Jak nebezpečné je lyžování mimo sjezdovku?

  3:00aktualizováno  3:00
Bývalý šampion formule 1 Michael Schumacher bojuje o život ve francouzské nemocnici poté, co utrpěl poranění hlavy při pádu během lyžování mimo upravenou sjezdovku. Zpravodajský server BBC News se ptá, jak nebezpečné takové lyžování je.

Freeriderový ráj na Krippensteinu | foto: Österreich Werbung

Schumacher měl na hlavě přilbu, což podle odborníků zabránilo okamžité smrti po nárazu.

Čtěte také

Samotné lyžování má při poměrném přepočtu na kontě podstatně méně úmrtí než cyklistika nebo plavání, řekl BBC doktor Mike Langran, který založil internetovou stránku věnovanou zraněním na lyžích a radám, jak jim předcházet. Čísla, která cituje, uvádějí, že počet úmrtí při lyžování je průměrně 2,07 na milion lidí.

U cyklistiky je to 29,4 úmrtí na každý milion a u plavání 72,7 úmrtí. Tento poměr byl vypočítán z celkového počtu lidí věnujících se ročně dané aktivitě a vydělen počtem zaznamenaných úmrtí při jejím provozování.

Pokud jde o zranění, připadají průměrně zhruba dvě až čtyři na každých 1000 dnů strávených na svahu, dodal Langran.

Je ježdění mimo upravené sjezdovky nebezpečnější? V tomto ohledu souhrnné statistiky neexistují a není možné zjistit, kolik lidí mimo sjezdovky lyžuje, uvádějí odborníci. Pod lyžování mimo sjezdovku spadá ježdění v kterékoli oblasti, která není vyznačená a udržovaná pro lyžaře.

Svahy mimo sjezdovky neupravují sněžné pluhy. Kameny, skály, strmé svahy a srázy nemusí být snadno rozpoznatelné, zvláště pak při zhoršené viditelnosti. Ale největší riziko představují laviny.

Největším rizikem jsou laviny

Podle Nigela Shepherda, bezpečnostního poradce britského Ski klubu, laviny každý rok ve Francii zabijí 24 až 26 lidí. Sjezdovky jsou obvykle chráněny kontrolovanými odstřely a sněžnými pluhy. Ovšem za oblasti mimo sjezdovky nemají lyžařské areály žádnou odpovědnost.

Tom Robbins, redaktor cestovatelské rubriky listu Financial Times, byl před časem nedaleko místa ve středisku Méribel, kde k Schumacherově nehodě došlo. Podle něj je v místě, kde Schumacher jel mimo sjezdovku, velmi pozvolný terén na dohled od modré, relativně lehké sjezdovky. Nepustil se tedy do nějaké "naprosté divočiny", řekl Robbins.

K poranění hlavy však může dojít kdykoli při pádu. A pak je riziko nárazu do kamene či skály vyšší mimo sjezdovku než na ní. Pojišťovny obvykle požadují příplatek za lyžařské dovolené a mohou výslovně zakazovat lyžování mimo vyznačené sjezdovky, pokud má být pojistné plnění za případný úraz vyplaceno. Anebo mohou podmínit lyžování mimo sjezdovku přítomností průvodce.

Langran si však myslí, že pokud člověk zváží všechny faktory, pak při jízdě mimo sjezdovku paradoxně dochází k menšímu počtu zranění a nehod. "To je možná dílem způsobeno tím, že většina lyžařů jezdících mimo sjezdovky patří k těm zkušenějším a používá lepší vybavení," uvedl.

A k tomu přispívá i skutečnost, že mimo sjezdovku je méně lidí, s nimiž by se mohli srazit. Srážky na sjezdovkách jsou naopak časté a také důvodem, proč se rozšířilo používání přileb.

Podívejte se na freeride lyžování u francouzského Chamonix:

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky, ceny pohonných hmot a rizikové úseky na jednom místě.

Nejčtenější

VIDEO: Stejná trasa, kolo vs. elektrokolo. Rozdíl je v desítkách kilometrů

O kolik kilometrů více se dá najet při jednom výletu na elektrokole v porovnání...

Elektrokola lidé často využívají pro usnadnění jízdy v kopcích a horách. Skvěle přitom mohou pomáhat i na rovných...

Když si nevypnu mobil, spadne letadlo, myslí si každý pátý pasažér

Mobil v letadle

Průzkum amerického operátora AT&T ukázal, jak lidé vnímají zákaz používání telefonu v letadle. Někteří pasažéři mají o...

Dopravní lodě devastují ovzduší, vypouští mnohem více oxidů síry než auta

Do podzimu bude Symphony of the Seas jezdit v Evropě – na týdenní plavby bude...

Srovnávání emisí osobních aut a velkých lodí se pravidelně vrací do veřejné debaty. Nejnovější studie zjistila, že...

Perla Nilu kolabuje, tvrdí bývalý egyptský ministr. Odborníci nesouhlasí

Ilustrační snímek

Bývalý egyptský ministr investic Yehia Hamed na začátku června napsal pro server Foreign Policy článek, ve kterém...

Stála miliardy, teď je jaderná elektrárna na Filipínách atrakcí pro turisty

Osamělý telefon na stole mě spojuje přímo s prezidentskou kanceláří. Nejsem...

Jaderná elektrárna v Bataanu měla rozsvítit filipínský ostrov Luzon. Namísto toho se z celého projektu stala miliardová...

Další z rubriky

Monte Cristo zde měl trpět čtrnáct let, vás z pevnosti If vysvobodí přívoz

Pohled na pevnost If z přijíždějícího přívozu

Ostrůvek If leží na moři zhruba tři kilometry od Marseille a jinak než po vodě se tam nedostanete. Na to se ostatně...

Od starých Řeků po fašismus. Výlet do nenápadného okolí Neapole

Neotřelý pohled na Amalfi z vnitrozemí. Abyste si jej užili, bude vás to stát...

Nádherné pobřežní scenérie na pozadí ikonického Vesuvu, dekadentní metropole italského jihu, četné pozůstatky antické...

Stála miliardy, teď je jaderná elektrárna na Filipínách atrakcí pro turisty

Osamělý telefon na stole mě spojuje přímo s prezidentskou kanceláří. Nejsem...

Jaderná elektrárna v Bataanu měla rozsvítit filipínský ostrov Luzon. Namísto toho se z celého projektu stala miliardová...

Najdete na iDNES.cz