Údiv a úžas vzbuzují vizualizace saúdskoarabského projektu NEOM. Jen těžko se dá popsat, co všechno tento futuristický plán udržitelné a soběstačné metropole v poušti obsahuje. Město budoucnosti pro devět milionů lidí totiž překonává i ty nejodvážnější fantazie. Sny zámožných princů ovšem od začátku naráží na strohou realitu.
Autor: Profimedia.cz
Korunní princ Muhammad bin Salmán poprvé představil NEOM v roce 2017. Od té doby o něm nárazově referuje v médiích. Většinou kvůli plánovaným technologiím a rozšířením. Ale také o změnách a kontroverzích.
Autor: NEOM
NEOM je totiž mnohem víc než ambiciózní budovatelský záměr. Je to vize panovníka. Formálně šlo o nový koncept města budoucnosti, jež měl v dvanácti dílčích projektech pokrýt prakticky celý severozápad saúdskoarabské provincie Tabúk.
Autor: Profimedia.cz
Plocha ovlivněná stavební činností měla původně zabírat přibližně 26 500 kilometrů čtverečních. NEOM se měl dotýkat hor i pobřeží, protínat celou zemi. Dispozice záměru byly skutečně ohromující, ale naprosto nerealistické.
Autor: Profimedia.cz
Původní teorií bylo, že v projektu NEOM uprostřed nehostinné pouště vznikne nový životní prostor pro devět milionů obyvatel. Město mělo být zcela soběstačné po stránce energií, zásobování potravinami i vodou.
Autor: Profimedia.cz
„Nebudou zde silnice, lidé se budou dopravovat letecky a podzemními rychlovlaky. Většinu prací budou vykonávat roboti, umělá inteligence bude dohlížet na bezpečnost a řídit počasí. Zkrátka nejlepší místo k životu,“ nechal se slyšet princ bin Salmán.
Autor: Profimedia.cz
Plány města počítaly s plovoucím průmyslovým komplexem, centrem globálního obchodu, turistickými letovisky, přístavištěm a letišti, kulturními zónami, zahradami a skleníky, elektrárnami. Vše poháněné obnovitelnými zdroji energie.
Autor: Profimedia.cz
Slibováno bylo i celoroční mírné mikroklima, dosažené přirozenou ventilací. Centrální regulace klimatu měla NEOMu dát jezera, kluziště i sjezdovky. Měl se tu vyrábět tzv. zelený vodík a pěstovat geneticky modifikované rostliny.
Autor: Profimedia.cz
Titulním záměrem celého NEOM bylo futuristické liniové město, pojmenované příhodně The Line. Se svou délkou 170 kilometrů mělo vést od pobřeží Rudého moře až k hranicím provincie.
Autor: Profimedia.cz
Složené mělo být z dvojice 800 metrů širokých třicetipatrových věžáků. Stály by, respektive „vedly by“, vedle sebe, a v té vizuálně nekonečné linii od moře do pouště zajišťovaly ubytování, komerční i administrativní prostory devíti milionům obyvatel.
Autor: Profimedia.cz
Podstatné pro život v The Line, kolosu s prosklenou fasádou, měla být existence tzv. pěších komunit. Všechny základní služby tu měly být v docházkové vzdálenosti pěti minut od bytu, a cesty uvnitř měly lemovat parky.
Autor: NEOM
Vstupní branou do NEOM měla být tzv. Neom Bay. Hypermoderní rezidenční čtvrť, rušná a nikdy neutichající. Především kvůli nepřetržitému leteckému spojení s hlavním městem a metropolemi Arabského poloostrova.
Autor: Profimedia.cz
Neom Bay, jako zásadní dopravní uzel, jedno ze čtyř letišť NEOM a nástupní stanice rychlovlaků, měl se začít budovat v roce 2019 a dokončit v roce 2020. Hovořilo se o něm jako o první fázi celého projektu.
Autor: Profimedia.cz
Oxagon, jak poeticky zní název pro tzv. Neom Industrial City, měl být plovoucím průmyslovým komplexem ve tvaru osmiúhelníku. Pokrývat měl plochu hladiny 200–250 kilometrů čtverečních. Navázán měl být na přístav Duba.
Autor: Profimedia.cz
V Oxagonu se počítalo s konstrukcí rozměrných odsolovacích zařízení, jež měly celý NEOM a přidružené procesy zásobovat vodou. Kromě toho tu měla fungovat vodíková továrna a též oceánografické výzkumné středisko.
Autor: NEOM
Bouřlivý ohlas vzbudila i Trojena. Měla se stát nefalšovaným lyžařským střediskem, vůbec prvním takovým na Arabském poloostrově. Záměr plánoval zužitkovat dvoutisícovky vrcholů pohoří Sarat a umělé zasněžování pod halovou střechou.
Autor: Profimedia.cz
Termín střecha ale není v tomto případě úplně přesný, hovořit by se mělo spíše o umělém nebi. Celková délka zakrytých sjezdovek v Trojena měla přesáhnout 60 kilometrů délky, propojených lanovkami a luxusními hotely.
Autor: Profimedia.cz
Pomyslnou třešničkou areálu Trojena měl být 330 metrů vysoký „krystalicky černý“ mrakodrap s exkluzivním výhledem na uměle vytvořené zahloubené jezero, z nějž by se čerpala voda pro průběžné zasněžování svahů.
Autor: Profimedia.cz
Neméně architektonicky pozoruhodným počinem se mělo stát Aquellum. Představit si jej nejsnáze můžete jako mrakodrap obrácený střechou dolů, kompletně zasazený do nitra hory.
Autor: Profimedia.cz
Uzavřená akciová společnost Neom ale zatím shromáždila jen minimum finančních prostředků. Určité investice poskytla Čína, která má smluvně zajistit technologie a pracovní sílu.
Autor: Profimedia.cz
Aquellum mělo být zahloubeno 450 metrů pod úroveň terénu, a fungovat jako unikátní podzemní digitalizovaná komunita budoucnosti. Zvenčí by přitom nebyla vůbec viditelná, toto svérázné hi-tech město mělo existovat uvnitř masivu.
Autor: Profimedia.cz
Není to jediná záležitost vytesaná do nitra hory, s níž projekt NEOM počítal. Dalším takovým mělo být Utamo. Prý naprosto pohlcující umělecké a zábavní centrum.
Autor: Profimedia.cz
S jedenácti kilometry čtverečními rozlohy počítala další součást projektu NEOM, a to marína Norlana. Kotviště pro 86 luxusních jachet měla doplnit trojice luxusních hotelů a zelené golfové hřiště tam, co je dnes poušť.
Autor: Profimedia.cz
NEOM se ovšem, jako už desítky podobně snivých projektů dosud představených ropnými královstvími, potýká se všední realitou. A z toho střetu vítězně nevychází. Zatím.
Autor: Profimedia.cz
Po třech letech od momentu, kdy korunní princ Muhammad bin Salmán NEOM představil svému národu i světu, měly být hlavní konstrukční části a hrubé stavby hotové. V roce 2020 ale nestála žádná.
Autor: Profimedia.cz
S Norlanou měl být úzce provázaný i Sindalah. Uměle vytvořený ostrov ve tvaru mořského koníka, o rozloze 840 000 metrů čtverečních. Na něm mělo vzniknout letovisko určené pro zámožné jachtaře.
Autor: Profimedia.cz
Sestavu působivých plánů doplňuje Leyja. Turistická destinace rozvíjející místní potenciál pro cestovní ruch. Z 95 procent rozlohy má být „netknutou“ přírodou, do níž bude vsazena trojice luxusních hotelů. Každý se 120 apartmánovými pokoji.
Autor: Profimedia.cz
S trojicí luxusních hotelů, doplněných butiky a řemeslnými dílnami měl být spojený i Zardun. Nově vytvořený národní park, nabízející kromě ochrany přírody i safari-projížďky a raftování.
Autor: Profimedia.cz
Přídomek „luxusní“ si, stejně jako mnoho zde již uvedených, měly vysloužit hotelové komplexy Xaynor a Siranna. Zatímco první měl být spíše sérii rozvolněných jeskynních dómů, Siranna připomínala Minas Tirith z Pána prstenů.
Autor: Profimedia.cz
O velké finále se měl postarat Epicorn. Stavba, vzpínající se běžným představám a gravitaci. Doslova, protože dvojitou křížovou strukturou měl tento objekt sahat do výšky 225 metrů s rozponem ramen 275 metrů.
Autor: Profimedia.cz
NOEM byl představen jako velmi komplexní projekt, který se opírá o rezidenční jádro The Line, k němuž často v desítky kilometrů vzdálených lokalitách váže Sindalah, Leyja, Epicon, Siranna, Utamo, Norlana, Utamo, Aquellum, Zardun, Xaynor, Oxagon a Trojena.
Autor: Profimedia.cz
Jak už to u podobných snivých projektů bývá, rozpočet byl a je neuzavřenou položkou. Odhady nákladů dosahovaly v přepočtu 24 bilionů korun. Obtížně představitelná suma mohla být i výrazně překonána.
Autor: NEOM
Kdy se měla tahle budoucnost, zachycená dosud jen vizualizacemi architektů a líbivými sci-fi obrázky naplnit? Kompletní dokončení projektu bylo plánované na rok 2039. Za patnáct let tedy mělo být hotovo.
Autor: Profimedia.cz
Teprve v roce 2022, dvě léta po původním termínu, vznikly z celého obsáhlého výčtu pouze dvě budovy. Jedna je hrubou stavbou, druhá je regionálním letištěm s tříkilometrovou ranvejí v poušti, využívanou desítkami pasažérů měsíčně.
Autor: Profimedia.cz
Projekt NEOM doznal značných změn. Úpravy v plánu oné fenomenální The Line s prosklenou fasádou to výstižně dokresluje.
Autor: NEOM
The Line se nejprve strukturně proměnila ze dvou liniových staveb na jednu jedinou, propojenou. Ta byla posléze snížena o deset podlaží, a následně se její šířka zmenšila o 300 metrů. Zkrátila se i její délka. Významně.
Autor: Profimedia.cz
V roce 2023 se už o The Line nemluví jako o městu pro devět milionů obyvatel, ale jako o sídle, kde bude žít jeden milion lidí. A nikoliv nyní nebo v dohledné budoucnosti, ale nejdříve v roce 2045, kdy oficiálně dojde k zasídlení.
Autor: Profimedia.cz
Od roku 2024 už není oficiálně diskutován The Line jako projekt aktuálně stavebně řešený. Plán se, v podstatě – jako celý NEOM – smrskl na jedno futuristické město budoucnosti, které bude experimentem a podkladem pro další realizace.
Autor: Profimedia.cz
Místo o projektu pokrývajícím 26 500 kilometrů čtverečních je dnes zvažován mnohem skromnější záměr, s rozlohou dvaatřicet kilometrů čtverečních. Jeho přesné obrysy i umístění jsou ale nejasné.
Autor: Profimedia.cz
V profilu původně plánované The Line nicméně dochází k úpravám terénu a svážení zeminy. Hloubený koridor v roce 2023 odpovídá orientaci záměru deseti ze 135 zamýšlených modulům.
Autor: NEOM
Odborníci, kteří se na projektu NEOM nepodílí, upozorňují na řadu faktických nesrovnalostí. Především na to, že záměr obsahuje rysy technologií, zejména v oblasti energetiky a dopravy, jimiž lidstvo dosud nedisponuje.
Autor: Profimedia.cz
Příkladem takového nesouladu s realitou je průmyslový Oxagon. Do roku 2023 totiž nikdo ze saúdskoarabského realizačního týmu nezodpověděl, jak se vlastně celý komplex udrží na hladině.
Autor: Profimedia.cz
Výhrady mají i architekti. Řada představených stavebních řešení počítá s prvky, které neexistují ani v prototypové podobě. Strhující vizualizace a fascinující obrázky města budoucnosti totiž nevytvářeli stavitelé, ale tvůrci počítačových her.
Autor: Profimedia.cz
NEOM si vysloužil kritiku ochránců přírody i obhájců lidských práv. Prozatím projekt narušil příbřežní hnízdiště ptactva, a vedl k násilnému vystěhování 25 000 příslušníků kmene Howeitat. Tři odpůrci projektu byli odsouzeni k smrti.
Autor: Profimedia.cz
Architekti, kteří se na NEOM podílejí, museli podepsat smlouvy o mlčenlivosti. O projektu, jeho vývoji a změnách referovat nesmí. Jediným oficiálním zdrojem informací jsou tak webové stránky projektu, které se dynamicky mění.
Autor: Profimedia.cz
Dva původně spolupracující architekti, Norman Foster a Francine Houbenová, již od projektu odstoupili. Kvůli obavám o lidská práva a ekologii.
Autor: Profimedia.cz
NEOM je kritizován i pro předstíranou udržitelnost. Stavba by v případě realizace uvolnila do planetární atmosféry – jen skrze vyrobený materiál – 1,8 gigatun oxidu uhličitého. Dvacetinu toho, co vyprodukuje celý svět za rok.
Autor: Profimedia.cz
Mezinárodní kritiku projektu NEOM snáší oficiální představitelé se silnou nelibostí, protože celý záměr, ať už plnohodnotný nebo částečný, slouží jako široká platforma pro mezinárodní investice.
Autor: Profimedia.cz
Korunní princ Muhammad bin Salmán přislíbil pro realizaci projektu NEOM 390 miliard dolarů z vlastních zdrojů, o další financování by se měli postarat mezinárodní finanční partneři.
Autor: Profimedia.cz
Uzavřená akciová společnost Neom ale zatím shromáždila jen minimum finančních prostředků. Určité investice poskytla Čína, která má smluvně zajistit technologie a pracovní sílu.
Autor: Profimedia.cz
Ze slíbených 380 000 pracovních míst, které měl projekt NEOM vytvořit, jich zatím bylo otevřeno 2 400. Realizace stavebního díla je v současnosti hotová asi z 0,1 procenta. NEOM tedy zůstává snem zachyceným jen hezkými obrázky. Prozatím.
Autor: NEOM
Slova vyjadřující údiv a úžas při prohlížení vizualizací saúdskoarabského projektu NEOM dochází rychle. Futuristický plán udržitelné a soběstačné metropole v poušti, města budoucnosti pro devět milionů lidí, totiž překonává i ty nejodvážnější fantazie. S realitou se odvážné sny ovšem potýkají těžce.
Autor: NEOM