní loď Costa Luminosa kotví ve fjordu před grónským přístavem Ilulissat.

Výletní loď Costa Luminosa kotví ve fjordu před grónským přístavem Ilulissat.

Megan King, tisková mluvčí Cruise Lines International Association, uvedla: „Lodní průmysl už investoval téměř jednu miliardu dolarů do nových technologií, které významně snižují množství lodních emisí.“

Mluvčí společnosti dále argumentuje tím, že výletní lodě jsou nejčastějším a nejsnadnějším cílem bojovníků proti emisím a znečišťování. Přitom se prý jedná pouze o špičku ledovce v porovnání s problémy, které jsou spojeny s masovým turismem nebo obecně lodním průmyslem.

Víc než všechna auta světa

Prázdniny na výletních lodí jsou přitom v kurzu a jejich obliba stále vzrůstá. Předpokládá se, že v letošním roce přepraví výletní lodě víc než třicet milionů cestujících. Navíc je v tomto oboru zaměstnán přibližně jeden milion pracovníků.

Plavba na výletních lodích. Na co dávat pozor, aby z dovolené nebylo peklo

Nicméně záležitost s loděmi, které znečisťují životní prostředí, není nijak nová. Už v roce 2009 upozorňovala dánská vládní agentura na skutečnost, že jedna obří nákladní loď zatíží životní prostředí víc než padesát milionů osobních aut. A pouhých patnáct největších lodí tak vyprodukuje víc odpadních látek než všechna auta světa. Problémem jsou emise sazí, oxidů síry a dusíku.

Ačkoli tlak na lodní společnosti sílí a ty skutečně investují do moderních technologií, jejichž účelem je snižování emisí, podle údajů z roku 2017 vyprodukuje za jeden den obří loď množství zplodin srovnatelné s jedním milionem aut. Stejně tak v tomto roce už proběhlo měření kvality vzduchu na palubách výletních lodí a výsledky byly stejně neuspokojivé jako u již zmiňované studie, jejíž výsledky byly publikovány letos.

Zastíní půl města. Výletní loď společnosti MSC v zátoce u černohorského...

Zastíní půl města. Výletní loď společnosti MSC v zátoce u černohorského přístavu Kotor

Hodnoty zplodin ve vzduchu na palubě výletních lodích, které byly naměřeny před dvěma lety, byly několikanásobně vyšší než například zplodiny na Piccadilly Circus v Londýně v době největší dopravní špičky. Autoři měření jej už tehdy přirovnávali k ovzduší nejvíce znečištěných měst na světě.

Podle údajů německé ekologické organizace Naturschutzbund Deutschland (NABU) spálí každá z obřích lodí sto padesát tun paliva za den a ochranná opatření, která by měla minimalizovat množství emisí, jsou velmi nedostatečná. Kromě toho nároky na kvalitu používaných lodních paliv jsou mnohem menší než například u aut a lodní motory neobsahují filtry pevných částic.

Autor: pro iDNES.cz

Nejčtenější

Hitem byla sekaná se svíčkovou a růžová tatarka. Jak se jedlo v roce 1989

Pohled do Gril Baru ve Slovanském domě (1968)

Škrtněte posledních třicet let a přesuňte se s námi zpátky do roku 1989. Vzpomenete si, jaká byla nabídka tehdejších...

Nejkrásnější jarní vodopády. Neuvěříte, kolik jich v naší zemi máme

Vodopád pod Dlouhými stráněmi v Jeseníkách

Mnoho krásných vodopádů se za příznivých okolností objevuje i v naší domovině. Kromě Krkonoš, kde jsou ty nejznámější a...

Za lány bledulí míří tisíce turistů, ze vsi se na měsíc stalo parkoviště

Když vyjde počasí, vypadá to v rezervaci zhruba takto. Mezi lány bledulí se...

Poslové jara jsou tady, hlásí lidé z Chlébského na Bystřicku. Vesnička na pomezí Vysočiny a Jihomoravského kraje se...

Nenápadná výzva Perského zálivu. Nedostupný Bahrajn se otevírá světu

Amwaj Islands. Centrální marína

Za hranice všedních dnů. Tak zní otřepané klišé, které se ale pro výlet do Bahrajnu, malé ostrovní země v Perském...

Tři tisíce kilometrů za 55 tisíc. Jízda po Novém Zélandu se ale vyplatí

Abel Tasman Trek

V Queenstownu, malebném městečku u jezera na jižním novozélandském ostrově, jsme už nějaký čas. Máme v nohou pár treků...

Další z rubriky

VIDEO: Menu za deset tisíc. Evropa má svoji první podmořskou restauraci

První evropská podmořská restaurace s názvem Under se nachází v nejjižnějším...

Na jihu Norska zahájila provoz první evropská podmořská restaurace. Za projektem stojí architektonická firma Snöhetta,...

Zatýkání kvůli přejmenování města, kazašská Astana se změní na Nur-Sultan

Mešita v ranním slunci. Astana, Kazachstán

V kazašské metropoli zadržela dnes policie zhruba 20 lidí, kteří se sešli na protest proti snaze přejmenovat hlavní...

Tři tisíce kilometrů za 55 tisíc. Jízda po Novém Zélandu se ale vyplatí

Abel Tasman Trek

V Queenstownu, malebném městečku u jezera na jižním novozélandském ostrově, jsme už nějaký čas. Máme v nohou pár treků...

Najdete na iDNES.cz