Úterý 4. srpna 2020, svátek má Dominik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 4. srpna 2020 Dominik

Kaňon Vela Draga, přírodní div chorvatské Istrie

aktualizováno 
Jestli vás fascinuje romantika opuštěných železnic, nepřístupných skal a rozpáleného Středomoří, zamiřte do chorvatského pohoří Učka. Čeká vás tam liduprázdný kaňon Vela Draga i adrenalinové putování temnými tunely.

Symbol přírodní památky Vela Draga. Vápencová věž pojmenovaná Svíce | foto: Jan Doubravnickýpro iDNES.cz

Netradiční výlet začíná na poetickém nádraží v Lupoglavu, zapadlé vísce uvnitř istrijského vnitrozemí. Odtud vychází těleso bývalé dráhy, která spojovala Lupoglav se zázemím uhelných dolů u městečka Raša. A na svém sedmém kilometru přepažila jeden z nejúchvatnějších přírodních divů Istrie, kaňon Vela Draga, někdy nazývaný také Vranjska Draga.

Kaňon se vine podhůřím horstva Učka, nedaleko míst, kde se jeho hřeben setkává s druhým zdejším významným pohořím Ćićarijí.

Fotogalerie

Na této poutavé trati téměř nejezdily standardní osobní spoje, vagon vyhrazený pasažérům převážně býval součástí nákladního vlaku. V posledních desetiletích minulého století se ale železnice využívala stále méně a nakonec ji dorazily sesuvy půdy, po nichž již nebyla obnovena.

Na turistické mapě střední Istrie je železnice zakreslená jako stezka pro pěší, žádné značení ale neexistuje. Každopádně zabloudit rozhodně nelze. V hlavě mi běží obrázky z internetové reportáže místních nadšenců, kteří ji celou prošli a pečlivě zdokumentovali. Pro jistotu se ale ještě nechávám lupoglavským výpravčím nasměrovat na správnou kolej. Lehce mě vyvádí z míry funkční signalizace i chybějící červený terčík návěsti, co strojvůdci sděluje, že dále pokračovat nelze. Na úvodním úseku se zřejmě sporadicky mihne vlak s nákladem štěrku z kamenolomu Vranja.

A pak již monotónně šlapu překrásnou krajinou. Po levici mám masiv Ćićarije, před sebou dominantní hřeben Učky a zprava výhled do malebné pahorkatiny. Bělostný štěrk kontrastuje s přilehlou zelení, ze které vystupují kamenné střechy kostelíků roztroušených osad. U obce Dolenja Vas putování příjemně zpestří průchod stometrovým tunelem. Zcela bezútěšně působí někdejší stanice Učka (Vranja). Sešlý objekt využívá místní farmář a nekonečné rezavé kolejiště zarůstá trávou. Teď na podzim sežehlou sluncem a skloněnou v poryvech větru ženoucího prach z vedlejšího lomu.

Tunel Vranje 1, tady začíná dobrodružství.

Tunel Vranje 1, tady začíná dobrodružství.

Kaňon jako z westernu

S areálem lomu skončil i úsek, kde se teoreticky může objevit vlak. Ale skutečně pouze teoreticky, poněvadž ani u výsypek na drcený kámen jsem nezpozoroval jakýkoli náznak, že by se tu opravdu něco nakládalo.

Moji pozornost upoutá černé průčelí tunelu Vranje 1. Bez sedmi metrů půlkilometrového. Nasazuji čelovku a záhy zjišťuji, že byl vystavěný do oblouku. Tudíž se brzy ocitám v naprosté tmě. Pocitově nic moc. O to větší šok mě čeká na jeho konci. Tunel totiž ústí přímo do kaňonu. Kolem oslnivě září bílé vápencové věže roztodivných tvarů, příkré stěny se vynořují z neprostupných houštin macchie a rozlehlých suťovisek. Přesně taková krajina ve mně evokuje záběry z westernů. Chybí jen tlupa desperátů, jak se chystá přepadnout vlak.

Horní partie kaňonu Vela Draga

Horní partie kaňonu Vela Draga

Setkání s kamzíky

Trať přepažuje kaňon na jeho nejužším místě. Vysoký násep železnice končí po 150 metrech u dalšího tunelu Vranje 2, který přesahuje délku 700 metrů. Blíží se poledne a akutně hledám kousek stínu pro odpočinek.

Najednou ve výšinách nad sebou slyším hukot padajícího kamení, doprovázený neobvyklými údery. Neúmyslně se mi podařilo vyplašit stádo kamzíků. Bezhlavě poskakují z útesu na útes. Na okamžik se zastavují a nápadně větří. Bohužel vítr vane ode mě k nim. Takže panický úprk pokračuje. Zmizeli dřív, než jsem stihl vyměnit objektiv. Osobně bych je čekal spíše ve vyšších polohách a nikoli tady, na samém úpatí Učky. Naopak zaručeně vám neutečou až extrémně sytě růžové květy bramboříků. Podobné rozházeným drahokamům se třpytí mezi vyprahlým krasem.

Vyhlídka nad kaňonem. V poledním žáru tu mnoho stínu nenajdete.

Vyhlídka nad kaňonem. V poledním žáru tu mnoho stínu nenajdete.

Vela Draga v celé kráse

Vela Draga v celé kráse

Nad vyústěním tunelu Vranje 1 byla zbudována vyhlídka, ke které směřuje z přilehlé osady Brci naučná stezka. Od železnice lze vystoupat klikatou cestičkou na vyhlídkovou plošinu, odkud se kaňon předvede v celé kráse. Hluboká jizva údolí se spouští z výšin, postupně se zařezává do terénu a mizí až na horizontu, kde se noří do ploché pánve Boljunsko polje. Dno kaňonu pokrývají husté porosty stromů a zdejší vápence v sobě tají četné jeskyně. Je očividné, proč byla Vela Draga vyhlášena chráněným územím, dnes začleněným do Parku přírody Učka.

Bohužel, neporušený ráz kaňonu utrpěl šrám výstavbou rychlostní komunikace A8 spojené s ražbou silničního tunelu. Viadukt před tunelem hyzdí jinak nesmírně malebné horní partie kaňonu.

Vrch kaňonu narušený viaduktem u silničního tunelu Učka. Při jeho výstavbě bylo...

Vrch kaňonu narušený viaduktem u silničního tunelu Učka. Při jeho výstavbě bylo nadobro zničeno několik působivých skalních útvarů.

Magnet pro horolezce

Desítky ladných věží, romantická kulisa a ještě navíc kompaktní vysoké vápencové stěny, které se táhnou skoro v souvislém pásu po obvodu celého kaňonu. Bylo jen otázkou času, kdy tento ráj objeví vyznavači skalního lezení.

Průkopníci horolezectví ucítili výjimečnou příležitost již před 2. světovou válkou, kdy Istrie náležela Itálii. Proto sem zákonitě nasměrovali své kroky nejdříve italští horolezci. Roku 1931 zde známý terstský alpinista Emilio Comici vytyčil první výstupovou cestu, díky čemuž se Vela Draga stala kolébkou horolezectví na území dnešního Chorvatska.

Zdejší terény stále přitahují odvážné dobrodruhy. A ačkoli spadají do kategorie chráněných území, z hladkého povrchu skal se třpytí kovové záblesky jištění. Celkový počet výstupových cest se dnes pohybuje okolo šedesáti. Především kvůli nim sem zavítali i dosud velmi nepočetní návštěvníci z Česka.

Taje a úskalí horolezeckého sportu jsou rovněž nosným tématem druhé naučné stezky. Začíná ihned za vyhlídkou a příchozí dovede až na samé dno nyní suchého kaňonu. Právě její trasa spojuje vyhlídku s železničním náspem. Určena je výlučně zdatnějším turistům, protože prudké klesání zdolává pomocí schodů a mnohé úseky pěšiny překonávají příkrá suťoviska a ostrý kras. Bez kvalitní turistické obuvi ji ze svých plánů raději vypusťte.

Může se hodit

Jak se tam dostat
Do kaňonu Vela Draga mají nejblíž motorizovaní návštěvníci východního pobřeží Istrie, zejména letovisek v okolí Opatije. Autem se vydají po magistrále A8 a ihned za mýtnicí tunelu Učka odbočí na výjezdu Vranja. Jakmile opustí výjezd, tak okamžitě odstaví vůz na parkovišti v osadě Brci, kde začíná trasa naučné stezky. A přibližně po půlkilometru chůze stanou na vyhlídce.

Kdo chce do kaňonu putovat po trati, dopraví se ke vzdálenějšímu Lupoglavu. Pěšky je to z Lupoglavu sedm kilometrů.

Kouzelné istrijské tratě
Ovšem když už jsme si dopřáli výlet po opuštěné železnici, bude nejlepší se do Lupoglavu dopravit hezky stylově, a to vlakem. Istrijské dráhy totiž představují pozoruhodnou samostatnou enklávu, odstřiženou od kmenové sítě chorvatských drah. Jediné přímé propojení s jejich mateřským tělesem lze realizovat dlouhou oklikou přes sousední Slovinsko. Tudy ale vlaky prakticky nejezdí.

Spojení z Rijeky do Lupoglavu zajišťují smluvní autobusy chorvatských drah od železničního nádraží v Rijece dle jízdního řádu vlaků. Proto je kaňon Vela Draga dobře přístupný veřejnou dopravou také z oblasti Kvarneru. Lupoglav je pak železnicí provázaný s Pulou a Buzetem.

Cestování vlakem po Istrii vás přenese zpět do minulých časů. Pokladny rázovitých nádraží jsou prosty výdobytků moderních technologií, obsluha vám vydá klasickou lepenkovou jízdenku, platnost dokladu potvrdí úderem razítka a uvnitř vlaku ji průvodčí znehodnotí kleštičkami.

Automatizaci provozu mnohde zajišťuje robustní řetěz obalený vazelínou a zakončený klikou, se kterou obřadně zachází příslušný personál. Nikdo se tady nestresuje, fíra drží osud cestujících pevně ve svých rukou, zatímco průvodčí si uvnitř jeho kabiny dopřává zasloužené cigáro. A během jízdy se často ozývá hvízdání píšťaly, zejména když jde kolem tratě někdo ze známých. Přitom zdejší vlaky jezdí naprosto přesně. Ceny jízdného jsou ale v Chorvatsku dost vysoké, vyplatí se proto koupit si zpáteční jízdenku.

Užitečné weby
www.pp-ucka.hr

Vela Draga, Istrie

Vela Draga, Istrie

Autoři:
  • Nejčtenější

KVÍZ: Umíte zeměpis? Otestujte se a vyhrajte svého průvodce po zahraničí

Soutěž V bezprostředním okolí naší země najdete tisíce krásných míst, kvůli kterým se vyplatí naplánovat i náročnější výlet....

Skvělé koupání i krásné památky. Severní Spiš ale není pro každého

Vysoké Tatry, Slovenský ráj a Pieniny. Tři národní parky, které reprezentují výkladní skříň slovenské přírody. Všechny...

Ztracený ráj trampů u Dalešické přehrady žije svým druhým životem

Premium Údolí Dalešické přehrady je okouzlující oblastí nejen pro rybáře či prostě milovníky vodních zátočin, divokých skal a...

Zlatá vlaková horečka. Být strojvedoucím v Kanadě je spíše za odměnu

Premium Rekordně dlouhé vlaky, nejžádanější světová projížďka panenskou přírodou i památník zlaté horečky. V Kanadě má...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po šesti letech se otevírá obnovený Libušín, uvnitř jsou tři hasicí systémy

Dřevěná útulna Libušín, kterou před šesti lety zničil mohutný požár, se znovu otevírá veřejnosti. Jednu z dominant...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Zlatá vlaková horečka. Být strojvedoucím v Kanadě je spíše za odměnu

Premium Rekordně dlouhé vlaky, nejžádanější světová projížďka panenskou přírodou i památník zlaté horečky. V Kanadě má...

KVÍZ: Umíte zeměpis? Otestujte se a vyhrajte svého průvodce po zahraničí

Soutěž V bezprostředním okolí naší země najdete tisíce krásných míst, kvůli kterým se vyplatí naplánovat i náročnější výlet....

V Bulharsku si připadáme víc doma než v Řecku. Díky slavným předkům

Premium Postavili Čechům sochy, pojmenovali po nich parky i ulice. V Bulharsku je našinec váženou součástí historie i vítaným...

Je to realita, nebo jen fantazie? Dubrovník poznal tiché ulice bez davů

Pandemie koronaviru rozdělila Chorvatsko na turisticky dosažitelný sever a zapomenutý jih. A jindy davy obléhaný...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...

Vojta Kotek měl nehodu na motorce, skončil v nemocnici

Vojta Kotek (32) skončil po úterní nehodě v nemocnici. Podle informací iDNES.cz byl herec a režisér převezen na...