Italské trajekty mě pěkně naštvaly

  17:00
Pro člověka na cestách není nic horšího, než když se někde nuceně zasekne. Ze Slovinska jsem do Afriky zamířil přes Itálii. Jenže - tamní trajekty! Objel jsem několik přístavů: La Spezia, Genova, Tripani. Nejbližší možný spoj přes moře byl až za několik dní. Celou tu dobu se musela moje motorka nudit na plážích. Měl jsem takový vztek, že jsem se rozhodl neutratit u Italů ani cent.

Za nepříliš pěkného počasí jsem se blížil k italským hranicím. Na své motorce jsem jel rychlostí maximálně 40 km v hodině a auta kolem mě o nic rychleji. Slovinští celníci mně popřáli šťastnou cestu, na rozdíl od italských, kteří zkoumali, jestli nevezu ve kanystrech benzín.

Už dříve jsem se rozhodl, že chci Itálii v co nejkratším čase přejet, a strávit v ní co nejméně dní. O to více si užiju Afriku. Přespal jsem asi 100 kilometerů před La Spezia, odkud mi měl druhý den vyjíždět trajekt. 

Trajekt nejede
Přístav jsem našel velice rychle a do odjezdu zbývaly 2 hodiny. Našel jsem pokladnu a celý nedočkavý vyndával peníze za lístek na trajekt. Zdálo se mi sice divné, že není žádná fronta, ale utěšoval jsem se, že do Afriky v září zase tolik lidi nejezdí.

Krásná mladá dlouhovlasá pokladní mě ale šokovala: "Omlouvám se, ale trajekt nejede. Zadřel se motor. Přijeďte za týden!"

To snad není možné. Byl jsem skleslý a smutný. Poradila mi, že můžu jet do Genovy, odkud za 6 dní odjíždí trajekt, ale je o 300 DEM dražší. Tak to odpadá.  A dál? 

"Ještě můžete do 1200 kilomterů vzdáleného Trapani. Trajekt tam jede za 22 hodin," navrhla Italka. To tedy opravdu nestíhám.  Poslední možností je Neapole, se odjíždí za 4 dny. Jiná alternativa neexistovala.

Zajel jsem na pláž. Unavený životem jsem si sedl, rozložil mapy a vymýšlel.

Do Neapole to je asi 700 kilometrů. Rozhodl jsem se, že si na půli cesty najdu nějaké útulné místo na pláži. Tam budu spát a čtyři dny se nudit.

A také jsem se z trucu rozhodl, že ze svých 1800 dolarů nenechám v Itálii ani cent. A travel šeky si také radši ponechám na nějaké užitečnější utrácení než v Itálii. Benzín a k tomu vždy i vodu jsem kupoval s kreditkou.

Dlouhé hodiny strávené v Itálii
Vařit si budu sám ze zásob, které jsem šetřil pro Afriku. Tam už si nějak poradím, když mi dojdou polévky. Vyrazil jsem. Projížděl jsem krásnou vysušenou krajinou maximálně 100 km/h.

Spotřeba benzínu klesla na 5 litrů/100 km, a tak jsme věděl, že ujedu na nádrž až do Neapole. Zastavil jsem se v Pise, prohlédl si šikmou věž a k večeru nedaleko od Grosseta našel útulné místo na písečné pláži. Pobřeží bylo už bylo dáno vylidněné, jenom se tu čas od času objevil nějaký zatoulaný pes. Hledal něco pro svůj prázdný žaludek mezi početnými odpadky.

Jak jsem připravoval motorku na pouť po Africe - I. díl seriálu "NA MOTORCE PO AFRICE" čtěte ZDE

Postavil jsem stan, strhal ze sebe všechno oblečení a už za tmy skočil do chladné, čisté vody Tyrhénského moře. Večer foukal neuvěřitelný vítr, že jsem musel připevňovat stan a vzduchem létal písek promíchaný se slanou vodou. Bál jsem se.

Ráno jsem zažil šok. Moje motorka byla celá bílá od soli a všechny kovové části byly napadené korozí. U pumpy jsem ji umyl a přesunul se o 300 kilometrů dál na klidnější místo blízko Říma.

V tomto živoucím a temperamentím městě jsem strávil celý den. K večeru jsem objevil opět nádherné místo na pláži, kde sezónně pracovali dva Rumuni. Pohostili mě s jídlem a pivem. Bylo nám fajn. Zůstal jsem tam dva dny. Poslední den před odjezdem jsem v Neapoli koupil lístky na trajekt a prohlédl jsem si už padesát let klidnou sopku VESUVIO. Ubytoval jsem se v kempu blízko přístavu, odkud měl zítra ve 12 hodin odjíždět trajekt.

Vůně Afriky
Celní formality proběhly rychle. Konečně jsem se probojoval mezi starými, plně naloženými auty tuniských obchodníků na obrovském trajektu italské společnosti Linea Line.

Na lodi jsem strávil celou noc. V šest hodin ráno mě probudil déšť na palubě., promoknul jsem dokonale. V dálce už byl vidět africký kontinent. Po necelých dvaadvaceti hodinách jsem konečně vjel na africkou půdu. Už na hranicích se začaly dít pro Evropana neobvyklé věci.

"Kupte mi Ballantines a já Vám pomůžu"
Zdálky na mě začal mávat tuniský celník. "Hello, Mistr. I help you", nabízel mi pomoc. Navrhl, že mi pomůže podstatně zkrátit čekací dobu na hranicích - místo obvyklých čtyř hodin na dvě. Než jsem mu stačil poděkovat, oznámil mi, že tato služba stoji 2x Ballantines whisky a karton Winston cigaret. Prstem mi ještě ukázal obchod, kde tyto klíčové věci pro vstup do Tunisu mohu koupit.

Ó, to tedy ne, drahý Muslime. Když ti koupím alkohol, Alláh mě ztrestá. Vzpomněl jsem si, jaký majlant mě před lety stály tyto "vstupenky" do Íránu nebo Indie.

Sebral jsem mu tak rychle pas, jak mi ho on před chvílí vzal. A začal jsem smlouvat. Nakonec se uspokojil z dolarovou bankovkou, kterých pro tyto případy nosím plné kapsy.

Po dvou hodinách mně oznámil poslední, asi třináctý celník dlouze očekávané: "WELCOME IN TUNIS AND SORRY FOR WAITING. " A vzápětí dodal: "Ej, a co bakšiš pro mě?"

Očividně byl ale ještě mladý, nezkušený a otevřel bránu dříve, než mě požádal o "dárek". Zařval jsem pod helmou, že mu za jeho WELCOME děkuji, zařadil jedničku a aktivoval několik PS na mém BMW a už jsem byl v prvním městě malého afrického státu na severu Afriky. Cítil jsem se dobře. Cesta opravdu konečně začala!
 

Stroj značky BMW 1100 GS, který odpočívá v africké duně.

Děti v Nigérii okupují naši motorku i moji přítelkyni Irenku

Nádraží Praha Vršovice

Nejčtenější

Jak jsme jezdili do Jugoslávie. Cesta k moři, které už dneska mladí neuvěří

Přeji dnešním mladým lidem, že mohou jet prakticky kdykoli a kamkoli. Naše generace to měla mnohem a mnohem složitější. Když někomu mladému vyprávím o našich cestách do Jugoslávie, tak jen nevěřícně...

Koupání, pohoda, krásná příroda. Prozkoumejte nejkrásnější jezera Evropy

Jezer, která mají rozlohu aspoň jeden hektar, se v Evropě nachází přes půl milionu. A těch menších je ještě víc. Vybrat z nich od severu na jih a od východu na západ ta nejhezčí? To snad ani nejde....

OBRAZEM: Dovolená jako žádná jiná. Balaton lákal turisty i v 19. století

Balaton je největší jezero ve střední Evropě a také je jedním z největších přírodních klenotů Maďarska. Místní mu říkají Magyar tenger – Maďarské moře. Množství turistů u jezera začalo poprvé výrazně...

Nejstarší les, největší hrad i dokonalé město. Kam v létě v Polsku na výlet

Léto u našich polských sousedů nemusí být nuda. Zatímco města nabízejí přes léto bohatý kulturní program, národní parky, jezera i mořská pobřeží lákají na ničím nerušený odpočinek, mírné teploty a...

Zábavný zeměpis. Tato místa mají v názvu pouze jedno jediné písmeno

Nese se v tom určitá síla, když název nějakého místa můžete vyjádřit jedním jediným písmenem abecedy. Bohužel, ani tyto do extrému úsporné názvy lokalit nepředchází zmatkům. Například ve Skandinávii...

Užijte si cestování jinak. Dvacet tipů na pohodovou dovolenou s obytňákem

Cestování obytným autem je aktuálně jeden z nejvýraznějších turistických trendů, uchyluje se k němu i řada lidí, kteří by o tento způsob dovolené před pár lety ani nezavadili. Pojďme si vysvětlit...

16. června 2025

Po smrti Hanče se lidé hor začali zase bát, líčí historik život v Krkonoších

Premium

Krkonoše. Nejvyšší české hory, které odedávna přitahují zástupy poutníků, turistů i sportovců. Jak je vnímali naši předkové? A co nás na nich uchvacuje dnes? Jak vypadaly výpravy prvních turistů?...

15. června 2025

Evropa, jak ji neznáte. Španělské národní parky umí opravdu překvapit

Země k uzoufání vyprahlá, vysušená úpalným sluncem? To možná platí pro většinu Španělska, ale jeho národní parky se tomu popisu výrazně vymykají. Chráněná území na pevnině i ostrovech překvapují svou...

15. června 2025

VIDEO: Žigulíky řádí v ulicích Varny. Retro výlet do socialismu v Bulharsku

Dnes by taková atrakce nebyla možná. Dvojice žigulíků s nápisy Autorodeo a Tempo se v sedmdesátých letech 20. století prohání bulharskou Varnou a jejich posádky předvádějí kaskadérské kousky přímo v...

15. června 2025

Vydejte se na cyklovýlet po Olomoucku. Čeká vás šest tras plných krás

Olomouc se může pyšnit hustou sítí cyklostezek. Hanáci kolo s oblibou využívají i na cesty do práce. Díky rovinatému terénu se snadno a ekologicky dostanete skoro všude. Olomouc je také dobrým...

14. června 2025

Autem do Itálie na vlastní pěst. Tipy, jak projet bez stresu a zdržení

Cesta autem do Itálie je skvělý způsob, jak si užít flexibilitu při objevování krás této temperamentní země. Abyste si užili sluncem zalité pláže, historická města a tu nejlepší pizzu, je třeba celou...

14. června 2025

Nádherný dubový les vypěstovali ve Švédsku kvůli válce. která nenastala

Na nenadálé situace je Švédsko dobře připraveno. Svůj potenciál k rozvoji vojenského námořnictva nechává vytrvale růst poslední dvě století. A jak že to celé souvisí s rodinnými výlety a cyklostezkou...

14. června 2025

KVÍZ: Jak dobře znáte strašidla a přízraky v Česku?

Soutěž

Bubáci, strašidla, přízraky, bílé paní nebo třeba i Jožin z Bažin. Bájných strašidelných postaviček je v Česku plno a určitě jste o nějaké takové bytosti přinejmenším slyšeli i vy. Znáte ty...

vydáno 14. června 2025

V Česku lze objevit i kost dinosaura. Probádali jsme s odborníkem útes u Koněprus

Premium

Vydali jsme se do prvohor. S paleontologem Lukášem Laiblem jsme nepluli po řece času jako filmoví hrdinové, ale vyrazili jsme pěšky na korálový útes u Koněprus. „Je tam jeden z nejlépe zachovaných...

13. června 2025

Báječná víkendová únikovka: víme, jak si užít Innsbruck na maximum

Zastávka na svačinu s olympijským výhledem? Kdepak, Innsbruck je mnohem víc, než rakouská pauza na cestě do Itálie. Alpský klenot nabízí mnoho wow, ať už milujete hory, kulturu, města s mladistvou...

13. června 2025

Krkonoše pro začátečníky. Kde hledat krásná místa a kam určitě vyrazit

Krkonoše patří k našim nejznámějším horám, a těžko proto v Česku najdeme někoho, kdo o nich neslyšel, alespoň jednou v nich nebyl nebo se sem nechystal. Nejvyšší pohoří Česka tvoří jedinečný ostrov...

13. června 2025

Bubláte jako vodní dýmka. Horolezec o projevech otoku plic i nástrahách Pamíru

Premium

Střední Asie se pro něj stala srdcovou záležitostí. Jezdí tam už dvacet let, během nichž zorganizoval desítky výprav, vysokohorských expedic a zajišťoval i horské záchranné akce. Michal Kleslo,...

12. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.