Diskuse k článku

Byl to děs, nouzové dveře v A380 se za letu otevřely, popsal cestující

Britský turista vylíčil hrůzný zážitek z letu Airbusem A380 minulé pondělí pro list Daily Mail. Během letu z Bangkoku do Hongkongu se podle něho ve výšce 8 300 metrů pootevřely nouzové dveře. Po počátečních zmatcích prý posádka nakonec ucpala dveře dekami, polštáři a lepicí páskou gaffer.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T61o81m71á14š 13V43e87n86t72u91r31a 2641506985808

Dobrý den, děkujeme za připomínky. V první fázi se nám článek na Daily Mail  jevil jako zajímavý cestovatelský zážitek, kterých jsme z jinak důvěryhodnýchwebů převzali už řadu. Pokud si to dobře vybavuji Emirates v té první verzicelou událost nekomentovaly, teď zpětně viděno to samozřejmě vypadá, že to onencestující poněkud zveličil. Věřím, že nám zachováte přízeň i dál.

+4/0
18.2.2013 13:48

S70l23a37v93o21m65i93l 75R95o69z19h94o40ň 3653279811965

Bylo by na místě, aby se paní Tomanová omluvila.

Za to, jak mizerně dělá svoji práci.

Za to, že nám tu lhala.

Za to, že mi smazala příspěvek, ve kterém jsem tvrdil přesně to, co se z toho nakonec vyvrbilo.

Fakt je, že to nevypadá "teď zpětně viděno", ale že zcela zásadní logické rozpory v článku byly už od začátku a většina z nás tu tvrdila, že nic takového nastat nemohlo. Stačilo by, aby redaktor uměl jen víc než stojově překládat - zamyslet se a zavzpomínat na fyziku základní školy.

0/−1
18.2.2013 23:38

M26i31c89h15a48l 94M60i35l89l81e82r 9986502199462

zalezi na tom, jestli je nekdo zamestnavan, aby jen prebiral clanky ze zahranicniho tisku a upravoval je pro mistni konsumpci, nebo aby psal vlastni uvahy a delal k tomu vlastni vyzkum faktu

+1/0
19.2.2013 1:38

T63o39m69a89s 46H94a76c12e67k 6154747445937

"Diky za vyjadreni. Skoda ze jste nevyuzili prilezistost a "neznasilnili" nekoho treba z Technetu, kdo by vam k tomu udelal ramecek, kde by vysvetlil proc je to kravina, jak funguji dvere u letadla, jaky je rozdil tlaku vzduchu, co se stane kdyz opravdu prudce poklesne tlak v letadle a podobne veci. Podobne meli na Technetu uvedeny clanek o konspiracni teorii a hezke vysvetleni faktu k tomu.

Urcite je tu hodne ctenaru kteri "cestuji" tady na iDnes a nemaji treba tolik zkusenosti s letanim a tem by to urcite pomohlo vedet ze se nemusi bat ze by se letadlu za letu dvere otevrely, protoze na ne pusobi tlak nekolika tun a podobne veci.

+2/0
21.2.2013 7:17

M47a56r30e55k 19Š34e48b28e18s74t31a 2283761673317

dneska se na post redaktora dostává jak?? znalosti to určitě totiž nejsou....

0/−1
18.2.2013 11:27

M83a20t76o55u60š 72B41á10r95t37a 4456110496298

Je potřeba být mladý, pokud možno drzý a hlavně přehnaně sebevědomý. Pak je pro začátek potřeba se smířit s nižším platem a především umět užívat ty dvě populární klávesové zkratky a vědět, kde je na Google překladač

+2/0
18.2.2013 11:36

T32o98m73a60s 65H87a42c60e37k 6884257705277

;-D;-D;-D Jeste jste tam meli pridat tu fotku z ty ponorky co zrovna bafala nadsvetelnou rychlosti kolem a bylo by to perfektni. R^ 

Ja mam aprilove zpravy moc rad. Akorat byt Vami tak prece jen uvedu nejakou neexistujici spolecnost, ktera Vas potom nebude moci zalovat. I kdyz pravdou je uverit takovemu blabolu chce opravdu hodne dutou hlavu, ale nepodcenujte moderni spolecnost a Jihoceske matky! Jeste bude petice za zakaz dveri v letadle - a nebo rovnou vsech letadel. Pro takove a nebo mladsi ctenare jeste ne tak zbehle ve fyzice by to chtelo vysvetlujici ramecek o tom ze to je samozrejme nesmysl, a vysvetleni tech par zakladnich fyzikalnich zakonu.

+1/0
18.2.2013 5:23

J54i64r47i 71O68s36v54a27l56d 2385294836317

Mluvci spolecnosti uvedl ze se dvere za letu nemohou otevrit a ma pravdu, po technicke strance je to nerealne. Novinarka pise ze se za letu otevrely. Novinarka lze.

+3/0
17.2.2013 20:00

T15o56m34a27s 73H33a97c98e85k 6744577665207

Ono je tech nepravd (at nejsme tak prisni) v clanku vic nez dost. Spise se divim ze ten clanek tu porad je. Pritom dvere se neotevrely (pusobil na ne tlak nekolika tun ktery je drzel zavrene), vzduch urcite neproudil smerem do letadla, ale naopak ven, a tlak urcite pridce neklesal, protoze to by na snimkach musely byt videt kyslikove masky ktere by se v takovem pripade automaticky uvolnily. 

Kdyby radsi psali - pardon - prebirali  alespon neco o cem stoji za to psat, napriklad http://www.dailymail.co.uk/news/article-2279972/Anjem-Choudary-Hate-preacher-pocketing-25-000-year-benefits-calls-fanatics-live-state.html?ICO=most_read_module

Ale to neni moc bombasticke a "in".

+1/0
18.2.2013 5:45

K79a88r32e81l 86B40a88r55t86a45k 9576651755736

Milá pí. Tomanová. Proč raději nepíšete články o americké historii a literatuře? To by vám možná mohlo jít.

+3/0
17.2.2013 15:33

L93y11d74i69e 53E76i44s82e85l36t19o25v90á 4716270673884

Někdo z cestujících si chce prostě na špatně přiléhajícím těsnění namastit kapsu. 

Ale je také pravdou, že některé zprávy na IDnes bych spíš čekala v Blesku. Bohužel.

+2/0
17.2.2013 10:16

M89i14c57h56a65l 94V73o51t87a93v75a 9273203751616

Kdybyste to přeložili z Daily mail aspoň celé stejně jako jiná média, tak ten lčánek nebude vypadat tak nevěrohodně. Uvedli jte jen část vysvětlení, zbytek který popisuje co se opravdu stalo jste nějak zapomněli (ona by to pak nebyla senzace)

"Můžeme potvrdit, že na palubě našeho stroje A380 letícího z Bangkoku do Hong Kongu byl písklavý zvuk, který způsobovaly jedny z dveří ve vrchním patře. V žádný moment ale nebyla bezpečnost letu v ohrožení," reagoval mluvčí aerolinek Emirates. Toho následně podpořil i mluvčí Airbusu.

"Není možné, aby se dveře u stroje A380 během letu jen tak otevřely. Otevírají se dovnitř a mají bezpečnostní mechanismy. Ty dveře se během letu neotevřely a na palubě nedošlo k poklesu tlaku vzduchu v žádné fázi letu. Hluk byl pak způsoben nedoléháním nafukovacího těsnění dveří a spodní lišty dveří. Příčinu tohoto nedostatku nyní prošetřujeme. Přikrývky byly rozmístěny kolem dveří jen proto, abychom co nejvíce eliminovali nepříjemný zvuk," uvedl podle deníku Daily Mail mluvčí Airbusu.

+6/0
17.2.2013 8:12

S96l59a14v96o21m15i13l 89R75o96z12h95o72ň 3703489271375

To je nesmysl, mluvčí Airbusu neví, o čem mluví. Paní Tomanová přece jasně psala v článku i v diskuzi, že v kabině prudce poklesl tlak a že mnoha otvory kolem dveří fičelo dovnitř.

+3/0
17.2.2013 22:52

T29o56m67á60š 27M26a37r16n10ý 4280652812686

Hele, jak mohl dovnitř proudit studený vzduch a zároveň uvnitř klesat tlak? Neproudil ten vzduch náhodou spíš ven?

+6/0
17.2.2013 0:05

R64u74d59a 56S27l41a66v29í56k 5833858236811

Vzduch proudil ven, vevnitř klesal tlak, a v důsledku toho se ochlazovalo.

0/0
18.2.2013 11:28

J59a63r97o11s79l48a76v 48B97u63r18s11í79k 8429755904202

No tak se trochu přivřel outflow valve a šlo to ven dveřma...;-D akorát tam asi smrděly záchodky po celym letadle :D

0/0
16.2.2013 20:42

S85t47á17ň17a 42L36o45u25n53o17v59á 3178711721810

Teeeda..paní Tomanová, vy jste mi ale pohádkář...;-D

+5/−2
16.2.2013 18:37
Foto

P66a73t17r97i48c26k 15B30l65a21h51o 3557475970899

Pani Tomanova netusi ktera bije, nechte ji bejt, je to preci jenom redaktorka (asi neco jako ja profik ve tkani Perskych kobercu). Zvyknete si na neprofesionaly a tupe kopirovace textu. No proto sem chodime ne ?:-P

+3/−1
16.2.2013 19:44
Foto

P38a45t96r47i16c74k 27B36l62a84h36o 3417265400359

Amatéři ... ale co se divíte ? ČTK nebo jiná zahraniční agentura něco vydá a práce redaktora spočívá v úkonech CTRL+C a (V). Ale abychom jim nekřivdili občas využijí translate.google.com ;-)

+5/−2
16.2.2013 15:47

M90a35r63e44k 75Š12e82b21e47s31t11a 2853751253937

jj, to je to jediné co dnesaka většina redaktorů umí (čest vyjímkám)

CTRL+Cizí-------CTR+Vlastní

0/0
18.2.2013 11:29

E69d15a 18D68r77á36b74e43k 7409692493477

Dveře půjdou? To je doslovný přepis? ;-D

+3/−1
16.2.2013 14:21

A54n22d21r83e88j 88K40r30á25l 7915136325875

"ř" šlo letušce těžce vyslovit, ale možná že tu před lety studovala.. ;-)

+3/0
16.2.2013 17:48
Foto

P55ř33e58m26e14k 87H50o20m67o25l30a 5328565625986

Koukám maj tu několik odkazů, že si to bulvár vymyslel, žádný dveře se neotevřely, letadlo normálně přistálo, nic se nevyšetřuje ale idnes tu ten čláínek prostě nechá, tím ukazujete svou kvalitu ;) Rv

+11/−1
16.2.2013 13:54

R25o91m32a73n 36K64r37a98t35o46c22h96v45í94l 6776767116854

Někde jsem slyšel vtip o tom že u letadla Concorde byla nefunkční směrovka (nebo výškovka) v seznamu závad se kterýma se může letět.

Třeba jsou v tom seznamu u A380 i otevřené dveře;-D

+4/−3
16.2.2013 14:00
Foto

M80i32c12h25a26l 36Ř80e97h36á85č95e89k 8615417358

Pokud jste ve vzduchu, tak můžete a musíte letět s libovolnou závadou, která se vám ve vzduchu stane, ať je to cokoliv. Ten seznam se dělá proto, aby bylo jasné, s čím se ještě ze země může odstartovat a s čím už ne.

Ale výškovku či alespoň vyvažování letadlo nutně potřebuje, a vícemotorové letadlo bez směrovky je taky dost k ničemu, takže zrovna směrovku a výškovku bych tam nehádal. Nicméně často se dá letět i s poškozením na prvním pohled drastickým, byť někdy pouze bez pasažérů. S uraženým wingletem se dá většinou letět, B747 dokonce může bez pasažérů a se speciálně vyškolenou posádkou odstartovat do opravy pouze se třemi motory.

Minimum Equipment List pro A320 má asi 300 stran - seznam věcí, co nemusí fungovat, plus podrobný popis podmínek a omezení, která s danou nefunkční věci je nutné dodržet. Nefunkční výškovka ani směrovka tam není (ale je možné letět s rozličnými poruchami systémů spojených s výškovkou a vyvažováním, za splnění mnoha podmínek).

+6/−1
16.2.2013 14:25

R40o14m33a68n 39K95r32a27t34o33c79h90v89í15l 6256897486294

Ta směrovka byla u Concordu né u A380

0/−1
16.2.2013 14:42

K45a75r40e95l 98K74o94š91ť37á38l 8507121440835

Možná šlo o vtip, protože Concorde žádné výškovky nemá.

+4/0
16.2.2013 17:15

R70o14m89a53n 17K71r89a57t14o77c91h45v44í90l 6916207956574

Ano bylo to myšleno vtipně.

0/0
16.2.2013 17:24

R70o25m65a94n 44K14r57a72t46o67c93h76v32í87l 6956207296114

OK, děkuji.

0/0
16.2.2013 14:55

R35o45b40e56r55t 27A36n28t17o39n60í11n 45T27l54u53č73h67o24ř 1750693842957

IMHO s jakoukoliv zavadou vzniklou za letu -MUZETE letet a nebo MUSITE padat. :-P

+1/0
18.2.2013 12:45
Foto

M43i35c32h62a36l 55Ř13e49h34á71č89e84k 8595277248

Ono se skutečně něco stalo; jen to nebylo takové, jak psal Daily Mail. I malá netěsnost ve dveřích, byť to třeba není čtyřcentimetrová díra, může způsobit hluk, ochlazení, ba dokonce paniku mezi pasažéry, zvlášť těmi, kteří nevidí, o co jde, ale jen slyší ránu a svištění vzduchu a vidí nervózní letušky. (Když před startem v malém letadle mám nedovřené dveře, tak to nevidím, ale slyším - a to jsem na zemi a rychlost okolního vzduchu od vrtule je malá.) Dokonce myslím, že spousta cestujících to jako horor vnímala a že na to dlouho nezapomenou (bez ohledu na to, jestli nějaké skutečné nebezpečí hrozilo). Vyšetřování možná probíhá, možná ne - zatím jen úřad zveřejnil, že (jestli) vyšetřuje. Takže mě ten článek po odstranění informací o tom zeleném světle přijde OK.

+8/−1
16.2.2013 14:09

J69a47n 68B25l96a28ž22e44k 1326760320776

I malá netěsnost ve dveřích bude pěkně hučet. Je to jako když se pára dere ven z papiňáku. Příjemný pocit to určitě nebyl.

+2/0
16.2.2013 14:18

J24a37k95u52b 41Š49a49f95a31n32d63a 7985727131881

Nebude to nic hrozného. V této letové hladině je tlak zhruba třetinový oproti zemi. Navíc v letadle je nižší tlak něž na zemi takže ten rozdíl bude třeba někde u 0,5atm. To žádný velký přetlak není. V papiňáku je ten přetlak mnohem větší.

+1/0
16.2.2013 15:59
Foto

P35ř39e54m41e93k 35H58o96m75o16l53a 5878765315896

Jenže podle zprávy na avherald se nic nevyšetřovalo a nedošlo k poklesu tlaku, letadlo letělo dál do cílové destinace .Tak tam určitě žádný otvor nebyl. Maximálně vymačkaný těsnění ale rozhodně se tam nemohlo ochlazovat..

Já jednou nechal otevříno ale ještě jsem stihl zabrzdil na zemi, naštěstí ty dveře pěkně cvakaly.. :-)

0/0
16.2.2013 14:20

R98o85m14a76n 88K22r38a28t58o44c20h31v91í46l 6826697526924

Jste stejně jako já "hobby" odborník na letadla. 

Letadlo se ochlazovalo z důvodu "Adiabatické expanze". Přiznávám, že tento pojem jsem uviděla tady na fóru poprvé.

0/0
16.2.2013 17:23

L39y85d15i76e 44E37i52s64e39l29t46o86v61á 4716740413334

Pokud zjistili, že šlo o vadné těsnění, tak co dál vyšetřovat? Šlo o technickou závadu, kterou evidentně nikdo nezavinil.

0/0
17.2.2013 10:24

P77e93t95r 24M75a96c21o94u96r83e14k 5654608916467

Vypadá to, že tomu rozumíte, tak se zeptám. Co mi přijde divný v článku, i když pominu jestli je to kachna, že když se došlo k takovéto závadě, že nezačali ihned klesat do 14000 stop pro vyrovnání tlaku.

0/0
16.2.2013 18:28
Foto

M11i93c47h44a83l 31Ř50e76h33á34č82e18k 8805717828

Dovedu si to vysvětlit jen tak, že vevnitř tlak neklesnul (aspoň ne nijak zásadně), protože ten otvor byl opravdu malý - nejspíš to jen trochu netěsnilo.

Kdyby došlo skutečně k dekompresi, tak ve FL410 mají asi 15 vteřin a ve FL270 pár minut na to, aby si nasadili masky, a masky pro pasažéry vydrží dodávat kyslík řekněme čtvrt hodiny. V takovém případě by nikdo neměl na ucpání otvoru nebo na focení ani pomyšlení, a Daily Mail by to jistojistě rozmázl ještě mnohem víc.

+2/0
16.2.2013 20:27

P47e56t60r 23M14a75c55o78u62r88e93k 5814478526477

Tak jasně, ale tím si pilot přece nemůže být jistý, že se nestane nic závažnějšího. Známe přece nehody, kdy podobné "banality" vedly k destrukcím.

0/−1
16.2.2013 20:35

L97y78d36i98e 85E66i34s39e56l11t37o26v71á 4886920883394

S tímhle přístupem asi nemáte zrovna lehký život, co?;-D

+2/0
17.2.2013 10:28

P33e23t46r 57M15a46c86o70u54r24e84k 5554898496127

Tak já jsem diskutoval s člověkem, který o tom nejspíše něco ví. Já mám také nějaké školení a v problematice se orientuju.  Ale jestli vám je jedno, že by jste kvůli zanedbání preventivních předpisů přišla o život, tak mě ne. Podívejte se na seriál " Letecké katastrofy " na ČT2, třeba vám to otevře oči.

Doplnění informací od Michala Votavy vysvětluje proč se tak piloti rozhodly.

0/0
17.2.2013 10:45
Foto

M33i85c35h13a81l 81Ř84e25h23á26č14e22k 8765587838

Jo, to dává smysl.

Navíc je ještě možné, že k incidentu došlo až během sestupu na cílové letiště (protože toho soukromého pilota na palubě se to stalo ve FL270, ale cestovní výška byla někde koelm FL400), a v takové fázi letu by už diverze nic neurychlila.

0/0
17.2.2013 10:57

M88a68t98o64u57š 33B16á89r92t41a 4486380416518

Rád bych jenom podotkl k níže vedené diskusi, že pan Bernoulli v 18. století popsal (a ti, kteří ve škole dávali pozor si to zpamatovali) jev, který nese jeho jméno. Podstata spočívá v tom, že prodící kapalina či plyn, to je jedno, sebou strhává molekuly plynu. Tudíž škvírou ve dveřích, kolem níž několikasetkilometrovou rychlostí proudí vzduch, bude těžko dovnitř vnikat ledový vzduch. Ale možná, že je pan Bernoulli staromódní a současná fyzika se řídí mediálními zákony...

+6/−1
16.2.2013 13:15
Foto

M48i83c65h60a35l 92Ř85e63h88á17č57e48k 8975337408

Bernoulliho princip popisuje laminární proudění, neplatí pro proudění turbulentní. V případě netěsnících dveří skutečně k průniku venkovního vzduchu dovnitř dochází, byť z jiného důvodu, než je dole obhajováno. Dynamický tlak samotný to vysvětlit nedokáže, neb působí ve směru proudění. Náběžná hrana taky ne, protože dveře se otevírají dovnitř, tudíž ven z letadla nečouhá nic. Svědectví soukromého pilota na palubě je taky nutné brát s rezervou, protože v PPL se nenaučí nic o transonických rychlostech, chování vzduchu ve FL410 nebo FL270, ani o konstrukci dopravních letadel.

Jakákoliv nerovnost na povrchu letadla - například dveře zatažené dovnitř - způsobí buď zahnutí proudu vzduchu podél povrchu (pokud nerovnost není příliš velká - třeba horní strana křídla) nebo turbulenci (víry) v proudění vzduchu kolem nerovnosti (u dveří to je druhá varianta). Směr proudu vzduchu v turbulentním proudění může mít lokálně libovolný směr, například i dovnitř do letadla. Ono turbulentní proudění tudíž způsobuje (malý) průnik vzduchu zvenku dovnitř - byť opačným směrem se ho dostane víc. Zima u dveří tudíž být mohla, i když tlak vevnitř v letadla na úroveň okolního vzduchu neklesl nikdy. (Masky nevypadly.)

P.S. Já věděl, že se mi výcvik, kdy mi instruktor za letu otevřel dveře, bude hodit :)

+9/−1
16.2.2013 13:27
Foto

M10i33c20h21a69l 35Ř25e55h35á91č77e27k 8945427718

To zelené světýlko není ukazatel, zda jsou otevřené dveře; ukazatel otevření dveří v A388 je na jiném místě, které není na fotografii Daily Mailu vidět. To zakroužkované zelené světlo je tzv. "Attendant Indication Panel", což je displej ukazující stevardům informace třeba o tom, že by měli dojít k telefonu.

Detaily o AIP, včetně fotografie jedné z používaných variant, můžete vidět zde:

http://www.airbus.com/support/upgrades/cabin-related-systems-upgrades/cabin/our-products/cids-classic/attendant-indication-panel/

Dveře prostě "jenom" netěsnily. Zelené světlo svítilo, protože to asi někdo chtěl řešit po telefonu.

To, že zelené světlo skutečně svítí i v případě, že dveře otevřené nejsou, lze pěkně vidět například zde:

http://www.airliners.net/photo/Emirates/Airbus-A380-861/2147285/L/

+8/0
16.2.2013 12:50

L42i52b53o72r 73H41o48s61a51k 3655962354796

To je business class? Vypada to tam jak v nakladovem prostoru.. Nesedeli ti pasazeri az za prepazkou, nakonec?

0/−1
16.2.2013 12:54

L91i16b19u35š82e 58T91o18m37a26n70o26v33á 2388408688568

Dobrý den pane Řeháčku, děkuju za upozornění, popisek i fotografii jsme opravili.

+2/−1
16.2.2013 12:58
Foto

P74ř90e31m27e73k 14H93o35m58o98l61a 5718685555716

Už jsme to tu psali dva a dávali jsme odkaz.. Ale je to marný, je to marný, je to marný... Kdyby se ty dveře opravdu otevřely tak to veme dolů jak stihačka a nepoletí si v klidu do cílové destinace...

+2/0
16.2.2013 13:02
Foto

M10i45c62h28a81l 52Ř44e45h49á62č14e35k 8825557498

Ta díra rozhodně neměla 4cm, to je další věc, co si Daily Mail musel vymyslet. Nejspíš jen dveře byly dovnitř letadla zapadlé o 4cm - ale to neznamená, že mezi dveřmi a futrem byla 4cm mezera. (Toto je ale jen má spekulace založená na tom, že díra 4cm široka a několik metrů dlouhá by asi způsobila dekompresi; pak by fakt nikdo nefotil ani nic neutěsňoval dekama.)

+4/0
16.2.2013 13:29

R13o17m92a93n 89K16r14a61t28o12c25h10v33í59l 6406457686704

Byznys není to náhodou business?

+1/−2
16.2.2013 13:39

Najdete na iDNES.cz