Nejstarší pyramida na světě je v egyptské Sakkáře

aktualizováno 
-
Cheopsovu pyramidu v Gíze nedaleko Káhiry zná téměř každý. Také například Sluneční pyramida (třetí největší) v mexickém Teotihuacánu je známá. Ovšem poněkud stranou, přitom zcela nezaslouženě, stojí vůbec nejstarší stavba podobného druhu na světě: Džóserova stupňovitá pyramida v egyptské Sakkáře. Přitom tato pyramida se stala základem mnohasetleté tradice stavby všech ostatních pyramid v zemi.

Po sjednocení Egypta, které je připisováno králi Menejovi (ale také to byl možná král Narmer, případně Hor-Aha), bylo dle tradice založeno nové město. Stal se jím Mennofer, tedy dnešní Memfis. Zakladatelem III. dynastie se pak stal král Džóser. S novou dynastií ale nastoupil i nový způsob pohřbívání. Dřívější písečné mohyly a po nich pohřební paláce (mastaby) byly překonány právě stavbou pyramid. Džóser a jeho následovníci si vybrali za místo posledního odpočinku (nekropoli) Sakkáru. První kamennou pyramidu dal potom stavět v roce 2700 před naším letopočtem pro krále Džósera jeho vezír, architekt a lékař v jednom, Imhotep. Neměla ještě ten charakteristický tvar, jaký známe z Gízy, ale sestávala ze šesti zmenšujících se teras (převýšených vždy o deset metrů) pravoúhlého půdorysu, odtud název stupňovitá. Stavba trvala plných čtyřicet let. Původně se totiž začala budovat již zmíněná mastaba, ke které se přistavěly další mastaby, jež se poté staly základnou pro čtyřstupňovou pyramidu, a dále byla ještě rozšířena o další dvě terasy. Celá stavba se tyčí do výše zhruba 60 metrů (pro porovnání je vysoká jako Petřínská rozhledna) a má obdélníkový půdorys 109 krát 121 metrů. Dnešní podoba pyramidy zůstala vpodstatě nezměněna. I když čas samozřejmě vykonal své dílo, uvnitř pyramidy v labyrintu chodeb byl nalezen zajímavý reliéf, zobrazující běžícího faraona Džósera. V kamenné místnosti před severní stranou pyramidy zase stojí socha faraona, do níž bylo »vtěleno« jeho ka (jakýsi duch, o kterého je nutno se symbolicky starat). Džóserova pyramida však nezůstala v Sakkáře osamocena. Jeho nástupce král Sekhmet začal stavět podobnou, ale stavba zůstala nedokončena a dnes je v poměrně špatném stavu. Za zmínku stojí i pyramida krále Unase a hrobky perských šlechticů v její blízkosti. Jsou jedny z nejhlubších v Egyptě. Strážný vám za poplatek půjčí i světlo a můžete sestoupit 25 metrů dolů a obdivovat překrásné malby na stěnách. Výlet do Sakkáry se dá dobře spojit s návštěvou pyramid v Gíze. Vše se dá stihnout za jeden den a pronájem auta stojí od 50 do 100 egyptských liber.


Autor:
Témata: Egypt, Aha!, Káhira, Socha

Nejčtenější

Hitem byla sekaná se svíčkovou a růžová tatarka. Jak se jedlo v roce 1989

Pohled do Gril Baru ve Slovanském domě (1968)

Škrtněte posledních třicet let a přesuňte se s námi zpátky do roku 1989. Vzpomenete si, jaká byla nabídka tehdejších...

Za lány bledulí míří tisíce turistů, ze vsi se na měsíc stalo parkoviště

Když vyjde počasí, vypadá to v rezervaci zhruba takto. Mezi lány bledulí se...

Poslové jara jsou tady, hlásí lidé z Chlébského na Bystřicku. Vesnička na pomezí Vysočiny a Jihomoravského kraje se...

Nejkrásnější jarní vodopády. Neuvěříte, kolik jich v naší zemi máme

Vodopád pod Dlouhými stráněmi v Jeseníkách

Mnoho krásných vodopádů se za příznivých okolností objevuje i v naší domovině. Kromě Krkonoš, kde jsou ty nejznámější a...

Kvůli selfie s bledulemi ničí turisté rezervaci, správci jsou bezradní

Bledule v národní přírodní rezervaci Ransko přitahují každé jaro pozornost...

Národní přírodní rezervace Ransko na Havlíčkobrodsku čelí náporu turistů. Porušování zákazů vstupu mimo cesty už podle...

Když se vydáte fichtlem na Balkán, dejte pozor na miny a střílející Řeky

Výhled na Jonské moře a albánskou riviéru

Někdo cestuje letecky do prázdninového resortu, jiný objíždí turistické cíle v pohodlí auta, další sbalí krosnu a...

Další z rubriky

Když do Japonska, tak právě sem. Pěšky a na kole národním parkem Nikkó

Dominanta národního parku Nikkó-sopka Nantai, tentokrát již ke konci listopadu,...

V Japonsku je mnoho míst, která by měla být na povinném seznamu turisty, ale pouze o jediném se říká: Kdo neviděl...

Za Napoleonem do Alp. Výlet přes průsmyk, kterým generál tahal kanony

Hra světel: turisté míjejí simplonského orla v průsmyku během 33 km dlouhé túry...

Moderní cestu přes Simplonský průsmyk mezi Švýcarskem a Itálií zřídil před víc než 200 lety Napoleon Bonaparte. Stopu...

Transsibiřská magistrála po italsku. Historický vlak jezdí z Říma až do hor

Historický vlak „Treni della Neve“ jezdí mezi městem Sulmona a lyžařským...

Italská železniční trať, kterou nejprve zničili nacisté a pak rozpočtové škrty, byla znovu zprovozněna díky hrstce...

Najdete na iDNES.cz