Sedadlo, na kterém máte šanci přežít havárii letadla, hledejte vzadu

Pravděpodobnost, že se s vámi zřítí letadlo, je pranepatrná. Prý činí přibližně jedenáct milionů ku jedné. O vašem přežití nehody může rozhodnout i místo, na němž sedíte. Ne všechna sedadla jsou totiž stejně bezpečná. A je rozdíl, jestli letadlo muselo nouzově přistát, anebo na palubě hoří.
Pohodlí, výhled, blízkost toalety či východu. Lidé si v letadle vybírají spíš...

Pohodlí, výhled, blízkost toalety či východu. Lidé si v letadle vybírají spíš podle těchto veličin, než kvůli bezpečnosti. | foto: Profimedia.cz

Většina lidí si na let rezervuje konkrétní sedadlo kvůli osobnímu pohodlí. Chtějí mít klid, sedět u okénka a nemít z něj výhled na křídlo, být blízko anebo naopak daleko od toalet. Poměrně často si lidé rezervují sedadlo poblíž přední části, aby po přistání mohli vystoupit mezi prvními.

Jen málokdo si k sezení dobrovolně vybere místa na samém chvostu letadla. Přitom právě ta patří – statisticky – k nejbezpečnějším v celém letadle.

Jak ovšem vysvětluje Doug Doury, vedoucí katedry letectví z univerzity v Queenslandu, je to celé složitější. Havárie letadel, když už se přihodí, jsou ze své povahy silně nestandardní situace, a mají zhusta dost nestandardní průběh.

„Fyzika letu je však u všech letadel víceméně stejná,“ říká Doury. Stejně jako jejich „pádu“.

Větší jsou bezpečnější

V rovnicích odhadujících bezpečnost konkrétních sedadel má rychlost letu nebo typ letadla roli proměnných. Například platí, že větší letadla v sobě nesou více konstrukčního materiálu, a mají tedy i větší pevnost, aby odolala tlaku ve výšce. A to znamená, že mohou poskytnout určitou dodatečnou ochranu v případě nějaké nepředpokládané mimořádné události.

Na hlavním mezinárodním letišti v Bombaji v červenci 2019 letadlo společnosti SpiceJet sjelo z ranveje. Příčinou byla snížená viditelnost – hustý déšť. Nehoda se obešla bez zranění.

Nákladní letadlo společnosti DHL po nouzovém přistání na mezinárodním letišti Juan Santa Maria v Kostarice

Zásadní je ovšem povaha oné „mimořádné události“. „Šance na smrt či přežití při letecké nehodě však nesouvisí ani tak s místem, kde sedíte, jako spíše s okolnostmi, které nehodu provázejí,“ říká Doury.

Čelní náraz letadla do horského masivu snižuje šance na přežití pasažérů exponenciálně, bez ohledu na sedadlo. Velmi riskantní je také přistání přídí letounu na hladinu oceánu.

Bezpečná sedadla je třeba hledat dál od pilotní kabiny a křídel, a spíše uprostřed nebo blíže uličky.

„Piloti jsou školeni tak, aby co nejlépe minimalizovali potenciální riziko v případě nouzové situace,“ dodává Doury. „Snaží se vyhnout čelnímu nárazu a hledají rovné místo, například otevřené pole, kde by mohli co nejnormálněji přistát. Technika přistání na vodě vyžaduje vyhodnocení podmínek na hladině a pokus o přistání mezi vlnami pod normálním úhlem přistání.“

Letadla jsou konstruována tak, aby byla v nouzových situacích velmi odolná, a obvykle se dá hovořit alespoň o minimálních pokusech o nouzové přistání. Za takových situací se dá odtušit, že pasažéři v přední části letadla budou zasažení dříve a větší silou, než ti sedící vzadu. Což potvrzuje i Doury.

29. července 2020

Blízko únikového východu

O přežití pak bude rozhodovat dostupnost únikových východů, umožňujících bleskové opuštění havarovaného stroje. A ty situované do přední části trupu už nejspíš budou zdemolované nárazem.

Letecké nehody

Doury upozorňuje na studii časopisu Time, která vyhodnocovala průběh leteckých nehod, jež se udály za posledních pětatřicet let. Jejím hojně citovaným závěrem bylo, že na prostředních zadních sedadlech je úmrtnost nižší. Jen okolo 28 procent, ve srovnání se 44 procenty na sedadlech ve středu stroje.

Studii analyzující letecké nehody realizoval i žurnál Popular Mechanics, s velmi podobnými výsledky. I tady zadní část letadla patřila k nejbezpečnějším, a vykazovala nejvyšší průměrnou míru přežití. Až 69 procent. Nad křídly to bylo 56 procent, zatímco v první třídě méně než 50 procent.

„Logicky to dává naprosto smysl,“ komentuje to Doury. „Být dál od pilotní kabiny znamená být blízko nouzového výstupu, a to je pochopitelně garancí nejrychlejšího úniku.“

Dostupnost nouzového východu se může ukázat jako rozhodující v momentě, kdy například v letadle vypukne požár.

Ovšem jen za předpokladu, že přímo u nouzového výstupu nehoří. Oheň je další proměnnou, kterou je třeba vzít při odhadování bezpečnosti sedadel v potaz. V křídlech letadla se totiž ukládá palivo. Což sedadla ve středu letadla a ke křídlům situované únikové východy diskvalifikuje jako ty nejvíce bezpečné. Vzadu – dále od místa nárazu i paliva – je tedy opravdu bezpečněji.

Během požáru se statistika pravděpodobnosti přežití dynamicky mění. Sedadla vzdálená do pěti řad od únikového východu nabízí poměrně vyrovnanou šanci na záchranu. „Pokud však sedíte dále než šest řad od východu, vaše šance na smrt výrazně převažují nad šancemi na přežití,“ říká Doury.

Ukázkové nouzové přistání. Boeing 737, startující z Floridy, se 136 pasažéry a sedmi členy posádky na palubě, dosedl krátce po startu mimo ranvej na hladinu řeky.

Večer 8. srpna 2020 startovalo letadlo společnosti Air India Express z letiště v Kalikútu. Na palubě se nacházelo 190 lidí. Nejméně 18 jich zahynulo a desítky byly zraněny poté, co se stroj během nouzového přistání rozpadl na dvě části.

Sedět u okénka je možná pohodlnější v tom, že se k letu počítá i komfort výhledu ven. Ale sedadla u oken bezpečnější nejsou. Nachází se totiž v možné deformační zóně, místech, která by při nehodě nejspíš byla poškozeny.

„Sedadla uprostřed, směrem do uličky, jsou tedy bezpečnější, protože kolem sebe mají „nárazníky“ trupu a dalších sedadel,“ uzavírá Doury, s pozitivním dovětkem, že: „Létání je tím nejbezpečnějším způsobem přepravy osob vůbec.“

Dokládá to například tím, že na necelých 70 milionu realizovaných letů v roce 2019 připadlo v leteckém provozu jen 287 obětí na životech. Což je bilance, která se silničními vozy stěží snese srovnání.

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Tato jídla odpuzují cestovatele z celého světa. Tři parádičky má i Česko

Žebříček, z něhož se vám nejspíš nebudou sbíhat sliny, sestavil TasteAtlas. Internetový průvodce světovou gastronomií. Na základě 390 000 recenzí vyhodnotil pokrmy z celého světa, s nimiž nebyli...

Češi objevili největší termální jeskynní jezero světa. Podívejte se

Největší jeskynní termální jezero na světě objevili Češi. Leží v jižní Albánii v oblasti Vromoner. Tento jezerní dóm je třikrát větší než hlavní sál Národního divadla. Vědci už v roce 2021 narazili...

Kamarádky začaly podnikat na Maledivách, klientelu dodal Instagram

Premium

Před pár lety obě odcestovaly na Maledivy. Z jednorázové dovolené se ovšem vyklubal podnikatelský projekt. Dnes Adéla Bártová a Natálie Mahdalová, spoluzakladatelky projektu Namale, umožňují Čechům...

Už to začalo. Turisté mají zájem o hrad Trosky kvůli Kingdom Come 2

Více návštěvníků očekává kastelánka hradu Trosky v Českém ráji od zařazení této památky do druhého dílu české historické počítačové hry Kingdom Come: Deliverance (KCD2). Zvýšený zájem vnímá...

Svatý rok je v plném proudu. Na co se jako turista musíte připravit?

Katolíci letos slaví Svatý rok, období milosti, odpuštění hříchů a duchovní obnovy. V praxi to znamená, že do Říma proudí davy věřících z celého světa. My jsme Věčné město navštívili hned v lednu. S...

12. února 2025

Nejen celebrity ji zbožňují. Dominikánská republika může být dostupná i superdrahá

Premium

Když roku 1492 připlul Kryštof Kolumbus k břehům dnešní Dominikánské republiky, nazval ostrov v Karibiku pozemským rájem. A vzletné charakteristiky volí také dnešní turisté, kteří sem i v zimě míří...

11. února 2025

Tady je Trumpovo! Google v USA přejmenoval Mexický záliv na Americký

Společnost Google v noci na dnešek přejmenovala na svých mapách Mexický záliv na Americký, a to pro uživatele ze Spojených států. V Mexiku jej stále uvidí jako Mexický, pro uživatele zbytku světa...

11. února 2025  12:56

Hlasitý hovor za 200 eur. Proti pokutě, kterou můžete dostat i vy, se odvolá

Asi to zná každý uživatel mobilního telefonu. Při probíhajícím hovoru potřebujete třeba dohledat něco na internetu, zkontrolovat notifikace či SMS, ale zároveň nadále komunikovat s protistranou....

11. února 2025  7:02

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....

Někde to stále mírně táhne, hodnotí Rolins lifting po roce. Je ale spokojená

Zpěvačka Dara Rolins (52) před rokem absolvovala vylepšení u plastického chirurga. Přestože neplánovala o liftingu...

Mám nádory v plicích a nejdou chirurgicky odstranit, prozradila Konvičková

Zpěvačka Markéta Konvičková (30) se už šest let léčí s nádorovým onemocněním, které se projevuje i na jejím vzhledu. V...