Pondělí 30. března 2020, svátek má Arnošt
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. března 2020 Arnošt

Leťte a nenaleťte! Poradíme, jak nejlépe koupit letenku

  12:00aktualizováno  12:00
Pohodlné cestování letadlem si lze zajistit už při koupi letenky. Správným výběrem letecké společnosti, časů odletu a příletu a také případného přestupu můžete ušetřit tisíce korun a vyhnout se zbytečným komplikacím. Jak na to?
Letenky - ilustrační foto

Letenky - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Nejsnadnějším způsobem, jak dnes koupit letenku, je internet. Až na drobné výjimky platí, že co nenajdete na internetu, není. Přesto se můžete vydat do kanceláří leteckých společností nebo firem, které se zabývají prodejem letenek. Pro krátké a jednoduché cesty to není potřeba, ale při komplikovaných letech s několika přestupy je někdy návštěva kanceláře s "živou obsluhou" dobrá volba.

Více zdrojů, více šancí

Při hledání letenek projděte servery prodejců letenek, ale také samotných leteckých společností. Více zdrojů skýtá větší šanci na ulovení té správné letenky. Vybrané společnosti najdete v tabulce.

Při hledání letenky jsou důležitá následující kritéria: destinace, termín, cena, letecká společnost, volby přestupu a případně další požadavky.

První dvě kritéria jsou pevně daná a klíčová pro výběr. Cenu většinou hledáme co nejnižší, a proto se vyplatí porovnat nabídku více leteckých společností. Zkuste i jiné jazykové mutace stránek konkrétní letecké společnosti, pokud existují. Někdy může být na tentýž let rozdílná cena (například způsobená kurzovým rozdílem), jindy najdete volný třeba další let.

Dnes do mnoha destinací létá více dopravců, a tak si lze z nabídky docela dobře vybírat. Problém je u některých míst, kam například z Prahy přímo létá jen jeden dopravce. Ale i v tomto případě je dobré zkusit více variant. Cesta s někým jiným, sice s přestupem, může být klidně výrazně levnější.  

 Prodejci letenek  Síťové aerolinie Nízkonákladové aerolinie 
www.letuska.cz www.csa.cz www.skyeurope.com
www.condor.cz www.lufthansa.com www.smartwings.cz
www.gtsint.cz www.britishairways.cz www.easyjet.com
www.studentagency.cz www.klm.cz www.ryanair.com
www.csa.cz www.airfrance.cz www.click4sky.cz
www.lufthansa.cz www.aua.com www.bmibaby.com
www.ebrokers.co.uk www.alitalia.com www.jet2.com
www.5vorflug.de www.swiss.com www.germanwings.com
www.expedia.co.uk www.aeroflot.com www.sterling.com
www.travel24.com www.delta.com www.wizzair.com

Přímá linka může být dražší

Ač se na první pohled zdá, že přímá linka by měla být logicky levnější – provozní náklady budou nižší než při využití dvou letů - není to vůbec nutná premisa. Přímá linka může být dražší právě proto, že je přímá a šetří cestujícím čas. Především obchodní klientela si ráda připlatí. Do hry pak vstupují i další faktory, kdy dopravce nabízející let s přestupem využívá volné kapacity na některém z úseků, a tak může nabídnout nižší cenu pro celou cestu.  

Let s přestupem, pokud je samozřejmě cenově výhodnější, se vyplatí tomu, kdo tolik nebazíruje na čase, protože třeba dvouhodinový přímý let se kvůli přestupu může v této variantě natáhnout na pět i více hodin. A cena je třeba poloviční.

U mnoha destinací se pak přestupu nevyhnete. V Evropě je podobných míst relativně málo, ale připomenout můžeme třeba italský Turín. Mimo Evropu naopak s minimálně jedním přestupem počítat musíme. Z Prahy přímo nalétávaných destinací je naprosté minimum (New York, Atlanta, Toronto, Montreal a některé chartery).  

Abychom našli nejpříznivější cenu letenky, je dobré podívat se i na termíny o den dva dříve či později (rezervační formuláře tuto možnost hojně nabízejí). U mnoha destinací bývají třeba pondělní lety velmi drahé (s ohledem na velký zájem obchodní klientely), ale například nedělní lety jsou výrazně levnější.

Stejně tak se u některých destinací mohou lišit ceny i v rámci jednoho dne, pokud letecká společnost nabízí do tohoto místa více letů. Není to pravidlo, ale nejvyšší ceny bývají u ranních a večerních letů, v poledne se může letět za výrazně nižší cenu.

Drahé jednodenní zpáteční letenky

Především u evropských destinací bývají mnohem dražší letenky se stejným dnem návratu či s návratem druhý den. Opět je to reakce na zákazníky z řad firem, kteří tyto lety nejčastěji využívají a jsou ochotni či schopni vyšší cenu akceptovat. Naopak levnější bývají letenky s termínem pobytu přes víkend. Na dálkových linkách zase bývá dražší sobotní let.

Možná jste si při koupi letenky také všimli, že na tentýž let jsou k dispozici diametrálně odlišné ceny letenek. Pokud pomineme rozdíl mezi cenou letenky v turistické, byznys a první třídě, tak se výrazně liší i ceny letenek v rámci jedné třídy – řekněme turistické.  

Všeobecně totiž letecké společnosti nabízejí pro každou třídu celou řadu knihovacích tříd. Rozdíly mezi knihovacími třídami jsou značné. Ty nejlevnější letenky jsou většinou určené jen pro konkrétní data, není možné je vyměnit či vrátit. Čím je letenka dražší, tím více flexibility nabízí. V maximální variantě můžete svůj let změnit klidně pár hodin před nástupem do letadla a nezaplatíte ani korunu navíc. Na druhou stranu zaplatíte mnohem víc při koupi takové letenky.

Rozdělení tříd v letadle
První třída  F, A, P, R
Byznys třída  C, J, D, I, Z
Turistická třída  Y, B, M, H, N, G, I, K, L, O, Q, R, S, T, U, V, W, X

Například v turistické třídě bývají písmena Y a B přiřazena plnohodnotné (zcela flexibilní) letence, písmena M, H, N patří o něco nižší kategorii letenek, u kterých už jsou nastaveny určité restrikce. Další písmena značí takzvané diskontní letenky, které jsou více či méně omezené. Značení knihovacích tříd se může lišit společnost od společnosti.

Na dálkové lety je lepší mít letenku s možností změny odletu

Při odletu za pár dnů a na pár dnů po Evropě asi není příliš velkým rizikem kupovat ty nejlevnější pevně dané letenky. Při dálkových letech a navíc při koupi s velkým předstihem se ale vyplatí mít alespoň takovou letenku, u které lze za určitý poplatek (bývá okolo 100 eur) změnit alespoň s určitým omezením termín odletu. Právě u dálkových letenek tato možnost bývá i u levnějších knihovacích tříd. 

První třída, Byznys, Ekonomická třída (turistická)

Ještě připomeňme, že cenový rozdíl mezi turistickou, byznys a první třídou rozhodně není dvojnásobkem té předchozí. Letenka do byznys třídy je většinou minimálně třikrát, ale spíš mnohonásobně dražší než nejlevnější letenka pro turistickou třídu. První třídu pak na evropských letech budete povětšinou hledat marně a u dálkových destinací jsou ceny opět spíš trojnásobné nebo ještě vyšší než u letenek třídy byznys.

Oproti běžné letence turistické třídy je pak letenka v první třídě dražší desetkrát, ale klidně i dvacetkrát. Příkladem budiž let s Air France z Londýna do Los Angeles (tento let byl vybrán záměrně pro porovnání všech tří typů tříd).

 Typ letenky (zpáteční letenka)  Cena v Kč včetně všech poplatků
 První třída  183 994
 Byznys třída  82 521
 Ekonomická třída - neomezená letenka  79 638
 Ekonomická třída - nejlevnější letenka  16 866
  

Popravdě řečeno, na krátkých evropských linkách je byznys třída zbytečným luxusem, který si lze s klidným svědomím odpustit. U dálkových linek je představa luxusního prostoru sice lákavá, ale cenový rozdíl tak značný, že si jej opět drtivá většina cestujících letících za své odpustí.

Jiná situace je u obchodní klientely, ale i v tomto segmentu se začíná v poslední době značně šetřit. Mnoho lidí se tak do byznys třídy podívá jen v případě, že jako pilné včeličky hodně létají a díky bonusovým výhodám leteckých společností se do vyšší třídy dostanou za odměnu.

Sbírat míle se vyplatí

A jsme u výběru letecké společnosti. Pokud není rozdíl v cenách letenek propastný, je výběr letecké společnosti jedním z důležitých kritérií, podle kterých si zákazníci kupují letenku. Jedním z důvodů jsou právě jejich věrnostní programy. Díky nim někdy stojí za to připlatit si za letenku pár stokorun navíc, protože načtené míle (prolétaná vzdálenost) nebo segmenty (počet uletěných úseků) mohou přinést značné výhody.

Programy se sice u jednotlivých leteckých společností liší, ale v principu nabízejí následující: po načtení potřebného počtu mil/segmentů za dané období (většinou kalendářní rok) nabídnou věrnostní kartu vyšší úrovně, která nabízí nezanedbatelné výhody. Přednostní odbavení ušetří čas u přepážek, bezplatný vstup do salonků ukrátí čas a dodá příjemné občerstvení zdarma, někdy jsou odměnou dárky dle výběru a v neposlední řadě to je možnost bezplatného (nebo mírně zpoplatněného) upgradu do vyšší třídy. Za cenu turistické letenky se tak můžete proletět byznys třídou. Není to automatická služba, záleží třeba na počtu volných míst v letadle v byznys třídě, ale z praxe to není vůbec výjimečná záležitost.

Pro většinu sběratelů mil je ale hlavní odměnou věrnostních programů letenka zadarmo. A to buď do nejbližšího města, nebo klidně třeba kolem světa. Je však nutné připomenout, že především na evropských linkách se míle sbírají pomalu a na nejnižší volnou letenku je třeba uskutečnit většinou alespoň deset letů. Pokud však letíte párkrát za oceán, můžete si hravě nasbírat na cestu okolo světa. Deset letů by opět mohlo stačit.  

Pokud zatím žádný bonusový program nevyužíváte a chcete začít, dobře si zjistěte jeho podmínky. Třeba ten, co nabízí ČSA, je poměrně benevolentní a výhodný. Naproti tomu u Lufthansy nebo jiných leteckých společností míle po čase propadají, a pokud tak nelétáte příliš často, k zajímavé odměně se nedopracujete.

Pamatujte i na to, že v dnešní době leteckých aliancí se vám na kartu načítají i míle prolétané s jinou společností v alianci. Tak třeba u Lufthansy můžete načítat míle i u Thai Airways nebo Singapore Air.

Naopak nevýhodné jsou bonusové programy leteckých společností, které v žádné alianci nejsou. Pořizovat si tak kartu například Ethiadu při cestě do Asie je poměrně zbytečné. Pokud létáte podle ceny, je málo pravděpodobné, že s nimi někdy opět poletíte. A i když ano, tak bonusové výhody bude většinou velmi obtížné využít. Přehled aliancí najdete v rámečku.

Star Alliance SkyTeam  One World
Lufthansa, Austrian, Thai Airways, United Airlines, BMI, LOT, SAS, Air Canada, Air China a další ČSA, Air France, KLM, Delta, Northwest, Korean, Aeroflot, Alitalia a další British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Malev, Qantas a další

Vedle aliančních partnerů lze míle sbírat i na vybraných letech, které operují v zájemné spolupráci společnosti i ze dvou rozdílných aliancí. Mnohé letecké společnosti mají také další partnery, u kterých je možné načítat míle. Vedle leteckých společností lze míle sbírat i například u autopůjčoven, hotelů a u dalších služeb.

  • Nejčtenější

Italská duše trpí. Běžte domů, křičí na sebe sousedé z balkonů ve Florencii

Ulice toskánské metropole Florencie, které jsou jindy plné turistů a kde se milenci z mostu Ponte Vecchio vždy kochali...

Koronavirus devastuje cestovní ruch, dva scénáře sumírují stomiliardové ztráty

Představy o šíři dopadů koronaviru na český cestovní ruch stále nemají pevné kontury. Asociace hotelů a restaurací na...

Kréta a koronavirus. Všichni se modlí, aby letos přijeli turisté, říká Češka

Ve své historii už Kréťané válčili proti Turkům i německým okupantům. Teď bojují s neviditelným nepřítelem, s...

Kvíz: Sochy, které stojí za to. Otestujte se, jak znáte mistrovská díla

Tluče vaše srdce pro umění a líbí se vám sochy? A jak moc se vyznáte v sochařských výtvorech? Někteří z nás umí zařadit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Dovolená u rybníka či na horách. Čeští hoteliéři čekají nápor domácích turistů

Cestování do zahraničí může být podle šéfa krizového štábu Romana Prymuly omezené i na rok či dva. Češi tak nejspíš...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Premium

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...

  • Další z rubriky

KVÍZ: I hranice mají historii. Víte, proč vznikl volný pohyb osob v Evropě?

Někteří si pamatují doby, kdy bylo hraniční pásmo naší země téměř neproniknutelnou bariérou. Pro někoho je volný vstup...

Premium

Češi zažívali dovolenou snů, během pár dnů se ale z Filipín stala past

Ještě nedávno snadný návrat domů se pro Čechy na Filipínách proměnil v ústupovou operaci ze země, která se tváří v tvář...

Kvíz: Sochy, které stojí za to. Otestujte se, jak znáte mistrovská díla

Tluče vaše srdce pro umění a líbí se vám sochy? A jak moc se vyznáte v sochařských výtvorech? Někteří z nás umí zařadit...

Šikoku na kole. Nádhernou krajinu Japonska musíte zažít na vlastní kůži

Skála plodnosti, stezka zamilovaných, chrám sexu. Památky Šikoku jako by nám napovídaly, co má být po svatbě náš nový...

Byznys s rouškami a gely. Zákazníci zavolali na Nelu Slovákovou hygienu

Vítězka reality show Hotel Paradise Nela Slováková (30) prodává na svém e-shopu roušky a dezinfekční gely. Na...

Pomalá epidemie koronaviru. Česko nehodlá nákazu zastavit, ale modifikovat

Česká republika se v příštích týdnech nebude snažit epidemii způsobenou koronavirem COVID-19 za každou cenu zastavit....

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Technická kontrola se zpřísní, nově o ni řidiče připraví i drobnosti

Přijet na technickou kontrolu s prorezlými brzdovými kotouči, s nefunkčním světlometem nebo například s­ prasklým...

Transatlantická pohroma. Podívejte se na vývoj koronaviru v grafech

Různé země volí ke koronaviru rozličné přístupy. V základních grafech vás provedeme situací v několika státech, které...