Před 25 lety zahájily komerční provoz vlaky Pendolino. Nejprve vyrazily po italských tratích, ale postupně začaly soupravy jezdit i v dalších evropských zemích včetně Česka. Pendolino, které v součanosti vyrábí společnost Alstom, si připsalo evropské prvenství s převratné technickou novinkou, naklápěcími skříněmi vozů. Pro České dráhy jsou pendolina zároveň výkladní skříní jejich vozového parku.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Pendolina R405 jezdily na trase na trase z Říma do Milána. Na honosné milánského nádraží "Stazione centrale" se jedna historická souprava po 25 letech od premiéry znovu vrátila.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Vlak dorazil až po setmění a s rozsvícenými reflektory to byl efektní příjezd.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Na trasu mezi Římem a Milánem vyrazila souprava poprvé v roce 1988, ale vyráběly se už od roku 1985.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Představení historického vlaku se stalo společenskou událostí. Dorazily desítky hostů včetně novinářů a fotografů.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Manažeři si připíjeli šampaňským.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Průvodčí pózovala před lokomotivou.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Fotografové pořizovali snímky ze všech stran.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Trasu mezi Římem a Milánem zdolalo pendolino v 80. letech průměrnou rychlostí 153 kilometrů v hodině.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Tady sedávali cestující.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Kabina vlaku, který nesl označení ETR450.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Někteří si vyzkoušeli i pohodlí sedaček.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Historie pendolina ovšem sahá mnohem dál. Už na konci 60. let testovali italští technici metodu, jak v zatáčkách zachovat dostatečnou rychlost a zároveň nezhoršovat komfort pro pasažéry. Tak se zrodilo "pendolino", což v překladu znamená "kyvadélko".
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
V polovině 70. let vyrazil na trasu mezi Římem a Anconou (později Rimini) prototyp s označením ETR401. Také tato souprava se ukázala na milánském nádraží.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Detail charakteristického tvaru pendolina z tehdejší doby.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Pendolina se tehdy skládala ze čtyř hnacích vozů.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Model s označením ETR401 se v 70. letech stal jakousi pojízdnou laboratoří pro dokonalejší soupravy.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Odtud se staré Pendolino řídilo.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Takto vypadal komfort v 70. letech.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Teď se z Milána přeneseme do Saviglianu nedaleko Turína. Tam se totiž pendolina vyrábějí.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Nápis napovídá, že jsme skutečně na správném místě. Na počátku výrobního procesu totiž není příliš poznat, že se zde montují právě vlaky.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Bez nákresů a plánů se pendolina sestrojit nedají.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Tady už je poznat, že se zde vyrábějí vagony. A že mají okna.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Skelet vagonu v areálu továrny v Saviglianu nedaleko Turína
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Tady už vagon vypadá víc jako vagon.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Pohled do nitra vozu ještě bez sedaček
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Montáž někdy vyžaduje takřka gymnastickou průpravu.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Kromě Itálie a Česka vyrobila továrna soupravy například pro Švýcarsko, Finsko, Slovinsko nebo Španělsko.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Při montáži vlastně stačí jen zastrčit správný kabel do správné zdířky.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Člověk a stroj. Na soupravě se právě kompletuje motor.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
V továrně se právě vyrábějí soupravy pro Polsko. Zajímavostí je, že nebudou mít naklápěcí skříně vagonů.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Ale toto není lokomotiva pro polské dráhy.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Takřka dokončená souprava. V historii pendolina se zatím v různých verzích vyrobilo kolem 500 vlaků.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Tady se vyrobené stroje pod napětím testují. Proto ten zákaz vstupu.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Dokončený interiér soupravy
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Ve stanici nelze, ani v té tovární ne.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Odtud se bude vlak na polské železnici řídit.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
A tady se budou připravovat pokrmy.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
Hotová souprava pro polské dráhy
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz
A ještě pohled do budoucnosti: tak by mohlo vypadat Pendolino za ... no, uvidíme.
Autor: Pavel Baroch, pro iDNES.cz