Tunel pod Mont Blankem se znovu otevírá

  19:14
Na tři roky se namísto plánovaných několika týdnů protáhla oprava tunelu mezi francouzským městem Chamonix a italským městem Aosta. Stavba pod nejvyšší evropskou horou, označovaná svého času za symbol Evropy bez hraničních bariér, vyděsila svět ničivým požárem 24. března 1999. Když v červenci roku 1965 projela novým tunelem první auta, oslavovali jej Francouzi a Italové jako projekt století. Teprve tato stavba umožnila celoroční provoz vozidel přes Alpy.

4810 metrů vysoký Mont Blanc se stal jakýmsi turistickým uchem v jehle mezi Itálií a severními evropskými sousedy. Tunel byl široký 8,6 metru, dlouhý 11,5 kilometru, měl dva jízdní pruhy a byl sledován videokamerami. Každých 300 metrů v něm bylo odstavné místo, každých 100 metrů telefon a každých 600 metrů nouzové prostory s čerstvým vzduchem. Komunikací denně projelo na 4000 aut.
   

Ještě při oslavách čtvrtstoletí provozu v červenci 1990 za účasti tehdejších prezidentů obou zemí Françoise Mitterranda a Franceska Cossigy byl tunel považován za nejbezpečnější přechod Alp. Na svém kontě měl pouhých 87 nehod a dva mrtvé.
   

Ale všechno mělo být jinak. Osudný požár v březnu 1999 vzplanul v belgickém kamiónu asi v polovině tunelu. Do něj narazily další nákladní vozy a zablokovaly komunikaci. Oheň se rozšířil na 19 dalších kamiónů a deset osobních aut. Teplota v ústí tunelu vylétla na 300 stupňů Celsia a v ohnisku téměř na tisíc stupňů, což znemožnilo jakýkoliv zásah. Hořelo 53 hodin.
   

Boj s ohněm byl strašný. Francouzským požárníkům se podařilo tunel zchladit až po čtyřech dnech. Pak nastala chmurná identifikace obětí, v mnoha případech spálených na uhel. Většina záchranářů hovořila o "nových Pompejích" a "peci krematoria", v niž se proměnila část tunelu. Podle francouzského tisku se k identifikaci některých obětí používala analýza DNA nebo zubů.
   

Rovněž ihned vypukla diskuse o bezpečnostních opatřeních v poměrně úzkém tunelu a o příčinách silné ničivosti požáru. Konečná francouzsko-italská zpráva z července 1999 kritizovala nedostatečnou koordinaci francouzské a italské strany. Podle ní bylo osudnou chybou, že italský dispečer nezapnul ventilaci, která měla odsávat kouř. "Nezapnul jsem větrání, aby ti lidé měli co dýchat," omlouval se později. Dobrý úmysl vedl do bran pekelných a katastrofa stála životy 39 lidí.
   

Loni v březnu se v tisku objevily zprávy o odhozeném nedopalku od cigarety. Požár údajně propukl poté, co se hořící nedopalek dostal do vzduchového filtru jednoho kamiónu značky Volvo. Za pravděpodobnou příčinu velkého počtu mrtvých se dále považovala skutečnost, že červená na všech semaforech v tunelu naskočila až za devět minut a že tedy po tuto dobu řidiči stále směřovali k místu neštěstí.
   

V červnu 2001 byla francouzská společnost ATMB, spravující tunel, obviněna z "neúmyslného zabití", když oficiálně přiznala, že v době tragédie zaostávala s investicemi do zlepšení bezpečnosti tunelu. Souběžně s rekonstrukčními pracemi se rozhořely spory mezi ministerstvy, místními obyvateli a skupinami ochránců přírody o to, zda po opětovném otevření tunelu by jím měly nadále projíždět nákladní automobily.
   

Naposledy se datum otevření posunulo na počátku letošního února, poté, co se ve stropní klenbě objevily trhliny, které zřejmě způsobila seismická činnost v alpském masívu. Tunel má za sebou rozsáhlou renovaci, při níž měla být především zdokonalena jeho bezpečnost. Tu mají posílit i mobilní četnické hlídky, které začnou působit v údolí Chamonix krátce před jeho otevřením.
   

Diskuse o bezpečnosti podzemních komunikací, které požáry dokáží proměnit ve smrtonosnou past, sílí po dalších tragických příhodách. V listopadu 2000 zahynulo při požáru pozemní lanové dráhy v rakouském lyžařském středisku Kaprunu celkem 155 lidí, z toho 152 přímo v tunelu, další tři se otrávili v horní stanici lanovky jedovatými plyny. Loni v říjnu při havárii v Gotthardském tunelu na jihovýchodě Švýcarska zahynulo při srážce dvou kamiónů a následném požáru nebo na otravu toxickými plyny 11 lidí.
   

Francouzští hasiči vycházejí z tunelu pod Mont Blankem, kde se pokoušeli uhasit ničivý požár

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

31. července 2024,  aktualizováno  8.11

Vítejte na střelnici. Jihoafrická města vedou světový žebříček násilí

Zvolání: „Peníze, nebo život!“ tu lupiči zkracují na polovinu a často si berou obojí. V Jihoafrické republice se totiž s ničím neotálí. Žije i umírá se tu rychle. Do desítky nejnebezpečnějších měst...

9. listopadu 2024

ZANIKLÉ TRATĚ: Ke strmé dráze do Michálkovic se v Ostravě dodnes modlí

Pětaosmdesátým dílem začínáme osmý rok existence seriálu Zaniklé tratě. Zavítáme do Ostravy, kde se zaměříme na úzkorozchodnou trať, která v síti Slezských zemských drah vznikla jako první a jako...

3. listopadu 2024

Očima šotouše: hlasujte pro nejkrásnější fotky singrovek v Česku

Oblíbená fotografická soutěž Očima šotouše se v říjnu zaměřila na populární singrovky, které svým zvukem naftového dvanáctiválce připomínají šicí stroj. Do redakce nám dorazila spousta nádherných...

4. listopadu 2024  14:25

Metropole postavená na bažině. Vítejte v Astaně, nejpodivnějším městě světa

Premium

Od zvláštní zpravodajky iDNES.cz Rozlehlé stepi Kazachstánu jsou nekonečně pusté. A přece se diktátor Nursultan Nazarbajev po rozpadu Sovětského svazu rozhodl, že právě na liduprázdných bažinách vystaví z původně kazašské osady...

5. listopadu 2024

Na co zírá mašinfíra: Po lokálce celebrit přes „Mejto“ do Litomyšle

Kuba, náš dnešní mašinfíra, nás proveze po lokálce, kterou mohly používat slavné osobnosti. Třeba Bedřich Smetana, pokud chtěl zavítat do svého rodiště, Alois Jirásek, možná při svém stěhování do...

10. listopadu 2024

KVÍZ: Jak dobře znáte cestovatelské legendy Hanzelku se Zikmundem?

Soutěž

V druhé polovině dvacátého století byste v naší republice jen těžko hledali známější cestovatele. Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelku znali po celém světě. Společně procestovali více než osmdesát...

vydáno 10. listopadu 2024

Vítejte na střelnici. Jihoafrická města vedou světový žebříček násilí

Zvolání: „Peníze, nebo život!“ tu lupiči zkracují na polovinu a často si berou obojí. V Jihoafrické republice se totiž s ničím neotálí. Žije i umírá se tu rychle. Do desítky nejnebezpečnějších měst...

9. listopadu 2024

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

31. července 2024,  aktualizováno  8.11

Nenávidím vás všechny! Hollywood je v šoku z Trumpova vítězství

Šok, zlost, zklamání a smutek. Tak se dá shrnout reakce Hollywoodu a amerických tvůrců na vítězství Donalda Trumpa v...

Nejvzdálenější lidský objekt ve vesmíru zavolal linkou nepoužitou od roku 1981

Sonda Voyager letí vesmírným prostorem už 47 let a již mnohonásobně překonala původní plány. Je tak nasnadě, že se...

Petra Bučková se svlékla v seriálu Sex O’Clock. Prsa už někdy viděl každý, říká

Petra Bučková a její herecký kolega Václav Vašák se společně odvázali ve vášnivé scéně prvního dílu druhé řady seriálu...

Emily Atacková hraje nahá tenis. Cítím se víc sexy, než kdy dřív, říká

Emily Atacková (34) si získala mnoho nových sledujících na sociálních sítích poté, co v jedné ze scén nového seriálu...

Korn vyměnil Vondráčkovou za mladší. Najal si Kateřinu Marii Fialovou

Ať už na ní člověk narazí v jakémkoliv projektu, nemůže ji přehlédnout. Sáhnul po ní i Jiří Korn, když hledal náhradu...