Právě dnes startuje ve švýcarských Alpách ostrý provoz revoluční třídy světoznámého Ledovcového expresu mezi Svatým Mořicem a Zermattem. Dostala název Excellence Class a službami může směle konkurovat i Orient Expressu. Hosté pětihvězdičkových hotelů přepychových alpských středisek si přijdou na své. Magazín Víkend MF DNES byl mezi prvními pasažéry na palubě.
Autor: Glacier Express – Stefan Schlumpf
Ledovcový expres. Celodenní pouť švýcarskou vyhlídkovou úzkokolejkou po jižních svazích Alp je mezi turisty oblíbená už od roku 1930, kdy tenhle vlak vyjel poprvé. Dlouho to bývala jen sezonní letní záležitost, teprve od roku 1982 se díky otevření tunelu pod průsmykem Furka jezdí 10 měsíců v roce, zpravidla od půlky prosince do půlky října.
Autor: Glacier Express – Stefan Schlumpf
Nejslavnější z 291 mostů. Landwasser viadukt u Filisuru patří k ikonám Ledovcového expresu. Na trase dlouhé 291 km je celkem 291 viaduktů a 91 tunelů. Část trati ze Svatého Mořice do Thusisu je dokonce zapsaná na seznamu světového dědictví UNESCO. O provoz Ledovcového expresu se dělí dvě alpské železniční společnosti: RhB a MGB.
Autor: Glacier Express – Stefan Schlumpf
Excellence Class. Nová třída Ledovcového expresu má standard služeb podobný světoznámému Orient Expressu. Celodenní pouť připomíná michelinský kulinářský výlet, obsluha funguje přímo na místo. První ostrá premiéra Excellence Class s pasažéry se koná právě tento víkend, v sobotu 2. března.
Autor: Glacier Express – Stefan Schlumpf
Dobrou chuť! Ukázka z palubního menu: sýrový talíř je pouze jedním ze sedmi podávaných chodů vlakového a kulinářského dne v Excellence Class. Součástí rezervace (420 CHF tedy 9 500 Kč + jízdné 1. třídy) jsou také švýcarská vína, speciálně vybraná tak, aby chuťově dokonale ladila s jednotlivými chody.
Autor: Glacier Express – Stefan Schlumpf
Co si račte přát? Celodenní menu v Excellence Class Ledovcového expresu zahrnuje sedm pestrých chodů, kuchaři kladou při přípravě jednotlivých jídel důraz na místní suroviny pokud možno z nejbližšího okolí trati. Týká se to i podávaného švýcarského vína, které se v zahraničí příliš neprodává. Víte proč? Švýcaři jen napůl v žertu tvrdí, že je tak dobré, že si veškerou produkci vypijí sami.
Autor: Repro: Glacier Express
Lahev za 20 tisíc. Komu by na cestě Ledovcovým expresem nestačila švýcarská vína z walliských vinic podávaná v rámci palubního menu Excellence Class, může si objednat lahev archivního francouzského červeného. Cena? Pouhých 940 CHF – to je v přepočtu víc než 20 tisíc Kč. Jak se píše ve vinném lístku: Cheval Blanc je skutečně velké víno.
Autor: Repro: Glacier Express
U každé řady oken je v Excellence Class pouze jedna řada křesel. Každý pasažér tak má zaručené místo u okna.
Autor: Glacier Express – Stefan Schlumpf
Palubní kompas. Jelikož trať se v Alpách i pod nimi neustále všelijak točí, ve stropě nad palubním barem Excellence Class je zabudován kompas. V každém momentu díky tomu víte, kde je zrovna sever.
Autor: Petr Čermák, magazín Víkend MF DNES
Zlato na kolejích. Dekorace ve stropě jsou potažené 24karátovým zlatem s příměsí platiny – to kvůli stálosti zlatého povlaku o síle pouhých 100 nanometrů. Stropní zlacení se týká nejen protěží v pásu pro osvětlení vagonu, ale také kompasu nad barem.
Autor: Petr Čermák, magazín Víkend MF DNES
České sezení. Česká značka Borcad dodala do Excelence Class moderní křesla v kombinaci bílé kůže a jemné látky. Ani po osmi hodinách se člověku nechce vstávat.
Autor: Petr Čermák, magazín Víkend MF DNES
Polohování. Elektricky ovládané polohování ve třech směrech zpříjemňuje už tak velkolepou cestu excelentní třídou Ledovcového expresu.
Autor: Petr Čermák, magazín Víkend MF DNES
Elektronika? Žádný problém. Při pořizování dokumentace z cesty se nemusíte omezovat, u každého křesla jsou k dispozici hned tři zásuvky: USB, na 220 V švýcarská i klasická.
Autor: Petr Čermák, magazín Víkend MF DNES
Matterhorn. Legendární švýcarská skála vysoká 4 478 metrů nemůže chybět ve zlacené výzdobě interiéru Excellence Class. Zde je součástí barového stropního kompasu.
Autor: Petr Čermák, magazín Víkend MF DNES
A zase zlato. Zlatem je dekorované též číslování křesel v liště mezi bočními a stropními okny panoramatického vagonu Excellence Class. Celkem bylo v každém ze dvou vagonů superluxusní třídy Ledovcového expresu použito 29 gramů zlata.
Autor: Petr Čermák, magazín Víkend MF DNES
Cesta Alpami. Reportér magazínu Víkend MF DNES Petr Čermák na palubě Excellence Class připravuje fotogalerii pro iDNES.cz během únorové předpremiérové předváděcí jízdy alpské železniční novinky pro vybraná světová média.
Autor: Diana Lozovska, Total Escape
Toaleta. Matterhorn a protěž – dva symboly Švýcarska – zdobí překvapivě prostornou a dokonale nablýskanou toaletu Excellence Class, jež by slušela i luxusnímu hotelu.
Autor: Petr Čermák, magazín Víkend MF DNES
Šikovný detail. Ve dveřích plně klimatizovaného vozu Excellence Class jsou stahovací okénka, takže lze fotit kýčovitě krásnou krajinu Švýcarska i bez nepříjemných odlesků oken.
Autor: Petr Čermák, magazín Víkend MF DNES
Tablet. Osobní ipad dostane na cestu zapůjčený každý pasažér Excellence Class spolu se značkovými sluchátky. I kdyby bylo venku pošmourno, o zábavu je postaráno. I zde lze nalézt českou stopu: infotrainment pro železniční společnost RhB dodává pražská firma Passengera.
Autor: Petr Čermák, magazín Víkend MF DNES
Vybrané víno k jídlu se chladí v míse ledu na palubním baru, zatímco pasažéři se nadšeně pobíhají po voze s fotoaparáty. Není divu, vlak právě přejíždí po Landwasser viaduktu a každý se snaží ulovit záběr ze šlágru celodenního výletu.
Autor: Petr Čermák, magazín Víkend MF DNES
Jízda Ledovcovým expresem po celé trase mezi Svatým Mořicem a Zermattem trvá osm hodin, trasa vede po alpských úzkorozchodných tratích RhB a MGB se značným převýšením: rozdíl mezi nejnižším a nejvyšším bodem trati je okolo 1 500 metrů.
Autor: Glacier Express – Stefan Schlumpf
Skleněný kozoroh. Na rozloučenou s Excellence Class se v závěrečných kilometrech celodenní železniční pouti Alpami podává v originální sklínce panáček klasické švýcarské třešňovice Röteli.
Autor: Petr Čermák, magazín Víkend MF DNES