V úterý se modlila, ať už je pátek. Teď je na Zélandu spokojená v dodávce

aktualizováno 
Vendula Žáková je sympatická blondýnka, která se rozhodla pověsit svou rozjetou kariéru na hřebík a žít s přítelem takzvaný vanlife – život v dodávce. Prodali auta i loď a přestavěli koupenou Toyotu Hiace na nový domov. Nyní jezdí po Novém Zélandu, hledají sluneční paprsky a správné vlny na surf.

Vendula zaznamenává zážitky z cest. | foto: Vendula Žáková, Marcel Popp

Sedmadvacetiletá Vendula žije na Novém Zélandu a je takzvanou digitální nomádkou. Pracuje kdykoli a odkudkoli, potřebuje k tomu jen svůj laptop. Od jednadvaceti let cestuje, studovala ve Švédsku, projela na vlastní pěst Mallorku i jihovýchodní Asii, kde se ve vietnamské džungli potkala se svým australským přítelem Marcelem. Doposud má na kontě třicet pět zemí světa a její seznam míst, které by chtěla poznat, zdaleka není na svém konci.

Zvládnete se zabalit do jediného batohu?
Celou čtyřměsíční cestu po Asii jsem zvládla jen s jedním batohem a opravdu nic mi nechybělo. Trik je v balení lehkých a skladných věcí, jako je merino oblečení, od každého druhu oblečení si vzít jen pár kusů. V podstatě je potřeba mít s sebou věci na jeden týden, pak si někde vyperete. Na svých cestách pak nikdy nepodceňuji lékárničku, jejíž složení se liší podle místa, kam zrovna cestuji. Nechybí mi tam širokospektrální antibiotika, prášky na střevní potíže a tejpy. Dále nedám dopustit na svou láhev na vodu s filtrem, solární power banku, rychleschnoucí ručník a špunty do uší.

Poznala jste třicet pět zemí světa, která vám učarovala nejvíce?
Snad se to číslo v následujícím roce ještě dost rozroste. Docela nerada srovnávám, protože každá země je jedinečná, ale jedna ze zemí, která mě nejvíce překvapila, bylo Japonsko. Jela jsem tam bez jakýchkoli očekávání a byla jsem opravdu ohromená. Nad ochotou a srdečností cizích lidí, nad úžasnou architekturou, naprosto jedinečnou kulturou a skvělým tradičním jídlem plným mořských plodů, které miluji. Do Japonska se chci vrátit a vyzkoušet si tam zimní sezónu. Jsem vášnivá lyžařka a od kamarádů cestovatelů jsem slyšela, že lepší prašan na světě nenajdete. Určitě se chci vrátit i do Austrálie a procestovat rudý kontinent dodávkou. Kombinace slunného počasí, bílých pláží, roztomilých klokanů a věčně pozitivních lidí mě přitahuje jako magnet.

Fotogalerie

Po studijní stáži ve Švédsku a pracovním pobytu na Mallorce jste si koupila jednosměrnou letenku do jihovýchodní Asie. Bez plánů, vymyšleného ubytování. Co vás tam lákalo?
Žila jsem tam čtyři měsíce a sama jsem procestovala Vietnam, Kambodžu, Laos a Thajsko. Do Asie jsem utíkala před šedou českou zimou, takže teplo pro mě byla nutnost číslo jedna. Jihovýchodní Asie má navíc úžasnou přírodu, jídlo a nízké životní náklady, takže jsem si mohla dovolit zůstat tam déle. A pak jsem měla čistě osobní důvody, chtěla jsem se dozvědět a naučit víc o meditaci a józe.

V březnu 2017 jsme se pak ve vietnamské džungli v rámci organizovaného treku potkali s mým přítelem Marcelem. Šli jsme za sebou a dali jsme se do řeči, přičemž padla otázka, jaké jsou plány po cestování v Asii. Já nadšeně odpověděla, že mám konečně po dvou neúspěšných pokusech víza na Zéland, kam se za půl roku stěhuji. Marcel na to: „Tak to je super, protože já na Zélandu už čtyři roky žiji.“

Do Asie jste se vydala sama. Nemáte strach z neznámého?
Už ne. V širším okolí pořád panuje určitý strach a nedůvěra v jiné kultury, země a lidi v nich žijící. Přitom většinou je ten strach naprosto neopodstatněný a lidé, kteří mají na den misku rýže, by se o ni s vámi rádi rozdělili. Na svých cestách potkala cizince, ze kterých se vyklubali opravdoví přátelé. Nedokážu ani spočítat, kolikrát se mi dostalo pomoci, když jsem ji potřebovala. Na svých cestách taky vždycky pomáhám. Ve finále se opravdu stejně nejvíc bojím v pražském metru.

Takhle nějak vypadají pracovní odpoledne Venduly a Marcela

Takhle nějak vypadají pracovní odpoledne Venduly a Marcela

Glamping

Glamping

Nyní žijete druhým rokem na Novém Zélandu. Máte pro cestovatele na Zélandu tipy, jak zemi prozkoumat a nezruinovat přitom svůj rozpočet?
Rada, kterou se řídím už od začátků mých dlouhodobých cest je: snažte se žít jako místní, ne jako turisté. Jezděte hromadnou dopravou, nejezte v restauracích, ale nakupujte lokální suroviny a vařte si doma. Seznamte se s místními a nechte si od nich doporučit nejlepší místa k navštívení. Ta jsou mimochodem mnohdy lepší než drahé a profláknuté turistické destinace. Dalším trikem je letět mimo sezónu a pak se autem přesunout do oblasti, kde je teplo a příjemně. Návštěvou země mimo hlavní turistickou sezónu můžete ušetřit až půlku ceny letenky.

Jedna z našich nejoblíbenějších aktivit na severním ostrově bylo jednoznačně...

Jedna z jejich nejoblíbenějších aktivit na Severním ostrově je jednoznačně trekování.

Oba jste měli na Zélandu dobrou práci a skvělé zázemí ve formě domu, dvou aut, lodě. Rozhodli jste se všechno opustit a dát se na takzvaný vanlife. Proč ten zlom?
Partner Marcel je z Austrálie a ještě donedávna pracoval v jediném zlatém dole na Zélandu jako důlní inženýr. Já získala velmi dobře placenou pozici HR koordinátorky v jednom korporátu. Plánovali jsme kupovat dům a usadit se. Ale před půl rokem jsme si uvědomili, že se náš život ubírá směrem, kterým jsme nechtěli. Byli jsme psychicky i fyzicky vyčerpaní po dlouhých pracovních dnech, stovkách hodin strávených dojížděním za účelem vydělání peněz na věci, které jsme nepotřebovali. Doma jsme se s partnerem pořádně neviděli a v úterý se modlili, ať už je pátek. Nechtěli jsme jen život přežívat, chtěli jsme ho žít. Proto jsme se rozhodli koupit si starší dodávku Toyotu Hiace a přebudovat ji na dřevem obložený domov na kolech. To, co nás vedlo k tomuto stylu života, si za peníze nejde koupit. Vanlife spočívá ve svobodě, užívání si života na základě vašich požadavků a tak trochu i v rebelii proti konvenčnímu způsobu života. Nikam nespěcháme, plánujeme minimálně, ženeme se jen za sluncem a skvělými vlnami.

Dodávka Vandula

Toyota Hiace Commuter

  • Motor: 3.0L Diesel
  • Rok výroby: 1994
  • Spotřeba: 10l
  • Obsah nádrže na čistou vodu: 25l
  • Obsah nádrže na odpadovou vodu: 25l
  • Příslušenství: chemická toaleta (pro nejnutnější případy), solární sprcha (objem 30 litrů), lednice, kuchyňská linka s úložným prostorem, dvouplotýnkový plynový vařič, dřez.

Jak náročné a finančně nákladné je pustit se do něčeho takového?
V dnešní době, kdy si během minuty můžete na YouTube nastudovat jakýkoliv návod na jakoukoliv činnost, je to rozhodnutí poměrně snadné. Samozřejmě se při samotné realizaci plánů objeví komplikace, ale inspiraci a pomoc lze hledat na tolika místech. Ať už jsou to skupiny na Facebooku zaměřené na budování obytných dodávek nebo webové stránky nadšenců, kteří si touto zkušeností prošli. Ani jeden z nás neměl s budováním dodávky žádnou předchozí zkušenost, ale Marci je opravdu zručný a rád pracuje se dřevem, takže jsme v tomto ohledu měli velkou výhodu. Co se týče samotné přestavby, YouTube nám byl velkou inspirací, stejně jako odborné články s návody jak na technické věci, např. zapojení elektřiny, solárního panelu, instalace centrálního zamykání a podobně. Zbytek přestavby jsme budovali metodou pokus omyl.

Celá vestavba nás stála šedesát tisíc korun. Většinu vybavení jsme kupovali z druhé ruky, takže jsme byli schopní se na takovou částku dostat. Když k tomu připočteme devadesát tisíc za pořízení dodávky, celá přestavba nás vyšla na sto padesát tisíc korun. Vzhledem k vyšším cenám materiálů, i některých aut na Zélandu, je sto padesát tisíc za pojízdný srub na kolech docela paráda.

Vendula a Marcel koupili ojetou dodávku a vytvořili si v ní svůj domov.

Vendula a Marcel koupili ojetou dodávku a vytvořili si v ní svůj domov.

Nač jste si museli při přestavbě dávat pozor, co bylo potřeba vychytat?
Postupovali jsme vlastně jako při výběru osobního auta. Prioritou je kontrola technického stavu vozidla, stočených kilometrů, historie úprav, vyžádání si testu od nezávislého mechanika a samozřejmě je třeba si auto projet. Hledali jsme dlouhodobě spolehlivé a osvědčené typy motorů.

HONORÁŘ 1 000 korun

Napište nám svůj příběh do rubriky Od čtenářů. Za váš zveřejněný příběh nabízíme odměnu 1 000 korun. Příspěvky posílejte na cestovani@idnes.cz. Do předmětu e-mailu uveďte Češi ve světě.

Při vymýšlení designu celého interiéru jsme mysleli na praktičnost a maximální využití celého prostoru. Je potřeba myslet na sušení prádla, na místo na špinavé prádlo a mini botník na boty, které nejvíce používáme. Tyhle body jsou většinou podceňované, přitom jsou opravdu zásadní. A platí zde více než kde jinde staré pořekadlo: Dvakrát měř a jednou řež. Jakákoliv nerovnost, chyba nebo či nepřesnost budou na malém prostoru dodávky extrémně viditelné. V dodávce je taky velké množství hadiček a kabelů, které opravdu nechcete provrtat. No a nakonec je třeba si nechat dostatečnou časovou rezervu, ale zároveň si stanovit den odjezdu. Nebudete tedy věci zbytečně natahovat a plán vám umožní pracovat mnohem efektivněji.

Z čeho a jak platíte váš život? Je to pro vás dlouhodobě udržitelné?
Oba jsme tvrdě pracovali a byli jsme schopni si našetřit na delší dobu cestování. Já si při cestování ještě přivydělávám v oblasti copywritingu, digitálního marketingu a správy sociálních sítí. Cestování a život v dodávce jsou spojeny s mnohem menšími náklady, než když vlastníte byt či dům. Pokud máte navíc obytnou dodávku, která splňuje všechny vaše požadavky na komfort, může být tento životní styl mnohem udržitelnější než se zdá. Plánujeme si vanlife vyzkoušet na více kontinentech, ale zase nemáme v plánu v dodávce dožít.

Na své vybavení nedají Marcel a Vendula dopustit.

Na své vybavení nedají Marcel a Vendula dopustit.

Máte spočítáno, na kolik vás vyjde měsíc vašeho života?
Měsíční výdaje se momentálně pohybují kolem devíti tisíc na hlavu. Jíme zdravě a snažíme se kupovat organické potraviny, jídlo pak tvoří většinu našeho rozpočtu – na Zélandu je drahé. Plánujeme však cesty na ostrovy v Pacifiku, kde můžeme žít za pět tisíc měsíčně.

Vanlife je velmi populární, ale je to život v jednom malém hnízdě. Přichází ponorky?
Život na tak malém prostoru s dalším člověkem je někdy opravdovou výzvou. Představte si následující situaci. Řídíte pět hodin v kuse, oba jste zpocení a bolí vás z auta záda. Do kempu přijíždíte za tmy, jste hladoví a unavení. V takovém případě opravdu nedoporučuji partnera kritizovat nebo jakkoliv provokovat, mohlo by to špatně skončit. Snažíme se všechny naše pozitivní i negativní pocity sdílet a mluvit o nich. Spoustě konfliktům se dá předejít, když se za volantem střídáme, pravidelně jíme a nejedeme nadoraz. Zařadili jsme kvůli zádům a hlavě pravidelnou ranní jógu a oba občas potřebujeme nějaký čas pro sebe. Marci si jde na ryby nebo surfovat a já pracuji, jdu si zacvičit nebo medituji.

Jaké nejčastější problémy vás s dodávkou potkávají?
Musím to zaklepat, ale kromě jedné prasklé pneumatiky nás žádné problémy nepotkaly. Jen mě napadá, že asi po dvou měsících v dodávce nás kvůli neustálému ohýbání a krčení se začala bolet záda. Zařadili jsme ranní jógu, dáváme si pozor na správné držení těla a bolest je pryč. Opravdu doporučuji všem, kteří plánují dodávku, poohlížet se po modelech s vyšší střechou. Vaše záda vám za to poděkují.

Na Novém Zélandu se dá pohodlně bydlet i v dodávce.

Na Novém Zélandu se dá pohodlně bydlet i v dodávce.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store © freytag & berndtSHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Digitální nomádka Vendula Žáková

  • Narodila se ve Zlíně, je jí 27 let.
  • Pochází z Velkého Meziříčí.
  • Studovala sociologii a mezinárodní studia na Masarykově univerzitě v Brně. Absolvovala roční studijní program ve Švédsku. Magisterské studium dokončila v Dánsku.
  • Pracovala v oblasti human resources, personalistika a marketing v Česku, Dánsku a na Novém Zélandu.
  • Cestuje od svých 21 let.
  • Navštívila třicet pět zemí včetně celé Skandinávie, Japonska, Nového Zélandu a zemí Jihovýchodní Asie.
  • Druhým rokem žije na Novém Zélandu.
  • Momentálně již čtvrt roku s partnerem Marcelem žije a cestuje v obytné dodávce, kterou si svépomocí vybudovali
  • V blízké budoucnosti plánují procestovat ostrovy v Pacifiku a také velkou cestu kolem světa.

    Vendula cestovala odmalička s rodinou, její vlastní cestovatelskou závislost odstartoval studijní program Erasmus ve Švédsku. Zkušenost se vážným zraněním ji změnila priority a pohled na život a připomněla, že nemoc a smrt nejsou jen abstraktní pojmy, které se jí netýkají.
    "Vědomě si vybírám, jak budu trávit svůj čas, protože každý z nás ho máme jen omezené množství. Přestala jsem odkládat svoje sny a začala jsem je žít, začala jsem naplno cestovat. Po trochách jsem získávala zpět sebevědomí, které mi dodávalo jistotu, že se o sebe v jakékoliv situaci sama postarám. Tím se moje cestovatelské dobrodružství stupňovalo, až jsem vyrazila sama na čtyři měsíce do Asie," popisuje Vendula
Psí návštěva

Může vás zajímat:

Vše ohledně života Venduly a Marcela v dodávce najdete Instagramu pod profilem salty_vanventures. Nebo na Facebooku pod profilem Work&Wander a Instagramu pod profilem work_andwander.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky, ceny pohonných hmot a rizikové úseky na jednom místě.

Nejčtenější

TEST ELEKTROKOL 2019: Rozdíly mezi značkami mizí, před koupí se projeďte

Celoodpružená horská kola: Merida eOne-Twenty M#rida

Redakce iDNES.cz spolu s cyklistickým magazínem Velo a prodejcem ekolo.cz opět testovala nejnovější modely elektrokol...

Špatné počasí zaskočí jen nepřipraveného turistu. Kde hledat předpovědi?

Žádná předpověď vám neřekne, jaké bude počasí za měsíc. Dobře připraveného...

Ať už vyrážíte na tramp do hor, dovolenou na plachetnici, nebo se chystáte splout řeku, měli byste si zjistit, co vás...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2019: Horská kola s pevným rámem

Horská kola s pevným rámem: Trek Powerfly 5 WSD

V kategorii horských kol s pevným rámem testovali jezdci 12 kousků různých značek: Apache Tuwan, Author Elevation,...

Tady si dovolenou vybere každý. Tipy na prázdné a nenápadné pláže v Řecku

Pláž u letoviska Sarti na poloostrově Sithonia

Snad žádná jiná evropská země nenabízí tak rozmanité mořské pobřeží jako Řecko. Písek i oblázky, široké i dramatické...

Svitavy skryly chytrý záchod v lese, odemkne ho esemeska i karta

Chytrý záchod montovala dodavatelská firma v lese poprvé.

Svitavy dlouho řešily, jak se v příměstském lese protkaném naučnou stezkou vypořádat s nářky zejména žen, kterým v...

Další z rubriky

Dost bylo moře. Chorvatskou Paklenici vyhledávají hlavně milovníci outdooru

V Paklenici je vyznačeno 150 kilometrů horských turistických cest.

Milovníci horské turistiky, sportovního lezení a cyklistiky si přijdou na své i v Chorvatsku. Ukázkovým příkladem je...

Nejdivnější koupání ve Španělsku u moře. Tady se ještě rádi oplácáte bahnem

Turisté v bahně

Když se řekne Mrtvé moře, co se vám vybaví? Izrael, že? Jenže jedno máme mnohem blíž. Je to Mar Menor, mrtvé moře...

Papežský palác v Avignonu studí prázdnotou, českou stopu připomíná Karel IV

Papežský palác v Avignonu

Zvenku ohromí velikostí a majestátností vysokých šedobílých zdí připomínající spíše pevnost než důstojné sídlo vůdců...

Najdete na iDNES.cz