Masopust patří k tradicím, kterými lidé utíkají z kolotoče všedních dnů. Za jeho nejstarší formou, švábsko-alemanskou Fastnacht, jsme se vydali až do švýcarského pohraničí. Rok co rok přitahuje Fastnacht a jeho typické dřevěné masky tisíce návštěvníků. Klíčovou postavou Fastnacht je Narr, neboli šašek. Na rozdíl od karnevalu, kde je důležitou součástí politicko-společenská satira, je Fastnacht (bohudík) politiky ušetřena.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Fastnacht je nejen kulturní pamětí regionu jižního Německa a severního Švýcarska, ale také důležitou částí celoevropské kulturní identity přitahující rok co rok statisíce návštěvníků.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Karnevaly se ve Švýcarsku podle oblasti nazývají také fasching nebo Fastnacht. Švábsko-alemaský tradiční masopust Fastnacht patří k jeho nejtradičnějším formám a může se pochlubit rozmanitou paletou vyřezávaných masek. Čert nebo ďábel je jednou z nejstarších reakcí na restrikce církve.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Fastnacht zařadilo UNESCO v prosinci 2014 na seznam nemateriálních kulturních dědictví.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Ještě donedávna se mělo za to, že karnevalové a masopustní zvyky mají kořeny v předkřesťanské době, kdy lidé věřili, že strašidelnými maskami a hlukem vypudí duchy temnoty - tedy zimy. Dnes se ví, že Fastnacht není žádným pohanským zvykem, ale pevnou součástí křesťanského roku pozdního středověku.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Důkazem je samotný název Nacht-noc před Fasten-půstem trvajícím asi sedm týdnů do Velikonoc. Na rozdíl od mnohem mladšího porýnského karnevalu v Kolíně nad Rýnem či Düsseldorfu, který je spíš maškarním bálem “řízlým” společensko-politickou satirou, si švábsko-alemaská Fastnacht dochovala svou původní středověkou tvář.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Až 250 staré ručně vyřezávané masky jsou výsledkem kreativity regionálních umělců, která kousku dřeva díky individuálním rysům a výrazu dokáže doslova vdechnout život. Pak už stačí jen perfektní kostým a umělecké dílo je hotovo.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Doprovázeny tzv. Guggenmusik - extrémně hlasitou dechovkou prošpikovanou záměrně falešnými tóny - zaplaví masky ulice už od čtyř hodin od rána. Kolem desáté vtrhnou do radnic, kde ustřihnutím kravat starostům symbolicky převezmou moc. Poté vysvobodí ze školek a škol děti a propustí je do týdenních masopustních prázdnin.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Přesně v 11 hodin a 11 minut je celý region přepnut do módu výjimečného stavu. Z center obcí je vystrnaděn veškerý provoz a místo aut jsou ulice plné pestrých konfet. Vyvrcholením Fastnacht je Růžové pondělí, kdy se konají velkolepé karnevalové průvody doprovazené alegorickými vozy.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Švábsko-alemanská Fastnacht se může pochlubit extrémní rozmanitostí masek nazývaných výstižně Larven neboli larvy. Především v oblasti Černého lesa (Schwarzwald) patří Fastnacht s markantními strašidelnými maskami k nejpůvodnějším, nejdivočivějším a zároveň nejautentičtějším lidovým oslavám.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Říká se, že pod ochranou masky člověk teprve ukáže svou pravou tvář, zatímco po zbytek roku se přetvařuje. Pravdou je, že pod maskou se může skrývat vlastně kdokoli.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Touha vklouznout do kostýmu je stará asi jako lidstvo samo. Jestli to bylo dřív z přesvědčení uchránit se za maskou před zlými démony, později se v přestrojení manifestovala touha nastolit aspoň na pár dnů v roce rovnost. Pod maskou se z otroka stává král, z chuďase boháč a z pána naopak šašek.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Na rozdíl od karnevalu má Fastnacht svá pevná pravidla a tradice. Každá obec má svůj Narrenverein neboli spolek šašků s tématicky jednotnými maskami děděnými z generace na generaci. A ty jsou vlastně kreativním plodem lidového protestu proti katolické církvi.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Církev ze začátku masopustní oslavy tolerovala i přesto, že pobožný život měl pár dnů pauzu. Půst se však nevztahoval jen na maso. Lidé se museli vzdát i alkoholu, sexu. Veřejné veselí včetně tance a hudby bylo dovoleno jen se speciálním povolením vrchnosti, takže o masopustu se toho muselo náležitě využít.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Postupem času začaly být excesivní pitky, žranice a živelné veselí církvi trnem v oku a snažila se je zakázat, což se jí nepodařilo. Naopak - reakce lidu se manifestovala v celé řadě negativních postav: čarodějnic, ďáblů a především klíčové postavy Fastnacht: bláznivého šaška, který je už Biblí označován za neznaboha.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Ten díky své šaškovské čepici užíval privilegia tzv. “Narrenfreiheit” neboli “svobody bláznů”. Vždyť už dvorní šašek směl pod ochranou svého přestrojení říct vrchnosti to, co by si bez kostýmu nikdy nedovolil. Výhoda, která má bezesporu své kouzlo dodnes.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
V 16. stoleti v období reformace dochází k úpadku masopustních oslav, a to jak kvůli válkám, tak především důsledkem mnohem radikálnějšího postoje protestantské církve, která karnevaly striktně odmítala.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Na své znovuvzkříšení - aspoň na evangelických územích - si masopust musel počkat až do počátku 19. století. S prvním karnevalovým průvodem v Kolíně nad Rýnem na Růžové pondělí 10. února 1823 se zrodila i nová forma oslav nejen na ulicích, ale i ve velkých tanečních sálech.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Zatímco porýnský karneval šel s časem - ať moderními maskami aktuálních postav například ze šoubyznysu, či i svou aktuální typicky škodolibou společensko-politickou satirou, Fastnacht si dodnes dochovala svou původní středověkou podobu bez jakéhokoli politického postoje.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Karnevalové spolky v Černém lese (Schwarzwald), například v Rottweil, fungovaly jako předlohy nově založeným spolkům při vytváření individuálních masek a tradic. Velká část masek je tedy podstatně mladší než by se napohled zdálo.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Zhotovení kvalitní masky vyžaduje zručnost, trpělivost, fantazii a také znalost anatomie lidského obličeje.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Uniknout pomocí masky společenským konvencím má i v dnešním přeorganizovaném světě svůj půvab. Nejeden z účastníků masopustu tak pro Fastnacht bez váhání obětuje i značnou část své celoroční dovolené.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Původně začínala Fastnacht 6. ledna na Tři krále. Od 19. století se slaví dokonce už od 11. listopadu coby začátek tzv. “pátého ročního období“. Jde ale jen o jakýsi malý karnevalový předkrm. Bujaré veselí by se jen těžko spojovalo s klidem adventu.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Vyvrcholením Fastnacht je “schmutzige Donnerstag” tedy “tučný/ špinavý čtvrtek” pojmenovaný podle pokrmů, které se konzumují. Jelikož během půstu byla kromě masa zakázána i vejce, máslo a sádlo, bylo dříve s příchodem jara nutné spotřebovat zbylé zásoby ze zimy.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Za Fialkovým úterým následuje Popeleční středa symbolizující v křesťanském kontextu pomíjivost lidského života i pokání za spáchaný hřích sypáním si popela na hlavu. Tento den je také ideálním ukončením hříšného a stejně pomíjivého karnevalu.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Poslední léta zažívá Fastnacht nevídaný boom. Zatímco v roce 1924 existovalo v jižním Německu pouhých čtyřicet karnevalových cechů, jen v devadesátých letech jich vznikla další tisícovka.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Ačkoli masky připomínají hrůzostrašné pohanské démony, je Fastnacht prokazatelně ryze křesťanskou tradicí.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Ačkoli masky připomínají hrůzostrašné pohanské démony, je Fastnacht prokazatelně ryze křesťanskou tradicí.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Reakce lidu na kritický postoj církve byla nejen trefná, ale i plná fantazie. Během karnevalu se používají masky čarodějnic, ďáblů, hloupých oslů a především vysměvačných šašků, které Bible označovala jako neznabohy.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Švábsko-alemanský masopust Fastnacht
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
V prosinci 2014 byla Fastnacht coby jedna z evropských masopustních tradic zařazena na listinu nemateriálního kulturního dědictví UNESCO.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Fastnacht je oproti porýnskému karnevalu ušetřena jakéhokoli politického poselství.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Pár bezstarostných dnů rezervovaných pro veselí je vítaným protipólem všedních dnů prošpikovaných termíny.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Pár bezstarostných dnů rezervovaných pro veselí je vítaným protipólem všedních dnů prošpikovaných termíny.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Noční rejdění čarodějnic je neodmyslitelnou součástí Fastnacht.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Ohně a noční rejdění čarodějnic jsou neodmyslitelnou součástí Fastnacht.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Uniknout pomocí masky společenským konvencím má i v dnešním přeorganizovaném světě svůj půvab.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Noční rejdění čarodějnic je neodmyslitelnou součástí Fastnacht.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Noční rejdění čarodějnic je neodmyslitelnou součástí Fastnacht.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik
Rok co rok je od poloviny února celý region jak ve výjimečném stavu. Během “tolle Tagen” neboli “bláznivých dnů” se veřejný život téměř zastaví. Úřady i obchody jsou zavřené a obce podél Rýna zaplaví mystické postavy ďáblů a čarodějnic.
Autor: Petr Sudik, Patricie Sudik