Hidžázská železnice pro muslimské poutníky znovu ožívá

Když se někdo zmíní o hidžázské železnici, vždy někoho napadne legendární Lawrence z Arábie. Tento britský spisovatel, politik a tajný agent Thomas Edward Lawrence se ostatně mimo jiné proslavil tím, že ji v průběhu první světové války vyhodil do vzduchu. Železnice z osmanské doby stále převáží cestující mezi jordánským Ammánem a syrským Damaškem a obě země se nyní pokoušejí její dávnou slávu obnovit
    Dráhu navrhl před sto lety osmanský sultán Abdülhamid II. ve snaze dopravit co nejvíce muslimských poutníků z Damašku na svatá místa v Arábii. Nyní jejích služeb využívají prostí lidé, kteří vítají více vlakových spojů mezi Sýrií a Jordánskem.
    Umm Džamál, který byl na návštěvě u své rodiny v Ammánu, jede zpět poprvé tímto vlakovým spojem. "Teď budu za nimi jezdit častěji, protože cesta vlakem je daleko lepší," říká. "Je to fajn. Když jsem jezdil autobusem, byl jsme velice unavený a bolely mě nohy. Vlak je mnohem pohodlnější - můžete vstát a projít se," dodává.
    Vybudování asi 1300 kilometrů dlouhé hidžázské dráhy bylo jednou z posledních velkých vizí osmanské říše před jejím zánikem po první světové válce. Turci po ní přepravovali na Arabský poloostrov svá vojska, ale cestu jim často ztěžovaly sabotážní
útoky Lawrence z Arábie. Poté, co ji tento britský agent vyhodil do vzduchu, některé
části dráhy nebyly nikdy znovu postaveny. Přesto zůstala podstatná část dráhy v provozu i přes následné složité vztahy mezi Sýrií a Jordánskem.
    Když se vztahy mezi Ammánem a Damaškem začaly loni pod vlivem nového jordánského krále Abdalláha II. oteplovat, stejný rozkvět zažila i železnice.
    Cesta vlakem z Ammánu do Damašku nyní trvá sedm hodin, autobus to zvládne za dvě až tři hodiny. Na přelomu století ale dráha představovala pro muslimské poutníky nejrychlejší cestu na svatá místa v Arábii. Většina z nich nastupovala v Damašku, kam
dorazili z dálných končin Ruska, Íránu či Bosny. A v ulicích tohoto syrského města se ještě před nastoupením cesty do Mekky pořádaly velké slavnosti a přehlídky. To bylo slavné období hidžázské dráhy před jejím úpadkem.
    Sbírka starých parních lokomotiv z dávného slavného období nyní vyjíždí jen na krátké trasy pro turisty. Za obřím kolem jedné z nich stojí Abú Fuád, který byl od roku 1945 strojvůdcem lokomotivy. Nyní, po 55 letech služby na dráze, je jedním z
největších syrských odborníků na parní lokomotivy.
    "Miluji je. Se svým starodávným oplechováním a proudy páry se staly doslova mojí součástí," říká. "Jsem na tuto železnici velmi pyšný, protože ji budovali mí otcové a dědové. Nikdy ji neopustím, ani teď, když už jsem v důchodu," dodává s tím, že
penzionován byl nedávno a nyní se snaží předávat své zkušenosti mladé generaci.
    V několika posledních letech byl cítit zájem na obnovení dávné slávy hidžázské železnice zejména ze strany přednostů stanic na obou stranách hranic. Nyní se opravuje stále více vlakových souprav, opaluje se stará barva na vozech a shánějí se náhradní díly do parních lokomotiv. Devět lokomotiv již jezdí po syrské části trati, sedm v Jordánsku.
    Přednosta ammánské stanice Abdar Razzák abú Fajlát říká, že ve spolupráci s Damaškem jde vše líp. "Vzájemně si posíláme lidi na zaškolení," upřesňuje. S udržováním trati jsou ale i problémy, protože Saúdská Arábie nemá zájem na opravě svého úseku trati.
    Ammán i Damašek se dohodly na vybudování nového železničního spojení, prozatím ale chybějí na to peníze. Politické vztahy se ještě nedostaly do takové polohy vzájemné spolupráce, jaká se ukazovala při loňském oteplení vztahů.
    Jordánský analytik Labíb Kumháví říká, že je to především záležitost osobních vztahů dvou vůdců v čele obou států, které činí těžkým jakékoli dlouhodobější plánování. "Nemůžete reálně budovat vztahy mezi dvěma zeměmi se vzájemnými projekty v
ekonomické, vzdělávací či kulturní rovině, když víte, že vztahy se mohou rychle zhoršit kvůli hádce dvou vůdců ohledně hraničních sporů," vysvětluje.
    Navzdory potížím ale duch slavného období hidžázské železnice žije, protože obě země si zachovávají v paměti slavné období historie této železnice na Blízkém východě.

Pracovník provádí údržbu vagonu hidžázské dráhy

Nádraží hidžázské dráhy v Damašku.

Vlaková souprava s parní lokomotivou.

Nádraží Praha Vršovice

Nejčtenější

OBRAZEM: Nahlédněte do CHKO Soutok, kterou chce nastupující vláda zrušit

Vzácná lokalita u soutoku Moravy a Dyje stále čeká na ochranu, ke které se...

Pro jedny unikátní přírodní lokalita, která vyžaduje maximální ochranu. Pro jiné „dítě zeleného šílenství“, které si nezaslouží status CHKO, tedy chráněné krajinné oblasti. O oblast jihomoravských...

Dechberoucí podívaná. Polární záře rozjasnila noční oblohu v Česku

Unikátní polární záře byla k vidění i v České republice. (12. listopadu 2025)

Silný energetický výbuch ze Slunce proudící kolem Země namaloval v Česku úchvatnou polární záři na noční obloze. Příspěvky na sociálních sítích zachycují tento přírodní úkaz v rozmanitých barvách....

Turisté jako dojné krávy. Vynalézavost některých měst a firem nezná mezí

Svět je plný překvapení a zdaleka ne vždy to musí být příjemné. Na konflikt...

Vaše dovolená může být o dost dražší, než čekáte. A nutně ne kvůli letenkám. V účtu za zážitky a pohodlí totiž mohou figurovat nejrůznější nenápadné a skryté poplatky, s nimiž jste nepočítali....

Legendární, léčivé, dokonalé. Proč si vybrat zrovna maďarské termály

Lázně Gellért byly otevřeny v roce 1918 a uchvátí vás secesním interiérem.

Dilema, jestli jsou lepší slovenské, nebo maďarské termály, za vás opravdu nerozlouskneme. Avšak rádi vás namotivujeme. Minule jsme se věnovali Slovensku, teď se zase mrkneme do Maďarska. Současně...

Místo, které stvořil meteorit. Navštivte Dalarnu, nejšvédštější region

Jezero Orsa

Je to kraj hlubokých lesů, třpytivých jezer a neuvěřitelných příběhů. V provincii Dalarna, v samém srdci Švédska, zažijete přírodu, ve které ráda tvořila Astrid Lindgrenová, objevíte příběh...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme
Motorový vůz M152.0617 před výtopnou v Kořenově

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  12. 11. 12:12

Lyžovačka se prodraží. Ceny skipasů letí vzhůru, někde o desítky procent

Lyžaři na Medvědíně ve Špindlerově Mlýně (17. ledna 2025)

Lyžařské areály v Česku se připravují na zahájení zimní sezony. Na mnoha místech došlo k investicím, rozšíření sjezdovek, ale také ke zvýšení cen skipasů. Někde je zdražení mírné nebo se ceny nemění....

12. listopadu 2025  11:25

Dechberoucí podívaná. Polární záře rozjasnila noční oblohu v Česku

Unikátní polární záře byla k vidění i v České republice. (12. listopadu 2025)

Silný energetický výbuch ze Slunce proudící kolem Země namaloval v Česku úchvatnou polární záři na noční obloze. Příspěvky na sociálních sítích zachycují tento přírodní úkaz v rozmanitých barvách....

12. listopadu 2025  8:35

Místo, které stvořil meteorit. Navštivte Dalarnu, nejšvédštější region

Jezero Orsa

Je to kraj hlubokých lesů, třpytivých jezer a neuvěřitelných příběhů. V provincii Dalarna, v samém srdci Švédska, zažijete přírodu, ve které ráda tvořila Astrid Lindgrenová, objevíte příběh...

12. listopadu 2025

Vyhrajte luxusní víkend v Istanbulu. První výhra v soutěži iDNES Premium

Chrám Hagia Sofia je jedním z největším turistickým klenotů Turecka. Za...

Turecký Istanbul láká vůní koření, zvukem muezzinů i výhledy na Bospor. Právě sem zamíří první výherce nové soutěže pro roční předplatitele iDNES Premium, kterou pořádá portál ve spolupráci s...

11. listopadu 2025  13:20

V Emirátech můžete skončit za mřížemi i kvůli tomu, co děláte na sítích

Spojené arabské emiráty (SAE) se skládají ze sedmi států: Abu Dhabí, Dubaj,...

Luxusní nákupní centra, čokoládičky, umělé ostrovy, futuristická architektura a poušť. Důvodů, proč si k cestě do zahraničí vybrat právě Spojené arabské emiráty, je mnoho. Ale až tam budete, dejte si...

11. listopadu 2025

Legendární, léčivé, dokonalé. Proč si vybrat zrovna maďarské termály

Lázně Gellért byly otevřeny v roce 1918 a uchvátí vás secesním interiérem.

Dilema, jestli jsou lepší slovenské, nebo maďarské termály, za vás opravdu nerozlouskneme. Avšak rádi vás namotivujeme. Minule jsme se věnovali Slovensku, teď se zase mrkneme do Maďarska. Současně...

10. listopadu 2025

S dětmi na svahu: které sjezdovky jsou ideální pro rodiny a začátečníky?

Ve spolupráci
Amenity Hotel & Resort Orlické hory

Aby dovolená na horách nebyla větší dobrodružství, než je nezbytně nutné, zkuste zkombinovat aktivní dovolenou s pohodlím. Kde jsou sjezdovky pro začátečníky a kde nejlépe učit lyžovat děti?

9. listopadu 2025

Zážitek v Istanbulu, na který nezapomenete. Užijte si turecké termální lázně

Premium
Součástí svatebního hammámu je tanec, živá hudba a občerstvení.

Chcete zažít rozkoše z časů osmanské říše? Pak zavítejte do Istanbulu a navštivte jeho hammámy, jež dokonale očistí vaše tělo i ducha.

9. listopadu 2025

Na co zírá mašinfíra: Po Baťově dráze z Otrokovic do Zlína

Souprava motorových vozů M131.1454 a M152.0486 spolku Kroměřížská dráha s...

S dnešním Mašinfírou se projedeme po takzvané Baťově dráze. Úsek mezi Otrokovicemi a Zlínem totiž využívali tisíce zaměstnanců Baťových závodů pro dopravu do práce, jako MHD vlastně slouží dodnes....

9. listopadu 2025

Turisté jako dojné krávy. Vynalézavost některých měst a firem nezná mezí

Svět je plný překvapení a zdaleka ne vždy to musí být příjemné. Na konflikt...

Vaše dovolená může být o dost dražší, než čekáte. A nutně ne kvůli letenkám. V účtu za zážitky a pohodlí totiž mohou figurovat nejrůznější nenápadné a skryté poplatky, s nimiž jste nepočítali....

8. listopadu 2025

KVÍZ: Vzhůru dolů! Jak hluboké jsou vaše znalosti o nejhlubších jezerech?

Bajkal je nejstarší a nejhlubší jezero na světě.

Ponořte se až na dno svých znalostí ve vědomostním kvízu o nejhlubších jezerech světa. O těch se sladkou a slanou vodou, ale i o těch, která nemají jasno v tom, zda nejsou spíš mořem. Ať už to s vámi...

vydáno 7. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.