Kamionům pomohla do tunelu policie

  11:18aktualizováno  11:18
Dopravní chaos u tunelu pod Mont Blankem skončil. Za policejního dohledu ráno projely touto spojnicí mezi Itálií a Francií první konvoje kamionů. Bezpečnostní síly v noci rozehnaly slzným plynem poslední stovky ekologických aktivistů, kteří vjezdu kamionů do tunelu od pondělního večera bránili.

Tisíce ochránců přírody a odpůrců automobilové dopravy zablokovaly v úterý ve francouzském Chamonix nájezdovou rampu do tunelu pod Mont Blankem. Podle policie se protestu zúčastnilo 2000 lidí, podle organizátorů jich bylo více než 5000.

Organizátoři blokády tunelu později sdělili, že jejich akce v úterý večer skončila. Dvě stovky demonstrantů ale pokračovaly až do zásahu policie v protestních akcích dál. Nikdo nebyl zraněn ani zadržen.

ÚTERÝ 25. června
Dopravní chaos pod Mont Blankem
Vjezd do tunelu byl v úterý možný pouze z území Itálie. Na francouzské straně ho v Chamonix blokovalo dva tisíce ekologických aktivistů. Protestovali proti tomu, že úřady povolily od půlnoci průjezd nejtěžším kamionům. Dopravní středisko v Lyonu doporučilo řidičům, aby k přejezdu přes Alpy používali tunel Fréjus.

Několik desítek aktivistů v bílých kombinézách potištěných zákazovými dopravními značkami s nápisem "kamiónům zakázáno", zahájilo v Chamonix protest už v pondělí večer.

Za provokaci označili fakt, že první velký kamión, který se s televizním štábem "na palubě" marně pokoušel přijet k tunelu, patřil belgické firmě. Požár v březnu 1999, při němž zahynulo 39 lidí, totiž vypukl v belgickém kamiónu, do kterého narazila další nákladní vozidla.

Aktivisté drželi stráž na přivaděči k tunelu po celou noc a na památku obětí požáru zapálili podél silnice ohně.

Spor o tunel
Po požáru v březnu 1999 byl tunel pod nejvyšší evropskou horou tři roky uzavřen. Po rozsáhlé rekonstrukci byl znovu zprovozněn letos začátkem března. Od 9. března ho mohou využívat osobní automobily a autokary a od dubna i lehčí kamiony. Návrat těžších kamionů 13. května provázely demonstrace ekologických aktivistů.

Znovuotevření tunelu nákladním automobilům se začátkem roku stalo předmětem sporu mezi Francií a Itálií, přičemž Řím se v této záležitosti dokonce obrátil až na Evropskou komisi. Itálie si stěžovala na ekonomické ztráty, které jí uzavření této cesty způsobuje.

Francie se hájila tím, že chce zajistit co největší bezpečnost dopravy, nakonec ale ustoupila. Francouzský ministr dopravy Gilles de Robien navrhl zavedení stálého monitoringu ovzduší a hlučnosti v údolí Chamonix.

Omezení v tunelu
Před požárem jezdilo denně tunelem v průměru 2100 kamionů. Stejně hustá nákladní doprava se zde však v nejbližší době nedá očekávat, neboť na příjezdové komunikaci z francouzské strany budou pokračovat rekonstrukční práce ještě tři roky. V tunelu je navíc z bezpečnostního důvodu pro kamiony zavedena doprava jen jedním směrem, který se každou hodinu střídá.

Ekologičtí aktivisté brání vjezdu nejtěžších kamionů do tunelu pod Mont Blankem. (25. června 2002)

Ekologičtí aktivisté protestují proti vjezdu nejtěžších kamionů do tunelu pod Mont Blankem (25. června 2002)

Autoři: ,

Nejčtenější

V Africe vyfotili vzácného černého levharta. Prvního po 110 letech

Britský fotograf Will Burrard-Lucas zachytil v keňském parku Laikipia...

Britskému fotografovi Willu Burrardovi - Lucasovi se v Africe povedl náramný kousek. Podařilo se mu vyfotit vzácného...

Zlověstné bublání vody. Sopka v německém jezeře stále vře a otřásá zemí

Na dně západoněmeckého jezera Laacher See dřímá aktivní sopka, což se projevuje...

Na dně západoněmeckého jezera Laacher See dřímá sopka, z níž stále stoupá magma. Poprvé to doložili vulkanologové,...

Byl to asi nejhorší James Bond, přesto naučil turisty lyžovat v Mürrenu

Díky za všechno, Mr. Bond.

Možná by se měl tento slavný snímek jmenovat spíše Ve službách švýcarskému turismu, než Jejímu Veličenstvu, neboť agent...

Slavný cestovatel Miroslav Zikmund slaví sto let, svůj věk bere jako dar

Miroslav Zikmund

Při dvou cestách projel Miroslav Zikmund Asii, Afriku i Ameriku. Je absolutní systematik, jeho život má pevně daný...

Varhánky i v poledne? Víme, kde v Kitzbühelu hledat nejlepší trasy

Alpské kouzlo sjezdovek v rakouském Kitzbühelu

Kitzbühel, to není jen Hahnenkamm, na kterém se jezdí slavný sjezd, ale také pestrý výběr z 230 kilometrů sjezdovek....

Další z rubriky

Berbeři, poušť a nádherné hory. Antiatlas je dostupná exotika v Maroku

V první polovině úseku Icht - Tafraout se střídaly nádherné scenérie pouštních...

Málo frekventované pohoří Antiatlas na jihu Maroka ohromuje rozervanými pouštními scenériemi, načervenalými štíty i...

Cesta do nitra bájné Lalibely. Unikátní kostely vytesali do skal Etiopie

Bájná Lalibela v Etiopoii ukrývá hned několik mumií.

Kolem zrezivělých sovětských tanků, na kterých si hrají děti, mířím na sever Etiopie. Cílem jsou unikátní ortodoxní...

Další komplikace. Do Benátek nejen za peníze, ale také s rezervací

Itálie, Benátky. Romantika pro jednoho zákazníka na tradiční gondole a kolem...

Návštěvníci Benátek si od roku 2022 budou muset svůj pobyt v pověstném městě na laguně rezervovat - dostane se do něj...

Najdete na iDNES.cz