Objevte krásu unikátních selských usedlostí rakouského Mühlviertlu

aktualizováno 
Kraj mlýnů, jak je poeticky nazýván hornorakouský region, který hraničí s našimi jižními Čechami, v sobě skrývá úžasný potenciál pro nádherné jednodenní výlety. Kombinace přívětivé krajiny, historických památek a rázovité lidové architektury na vás zapůsobí natolik, že se sem určitě budete chtít zase brzy vrátit.

Kořeny tohoto nádherného příkladu zdejší lidové architektury sahají až do středověku, kdy sloužil jako vodní hamr. Najdeme jej na trase stezky Steinbloss-Mauerweg, necelý kilometr jižně od Hirschbachu. | foto: Jan Doubravnickýpro iDNES.cz

Cudná gotika v pastelovém negližé

První kroky v Mühlviertlu obvykle míří do okresního střediska Freistadtu. Ten naprosto uchvátí milovníky památek starobylou atmosférou svého historického jádra. Pod pláštěm pestrých a bohatě zdobených fasád honosných měšťanských domů se zde totiž ukrývají architektonické klenoty vrcholné gotiky.

Fotogalerie

Téměř každá budova se pyšní bytelným gotickým portálem nebo masivními žulovými krakorci pod arkýři vysunutými do úzkých uliček, které neztratily nic ze svého středověkého šarmu. Centrum Freistadtu stále obepíná linie původního opevnění, prolomeného dvěma městskými branami: z jižní strany Lineckou a od severu Českou.

Freistadt bývá označován také jako město věží a i když se jejich celkovým počtem naší matičce Praze stověžaté skutečně nevyrovná, tyčí se jich tady opravdu požehnaně. Od robustních obranných bašt kamenných hradeb, přes barokní báň zdejšího kostela až po dominantní věž freistadtského zámku.

Tip na dovolenou

Vyberte si z pestré nabídky zájezdů do Rakouska na dovolena.iDNES.cz
a prožijte úžasnou dovolenou.

Protože ve Freistadtu trávím víc dnů, tak po půldenní prohlídce města vyrážím na celodenní výlet. Již z letmého pohledu je patrné, že tu se navzájem spojily ty nejkrásnější prvky České Kanady, šumavského podhůří i Novohradských hor. Kombinace dvou značených cest mne od freistadského nádraží nejdříve dovedla do zhruba osm kilometrů vzdáleného Hirsbachu.

Místní kostelík překvapivě unikl barokizační vlně, tudíž osvěžuje poklidnou obec elegancí ryzí gotiky. Kousek od budovy místní fary však začíná jiné překvapení, a to stezka, která návštěvníkům přiblíží uzdravující svět léčivých bylin. Za symbolickou vstupní branou vytvarovanou ze zelených šlahounů popínavých rostlin pomalu stoupám úvozovou cestou vroubenou jabloněmi a na každém metru mám příležitost seznámit se s novou léčivkou. Máta, meduňka, pelyněk, maliník…

Bylinkářská zahrádka nad Hirschbachem. Tady mají přednost živé rostliny před

Bylinkářská zahrádka nad Hirschbachem. Tady mají přednost živé rostliny před mrtvými plochami mulčovací kůry.

Komerční zpracování léčivek se v Mühlviertelu udrželo až do dnešních dnů,

Komerční zpracování léčivek se v Mühlviertelu udrželo až do dnešních dnů, nahlédnout mu pod pokličku lze v osadě Thierberg severozápadně od Hirschbachu.

Všechny volně v přírodě, vždy označené informační tabulkou se svým jménem. Postupně se dostávám až na návrší nad Hirschbachem, kde stezka končí u dřevěné branky bylinkářské zahrádky. Malé, voňavé, barevné. A hlavně vzorně opečovávané. Co květ, to lék na jiný neduh. Divizna, třezalka, levandule, měsíček, a spousta dalších bylin se tísní vedle sebe, až z jejich krásy přechází zrak. Hezký výhled do blízké krajiny a harmonické skloubení zahrádky s komplexem přilehlého statku je dalším estetickým bonusem pro každého, kdo sem zavítá.

Strakatý Ottenschlag

Právě starobylé selské usedlosti, jakou můžeme spatřit v sousedství bylinkářské zahrádky, patří k nepřehlédnutelným unikátům okolí Freistadtu. Roztroušeně mne doprovázejí od první hodiny výletu. Historie mnoha z nich často sahá až do hlubin pozdního středověku. Ve zdejším nářečí se jejich architektura označuje pojmem Steinbloss-Stil, což přesně vystihuje charakter staveb, neboť základní materiál poskytly hrubé bloky zdejší žuly.

Rázovitá kamenná stodola na okraji Ottenschlagu

Rázovitá kamenná stodola na okraji Ottenschlagu

Spáry mezi kameny jsou nahozeny sněhobílou vápennou omítkou, takže zdi usedlostí pak budí dojem nepravidelné šachovnice. Když si ještě přisadíme záplavu sytě červených muškátů a svěží odstíny přilehlých luk, dostaneme ostře kontrastující směs barevného zátiší, které překonává hranici kýče. Jenže, ona je to realita.

Nejvyšším počtem kamenných statků se pyšní víska Ottenschlag im Mühlkreis. Z Hirschbachu je vzdálena přibližně čtyři kilometry. První typický kamenný statek leží hned na jejím dolním konci. Ale postupně jich rapidně přibývá. Nakonec úhledná strakatá průčelí lemují obě strany obecní komunikace. A turista odjinud zůstává stát s otevřenými ústy a tiše zírá.

Strakatý Ottenschlag je krásný i za pošmourného počasí.
Šíře zdiva u kamenných statků běžně přesahuje 50 cm.
Rázovitá kamenná stodola na okraji Ottenschlagu

Ovšem fyzicky se podílet na stavbě takové domku zajisté vyžadovalo pořádnou dávku síly. Odhadnout váhu jednotlivých žulových bloků si raději netroufám. Spíše než o kilogramy půjde o metráky.

Další tajemství Ottenschlagu se ukrývá uvnitř lesa severovýchodně od obce. Naštěstí k němu směřuje značená stezka, která končí u úpatí malebného skalního útesu. Podle pověsti tady čert zakopal svůj poklad. Nicméně existují také spekulace o dávném keltském obětišti, které přiživuje existence záhadné miskovité prohlubně pod vrcholovou plošinou skaliska.

Tip iDNES

Krásu unikátních venkovských usedlostí a zážitky z příjemného pěšího putování lze v Hirsbachu skloubit výšlapem po tematickém okruhu Steinbloss-Mauerweg o přibližné délce 13 km. Provede vás okolo těch nejkrásnějších statků situovaných do širšího okolí obce. Na zdech každého z nich je instalována tabule se základními historickými daty objektu. Stezka začíná i končí před místním muzeem selského nábytku, které pochopitelně také sídlí pod střechou reprezentativní ukázky architektury stavení z kamenných bloků.

Může se hodit

Jak se tam dostat
Freistadtem prochází hlavní komunikační tah E55 z Českých Budějovic do Lince. Od naší hranice jej dělí 18 km. S jihočeskou metropolí je zároveň provázán také výborným železničním spojením. Nádraží leží zhruba 3 km od středu města. České dráhy nabízejí výhodné čtyřdenní okružní jízdenky Sport karta Vltava - Dunaj a Sport karta Vltava - Dunaj plus, které zahrnují přepravu po trati České Budějovice – Linec. Kouzlo těchto jízdenek spočívá ve skutečnosti, že jízdu lze libovolně přerušovat, ovšem nesmíte v jednom směru vícekrát projet stejný úsek. Přeprava kola je zahrnuta v ceně. I přes místy členitější reliéf totiž širší okolí Freistadtu představuje ideální krajinu pro cyklistiku o různých stupních náročnosti. Ať již s využitím značených tras nebo lokálních vedlejších silnic, které propojují roztroušené farmy s osadami a jednotlivými vesnicemi. Provoz na těchto komunikacích je prakticky nulový, jen u farem občas bývají na volno puštění psi.

Pro snadný pohyb v terénu
Do výletního batůžku přirozeně patří kvalitní turistická mapa. V naší republice jsem se setkal s nabídkou dvou produktů. První pochází z dílny nakladatelství Freytag & Bernd a zobrazuje převážně základní dálkové turistické trasy, bez upozornění na lokání přírodní zajímavosti či muzea. Takže nebrat. Druhou vydal konkurenční Kompass jako mapový set Mühlviertel-Linz-Steyer-Wels. U nás je k mání za 310 Kč, v Rakousku za 10 €. Ta už obsahuje veškeré podstatné informace. Nakonec jsem ale ve freistadském infocentru zakoupil mapu Genusswandern im Mühlviertler Kernlad, zaměřenou výhradně na tuto oblast, to znamená prostor od hranice po městečko Pregarten. Díky měřítku 1:35 000 z ní hbitě identifikujeme prakticky každou stodolu. Dále zachycuje všechny zdejší značené stezky, což výrazně zlepšuje orientaci, poněvadž kromě dálkových tras zdejší obce v terénu vytyčily hustou síť lokálních okruhů se specifickým číslováním a zároveň regionem procházejí různé tematicky zaměřené výletní cesty. Cena mapy činila 5 eur.

Internet:
www.muehlviertler-kernland.at
www.kraeuterkraftquelle.at

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky, ceny pohonných hmot a rizikové úseky na jednom místě.

Nejčtenější

VIDEO: Stejná trasa, kolo vs. elektrokolo. Rozdíl je v desítkách kilometrů

O kolik kilometrů více se dá najet při jednom výletu na elektrokole v porovnání...

Elektrokola lidé často využívají pro usnadnění jízdy v kopcích a horách. Skvěle přitom mohou pomáhat i na rovných...

Dopravní lodě devastují ovzduší, vypouští mnohem více oxidů síry než auta

Do podzimu bude Symphony of the Seas jezdit v Evropě – na týdenní plavby bude...

Srovnávání emisí osobních aut a velkých lodí se pravidelně vrací do veřejné debaty. Nejnovější studie zjistila, že...

Perla Nilu kolabuje, tvrdí bývalý egyptský ministr. Odborníci nesouhlasí

Ilustrační snímek

Bývalý egyptský ministr investic Yehia Hamed na začátku června napsal pro server Foreign Policy článek, ve kterém...

Bojujeme i za vás, vzkazuje do Česka indián, který chrání deštný prales

Zdaleka největší hrozbou pro lidstvo je to, že úplně rezignovalo na duchovní...

Manari Ushigua je náčelníkem amazonského kmene, kterému v džungli devastované těžbou ropy hrozí vymření. Zhyne-li...

Teď už budete rozumět cedulím po celém světě. Jen na ně namíříte foťák

Takhle by v ideálním případě měl vypadat výsledek práce softwaru pro „vizuální...

Inovovanou službu Googlu ocení každý cestovatel. Okamžitý vizuální překlad je nyní chytřejší a hlavně umí přímo...

Další z rubriky

Slavní jelínci v japonském městě Nara hynou kvůli plastovým obalům

Japonsko, Nara, posvátní jelínci šika

Úřady ve starodávné japonské metropoli Nara varovaly návštěvníky, aby nekrmili nepovoleným jídlem volně žijící jelínky,...

Bojujeme i za vás, vzkazuje do Česka indián, který chrání deštný prales

Zdaleka největší hrozbou pro lidstvo je to, že úplně rezignovalo na duchovní...

Manari Ushigua je náčelníkem amazonského kmene, kterému v džungli devastované těžbou ropy hrozí vymření. Zhyne-li...

Stála miliardy, teď je jaderná elektrárna na Filipínách atrakcí pro turisty

Osamělý telefon na stole mě spojuje přímo s prezidentskou kanceláří. Nejsem...

Jaderná elektrárna v Bataanu měla rozsvítit filipínský ostrov Luzon. Namísto toho se z celého projektu stala miliardová...

Najdete na iDNES.cz