Slovenští ochranáři plánují zpoplatnit některé úseky ve Vysokých Tatrách

Slovenští ochranáři plánují zpoplatnit některé úseky ve Vysokých Tatrách | foto: Profimedia.cz

Chodníky v Tatrách chátrají. Správa parku nemá dost peněz na opravu

  • 5
Tatranské chodníky se budou otvírat v nejbližších týdnech a lesníci už nyní vytipovávají, které části bude potřeba spravit. Už teď je přitom jasné, že peněz na jejich opravu je nedostatek. Práci si budou muset rozdělit mezi jednotlivými ochrannými obvody. Zdaleka nejhůře je na tom chodník jedné z nejpopulárnějších tras na vrchol Rysy.

"Všechny rozpracované trasy, které jsme se snažili v sutinách zabezpečovat dřevěnými mřížkami, bychom chtěli dokončit. Ale chybějí nám peníze. Vzhledem k tomu, že Středisko terénních služeb na tyto činnosti nedostalo dostatečné množství finančních prostředků, budeme chodníky opravovat jen v rámci našich kapacit a ostatní si musí zabezpečit jednotlivé ochranné obvody," vysvětlil vedoucí Střediska terénních služeb Státních lesů Tatranského národního parku Dominik Michalík pro server sme.sk.

Na nestátních územích jsou podle něj nejproblémovější úseky tras v Západních Tatrách, například v Žiarskej dolině, chodník vedoucí od Žiarskej chaty do Smutného i Žiarského sedla. Jsou tam poměrně velké strže, problémy jsou také na trase ze Žiarskej chaty přes Jalovické sedlo na Baníkov, kde jsou vymleté úseky. "Tyto záležitosti si budou muset řešit vlastníci nebo správci těchto území s naší pomocí, kterou jim budeme moci poskytnout," doplnil Michalík.

Pobyty na horách

Chcete se podívat do Tater? Vyberte si dovolenou na Slovensku podle vašich představ z nabídky aktuálních slev na Raketa.cz.

Na státních územích jsou problémovými úseky chodníky na Rysy, které jsou dost frekventované, potom na Vyšné Koprovské sedlo, Prielom, Sedielko, Polský hřeben, z Velké Studené doliny do Prielomu, ale i na Priečne sedlo nebo cestou z Velké i Malé Studené doliny. Zdaleka nejhůře je na tom turistický chodník na Rysy.

"Bude třeba dopracovat i samotné plány, co se zpřístupní. Například otevření Priečného sedla se Sedielkem přes Širokou věž. Je paradoxní, že na tohle se peníze hledají, ale na přístupové cesty k oběma sedlům se jaksi pozapomnělo," konstatoval Michalík.

Práce na opravách chodníků zaostávají především kvůli kopání v hliněných částech. Tam, kde jsou skály a velké kameny, se lesníci snaží chodníky dláždit. Podle Michalíka je však třeba vždycky nejdříve vykopat lůžko a do něj uložit kámen, který má dostatečnou hmotnost.

Kromě chodníků se správci musí starat také o dřeviny značení

Vydláždění jednoho metru chodníku stojí 20 až 25 eur (512 až 640 korun). Problémy podle lesníků nastávají, když si turisté vytváří zkratky a dochází k erozi, které se právě úpravou chodníků snaží správci zabránit.

"Tyto opravy se většinou dělají v letních měsících, protože na jaře jsou ve vysokých polohách ještě místa, kde je dost sněhu. To, co je pod sněhem, ještě zmapované nemáme. Škody, které se nám podařilo zjistit, jsou v nižších polohách. V tomto období sníh taje, voda teče po skalách dolů a narušuje je," objasnil Michalík.

Lesníci zatím některé chodníky jen prořezávali od popadaných větví a stromů, čeká je také rekonstrukce odpočívadel od Jalovecké doliny dál, které jsou shnilé. Potřeba je také opravit most přes řeku Bystrou, který je po zimě dost rozlámaný.

Kromě oprav chodníků musí pracovníci Střediska terénních služeb každoročně z chodníků odstraňovat prorůstající dřeviny a ořezávat dorůstající kosodřeviny. Ty zužují a často zakrývají turistické značení. K pravidelným činnostem patří i opravy turistického značení. Tento rok budou pracovníci střediska obnovovat žlutou značku, její trasa má okolo 183 kilometrů na celém území parku.

Pod státní správu momentálně spadá asi 750 kilometrů turistických chodníků v Západních, Vysokých a Beliánských Tatrách.