V prosinci vydal Národní park Sagarmatha (nepálský název Everestu) zákaz komerčních letů vrtulníků, který platí od ledna. „Toto je geologicky velmi citlivá oblast a nárůst počtu helikoptér narušuje zdejší prostředí,“ řekla ochránkyně přírody Sušma Ránaová. Právě to vyvolalo spor s Nepálskou asociací leteckých operátorů (AOAN).
Souhlasíte se zákazem komerčních letů vrtulníků u Everestu?
„Pozastavili jsme všechny lety do oblasti Khumbu do té doby, než vláda nezajistí bezpečnost pilotům vrtulníků a samostatné místo pro nouzové přistání,“ uvedla AOAN. Tamní obyvatelé vytvořili na místech přistání zátarasy z vlajek a vyhrožují, že zasáhnou proti pilotům, kteří tam přistanou, uvedla dále asociace.
Na Everestu je zajímavá hranice mezi egem a racionalitou, říká horolezkyně |
V odlehlé oblasti Khumbu představují vrtulníky prakticky jediné spojení s okolním světem. V poslední době je však využívají horolezci a turisté, aby se dostali přes obtížný terén v Národním parku Sagarmatha. Těm, kteří si mohou dovolit zaplatit 1 000 dolarů (24 000 Kč), se tak zkrátí cesta do základního tábora pod Everestem o dva týdny na jediný den. Jenže tím připravují místní obyvatele o klíčový zdroj zaměstnání – průvodcovství. Právě průvodci se vydávají na strastiplnou cestu společně s turisty a během cesty jim pomáhají.
Na vrchol Mount Everestu se ročně vydá několik set turistů. Většina z nich do oblasti přiletí letadlem nebo helikoptérou. V zimním období se uskuteční přibližně patnáct letů vrtulníkem denně a v hlavní turistické sezoně se toto číslo může zvětšit až na 60 letů za den, uvádí AOAN.