Chorvatsko úplně jinak. V metropoli Slavonie vám bude jako na Moravě

aktualizováno 
Z mnoha tváří Chorvatska preferují čeští cestovatelé téměř výhradně Jadran, v menší míře tamní vyprahlá krasová pohoří. Ostrý kontrast s pobřežím představuje vnitrozemská Slavonie. Tam hraje prim příjemně maloměstská střední Evropa oslazená jižním nádechem, jaký známe z Maďarska nebo z Moravy.

Hlavní pevnostní náměstí v Osijeku | foto: Jakub Hloušek, pro iDNES.cz

Největším sídlem Slavonie je zhruba stotisícový Osijek. Ten dříve disponoval výhodou, protože se nacházel na jednom z hojně využívaných tahů českých dovolenkářů, když se jim podařilo úspěšně získat toužebně očekávaný „příslib“, a pak si v létě mohli užívat pozlátka Jugoslávie.

Osijek tehdy plnil úlohu strategicky důležitého místa posledních nákupů před maďarskou hranicí, kde se pracně uspořené dináry utrácely za láhve vinjaku značky Cezar, lyže „elanky“, licenční kraťasy „adidasky“, bundy Toper a ostatní zboží, co u nás v osmdesátých letech mělo kredit „luxusu z Jugošky“.

V současnosti se Osijek drží stranou hlavních tahů našinců. Ačkoli ze slunného pobřeží Dalmácie je to sem pěkný kus cesty, tak i k jeho přívětivé atmosféře očividně přispěl vodní živel. Neboť leží vedle širokého koryta líné kalné Drávy a kolem ní se táhne dlouhá příjemná promenáda.

Nejprve ji za budovami centra vroubí četné pohostinské lokály, kterým z druhé strany sekunduje přístaviště a zimoviště soukromých rekreačních člunů, což dohromady vytváří kouzelné zákoutí provoněné voláním dálek.

Fotogalerie

Podobně jako v případě Bělehradu jsou zde ukotveny stylové plovoucí krčmy. A nechybí panel s informacemi pro plavbu, kde je zveřejněn aktuální vodočet a další údaje.

Během hezkého víkendu je promenáda plná ležérně korzujících lidí, ovšem skupinky turistů zcela chybí. A pokud tady i nějaké jsou, tak dokonale splývají s domorodci.

Níže po proudu promenádu využívají cyklisté a sportovci, dole u řeky zase poposedávají rybáři, kolem nichž se chvílemi mihne vodní ptactvo. Mně se zde podařilo krátce pozorovat kolpíka bílého, který se i v Chorvatsku řadí mezi vzácnosti.

Poblíž neklidné hranice

Osijek nese spoustu společných rysů s ostatními sídly v jižním předbalkánském pásu bývalé rakousko-uherské monarchie. Ta poté, co odtud císařská vojska vyhnala Turky, radikálně změnila podobu. Vzhledem k blízkosti horké hranice s Osmanskou říší zde byly nově zbudovány, případně modernizovány, samostatné pevnostní komplexy, kde si baroko podává ruce s klasicismem.

Pohled z dochovaného opevnění na Drávu. Tady se nachází opravená Vodní brána.

Pohled z dochovaného opevnění na Drávu. Tady se nachází opravená Vodní brána.

Osijecká konkatedrála je druhým nejdůležitějším chrámem nově vytvořené...

Osijecká konkatedrála je druhým nejdůležitějším chrámem nově vytvořené Djakovsko-osijecké arcidiecéze.

Vlastní město mimo pevnostní okrsek standardně krášlí monumentální kostel, proto se Osijek značně podobá rumunskému Temešváru nebo srbskému Novému Sadu.

Tady v Osijeku městské centrum zabírá prostor čtvrtě Gornji Grad, její dominantou je novogotická katedrála. Kolem ní se táhne pěší zóna, dále se hlásí o slovo nádherně upravené parky, vilky z počátku dvacátého století, soudobá zástavba i přízemní venkovské chalupy. A charakter vesnice má i vzdálenější předměstí Donji Grad.

Při procházce se pořád leckdy objevují průčelí domů poznamenaná válkou. Tu připomíná i mnoho pomníků, včetně známé instalace „Fićo přejíždí tank“, inspirované skutečnou událostí, kdy se soukromý automobil kultovního jugoslávského typu Zastava 750 (licenční Fiat 600, v Jugoslávii familiérně nazývaný Fića, Fićo nebo Fičko) pokoušel blokovat křižovatku před tanky.

Autentická pevnost

Promenáda mě kolem elegantního Mostu mládí, určeného pěším a cyklistům, dovedla ke čtvrti Tvrdja. Ta, jak napovídá název, zahrnuje areál bývalé pevnosti, která pravidelnou sítí ulic evokuje český Josefov či Terezín.

Zástavba v pevnosti postupně dostává nový háv.

Zástavba v pevnosti postupně dostává nový háv.

Pevnostní ulice vesměs zdobí kamenná dlažba. Část objektů dostala čerstvý oděv pastelových fasád, jiné partie momentálně procházejí rekonstrukcí. A leckde omšelé omítky osazené kovovými lucernami dýchají magickým nábojem minulosti. Většina prstence hradeb a bastionů byla rozebrána, přesto si zástavba uvnitř pevnosti udržela původní historický charakter.

Ústřední náměstí vroubí reprezentativní budovy, o kousek dál se ukrývá malebná piazzetta s kostelem. Na opačném konci se nad červenými střechami zvedá klášterní svatyně, sídlo posádky či štábu se podobá zámku a naopak nízké přízemní chalupy okraje komplexu budí dojem klasické panonské vísky.

Ovšem pevnost zdaleka není mrtvým organismem. Pořád se tu především bydlí. A o nedělním odpoledni jsou nejvíce viditelné zdejší děti při hrách. Osobně jim takové prostředí přeji. Tady si musí naplno užívat svá první dobrodružství v působivé kulise. Na osobitém koloritu pevnosti se také podílí množství kavárniček s místními cenami, lákavé hospůdky a malé obchody. Zároveň zde najdeme galerie, vinotéku, radnici, školy i muzeum Slavonie.

Pevnost má velký potenciál stát se lákadlem pro turisty.

Pevnost má velký potenciál stát se lákadlem pro turisty.

Někdejší hradby byly z drtivé části rozebrány a nahrazeny parkem.

Někdejší hradby byly z drtivé části rozebrány a nahrazeny parkem.

Pozůstatky mohutného opevnění jsou k vidění rovněž na protilehlém břehu Drávy. A u nich začíná dlouhý nábřežní pás věnovaný volnočasovým aktivitám, akvaparkem počínaje a zoologickou zahradou konče.

Unikátní most i neprostupné mokřiny

Osijek se po jistou dobu pyšnil unikátním technickým dílem, jaké nemělo obdoby. Za tureckých válek osmanským bojovníkům v dalším pokračování jejich tažení k severu překážel široký tok Drávy a okolní bažinatá niva. Proto sultán Sulejman I. – Nádherný nařídil vybudovat dřevěný most.

Jeho délka činila stěží uvěřitelných šest kilometrů, přičemž kvůli kolísání vodní hladiny byl zčásti nesen na pontonech. Šíře mostu byla dostatečná tak, aby vedle sebe mohly dobře projet dva povozy, plus zvláštní chodník určený pěším. Roku 1683 část mostu podpálil při svém výpadu proti Turkům Mikuláš Zrinský. O takřka čtvrt století později celý most lehl popelem v důsledku dalšího útoku císařských.

Osijecký přístav a zimoviště soukromých člunů, v pozadí Most mládí. Ten byl...

Osijecký přístav a zimoviště soukromých člunů, v pozadí Most mládí. Ten byl postaven už roku 1981, ovšem nedávno absolvoval kompletní rekonstrukci.

Tematická instalace vedle promenády signalizuje blízkost areálu bývalé pevnosti.

Tematická instalace vedle promenády signalizuje blízkost areálu bývalé pevnosti.

Zhruba před deseti lety archeologové náhodně odkryli pravděpodobné fragmenty mostu. Následně místními médii probleskly zprávy o záměrech obnovit malý ukázkový úsek Sulejmanova mostu.

Kousek od periférií města rovněž začíná Přírodní park Kopački rit. A s ním nespoutané eldorádo rozlehlé džungle lužních lesů, neprostupných bažin a mozaiky jezer plné vodního ptactva, vzácných bylin a kapitálních kousků zvěře. Kopački rit uchovává mimořádně cenné biotopy situované kolem soutoku Drávy a Dunaje.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store © freytag & berndtSHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Může se hodit

Jak se tam dostat
Do Osijeku se dá lehce odskočit autem během putování sousedním Maďarskem. Zároveň má přímé železniční spojení se Záhřebem. Nicméně standardní jízdné v Chorvatsku znamená průvan v peněžence. U delších tras o něco příznivěji vychází autobus. Minulou sezonu ještě existovalo řídké regionální spojení do sousedního Srbska s přestupem v Erdutu. Zato autobusem lze Osijek pohodlně navštívit díky přímé lince z Bělehradu, méně četnější spojení je s Novým Sadem.

Web
www.tzosijek.hr

Autor: pro iDNES.cz

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky, ceny pohonných hmot a rizikové úseky na jednom místě.

Nejčtenější

TEST ELEKTROKOL 2019: Rozdíly mezi značkami mizí, před koupí se projeďte

Celoodpružená horská kola: Merida eOne-Twenty M#rida

Redakce iDNES.cz spolu s cyklistickým magazínem Velo a prodejcem ekolo.cz opět testovala nejnovější modely elektrokol...

Špatné počasí zaskočí jen nepřipraveného turistu. Kde hledat předpovědi?

Žádná předpověď vám neřekne, jaké bude počasí za měsíc. Dobře připraveného...

Ať už vyrážíte na tramp do hor, dovolenou na plachetnici, nebo se chystáte splout řeku, měli byste si zjistit, co vás...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2019: Horská kola s pevným rámem

Horská kola s pevným rámem: Trek Powerfly 5 WSD

V kategorii horských kol s pevným rámem testovali jezdci 12 kousků různých značek: Apache Tuwan, Author Elevation,...

Chůze je návyková. Fetujete nemyšlení, říká milovník dlouhých pochodů

Dálkové pochody, to není jen fyzický výzva a zážitek. Přinášejí i jiný stav...

Po světě putuje pěšky, jeho cesty jsou tisíce kilometrů dlouhé. Na zádech přitom má co nejlehčí batoh. Jako vědec na to...

S dopravními policisty v Rakousku se bavte slušně, doporučují experti

Libor Budina z Autoklubu České republiky (vlevo) a Roman Budský z platformy...

S končícím červnem a začátkem letních prázdnin míří tisíce Čechů autem k moři. Nač se letos na zahraničních silnicích...

Další z rubriky

VIDEO: Hledání Českého moře. Dokonalý zážitek hledejte vysoko v horách

Spálený vrch a příliv

Ano, Česko moře nemá. Ale pozorovat na vrcholcích tuzemských hor počasí při inverzi teplot je stejně povznášející, jako...

Tady si dovolenou vybere každý. Tipy na prázdné a nenápadné pláže v Řecku

Pláž u letoviska Sarti na poloostrově Sithonia

Snad žádná jiná evropská země nenabízí tak rozmanité mořské pobřeží jako Řecko. Písek i oblázky, široké i dramatické...

SLEPÁ MAPA: Námořníkem po Evropě. Poznáte významné přístavy?

Další historická replika lodi, která na moři pobublává jako traktor. Ale...

Trondheim, Kiel nebo Sevastopol. Suchozemci z Česka tato města moc neznají, pro život na mořích v okolí Evropy jsou ale...

Najdete na iDNES.cz