Od Dědečkových hodin k vodíku. Návštěva unikátního Muzea Mercedesu

  6:00aktualizováno  6:00
Jen jediné muzeum na světě dokumentuje dějiny automobilů od samého začátku až po současnost. Budova Muzea Mercedes Benz stojí ve Stuttgartu a na ploše 16 tisíc metrů čtverečních nabízí nezapomenutelný zážitek. Na 160 vozů a dalších 1 500 sbírkových předmětů přitahuje každý rok milion návštěvníků.

Moderní budova Muzea Mercedesu oslaví v květnu pětileté výročí. | foto: Libor Budinskýpro iDNES.cz

Interiér devítipatrové moderní budovy, která v květnu oslaví pětileté výročí, je inspirován strukturou spirály DNA, nesoucí ještě nedávno tajemný lidský genom. To má ilustrovat filozofii značky Mercedes Benz, která sází na originalitu a snaží se vytvářet převratné a kreativní produkty.

Při prohlídce muzea, která zabere zhruba dvě hodiny, podniknou návštěvníci výjimečnou cestu historií automobilů, která se píše již 125 let.

Kořeny slavné značky vedou jednak ke Carlovi Benzovi, který získal začátkem roku 1886 patent na první tříkolku s benzinovým motorem na světě, a současně k ke Gottliebovi Daimlerovi, jenž nezávisle na Benzovi zkonstruoval vůz přezdívaný Dědečkovy hodiny a dosahující rychlosti osm mil v hodině.

V Muzeu Mercedesu ve Stuttgartu. Mercedes-Benz 770 (W 07)

Mercedes-Benz 770 (W 07)

Kdo byla Mercedes

V muzeu nechybí ani pověstná česká stopa. A hned velmi důležitá, neboť se týká současné značky slavných vozů. Jméno Mercedes totiž do firmy přinesl Emil Jellinek, bohatý obchodník, závodník a prodejce aut, jehož otec byl český Žid a rabín.

Emil Jellinek měl významný vliv na modernizaci auta a motoru a Mercedes se jmenovala jeho dcera. Poprvé se jméno Mercedes v souvislosti s vozem použilo v roce 1900, o dva roky později se značka zaregistrovala.

V síni slávy si ostatně můžete prohlédnout slavný vůz Mercedes Simplex 508 M, který byl postaven před 110 lety a představuje nejstarší autentický vůz Mercedesu. Už to nebyl žádný motorový "trakař" – 508 M dosahoval rychlosti 80 kilometrů v hodině.

Nejstarší autentický mercedes Simplex 508 z roku 1900

Nejstarší autentický mercedes Simplex 508 z roku 1900

Konkurence z Prahy

Výstava se rozbíhá dvěma směry. Sedm místností s tzv. Legendami (nejvýznamnějšími vozy značky) vypráví historii značky a představuje nejslavnější modely.

Dalších pět obřích místností ukazuje, v jakých oblastech se vozy Mercedes používaly. Stojí zde nákladní auta, sanitky, taxíky či další speciální vozidla. Obě trasy lze vzájemně střídat a měnit. Celkem je zde vystaveno na 160 automobilů, z nichž mnohé jsou úchvatné veterány, za které by soukromí sběratelé zaplatili statisíce eur.

Přesto i v této sbírce některé slavné mercedesy chybí. Třeba dvanáctiválcový závodní monopost značky Mercedes z roku 1938 z Technického muzea v Praze. Stroj patřil slavnému závodníkovi Rudolfu Caracciolovi, který s ním dosahoval tehdy závratné rychlosti až 300 kilometrů v hodině. Zlatý mercedes je jediným kompletně zachovalým exponátem tohoto vozu.

Caracciolův monopost stál ohromnou částku už v době svého vzniku. Zatímco závodní vůz jaguar tehdy přišel na 350 anglických liber, jen motor ze zlatého mercedesu se vyšplhal na několik tisíc liber. Počátkem devadesátých let se objevilo mnoho nabídek na odkoupení unikátního stroje, slavný vůz však naštěstí zůstal v Praze.

V Muzeu Mercedesu na vás čeká 160 krásných veteránů.

V Muzeu Mercedesu na vás čeká 160 krásných veteránů.

Výrobce Mercedesu oslavil letos v lednu 125. výročí.

Výrobce Mercedesu oslavil letos v lednu 125. výročí.

V Muzeu Mercedesu ve Stuttgartu. Na snímku Mercedes-Benz 300 S (W 188) roadster

Mercedes-Benz 300 S (W 188) roadster

Hudba blízké budoucnosti

Může se hodit

Za vstup do Muzea Mercedesu zaplatí dospělí 8 eur, studenti 4 eura. Otevřeno je od 9 do 18 hodin, celý prostor je bezbariérový. Moderní Muzeum Mercedesu stojí ve Stuttgartu na ulici Mercedes.

V muzeu objevíte spoustu zajímavostí dokumentujících novátorské počiny Mercedesu. Třeba při vynálezu airbagů, kterými se bezpečnostní technici Mercedesu začali zabývat už v roce 1960. První testy proběhly v roce 1968 a v roce 1981 automobilka představila první auta s airbagem.

Součástí Muzea Mercedesu je nejen historie, ale také budoucnost. Při příležitosti 125. výročí zde byla připravena nová část expozice, která naznačuje cestu vývoje nových vozů. Už její název je symbolický: Nový začátek – cesta k dopravě bez škodlivých emisí.

Hvězdou této části expozice je koncept vozu budoucnosti F 800. Ten se vedle verze klasického hybrida připravuje ve verzi pouze s elektromotory, které získávají energii z palivových vodíkových článků. V této verzi bude vůz schopen ujet 600 kilometrů a dosahovat rychlosti až 180 kilometrů v hodině. Dnes to zní jako hudba budoucnosti, ale ta není zas až tak vzdálená. Podle odhadů by se vodíková F 800 mohla dostat na silnice už v tomto desetiletí.

Muzeum Mercedesu ve Stuttgartu

Muzeum Mercedesu ve Stuttgartu

Autoři:
  • Nejčtenější

Benátky postihly nejhorší záplavy za 53 let, voda stoupla ke dvěma metrům

Italské Benátky postihly nejhorší záplavy od roku 1966. Voda ve městě před půlnocí dosahovala výšky 187 centimetrů, za...

Tajemství Sovích hor. Tady nacisti vyráběli létající talíře

Hory na sever od Náchoda jsou už dlouho v hledáčku vojenských expertů z řady zemí. Ale cesta sem je hodně zajímavá i...

Premium

Reportáž z Guineje: šedesát let mistry světa v bídě

Vítejte v zemi, kde voda teče od půl dvanácté večer, studenti se chodí učit na letiště, protože tam se svítí,...

Premium

Tisíciletou vodu zkrotí nový přeliv. Úpravy Orlíku budou stát 1,5 miliardy

Před týdnem šest, nyní už sedm metrů vody chybí do loňské úrovně hladiny v orlické vodní nádrži. Od roku 2015, kdy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vánoční trhy 2019. Za adventní atmosférou se můžete vydat i za hranice

Podzim je v plném proudu, ale Vánoce se už blíží. Stánky s adventními pochoutkami se v Praze objeví koncem listopadu,...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

  • Další z rubriky

Neznámé maďarské pohoří Börzsöny je maďarským klenotem podzimu

Nekonečné listnaté lesy, které na podzim hrají krásnými barvami, a také docela členitá krajina – taková je vrchovina...

Rádce na cesty: všechno, co jste chtěli vědět o Bali a nebáli jste se zeptat

Hodně z vás se po zhlédnutí dvou epizod z Bali pořadu Tomáš Vintr On Tour, který vysílá televize Óčko, ozvalo s tím, že...

Neutrácejte za agentury. Nádherné výlety kolem Marseille zvládnete sami

Neutrácejte zbytečně peníze za předražené výlety od agentur. Ta nejkrásnější místa kolem francouzské Marseille jsou...

Premium

Příběh blázna se psem. Z Česka ho vyhnaly faleš a prázdnota

Pořad Honzy Drobného "Chlap bídná, nádoba hříšná" pro mne byl jedním z nejzajímavějších kulturních zážitků poslední...

Najdete na iDNES.cz