Marseille - hlavní město Středomoří?

  15:26
Druhé největší francouzské město Marseille chce znovu získat svůj dřívější lesk a opět se stát hlavním městem Středomoří. A to i díky novému spojení rychlovlakem TGV, který od tohoto týdne umožní za tři hodiny překonat 750 kilometrů, jež toto město dělí od Paříže. Po čtyřiceti letech stagnace a téměř likvidace Marseille jako přístavu, prochází město totální proměnou, aby bez potíží vstoupilo do 21. století. "Je to silný symbol. Marseille tak znovu nalezne své tisícileté poslání místa obchodu a výměny," řekl prezident obecního podniku Euroméditerranée Renaud Muselier, který je jedním z hlavních iniciátorů velkých změn.

Počínaje přístavem, které je srdcem projektu, přes rozsáhlé průmyslové plochy léta ležící ladem až po nádraží Saint Charles je dnes město, obklopené vysokými pahorky, jedním velkým staveništěm.

Program úpravy města, který se snaží zmodernizovat Marseille, aniž by byla narušena jeho výjimečnost a tradice, je s investicemi z městské pokladny ve výši 2,5 miliardy franků (asi 13 miliard korun) po dobu pěti let jedinou akcí svého druhu za posledních dvacet let, která je v národním zájmu.

Marseille, která je známá neustálým nárůstem počtu obyvatel rozličného původu a zároveň je zde jedna z nejvyšších úrovní nezaměstnanosti v zemi, město ne zrovna oblíbené, které bylo často terčem posměchu, je již několik let ve víru. Demolice a přestavby starých sil a doků, obnova nábřeží, aby lépe odpovídalo vzrůstající oblibě zábavních plaveb na rekreačních lodích a turismu, rubání podzemních cest rychlodráhy, která má napomoci ochránit výjimečné místo, i obnova starých čtvrtí jsou toho dokladem.

Nepříjemný rámus, prach a obrovské dopravní zácpy kompenzuje každý měsíc otevírání nových zahrad, výstavba obchodních čtvrtí a kabelových rozvodů, díky které se Marseille stává druhým francouzským městem v oblasti multimédií, vysokých škol a výzkumných laboratoří, a bující kulturní život. Ve městě  má více
lidí předplatné do divadla než na zápasy prestižního fotbalového týmu Olympique Marseille. To jsou důkazy, že město je odhodláno "najít své místo", tvrdí Muselier, který je také zastupitelem a prvním náměstkem starosty.

Hlavním cílem je především dát do pořádku staré město a jeho přístav, který je pro 800.000 obyvatel (s aglomerací 1,5 miliónu) již delší dobu nepřístupný, a zhodnotit desítky kilometrů pobřeží nejstaršího z francouzských měst, které bylo založeno iónskými kolonisty již před více než 2600 lety. Vůli znovu dobýt a potvrdit pozici hlavního středozemního přístavu bude od začátku příštího roku symbolizovat čtvrť
Méditerranée v níž se budou mísit ekonomické aktivity, námořní život, kultura i zábava; na 1,1 miliónu metrů čtverečních se tak budou nacházet kanceláře, obchody i ubytování.

Nová linka TGV - celá Francie šílí

Z nové linky rychlovlaku TGV - Paříž - Marseille je celá Francie nadšena. Spojení dvou největších francouzských měst rychlovlaky neopouští již několik dní první stránky novin a televizní zpravodajství.

Nová linka, která bude veřejnosti zpřístupněna v neděli, je dlouhá 250 kilometrů a spojuje Marseille s Valence, kde dosud končila zvláštní dráha pro TGV. Namísto čtyř a půl hodiny tak cestující urazí cestu Paříž-Marseille za pouhé tři hodiny a cesta
mezi Marseille a dalším francouzským velkoměstem Lyonem se smrskne na hodinu a 40 minut.

Nová linka "TGV Méditerranée" se plánovala od roku 1989, stavět se začalo před pěti lety a celý projekt přišel na 25 miliard franků (asi 130 miliard korun). Vyrostla nová nádraží ve Valence, Avignonu a Aix-en-Provence, dráha vede po 500 nových
mostech a deseti kilometry tunelů.

Celkově tak linky TGV postavené za posledních 20 let ve Francii dosahují délky 1500 kilometrů. Rychlovlaky však jezdí i mimo speciální tratě a i na "normálních" kolejích jsou obvykle rychlejší než ostatní vlaky. Mezi Paříží a Marseille by mělo podle odhadu železniční společnosti SNCF nyní cestovat kolem 23 miliónů cestujících
ročně.

Bude to samozřejmě znamenat úbytek pro letecké přepravce a Air France očekává asi 600.000 cestujících ročně méně. Avšak vzhledem k tomu, že SNCF a Air France jsou většinově vlastněny státem, mají společnou strategii. Air France tak nabízí
svým cestujícím spojení na TGV, zatímco na letištích v Lyonu a Paříži vyrostly stanice rychlovlaku.

Francouzské listy se předhánějí v předpovědích o dopadu TGV na ekonomiku Marseille a na posílení významu Lyonu, stejně jako na ceny rekreačních domů kolem Avignonu. Avšak rychlovlak nespojuje jen Paříž a Marseille, ale i regionální metropole Lyon, Marseille a Montpellier navzájem. Kromě toho bude možné jezdit z
jihu Francie za pár hodin do Bruselu a Londýna - bez dosud nezbytné zastávky v Paříži.

Nádraží Praha Vršovice

Nejčtenější

Jak jsme jezdili do Jugoslávie. Cesta k moři, které už dneska mladí neuvěří

Přeji dnešním mladým lidem, že mohou jet prakticky kdykoli a kamkoli. Naše generace to měla mnohem a mnohem složitější. Když někomu mladému vyprávím o našich cestách do Jugoslávie, tak jen nevěřícně...

Koupání, pohoda, krásná příroda. Prozkoumejte nejkrásnější jezera Evropy

Jezer, která mají rozlohu aspoň jeden hektar, se v Evropě nachází přes půl milionu. A těch menších je ještě víc. Vybrat z nich od severu na jih a od východu na západ ta nejhezčí? To snad ani nejde....

OBRAZEM: Dovolená jako žádná jiná. Balaton lákal turisty i v 19. století

Balaton je největší jezero ve střední Evropě a také je jedním z největších přírodních klenotů Maďarska. Místní mu říkají Magyar tenger – Maďarské moře. Množství turistů u jezera začalo poprvé výrazně...

Nejstarší les, největší hrad i dokonalé město. Kam v létě v Polsku na výlet

Léto u našich polských sousedů nemusí být nuda. Zatímco města nabízejí přes léto bohatý kulturní program, národní parky, jezera i mořská pobřeží lákají na ničím nerušený odpočinek, mírné teploty a...

Zábavný zeměpis. Tato místa mají v názvu pouze jedno jediné písmeno

Nese se v tom určitá síla, když název nějakého místa můžete vyjádřit jedním jediným písmenem abecedy. Bohužel, ani tyto do extrému úsporné názvy lokalit nepředchází zmatkům. Například ve Skandinávii...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  16.6 22:55

Taje francouzské Riviéry. Chudá ves Cannes, ostrov tajemného vězně i vynálezy

Premium

Akty v kostele, vlak v kině a sport, u kterého se nemusíte hýbat – francouzská Riviéra má v rukávu nejedno překvapení. Asi by se nad tím podivoval zdejší nejslavnější vězeň se železnou maskou i...

16. června 2025

Užijte si cestování jinak. Dvacet tipů na pohodovou dovolenou s obytňákem

Cestování obytným autem je aktuálně jeden z nejvýraznějších turistických trendů, uchyluje se k němu i řada lidí, kteří by o tento způsob dovolené před pár lety ani nezavadili. Pojďme si vysvětlit...

16. června 2025

Po smrti Hanče se lidé hor začali zase bát, líčí historik život v Krkonoších

Premium

Krkonoše. Nejvyšší české hory, které odedávna přitahují zástupy poutníků, turistů i sportovců. Jak je vnímali naši předkové? A co nás na nich uchvacuje dnes? Jak vypadaly výpravy prvních turistů?...

15. června 2025

Evropa, jak ji neznáte. Španělské národní parky umí opravdu překvapit

Země k uzoufání vyprahlá, vysušená úpalným sluncem? To možná platí pro většinu Španělska, ale jeho národní parky se tomu popisu výrazně vymykají. Chráněná území na pevnině i ostrovech překvapují svou...

15. června 2025

VIDEO: Žigulíky řádí v ulicích Varny. Retro výlet do socialismu v Bulharsku

Dnes by taková atrakce nebyla možná. Dvojice žigulíků s nápisy Autorodeo a Tempo se v sedmdesátých letech 20. století prohání bulharskou Varnou a jejich posádky předvádějí kaskadérské kousky přímo v...

15. června 2025

Vydejte se na cyklovýlet po Olomoucku. Čeká vás šest tras plných krás

Olomouc se může pyšnit hustou sítí cyklostezek. Hanáci kolo s oblibou využívají i na cesty do práce. Díky rovinatému terénu se snadno a ekologicky dostanete skoro všude. Olomouc je také dobrým...

14. června 2025

Autem do Itálie na vlastní pěst. Tipy, jak projet bez stresu a zdržení

Cesta autem do Itálie je skvělý způsob, jak si užít flexibilitu při objevování krás této temperamentní země. Abyste si užili sluncem zalité pláže, historická města a tu nejlepší pizzu, je třeba celou...

14. června 2025

Nádherný dubový les vypěstovali ve Švédsku kvůli válce. která nenastala

Na nenadálé situace je Švédsko dobře připraveno. Svůj potenciál k rozvoji vojenského námořnictva nechává vytrvale růst poslední dvě století. A jak že to celé souvisí s rodinnými výlety a cyklostezkou...

14. června 2025

KVÍZ: Jak dobře znáte strašidla a přízraky v Česku?

Soutěž

Bubáci, strašidla, přízraky, bílé paní nebo třeba i Jožin z Bažin. Bájných strašidelných postaviček je v Česku plno a určitě jste o nějaké takové bytosti přinejmenším slyšeli i vy. Znáte ty...

vydáno 14. června 2025

V Česku lze objevit i kost dinosaura. Probádali jsme s odborníkem útes u Koněprus

Premium

Vydali jsme se do prvohor. S paleontologem Lukášem Laiblem jsme nepluli po řece času jako filmoví hrdinové, ale vyrazili jsme pěšky na korálový útes u Koněprus. „Je tam jeden z nejlépe zachovaných...

13. června 2025

Báječná víkendová únikovka: víme, jak si užít Innsbruck na maximum

Zastávka na svačinu s olympijským výhledem? Kdepak, Innsbruck je mnohem víc, než rakouská pauza na cestě do Itálie. Alpský klenot nabízí mnoho wow, ať už milujete hory, kulturu, města s mladistvou...

13. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.