

Hornické město Čiatura v Gruzii je protkané sítí lanovek. Pamatují ještě doby Sovětského svazu a stále jsou v provozu. Od roku 1849 je Čiatura jedním z největších nalezišť manganu na světě. Po připojení Gruzie k Sovětskému svazu v roce 1921 se investovalo do výstavby infrastruktury, aby se z Čiatury stal "dělníků ráj".
Autor: Amos Chapple
V dobách největší slávy žilo v Čiatuře až 30 tisíc obyvatel. Po vyhlášení gruzínské samostatnosti na rozpadajícím se Sovětském svazu v roce 1990 začalo město i hornické odvětví velmi rychle upadat. Počet obyvatel klesl na polovinu a mnoho částí města chátrá. Současný stav Čiatury zachytil novozélandský fotograf Amos Chapple.
Autor: Amos Chapple
Připomínka dávných časů budování Sovětského svazu. Na plakátu je v ruštině a gruzínštině napsáno slovo Mír.
Autor: Amos Chapple
V 50. letech se začala plánovat takzvaná "kanatnaja doroga", tedy lanová cesta. Lana jsou zavěšená skoro na každém rohu. A zatímco mnoho aut z té doby je dávno ve šrotu, 17 letitých lanovek je stále v provozu. A jezdí každý den. Takto vypadá jedna z nástupních stanic.
Autor: Amos Chapple
Tohle je hlavní stanice lanovky v Čiatuře. Většina budov ve městě je připomínkou architektury stalinské éry, tedy velkého budovatelství v 50. letech.
Autor: Amos Chapple
Obsluha se v mezičase příjezdu cestujících věnuje různým věcem. Tato žena například přebírala třešně.
Autor: Amos Chapple
Lanovky v Čiatuře jsou kyvadlového systému. Obě kabiny jsou tedy na stejném tažném laně. Kabina, která se elektrickým motorem spouští dolů, svou váhou pomáhá vytáhnout protější kabinu nahoru. Kolo lanovky je pořádně namazané, točí se už skoro 70 let.
Autor: Amos Chapple
Téhle lanovce se říká "mírová". Jezdí z hlavní stanice v Čiatuře k jednomu z manganových dolů. I když lanovka patří těžební společnosti, svézt se může kdokoliv.
Autor: Amos Chapple
Kabiny nemají žádné brzdy. Kdyby lano prasklo, kabiny spadnou se spodní částí lana. K takovému neštěstí došlo v gruzínském hlavním městě Tbilisi v roce 1990, 20 lidí při něm přišlo o život.
Autor: Amos Chapple
U vstupu do hlavní stanice lanovky v Čiatuře zdraví cestující velcí vůdci Sovětského svazu V. I. Lenin (vlevo) a J. V. Stalin. Mozaika je vytvořená z říčních oblázků. Stalinův vřelý vztah k Čiatuře vznikl v době, kdy se jako revolucionář na útěku skrýval v dolech nad městem.
Autor: Amos Chapple
Ve stanici čekají na lanovku pracující z dolů.
Autor: Amos Chapple
Za více než 50 let se moc nezměnilo. Na snímku vlevo je kabina číslo 25 v 50. letech, vpravo snímek ze současnosti.
Autor: Amos Chapple
Pohled na lanovku číslo 25. To byla v roce 1954 první lanovka v někdejším SSSR vůbec a téměř bez přestání jezdí dosud.
Autor: Amos Chapple
Čiatura je trochu odlehlé město na středozápadě Gruzie. Na dobu největší slávy vzpomínají už jen nejstarší pamětníci.
Autor: Amos Chapple
Detailní pohled na kabinu číslo 25. Jméno dostala podle stejně očíslovaného manganového dolu. Právě v něm se na začátku 20. století ukrýval mladý revolucionář Stalin.
Autor: Amos Chapple
Lanovka číslo 25 přejíždí nad vrcholky stromů. Stalin se v dole číslo 25 ukrýval před tajnou policií cara Mikuláše II.
Autor: Amos Chapple
Uvnitř kabiny lanovky číslo 25 je telefon.
Autor: Amos Chapple
Lanovka vede i přes řeku Kvirilu, která je, jak vidno z barvy vody, velmi znečištěná. Když jedou továrny na zpracování manganu naplno, bývá voda skoro černá.
Autor: Amos Chapple
Zničený kus kabelu, po kterém lanovka jezdí. Metr kabelu váží asi 12 kilo.
Autor: Amos Chapple
Nad město Čiatura se ze všech stran tyčí strmé útesy. A v nich se skrývá mangan, velmi tvrdý kov.
Autor: Amos Chapple
Další srovnání s historií. Vlevo nástupní stanice lanovky krátce po jejím vybudování v 60. letech. A vpravo současný stav. Když v roce 2008 prasklo lano této lanovky, naštěstí zafungoval automatický brzdný systém a kabina s 12 lidmi se nezřítila. Nicméně zůstala viset ve vzduchu a muselo se 12 hodin čekat na příjezd záchranářů z Tbilisi.
Autor: Amos Chapple
Ještě jeden pohled na lanovku 25
Autor: Amos Chapple
Na východním okraji města se tyčí budova továrny na zpracování manganu. Hned vedle je důl na mangan. Oba jedou 24 hodin denně. Dělníci jezdí do práce dvěma lanovkami, ta druhá je vidět na snímku nahoře, skoro u výstupní stanice.
Autor: Amos Chapple
Obsluha lanovek vypadá jednoduše. Páčka, kterou drží služba, je brzda.
Autor: Amos Chapple
Takhle to vypadá uvnitř kabiny. Nic pro klaustrofobiky
Autor: Amos Chapple
Muž čeká na lanovku ve stanici na východním konci Čiatury. Lanovka, která je vidět za stanicí, překonává údolí hluboké 150 metrů.
Autor: Amos Chapple
Obraz oslavující horníky aneb socialistický realismus na stěně. V 60. a 70. letech se Gruzínské socialistické republice poměrně dařilo. Starší obyvatelé na tu dobu dnes vzpomínají s nostalgií. Býval prý pořádek a měli se lépe.
Autor: Amos Chapple
Po vyhlášení gruzínské nezávislosti v roce 1990 zemi zachvátila občanská válka. A manganové doly v Čiatuře ležely dlouho ladem. V posledních letech se znovu otevřelo jen několik z nich. Někdejší sláva města je už zašlá.
Autor: Amos Chapple