náhledy
Dvě miliardy cestujících ročně, které využívají služeb soulského metra na jeho osmadvaceti linkách, se mezi 768 stanicemi zpravidla neztratí. Jak přesně toho dosáhnou, ale zřejmé není. Prohlédněte si ty nejkomplikovanější a nejvíc spletité plány systémů metra a podzemek metropolí celého světa.
Autor: Seoul Metropolitan Subway
Plánky se dělají proto, aby vám orientaci v systému metra usnadnily. Ale jestli je to lepší? Ve změti devatenácti linek a 506 stanic šanghajského metra toneme stejně.
Autor: Shanghai Metro
Sedmadvacet linek, z nichž dvaadvacet se pyšní přídomkem „rychlostní“. Šest různých provozovatelů. Stanic je tu 490. A ročně tenhle systém hromadné přepravy zpracuje tolik pasažérů, jako by se tu svezla polovina obyvatel planety Země. Pekingské metro je zkrátka unikát.
Autor: MTR
Šestnáct linek, čtyři další ve výstavbě a pátá zatím ve fázi plánování. K chaotickému vyznění systému jinak naprosto perfektně fungujícího pařížského metra přispívá i to, že z 320 jeho stanic je celkem jednašedesát přestupních.
Autor: RATP
V té nejzákladnější sestavě má metro v Ósace osm linek a 123 stanic. Krapet horší už je, že porůznu navazují na stanice železniční – těch je 1 108 – a společně vytváří tak komplexní systém regionální hromadné přepravy, že možná raději vsadíte na pěší model.
Autor: Osaka Metro Co., Ltd
Newyorské metro, otevřené 27. října 1904, je jedním z nejstarších systémů veřejné dopravy na světě. Na další prvenství aspiruje jako jedno z nejpoužívanějších (ročně přepraví přes dvě miliardy osob) a také jedno s největším počtem stanic. Má jich 472.
Autor: NYC subway
Zorientovat se v plánu moskevského metra nemají problém jen čtenáři románů od Dmitrije Gluchovského. Ti si naopak v přesném vyjmenovávání a návaznosti 293 stanic na patnácti linkách docela libují.
Autor: GUP Moskovsky Metropoliten
Nemůžeme se zbavit dojmu, že plán metra Mexico City je ve skutečnosti mapou k pokladu. Kde přesně je ale zakopán? Těžko říct. Hledat můžete mezi 195 stanicemi dvanácti různých linek. Každý den se tu pohybuje dalších 4,5 milionu hledačů.
Autor: Metro de la Ciudad de México
Složitě to prý vypadá jen na papíře. Vyznat se mezi 276 stanicemi třinácti různých linek prý vůbec není těžké, a stačí jen pár let, než vám systém španělského hlavního města přejde do krve.
Autor: Metro de Madrid
Jedenáct linek, 272 stanic a přes pět milionů cestujících denně je skóre, kterým se může pochlubit londýnské metro. Známé je také pod přezdívkou Tube – roura, trubka – podle kruhového profilu tunelů.
Autor: London Underground
Konečně metro, kde nebudete trpět klaustrofobií! Metro v Chicagu je totiž kombinovaný systém podzemní a nadzemní dráhy s tím, že pod zemí vede jen asi 15 procent tratí. V systému takzvaného metra je započítáno celkem 244 stanic, z nichž 146 leží přímo ve městě.
Berlín to má čisté, přehledné, úpravně nalinkované. Radost pohledět. Ne tedy, že by bylo mezi těmi devíti páteřními linkami, které propojují 175 stanic, nějak snazší se vyznat. Ale vypadá to hezky, to ano.
Není až tak komplikovaný, ale je až k uzoufání neintuitivní. A protože si na to stěžují rodilí Barceloňané, budeme jim věřit. Jistě s tím nemá co do činění, že z dvanácti linek TMB provozuje jen osm, další čtyři pak společnost FGC.
Větší ze dvou tokijských systémů metra přepraví 6,5 milionu pasažérů denně. Linek nabízí devět, stanic celkem 180. Mezi nimi pak jezdí 2 720 vozů celkem 280 různých souprav.
Autor: Tokyo Metro