Kaňon Vela Draga, přírodní div chorvatské Istrie

Jestli vás fascinuje romantika opuštěných železnic, nepřístupných skal a rozpáleného Středomoří, zamiřte do chorvatského pohoří Učka. Čeká vás tam liduprázdný kaňon Vela Draga i adrenalinové putování temnými tunely.
Symbol přírodní památky Vela Draga. Vápencová věž pojmenovaná Svíce

Symbol přírodní památky Vela Draga. Vápencová věž pojmenovaná Svíce | foto: Jan Doubravnickýpro iDNES.cz

Netradiční výlet začíná na poetickém nádraží v Lupoglavu, zapadlé vísce uvnitř istrijského vnitrozemí. Odtud vychází těleso bývalé dráhy, která spojovala Lupoglav se zázemím uhelných dolů u městečka Raša. A na svém sedmém kilometru přepažila jeden z nejúchvatnějších přírodních divů Istrie, kaňon Vela Draga, někdy nazývaný také Vranjska Draga.

Kaňon se vine podhůřím horstva Učka, nedaleko míst, kde se jeho hřeben setkává s druhým zdejším významným pohořím Ćićarijí.

Na této poutavé trati téměř nejezdily standardní osobní spoje, vagon vyhrazený pasažérům převážně býval součástí nákladního vlaku. V posledních desetiletích minulého století se ale železnice využívala stále méně a nakonec ji dorazily sesuvy půdy, po nichž již nebyla obnovena.

Na turistické mapě střední Istrie je železnice zakreslená jako stezka pro pěší, žádné značení ale neexistuje. Každopádně zabloudit rozhodně nelze. V hlavě mi běží obrázky z internetové reportáže místních nadšenců, kteří ji celou prošli a pečlivě zdokumentovali. Pro jistotu se ale ještě nechávám lupoglavským výpravčím nasměrovat na správnou kolej. Lehce mě vyvádí z míry funkční signalizace i chybějící červený terčík návěsti, co strojvůdci sděluje, že dále pokračovat nelze. Na úvodním úseku se zřejmě sporadicky mihne vlak s nákladem štěrku z kamenolomu Vranja.

A pak již monotónně šlapu překrásnou krajinou. Po levici mám masiv Ćićarije, před sebou dominantní hřeben Učky a zprava výhled do malebné pahorkatiny. Bělostný štěrk kontrastuje s přilehlou zelení, ze které vystupují kamenné střechy kostelíků roztroušených osad. U obce Dolenja Vas putování příjemně zpestří průchod stometrovým tunelem. Zcela bezútěšně působí někdejší stanice Učka (Vranja). Sešlý objekt využívá místní farmář a nekonečné rezavé kolejiště zarůstá trávou. Teď na podzim sežehlou sluncem a skloněnou v poryvech větru ženoucího prach z vedlejšího lomu.

Tunel Vranje 1, tady začíná dobrodružství.

Kaňon jako z westernu

S areálem lomu skončil i úsek, kde se teoreticky může objevit vlak. Ale skutečně pouze teoreticky, poněvadž ani u výsypek na drcený kámen jsem nezpozoroval jakýkoli náznak, že by se tu opravdu něco nakládalo.

Moji pozornost upoutá černé průčelí tunelu Vranje 1. Bez sedmi metrů půlkilometrového. Nasazuji čelovku a záhy zjišťuji, že byl vystavěný do oblouku. Tudíž se brzy ocitám v naprosté tmě. Pocitově nic moc. O to větší šok mě čeká na jeho konci. Tunel totiž ústí přímo do kaňonu. Kolem oslnivě září bílé vápencové věže roztodivných tvarů, příkré stěny se vynořují z neprostupných houštin macchie a rozlehlých suťovisek. Přesně taková krajina ve mně evokuje záběry z westernů. Chybí jen tlupa desperátů, jak se chystá přepadnout vlak.

Horní partie kaňonu Vela Draga

Setkání s kamzíky

Trať přepažuje kaňon na jeho nejužším místě. Vysoký násep železnice končí po 150 metrech u dalšího tunelu Vranje 2, který přesahuje délku 700 metrů. Blíží se poledne a akutně hledám kousek stínu pro odpočinek.

Najednou ve výšinách nad sebou slyším hukot padajícího kamení, doprovázený neobvyklými údery. Neúmyslně se mi podařilo vyplašit stádo kamzíků. Bezhlavě poskakují z útesu na útes. Na okamžik se zastavují a nápadně větří. Bohužel vítr vane ode mě k nim. Takže panický úprk pokračuje. Zmizeli dřív, než jsem stihl vyměnit objektiv. Osobně bych je čekal spíše ve vyšších polohách a nikoli tady, na samém úpatí Učky. Naopak zaručeně vám neutečou až extrémně sytě růžové květy bramboříků. Podobné rozházeným drahokamům se třpytí mezi vyprahlým krasem.

Vyhlídka nad kaňonem. V poledním žáru tu mnoho stínu nenajdete.

Vela Draga v celé kráse

Nad vyústěním tunelu Vranje 1 byla zbudována vyhlídka, ke které směřuje z přilehlé osady Brci naučná stezka. Od železnice lze vystoupat klikatou cestičkou na vyhlídkovou plošinu, odkud se kaňon předvede v celé kráse. Hluboká jizva údolí se spouští z výšin, postupně se zařezává do terénu a mizí až na horizontu, kde se noří do ploché pánve Boljunsko polje. Dno kaňonu pokrývají husté porosty stromů a zdejší vápence v sobě tají četné jeskyně. Je očividné, proč byla Vela Draga vyhlášena chráněným územím, dnes začleněným do Parku přírody Učka.

Bohužel, neporušený ráz kaňonu utrpěl šrám výstavbou rychlostní komunikace A8 spojené s ražbou silničního tunelu. Viadukt před tunelem hyzdí jinak nesmírně malebné horní partie kaňonu.

Vrch kaňonu narušený viaduktem u silničního tunelu Učka. Při jeho výstavbě bylo nadobro zničeno několik působivých skalních útvarů.

Magnet pro horolezce

Desítky ladných věží, romantická kulisa a ještě navíc kompaktní vysoké vápencové stěny, které se táhnou skoro v souvislém pásu po obvodu celého kaňonu. Bylo jen otázkou času, kdy tento ráj objeví vyznavači skalního lezení.

Průkopníci horolezectví ucítili výjimečnou příležitost již před 2. světovou válkou, kdy Istrie náležela Itálii. Proto sem zákonitě nasměrovali své kroky nejdříve italští horolezci. Roku 1931 zde známý terstský alpinista Emilio Comici vytyčil první výstupovou cestu, díky čemuž se Vela Draga stala kolébkou horolezectví na území dnešního Chorvatska.

Zdejší terény stále přitahují odvážné dobrodruhy. A ačkoli spadají do kategorie chráněných území, z hladkého povrchu skal se třpytí kovové záblesky jištění. Celkový počet výstupových cest se dnes pohybuje okolo šedesáti. Především kvůli nim sem zavítali i dosud velmi nepočetní návštěvníci z Česka.

Taje a úskalí horolezeckého sportu jsou rovněž nosným tématem druhé naučné stezky. Začíná ihned za vyhlídkou a příchozí dovede až na samé dno nyní suchého kaňonu. Právě její trasa spojuje vyhlídku s železničním náspem. Určena je výlučně zdatnějším turistům, protože prudké klesání zdolává pomocí schodů a mnohé úseky pěšiny překonávají příkrá suťoviska a ostrý kras. Bez kvalitní turistické obuvi ji ze svých plánů raději vypusťte.

Může se hodit

Jak se tam dostat
Do kaňonu Vela Draga mají nejblíž motorizovaní návštěvníci východního pobřeží Istrie, zejména letovisek v okolí Opatije. Autem se vydají po magistrále A8 a ihned za mýtnicí tunelu Učka odbočí na výjezdu Vranja. Jakmile opustí výjezd, tak okamžitě odstaví vůz na parkovišti v osadě Brci, kde začíná trasa naučné stezky. A přibližně po půlkilometru chůze stanou na vyhlídce.

Kdo chce do kaňonu putovat po trati, dopraví se ke vzdálenějšímu Lupoglavu. Pěšky je to z Lupoglavu sedm kilometrů.

Kouzelné istrijské tratě
Ovšem když už jsme si dopřáli výlet po opuštěné železnici, bude nejlepší se do Lupoglavu dopravit hezky stylově, a to vlakem. Istrijské dráhy totiž představují pozoruhodnou samostatnou enklávu, odstřiženou od kmenové sítě chorvatských drah. Jediné přímé propojení s jejich mateřským tělesem lze realizovat dlouhou oklikou přes sousední Slovinsko. Tudy ale vlaky prakticky nejezdí.

Spojení z Rijeky do Lupoglavu zajišťují smluvní autobusy chorvatských drah od železničního nádraží v Rijece dle jízdního řádu vlaků. Proto je kaňon Vela Draga dobře přístupný veřejnou dopravou také z oblasti Kvarneru. Lupoglav je pak železnicí provázaný s Pulou a Buzetem.

Cestování vlakem po Istrii vás přenese zpět do minulých časů. Pokladny rázovitých nádraží jsou prosty výdobytků moderních technologií, obsluha vám vydá klasickou lepenkovou jízdenku, platnost dokladu potvrdí úderem razítka a uvnitř vlaku ji průvodčí znehodnotí kleštičkami.

Automatizaci provozu mnohde zajišťuje robustní řetěz obalený vazelínou a zakončený klikou, se kterou obřadně zachází příslušný personál. Nikdo se tady nestresuje, fíra drží osud cestujících pevně ve svých rukou, zatímco průvodčí si uvnitř jeho kabiny dopřává zasloužené cigáro. A během jízdy se často ozývá hvízdání píšťaly, zejména když jde kolem tratě někdo ze známých. Přitom zdejší vlaky jezdí naprosto přesně. Ceny jízdného jsou ale v Chorvatsku dost vysoké, vyplatí se proto koupit si zpáteční jízdenku.

Užitečné weby
www.pp-ucka.hr

Vela Draga, Istrie

Vela Draga, Istrie

Autoři:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se mikulášskými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  1.12 22:31

Hromadný výstup na Sněžku v šortkách. Pro amatéry risk, varuje Horská služba

Horští záchranáři v Krkonoších varují nezkušené lidi před otužileckým výstupem na Sněžku. Svolávají ho na 14. prosince příznivci chladové terapie. Chtějí ustanovit český i světový rekord v počtu...

29. listopadu 2024  11:08

Z Plzně do Bavorska na kole po trase bez aut. Chataři nadšení nesdílejí

Dojet na kole pohodlně z Plzně přes Domažlice až k státní hranici? To je plán Plzeňského kraje. Jedná se o úsek od okraje katastru Plzně až na hranici s Bavorskem po části cyklotrasy C3. Ta celá vede...

30. listopadu 2024  8:46

Výzva pro milovníky kol. Nová cyklostezka Trans Dinarica propojila Balkán

Nová dálková cyklostezka Trans Dinarica, která byla oficiálně otevřena v červenci 2024, spojuje balkánské země a jejich přírodní krásy. Tato 5 500 kilometrů dlouhá trasa prochází osmi státy Balkánu,...

1. prosince 2024

Džungle zločinu v Guyaně. V těchto městech pojem člověk nic neznamená

Toužíte po opravdu silném dobrodružství? Pak by jihoamerická Guyana mohla být zemí pro vás. Adrenalinu možná nabízí až příliš. Policie ve městech zákon nevymáhá a otrlí kriminálníci to vědí. V dalším...

30. listopadu 2024

Val Gardena – lyžařské safari i tajná zákoutí s nejhezčími výhledy světa

Advertorial

Zahájení lyžařské sezony v italských Dolomitech je za dveřmi, a pokud vás láká spojení sjezdovek světového formátu i výletní lyžařské trasy po slavném okruhu Sella Ronda, dejte si do hledáčku...

3. prosince 2024

Kam za štěstím v Česku? Podrbejte skřítka, zatancujte si s medvědem

Neštěstí prý nechodí po horách, ale po lidech. Už z toho se dá odvodit, že na horách naopak bude k potkání štěstí spousta. Beskydy jsou tím proslulé. Zaškobrtnout o něj můžete i ve městech a u...

3. prosince 2024

Očima šotouše: Hlasujte pro nejkrásnější fotografie Kafemlejnků v Česku

Listopadové kolo naší fotografické soutěže Očima šotouše, která je určená všem milovníkům železnice, jsme věnovali Kafemlejnkům. Během měsíce jste nám poslali desítky fotek této nádherné parní...

2. prosince 2024  15:16

Dolní Morava láká na nejdelší sjezdovku, nové apartmány, restaurace i výhodné ceny skipasů

Advertorial

Perfektně upravené sjezdovky, nádherná příroda a nepřeberné množství jedinečných zážitků. Že je nutné za takovými podmínkami jezdit do Alp? Vůbec ne. Česká lyžařská střediska výrazně zvyšují svou...

2. prosince 2024

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Alena Zárybnická žije na čtyřech kolech. Obytňák využívá na práci i odpočinek

Česká meteoroložka a moderátorka Alena Zárybnická je doma ve Špindlerově Mlýně. Ke svému skromnému bydlení ve...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...

Kolaps železniční dopravy na koridoru z Prahy na Moravu. Vlaky stály hodiny

Provoz na hlavním železničním koridoru v České Třebové v neděli večer zkolaboval. Způsobilo to poškození trakčního...