700 km za 17 hodin
Do tohoto koutu Evropy jsme zamířili už poněkolikáté, poprvé před čtyřmi lety vlakem, později párkrát autem. Letos v létě jsme se rozhodli celou cestu kompletně zopakovat jako před před čtyřmi lety včetně dopravy vlakem.
Později se ukázalo, že to nebyla dobrá volba... Vlak nabral v Rakousku dvouhodinové zpoždění, takže poslední autobus ve Slovinsku z Kranjské Gory do Trenty nám ujel. Naštěstí nás nakonec nahoru do sedla Vršič (1611 m) a zase dolů do malebného údolí Trenty svezl za menší úplatu jeden místní řidič.
Osvědčený kemp
Kemp Trenta, do kterého jsme zamířili už po několikáté, nás ale opět nezklamal. Kempař, který mluví několika jazyky včetně češtiny, se o celý areál stará velmi dobře. Všude je čisto a ceny za noc se zvyšují každý rok jen minimálně.
Kromě kempu Trenta funguje v této oblasti ještě kemp Triglav. To jsou nejlepší výchozí body k výstupům na vrcholky podmanivě krásných Julských Alp. Malebnost zdejšího prostředí dotváří průzračná řeka Soča, která pramení v horách nedaleko odsud a níže po proudu bývá rájem raftařů a kanoistů.
Náš kemp, vzadu Malá a Velká Mojstrovka
První světová válka hluboko v horách
Julské Alpy každého překvapí velkým výběrem turistických i náročnějších exponovaných tras na celkem malé rozloze. Kde se tu vzaly, kdo je vybudoval?
Odpověď jsme našli v nedalekém městečku Kobarid v Evropském muzeu 1. světové války. Až tam si člověk uvědomí, jak těžké boje se vedly právě v údolí řeky Soči a v horách ve výškách kolem 2000 metrů. Italská a rakousko-uherská vojska tu během války vybudovala síť horských cest; během výstupu na některé vrcholky můžete dodnes ve skalách vidět vyryté letopočty 1916-17 i několik zachovalých kapliček.
Dokonce i na úpatí nejvyšší hory Slovinska Triglavu (2864 m) jsou rozpadlá italská kasárna.
Muzeum dostalo název "Evropské", protože materiály a filmový dokument jsou přeloženy do několika jazyků včetně češtiny.
Výhled ze Stenaru do údolí Trenta
Několikrát ve stejném kempu, přesto pokaždé jinde
Nejlepším výchozím bodem na Triglav je kemp v Trentě. My jsme ale letos hledali i jiné alternativy výstupů do hor. Výhodou Julských Alp je, že se tu nesetkáte s takovým množstvím turistů jako třeba v Tatrách, a pokud se rozhodnete pro méně vyhledávané vrcholy, tak nepotkáte třeba 4 hodiny ani živáčka.
Jeden den jsme tedy vystoupali do sedla Luknja, a pokud se nespokojíte s už takhle nádherným výhledem na severní stěnu Triglavu a vystoupáte na protější vrchol Bovški Gamsovec, tak se vám za dobrého počasí naskytne krásný pohled na celou ikonu Slovinska od paty až k vrcholu. Kromě toho se dostanete i mezi desítky kozorohů, kteří v těchto místech žijí a lidí se vůbec nebojí.
Další den jsme si opět zašli k prameni řeky Soči, jako v předchozích letech, tentokrát po cestě pod hřebeny zadní Trenty.
Jiný den jsme vystoupali na již osvědčený Pogačnikov dom do výšky 2050 m a odsud pokračovali na vrchol Stenar (2500 m), ze kterého můžete vidět všechny alpské velikány i s údolím Trenta, které dotvářejí široké koryto řeky Soča.
Pokud plánujete delší přechod, můžete využít některou z horských chat, kde je kromě noclehu většinou zajištěna i strava, a pokud je kapacita na večer naplněna, tak si majitel umí vždy poradit, přesto si ale místo raději předem rezervujte!
Z Trenty lze podniknout i výstup na horu Malá Mojstrovka, 2332 m, která se tyčí v dálce nad kempem; trasu si výrazně zkrátíte, když vyjedete ať už autem nebo autobusem do sedla Vršič a odsud podniknete výstup.
Při výstupu občas narazíte na zatoulané ovce, které lezou vysoko do stěn, a je třeba si dát pozor na kamení, které kopou dolů. Z vrcholu Malé Mojstrovky je úžasný výhled na celé Julské Alpy i na rakouské ledovce.
Poslední dny před odjezdem k moři jsme strávili u průzračné řeky Soči a ve skalním jezírku pod vodopádem.
Slovinská Istrie není pro Čechy
Zatímco v Alpách jsme se vesměs setkali s cenami pro našince příznivými, na Istrii je situace značně odlišná.
I když je Slovinsko v EU stejně dlouho jako ČR, tak je tu patrný větší rozdíl v životním standardu. Kromě vyšších cen za dopravu, zboží a služby tu mají lidé i vyšší průměrnou mzdu. Například cesta autobusem k moři nás stála 1,5krát tolik než před 4 roky a celkově je doprava v některých případech i 3x dražší než v ČR.
Jednohvězdičkový kemp u moře byl pak dražší než mnohem hezčí kemp v Alpách. Nutno podotknout, že i v tomto kempu jsme před čtyřmi lety byli a že kromě ceny se tu nic nezměnilo, naopak, není už tolik přáno malým stanům, které jsou nyní namačkané po okrajích u plotu a po noční bouři zafungovaly spíše jako zábrany proti valícímu se bahnu.
V kempech si u moře Slovinci budují k celoročně pronajatým karavanům předzahrádky a přístřešky a tím zabírají rok od roku větší plochu kempu.
Nicméně stařičké městečko Piran, které vystupuje celé jako jeden malý poloostrov do Jadranu, si vás hned získá. Systém malých uliček a starých domů je kouzelný ve dne i v noci.
Tak tedy: auto, nebo vlak?
Odpověď je jednoznačná! Pokud nejste nuceni využít hromadných prostředků a plánujete cestu do této krásné země minimálně ve 2 lidech, tak už se cesta vlakem vůbec nevyplatí. Nám se zvedly náklady oproti minulým letům takřka na pětinásobek a navíc jsme byli nuceni trávit i spoustu času čekáním na místní spoje, které na sebe nenavazují nebo třeba vůbec nedorazí.
Jeden z členů cesty měl zdravotní problémy a nejbližší zdravotnická pomoc je přes sedlo Vršič v 45 km vzdálené Jesenici. My jsme tuto cestu i s vyšetřením absolvovali hromadnými prostředky devět hodin!
Letos nám počasí tolik nepřálo jako v době, kdy jsme objevovali tento stát poprvé, a proto jsme toho ani v Alpách tolik nestihli, ale hory a velehory jako Julské Alpy nejsou o stíhání a dobývání, ale o objevování a respektu přírody a počasí. Určitě se sem zase brzy podíváme.
Může se hodit
V restauracích a dalších společných prostorách začal platit zákaz kouření od 1. 8. 2007 Kemp u moře: 10 EUR za noc, kvalita srovnatelná s kempy v ČR |
Text a foto: ROMAN SMETANA