Vydejte se v Innsbrucku na hory, které se neustále schovávají turistům

Innsbruck je krásné město. Ale přiznejme si, že bez té vysokohorské kulisy by jeho kouzlo bylo poloviční. Získat vstupenky na toto přírodní představení však vyžaduje velkou dávku trpělivosti. Zvedne se opona?
Cestou z Hoadlu po olympijské sjezdovce

Cestou z Hoadlu po olympijské sjezdovce | foto: Martin AndryzekMAFRA

To bylo poprvé, kdy mi někdo nabídl, že mi zaparkuje auto. Tedy přesněji vyparkuje. Tento hotel v centru Innsbrucku má totiž jako parkoviště úzký, mírně svažitý pruh podél budovy, takže hosté štosují auta za sebe a klíče nechávají na recepci.

Když pak potřebuje vyjet někdo z prostředka, přijde profesionální vyparkovávač a vozy přeskládá. Takový džob mu fakt nezávidím. „Dělám to už tři roky a hrozně mě to baví,“ usmívá se muž ve středním věku. „Ale u aut jsem už přes dvacet let,“ dodává a sedá za volant, aby přeparkoval luxusní BMW.

Cestou z Hoadlu po olympijské sjezdovce

Naše rio tedy necháváme hrát škatulata a po mostě nad rychle běžícími modrozelenými vlnami Innu míříme do Starého města. Do Innsbrucku jsme dorazili předchozí večer z prosluněného Salcburku a tady nás přivítaly déšť a mraky, které se nechtějí hnout, aby aspoň na chvíli odkryly vrcholy nad údolím. „Hele, já tam byla několikrát a vlastně jsem ty hory nikdy neviděla,“ povzbudila mě před odjezdem kamarádka. Tak třeba budeme mít takhle v září větší kliku.

Kolem symbolu města Goldenes Dachl – arkýřového okna se střechou pokrytou 2 657 pozlacenými měděnými šindeli postaveného kolem roku 1500 – procházíme k radniční věži, z níž je krásný výhled na alpské středisko, které dvakrát hostilo zimní olympijské hry.

Kolem malebných hospůdek a prodejen s turistickými trofejemi pokračujeme k Dvornímu kostelu ze 16. století obklopenému františkánským klášterem. Zvenku nenápadná stavba stojí za prohlídku přinejmenším ze tří důvodů: kvůli okázalé, i když prázdné hrobce císaře Maxmiliána I., 28 bronzovým, do detailů vyvedeným sochám, které stojí okolo ní a připomínají různé historické osobnosti, a Stříbrné kapli v patře.

Staré město

Zámek Ambras

Mraky nad hlavou tyrolské metropole se rozpouštějí jen velmi pomalu, a tak jedeme autobusem kousek za město na zámek Ambras. V kopci tu na místě původního středověkého hradu stojí krásné renesanční sídlo. Po covidové pauze jsme značně kulturychtiví, takže poctivě procházíme celou galerii portrétů Habsburků všech generací.

Získejte slevu na ubytování i procedury ve Spa Resortu

Bazén ve Spa Resortu Sanssouci

Hlubší vzpomínku v nás však zanechává překrásný Španělský sál a hlavně sbírka umění a kuriozit – třeba obraz uherského šlechtice s hlavou proraženou dřevcem, který údajně žil ještě rok po zranění, se nám skutečně vrývá do paměti.

Na návštěvě u Marušky

Tak nic. I druhý den ráno se honí mraky, i když spíš než kefír je to odstředěné mléko, tudíž naděje na pěkný den stále žije. A protože Innsbruck, stejně jako Vídeň, má svůj Hofburg, jdeme na návštěvu. Barokní šlechtická rezidence je menší než vídeňská, ale stejně má dost pokojů na uklízení... Ve všední den dopoledne máme honosné císařské komnaty sami pro sebe, takže nejširší rodinu Marie Terezie poznáváme velmi důkladně.

Kousek od císařského paláce se tyčí barokní katedrála svatého Jakuba z první půle 18. století. Z bohatě dekorovaného interiéru zaujmou stropní fresky, mramorové sloupy a zlatá výzdoba. A samozřejmě slavný obraz Panny Marie Pomocné od Lucase Cranacha staršího na hlavním oltáři.

Mutterer Alm

Iglu bar pod Nockspitze

Necháváme si vyparkovat auto a odpoledne vyrážíme do malebné vesničky Mutters, odkud vede lanovka na Mutterer Alm. Mně úplně stačí vyjít o kousek výš na vyhlídku k panoramatickému jezírku, kde na dřevěném lehátku pozoruji, jak mraky rozvážně, ale přece opouštějí údolí, Innsbruck mám jako na dlani.

Manžel se chystá „o patro“ výš ke konečné všech místních lanovek, kde cedule láká na Iglu Bar, ale ten je zavřený. Ani odtud není přes ostatní skalnaté vrcholy vidět ten nejvyšší – Nockspitze (2 404 m n. m.). Odkryje se nám až cestou zpátky do vesnice. Jdeme lesem po široké cestě a za trpělivost dostáváme výhled nejen na Nockspitze, ale i na všechny dvoutisícovky nad Innsbruckem. Zítra! Zítra bude ten den, říkáme si pak u guláše na zahrádce ve Starém městě.

Klenot Alp ve vysokém rozlišení

Máme pravdu, budíme se do jasného rána. Jedem nahoru na Nordkette! Ale předtím ještě musíme pozdravit zvířata v místní Alpenzoo. Jasně, s tygrem ani slonem se tu nepotkáme, ale jinak je tu nespočet zástupců evropské fauny, hlavně různých druhů ptáků, hadů a ryb. Z těch velkých pak evropský bizon, vlci, rysi, kozorožci, losi, kamzíci... Ne všichni jsou v náladě: divoká kočka jen nakoukne, medvěd a bobři se neukážou vůbec.

Top of Innsbruck

Ale dost procházek po městě, jsme v Alpách, ne? V autě na parkovišti měníme tenisky za pohorky a v Hungerburgu kupujeme jízdenky na lanovku na „Top of Innsbruck“. Cesta nahoru je zážitek, zejména druhá, kratší část na vrchol Hafelekar (2 334 m). Oblékáme vše, co máme s sebou, a cvakáme fotoaparátem, protože slunce krásně osvětluje dvoutisícové vrcholy směrem na sever, kde se rozkládá pohoří Karwendel. Aspoň že tak, protože Innsbruck a celá jižní strana je – hádejte co – zas v mracích.

Pokračujeme geologickou naučnou stezkou dál po úzké pěšině a očima tlačíme oblaka pryč. Daří se to, a tak po tříhodinové procházce máme výhled jasný jako v ultra HD televizi. Je to paráda! Třistašedesátistupňové panorama se nikdy neokouká, ale poslední lanovka dne volá a my musíme dolů. Do rodinné hospůdky hned u výstupu z dráhy na nelidské množství domácího jídla.

Olympijský sjezd za hodinku a něco

Poslední den se vydáváme na vrch Bergisel, kde je stadion se skokanským můstkem. Závodilo se tu už dávno před oběma místními olympiádami, dnes se tu skáče jeden ze závodů Turné čtyř můstků. Současnou vizáž dala stavbě v roce 2003 britská architektka s iráckými kořeny Zaha Hadid. Z terasy nad restaurací je krásný výhled na město, okolní hory i na trénující sportovce.

Olympiabahn

Pohled na vrch Hoadl a další hory

Loučíme se s nesmělým městem na Innu a pokračujeme údolím kousek na západ do střediska Axamer Lizum, které vzniklo před olympijskými hrami v roce 1964 pro závody v alpském lyžování. Před další olympiádou roku 1976 je rozšířili a přibyla dráha Olympiabahn.

Auto DNES

Historickou „mašinkou“ se šineme do příkrého kopce, v jednu chvíli míjíme druhou kabinu jedoucí dolů a vystupujeme u horské restaurace na vrcholu Hoadl (2 340 m).

Potulujeme se po hřebeni, užíváme si fantastické výhledy na vrcholy, z nichž jen málo má pod dva a půl tisíce metrů. Pak scházíme dolů olympijskou tratí, na níž se jezdil sjezd žen. Je sice značená jako modrá, ale dává svalům na nohou zabrat, na 3,5 kilometrech klesáme asi o 750 výškových metrů, samozřejmě ne tak rychle jako kdysi světová lyžařská elita. Za něco málo přes hodinku přicházíme kolem horské kaple zpět na parkoviště. A hurá domů, snad u Mnichova nebudou kolony.

Kolik jsme platili

Pohonné hmoty
Benzin 1,32 eura/litr

Vstupné (1 dospělý)
Radniční věž: 4,50 eura (110 Kč)
Dvorní kostel: 8 eur (200 Kč)
Zámek Ambras: 16 eur (400 Kč)
Hofburg, císařské komnaty: 9,50 eura (235 Kč)
Alpenzoo: 11 eur (270 Kč)

Jízdné (1 dospělý)
Lanovky z Hungerburgu na „Top of Innsbruck“: 32 eur (790 Kč)
Lanovka na Bergisel: 9 eur (225 Kč)

Tip: V hotelu jsme zdarma dostali Innsbruck Welcome Card, s níž jsme měli bezplatnou veřejnou dopravu, lanovku na Mutterer Alm a Olympiabahn. K tomu jsme na kartu získávali drobné slevy několik eur na dalším vstupném, stačilo ji ukázat u pokladny.

Pozn.: Ceny v září 2021 s využitím Innsbruck Welcome Card

Autoři:

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Světové legendy lenošení. Seznamte se s nejkrásnějšími termály světa

16. března 2024

Po celém světě bychom napočítali přes šest tisícovek termálních pramenů, ale koupat se dá jen v...

Kapverdy jsou perla uprostřed Atlantiku. Bílé pláže, ferraty i život pod sopkami

11. března 2024

Premium Sopečné peklo, zelený ráj a tisíce lidí v dírách v zemi. Kapverdské ostrovy nabízejí rozmanité...

Až tři metry sněhu. Rakouská střediska, kde si prodloužíte lyžařskou sezonu

14. března 2024

Letošní zimní sezona v Alpách pokračuje. A to bez ohledu na teploty, které v posledním měsíci...

Tajemství přehrad: Slapy jsou ikonou našich vodních děl

17. března 2024

Seriál Tajemství přehrad nás dnes zavede k jednomu z nejznámějších vodních děl u nás, na Slapy. Třetí...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

OBRAZEM: Kde se natáčí Survivor. Ostrov Hispaniola je rájem i peklem

19. března 2024

Nejnovější série reality show Survivor Česko & Slovensko se natáčí v Dominikánské republice na...

Amsterdam v boji proti zlým turistům přitvrzuje a nasadil kvíz

18. března 2024  17:22

Amsterdam v průběhu let vyzkoušel různé způsoby, jak potlačit nepříjemný cestovní ruch, od...

Pozoruhodné botanické zahrady světa zrcadlí džungle, pouště i velehory

18. března 2024

Byť jde primárně o respektované badatelské instituce, návštěva jejich areálů suchopárná rozhodně...

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...