Tiché hory a léčivá koupel. Nádherný výšlap nejvyšší silnicí Japonska

aktualizováno 
Typická představa o Japonsku jsou nekonečné přelidněné metropole. Ovšem dominantní plochu této technologické velmoci ve skutečnosti zaujímají těžko obyvatelné hory pokryté hlubokými lesy. Japonci však věnovali enormní úsilí stavbě silnic, a ty tak vedou i do nejodlehlejších horských končin. Norikura Skyline je jednou z nich.

Panorama severním směrem: observatoř, Yake (světle zelený vrchol uprostřed), Hotaka a Yari na horizontu | foto: Jiří Pospíšilpro iDNES.cz

Norikura Skyline drží titul nejvýše položené silnice v Japonsku a je vyhledávanou oblastí pro cyklistiku. Dokonce ani základní stanice pro výstup na Fudži není výše. Na Norikuře můžete na kole vyšlapat až do výšky 2 700 m na Tatamidairu, odkud začínají různé turistické trasy.

Zdatnější můžou začít výšlap už v Matsumoto po silnici 158 z nadmořské výšky cca 500 metrů s úctyhodným převýšením 2 200 m. Silnice 158 je však poměrně frekventovaná a mnohem příjemnější je vyrazit na kole až z Norikura-kogen z parkoviště u informačního centra.

Fotogalerie

Zde je také užitečné se ubytovat. Převýšení se poté sice zmenší na cca 1 200 m, ale je dostatek času si cestu vychutnat, protože z tohoto místa až na vrcholové parkoviště Tatamidaira je Skyline uzavřena pro osobní automobily.

Navíc je možné cestou zastavit a navštívit vodopád Zengoro a především odložit kolo a z horního parkoviště vystoupit až na vrchol Kengamine do výšky 3 026 metrů.

Zde je úchvatný výhled nejen na podstatnou část Severních Alp s vrcholy Yake, Hotaka a Yari, ale také přesně opačným směrem na Ontake a četná kráterová jezírka s blankytně modrou průzračnou vodou. Mimochodem tři zmíněné vrcholy jsou opravdovou turistickou lahůdkou.

Výstup na Kengamine je velmi populární, protože není složitý a je dokonce oblíbeným cílem výletů základních škol. My jsme výstup zvládli i se dvěma syny - čtyřletým a dvouletým, částečně neseným manželkou v nosítku.

Kengamine vrchol

Kengamine vrchol

Odhodlání s sebou, vyplatí se

Pokud máte sílu a touhu na kole vyšlapat na skutečně nejvyšší japonskou silnici, je ještě možnost z parkoviště na Tatamidaira vyjet po kamenité cestě až k observatoři ve výšce 2 850 m, která byla dobře viditelná z Kengamine i Tatamidaira.

Nejsnazší cesta zpět je užít si sjezd ráno vyšlapaných 22 km serpentin do Norikura-kogen. Druhá možnost je vydat se dále po Skyline do Hirayu-Onsen, potom po staré silnici po serpentinách mimo tunel na silnici 158 a udělat kompletní okruh do Norikura-Kogen. To je však trasa spíše na dva dny s přespáním v Hirayu.

Dolní část serpentin Norikura Skyline

Dolní část serpentin Norikura Skyline

Norikura s blížícím se večerem

Norikura s blížícím se večerem

Díky bohaté sněhové nadílce je Skyline přes zimu až do pozdního jara uzavřená. Poté je silnice vyčištěna frézami. Vzniklé mnohametrové sněhové stěny jsou další zdejší populární atrakcí. Zbytky sněhu zůstávají na Norikuře obvykle po celý rok.

Norikura je také známé lyžařské středisko, sjíždět z vrcholu lze až do konce jara, kdy v nižších polohách panují již letní tropické teploty. Přestože je Norikura považována za spící vulkán, neustálá podzemní aktivita se projevuje přítomností četných horkých pramenů.

Jižním směrem je velmi dobře viditelný druhý nejvyšší japonský vulkán Ontake.

Jižním směrem je velmi dobře viditelný druhý nejvyšší japonský vulkán Ontake.

Tyto prameny činí z Norikury velmi tradiční místo, jelikož voda z nich je komplikovaným systémem kanálů jímána a vedena do zdejších rjokanů (ubytování v tradičním japonském stylu), kde si po náročné turistice a cyklistice můžete užít relaxaci v přírodních horkých sopečný lázních nazývaných onsen.

Onseny jsou nedílnou součástí japonské kultury a života a koupel v intenzivně modré, mléčně zakalené a sulfan uvolňující vodě je nezapomenutelným zážitkem, který částečně odhaluje závoj komplikované japonské kultury. Koupel je nejen velmi příjemná, ale Japonci věří v její blahodárné účinky na zdraví.

Může se hodit?

Kudy na Narikuru
Nejsnazší způsob, jak navštívit Norikuru, je jízda šinkansenem z Tokia směrem na Nagano, odtud do města Matsumoto, kde je určitě užitečné udělat malou přestávku a navštívit velmi zachovalý hrad. Z Matsumoto jezdí lokální vlak do Shinshimashima, odkud vyjíždí pravidelně autobusy až k nástupu na turistickou trasu na vrchol Norikury. Možné je také přijet autem, nicméně z Tokia je to poměrně dlouhá cesta, nejlépe si auto pronajmout v Naganu případně v Matsumoto.

Japonské třítisícovky
Nejznámější a nejvyšší je hora Fudži s vrcholem ve výšce 3 776 m. Japonsko se však pyšní dalšími dvaceti vrcholy přesahující magickou hranici 3000 m. Všechny se nacházejí v oblasti Japonských Alp na ostrově Honšú a jsou mezi nimi další dva vulkány. Ontake, s vrcholem ve 3 062 m na hranici prefektur Nagano a Gifu a na dohled třetí Norikura s výškou 3 026 m, cíl naší cesty. Navzdory důslednému monitoringu však Ontake ukázala nevyzpytatelnost sopek a zcela nečekaná exploze v roce 2014 zabila velký počet právě přítomných turistů (více informací zde). Vrchol je dodnes pro turisty uzavřen.

Kam se ještě podívat
Cestu na Norikuru je praktické spojit s výletem lanovkou na nedalekou Nishi-Hotaka. Ze stanice lanovky je velmi pěkný výhled na Yake, Kasagatake a hlavně štít Yari s vrcholem 3 180 m, který byl vidět z Kengamine na vzdáleném horizontu. Yari je díky svému tvaru také občas nazývána Matterhorn Japonska.

Autoři:

Nejčtenější

Hitem byla sekaná se svíčkovou a růžová tatarka. Jak se jedlo v roce 1989

Pohled do Gril Baru ve Slovanském domě (1968)

Škrtněte posledních třicet let a přesuňte se s námi zpátky do roku 1989. Vzpomenete si, jaká byla nabídka tehdejších...

Nejkrásnější jarní vodopády. Neuvěříte, kolik jich v naší zemi máme

Vodopád pod Dlouhými stráněmi v Jeseníkách

Mnoho krásných vodopádů se za příznivých okolností objevuje i v naší domovině. Kromě Krkonoš, kde jsou ty nejznámější a...

Za lány bledulí míří tisíce turistů, ze vsi se na měsíc stalo parkoviště

Když vyjde počasí, vypadá to v rezervaci zhruba takto. Mezi lány bledulí se...

Poslové jara jsou tady, hlásí lidé z Chlébského na Bystřicku. Vesnička na pomezí Vysočiny a Jihomoravského kraje se...

Komfort stranou. Třicet světových dobrodružství pro kované cestovatele

Svatý muž v indickém Váránasí

Benátky jsou romantické, pláže v Thajsku exotické a all-inclusive dovolenou na turecké riviéře vám budou sousedé...

Nenápadná výzva Perského zálivu. Nedostupný Bahrajn se otevírá světu

Amwaj Islands. Centrální marína

Za hranice všedních dnů. Tak zní otřepané klišé, které se ale pro výlet do Bahrajnu, malé ostrovní země v Perském...

Další z rubriky

Legendární slévárna kula srdce Jugoslávie. V Zastavě se vyráběly i zbraně

Krásná expozice je zaměřena výhradně na prezentaci zbrojovky.

Za jeden z nejviditelnějších symbolů hospodářství bývalé Jugoslávie platily osobní automobily značky Zastava, vyráběné...

Tři tisíce kilometrů za 55 tisíc. Jízda po Novém Zélandu se ale vyplatí

Abel Tasman Trek

V Queenstownu, malebném městečku u jezera na jižním novozélandském ostrově, jsme už nějaký čas. Máme v nohou pár treků...

Vnutili nám ho, změníme to. Cookovy ostrovy nechtějí "koloniální název"

Cookovy ostrovy

Cookovy ostrovy se chtějí zbavit svého názvu, který připomíná britského mořeplavce Jamese Cooka, jenž k tomuto...

Najdete na iDNES.cz