Diskuse k článku

Jak nezvládnout postproces. Největší chyby ve zpracování fotografií

V minulých dvou dílech fotografových hříchů jsme probrali vybavení a samotné focení. Zbývá urazit poslední kus, a tím je přenos fotky z paměťové karty na papír nebo na internet. Pro někoho je to etapa otravná a dokonce ji vynechává, pro někoho naopak postproces představuje radost a vrchol jeho invence v celém fotografování.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J28i41r37k16a 47V61a57n96o58u46r33e56k 6207834768350

Vse je relativni ... z rozumovani jsem jiz vyrostl a ulevilo se mi ;-)

+2/0
14.10.2018 7:48

I14v21a 35D15o78l79a51n69s87k78á 2543526840640

Velmi poucny clanek. Musim vsak rict, ze autorem kritizovane - premanipulovane - fotky mi pripadaji zajimavejsi. Sama si s tim doma dost hraju a bavi me to.

+1/−1
13.10.2018 1:18

J50i67ř27í 26S87o88u19č71e34k 5556137219349

Řeka by šla, západ slunce a most jsou přehnané. Popisky ale nejsou úplně výstižné, třeba snímek s popiskem „Při necitlivé úpravě se nám ale zcela rozsypou barvy a spolu s nízkým kontrastem má tak obraz na fotce nerealistickou podobu.“ rozhodně nemá nízký kontrast.

+1/0
17.10.2018 15:20

M13i20c86h48a80l 34U16r54b36a69n 1845149493619

Za mne dobrej clanek. R^

+3/0
9.10.2018 16:22

G85e46o58r81g 12K53o73m80b82e87r92e67c 9884461936491

Jj, vytvorme fotku v pocitaci. Jenze to uz neni fotka ale omalovanky. :-P

+2/−5
3.10.2018 14:04

M10i59c74h67a26l 65U77r90b16a70n 1595589943419

Pokud upravi fotku tak, aby vypadala jako to bylo ve skutecnosti, tak no problem.

PS: Teda treba u ty kanoe uz je ale videt, ze ta fotka ukazuej neco "jineho" - puvodni zamraceny den se zmenil ve slunecny s modrym polojasnem, tam si nejsem uplne jisty. Ze je puvodni fotka oproti upravene docela nezajimava je druha vec.

+1/0
9.10.2018 16:24

M56i40l83o48s57l84a86v 95H31a19m80ř39í38k 1149593873668

Dobrý článek, jen bych se zastavil u toho prevodu na cernobilou... Pri tomto prevodu lze samozrejme hodne kombinovat silu jednotlivych rgb kanalu, takze ten tmave sedy (puvodne zeleny) pas samozrejme lze udelat tak, aby byl kontrastni a svetly vuci zbytku. I kdyz osobne se i ČB u krajiny obvykle nelibi, ta možnost prevest to do atraktivnejsi černobilé tu je a autor ji tak nějak přešel... :)

+5/0
2.10.2018 11:04

I26v18a41n 30M83i53n74á92ř 7692804797891

Autor má bezesporu pravdu, upozorňuje-li na současné - většinové trendy, neschopnosti, či nechuti k autocenzuře. Obrovský nárůst amatérské i profi fotografie oslabuje schopnost - rozlišit mezi průměrem .. ty opravdu vynikající. Rozhodně by mnohým fotografickým výběrům prospělo - nemilosrdné odstranění "vaty" i za cenu, poměru 1:10 - ve prospěch těch dobrých.

+1/0
1.10.2018 18:56

M94i81c23h31a86l 56V45y36r15o96u45b64a23l 4623538585446

Za mě jako článek dobrý, ale dodal bych i nepsané pravidlo, že pravidla jsou od toho aby se porušovali.

Pokud všichni budeme fotit ze stejného místa stejný objekt, se stejným nastavením a stejně fotografii upravovat, tak dostaneme všichni stejný výsledek jako ten někdo už dávno před námi. Ne že už teď by to tak nebylo.

Souhlasím s tím, že vzít barevnou fotku a prachsprostě ji odbarvit, tak tím ze mě není automaticky umělec, do ČB to dám pokud potřebuji něco zvýraznit a naopak něco jiného upozadit. Ale pokud se budeme bavit například o HDR, pokud se někomu ty omalovánky (extrémní HDR úpravy) líbí, je to jeho věc a ať si takové fotografike klidne vytváří. Podle mě, autor takové fotky nemá "fotorealistické ambice" podle mě je to jako malíř, co něco maluje. Namaluje krajinku kdy tráva je krásně zelená, ale vedle je nádherně barevný strom na podzim a co na tom, že takové scéna se reálně nikdy nemusí na daném místě objevit. Prostě takto to nakreslil, to je jeho "optimistický" pohled na barevnou krajinu, která je ve skutečnosti mnohem "obyčejnější".

Asi chápu, že nevkusně přeostřená fotografie která začně dělat hallo efekt, nebo tak barevná fotografie až z ní bolí oči, asi není nic na co by chtěl někdo koukat, ale pokud to pojmu jako záměr, tak proč ne.

+1/0
1.10.2018 15:53

J35a49r86o56s81l91a41v 86Z98ů36d56a 5397735646

Já to beru zase tak, že aby člověk věděl, jaká pravidla porušuje, musí je nejprve znát. Proto je možná lepší nejdříve fotit tak, "jak se má", a různé úpravy aplikovat až po osvojení základů.

+3/0
1.10.2018 17:25

M25o16j25m40í23r 98M25o16t27y13č52k40a 3212205954650

Souhlasí, ale je tu takové drobné ALE. Koukáte-li na fotku, tak většinou o autorovi nevíte skoro (někdy vůbec) nic. Takže ani netušíte zda pravidla zná a porušuje záměrně a nebo nezná a jen se mu to tak prostě líbí.

+1/0
2.10.2018 13:50

V70i90k30t44o34r 55J40o13h48á98n31e88k 4984564188780

"pravidla jsou od toho aby se porušovali"

Platí to i pro pravidla gramatiky? ;-D

0/0
23.10.2018 22:44

J74a33n 80C48o17n46s23t44a45n19t42i68n 1522391603290

sice to původně platilo na vyprávění historek Halinou Pawlowskou, ale i tady to podle mě sedne jako hrnec na zadní část těla: nepřibarvíš - neprodáš! ;-D

+6/−1
1.10.2018 14:08

M76a13r70t85i47n 53B29e90r59a84n 6369735986931

Ano, bohužel... To už věděla i TV Nova v devadesátkách ;-D

+2/0
1.10.2018 14:16

A27r27n56o43š61t 46S86t24á26r62e53k 4172980875464

Nevím tedy, jestli to nebylo zmíněno v nějaké jiné části seriálu, ale moje oko říká, že s posprocesingem se nepatlá skoro nikdo. Ani ty zásadní věci, které digitální cvak při minimu úsilí posunou někam jinam a někdy z toho už skoro vyjde něco, čemu by se dalo říkat fotka. To, co typicky leze z digitálů, samozřejmě včetně mobilů, je jakoby se fotilo přes zaprášený igelit. Většině toho, co je běžně k vidění, stačí upravit úrovně (aby bílá byla opravdu bílá a černá černá) a přidat 3-4% saturace a výsledná změna (pro mne) k lepšímu je markantní (+ většinou ten ořez).

Že postprocesing nedělá skoro nikdo z amatérů, to je smutné, ale co už. Ale že to nedělá ani někdo, kdo se živí fotografováním, to už je na pováženou. Před pár dny mi ukazoval kolega fotky ze svatby (na USB disku). 14 tisíc ho to stálo. Tam to byl jeden igelit vedle druhého a vrcholem autorova umění byly -co jiného- ČB fotky, vzniklé evidentně jen desaturací. Strašné. Když jsem mu na pár příkladech ukázal, jak by ty fotky mohly vypadat, nebyl rád, nebyl.

PS: První věc při úpravě fotek v PC - mít dobrý a správně nastavený monitor. Když tohle není pravda, nemá smysl se pouštět do nějakých větší akcí s úpravami fotek.

+3/0
1.10.2018 14:04

M97a43r95t69i69n 68B32e53r47a91n 6369785606571

Tak ona i ta desaturace je samozřejmě postprocesing. Ale vím kam míříte. Nicméně nám na vysoké škole v hodinách fotografie vždycky říkali, že dobře vyfocená fotka nepotřebuje dodatečnou úpravu. A vlastně měli pravdu. Udělat kvalitní fotku s dobrým světlem, která vyžaduje minimum zásahů je mnohem větší umění, než pak sednout k Photoshopu a hrát si s filtrama a efektama. Ale chápu, je lákavé do toho zasáhnout když víte, že ta fotka může být "hezčí". Tedy jaksi mainstreamově hezčí. Zvlášť když je to fotka svatební, kdy většina klientů chce pořád ty samé filtry, co viděli milionkrát na internetu a přirozenost se moc nenosí.

+3/0
1.10.2018 14:13

A56r61n86o69š46t 25S24t51á95r94e98k 4822880875534

Já s vámi souhlasím. Ale když na většině (barevných) fotek není ani kousek čistě bílé barvy (jen více nebo méně šedivá), tak si opravdu nemyslím, že je to proto, že by to byl umělecký záměr a že napravit to je "mainstreamově hezčí". To nemá s přirozeností nic společného.

+1/0
1.10.2018 14:23

M32a93r45t30i13n 23B85e91r77a39n 6339575936121

Těžko to nějak zobecnit, to je asi případ od případu.

0/0
1.10.2018 14:28
Foto

R95o68m19a17n 63I68v16i91č29i39č 8503305820910

Vyfotit dobře fotku je umění a v určitých formách by se dalo uznat, že z toho může být finální fotka. Nicméně a současně době a možnostech digitální fotografie lze postprocesem prakticky vždy dosáhnout lepšího výsledku než vyjde z čipu. Někdy jsou to jen drobnosti, třeba dotažení kontrastu, aby bílá/černá byla opravdu jak má být. Nebo drobné retuše ve prospěch modelky nebo zakrytí moderního prvku v krajině atd. Jsou to drobnosti, ale často to dává fotce právě ten punc "dokonalosti" jestli se to tak dá nazvat

+2/0
1.10.2018 19:14

P98e73t69r 84S42t64r93a69k42a 9427407545423

Nech autor promine, ale to jsou strasne kecy. Fotografii si ma kazdy upravit ci neupravit dle vlastniho vkusu a uvazeni a ne podle vas. Docela legracni je, ze ta uvodni fotka prosla tezkou editaci, kterou dale v clanku hanite. Takhle ta scena rozhodne nevypadala. A presto se mi ta fotka libi...

+3/−8
1.10.2018 12:44
Foto

J74a93k90u17b 90V66a56š92k98o 1408734812343

Chtělo by si to přečíst popisky u obrázků ........

+1/0
2.10.2018 0:31

A83l26e12x26a90n61d91r 13C98h78y64t62i71l 2604462115971

V té tmavé fotografii hor v pozadí a v popředí stromů vidím jeden problém. Vsadím se s vámi o stovku, že ta technicky "přerenaultovaná" nasbírá víc lajků ;-D

Co u "fotografů" občas vídám na facebooku, chce se mi z toho brečet.

Ale má to úspěch.

Je to jako s filmovou kritikou. Kritici zdrbnou Trošku, ale ten pán ty svoje kraviny publiku prostě udá.

Většina lidí to vnímání prostě nemá.

+19/0
1.10.2018 10:59

V75l73a32d24a72n 26K34a47h43a39n 9261444164742

Jakmile se fotky zacnou editovat (coz je dnes 99%) tak uz jde ciste o umeni, nic vic, nic min. A obcas se mi proste libi fotka, ktera je opravdu prehnana. Napr. foto c. 11 me zaujalo a o to jde...

0/0
4.10.2018 1:02

M39a21r60t40i19n 52B40e26r49a91n 6509715946221

"Na správně pořízené HDR fotce bychom ale neměli odhalit, že jde o HDR."

Pravda pravdoucí. Ovšem těch hyperrealistických hnusů, kdy autor používá HDR jako toaleťák, je internet plný.

+10/−1
1.10.2018 9:02

M51i37c93h95a55l 96S41e97d17m11í69k 3529845906521

"Pokud to například přeženete s kontrastem, začnete ztrácet detaily ve stínech a světlech, u extrémní clarity se začnou měnit barvy."

Podmínkou nutnou, nikoli však dostatečnou při těchto a dalších úpravách je hlídat saturaci.

0/0
1.10.2018 8:04

J27i62ř85í 64M72a88c33e60k 3105165914551

Velice pěkný článek. Já na rychlé prohlížení nedám dopustit na IrfanView, už proto, že mi u každé fotky může zobrazovat vybrané položky z EXIFu (a spoustu věcí od otáčení po změnu měřítka umí na jeden stisk klávesy).

+2/0
1.10.2018 7:29

P44e56t82r 31P32o53l39á34k 8905126314482

Tesat do kamene, hlavně to mazání ;-)

+21/0
1.10.2018 7:20
Foto

J59a77n 96F22i52k39á49č98e55k 1355952

Nemám ten pocit, že by autor měl ideální vkus a že by se jeho očima měli ostatní lidé vždy řídit. Některá jeho doporučení jsou OK, některá fotky zhoršují. Zejména třeba ten převod do čb i ta úprava HDR mostu je divná. Vkus je zákežitost subjektivní, takže v něm rozdávat všeobecné rady je velmi ošemetné.

+4/−17
1.10.2018 7:18
Foto

P74a87v84e39l 49K62a13s42í95k49, 15T85e62c60h27n47e30t40.60c28z

Právě ty dvě úpravy, které píšete, autor výslovně uvádí jako "špatné". "Převodem do černobílé fotografie ale přijdeme o nasvícený pruh sytě zelené barvy, který zajímavě kontrastuje s jinak víceméně přirozeným monochromatickým zbytkem scény. Takové foto proto lépe vynikne v barevné podobě." A "Při necitlivé úpravě se nám ale zcela rozsypou barvy a spolu s nízkým kontrastem má tak obraz na fotce nerealistickou podobu."

+24/−1
1.10.2018 8:31
Foto

P35a59v64e26l 22K21a36s48í56k75, 51T55e88c30h85n56e43t67.10c83z

Takže tipuji, že jste to nečetl a jen proletěl obrázky :-)

+25/0
1.10.2018 8:32
Foto

J38a97n 87F51i19k72á20č58e91k 1215122

Jo, nečet, neboť si nemyslím, že by mi autor mohl říci cokoliv zásadně nového, když se v tom hrabu už dlouhá léta. :-)

+1/−22
1.10.2018 10:33

F78r24a74n77t48i37š30e22k 36V50a75l93e49š 4727626405732

Jezis, sorry za to plus. Normalne se stydim, ze jsem Vam dal plus...

+1/0
1.10.2018 14:02
Foto

J39a40n 89F85i71k60á43č95e61k 1755732

:-)))))))

0/0
1.10.2018 16:29
Foto

P13e47t26r 88Č64u64n49d75e74r55l18í18k 5165471868561

píšete hodně nabubřelý komentář a ještě k tomu hloupě mentorujete v prvním příspěvku, možná by vám prospělo, kdybyste si přestal o sobě myslet, že jste mistr světa a zkusil najít trochu pokory...

+3/0
1.10.2018 15:50
Foto

J86a31n 92F12i45k19á78č84e61k 1795212

Možná bych soudil podle fotek a nereagoval bych jako nedospělec bez znalosti věci a práce druhé strany. :-)

0/−1
1.10.2018 16:32
Foto

P91e51t24r 43Č51u75n54d48e33r13l59í15k 5835181238631

Tak suďte podle fotek a nereagujte jako nedospělec bez znalosti věci a práce druhé strany, co vám brání...

0/0
2.10.2018 7:53
Foto

J98a82n 32F81i79k34á72č85e19k 1395812

Tak má u mě plus. Já ten článek nečet, jen jsem ho prolítnul, neboť už mám v těchto věcech dost velkou praxi. :-)

0/−2
1.10.2018 10:33

M71i66l38a46n 13V12i83k 1377835323413

Už jsem genius, nového se už nemohu nic naučit - asi takto, pane Fikáčku???

+2/0
1.10.2018 15:02
Foto

J74a66n 40F91i48k33á83č71e87k 1275362

Žádného génia jsem zatím mezi českými fotografy nepotkal. Na dobré focení netřeba geniality, ale řemesla a to se naučí každý, dokonce jsem se to naučil i já. :-)

Jinak opravdu není populární článek pro začátečníky zajímavý pro někoho, kdo 20 let fotí HDR. :-) Tedy trochu postrádám soudnost v Tvém komentu, zatímco pocitu méněcennosti je tam až až. :-)

0/−4
1.10.2018 16:38

O94l24d85ř78i57c39h 22Ř26e50z56n42í45k 7725752664738

fakt 20 let??? ;-D ;-D ;-D

0/0
16.10.2018 9:50

J22a12n 81F33a85n79t75a 6501566241483

Ten most ve Stare Hline je nadherny.

+2/0
1.10.2018 6:41

K42a34r62e34l 66S93t53r39ž42a31n27o32v36s96k71ý 1168905275

Uměním podle mě je najít a zachytit krásný obraz. Ne ho pak dotvořit na počítači.

+4/−11
1.10.2018 5:56

J33i94ř29í 71M65a20c59e85k 3455125194441

Dotvoření na počítači často jen odstraní rozdíl mezi tím, co vidí oko, a co zachytí objektiv. Například oko se víc přizpůsobí velikým světelným kontrastům než jakýkoliv přístroj. Pokud to pak nedoladíte, máte na fotce nepřirozený kontrast. Nemluvě o ořezu, který odstraní rušivé prvky v krajích snímku. U statické fotografie je na kompozici času dost, u momentek z nějaké činnosti ne.

+13/−1
1.10.2018 7:32

J20a37r10o24s73l83a26v 93M17a77c78h32a36i40n 6893830588962

Však to se tím co napsal pan Stržanovský nevylučuje. Napsal že je to umění to vyfotit na první dobu ideálně, a já dodávám že to mimo umění někdy vyžaduje kus štěstí, techniky a času. A proto že každý chce mít pěkné fotky, velká část lidí si fotku doupraví v PC, ať se to někomu líbí nebo ne.

0/0
1.10.2018 13:42

M88a18r69i59a39n 90K53r23a61l 6954242174187

Mozna vas to prekvapi, ale ten digitalni fotak je taky pocitac. A nejak ten obraz dotvari podle sveho nastaveni. V pocitaci ma uzivatel akorat k dispozici jemnejsi nastaveni tehoz.

U filmu to bylo podobne, fotak akorat exponoval film, a obrazek vznikal az v temne komore.

Jak vidite, nemuzete rozdelit proces prevadeni myslenky v obrazek na cast, ktera je umenim a ktera neni, protoze ta hranice tam neni.

+5/0
1.10.2018 12:35

M18i36c33h86a17l 94V35y81r96o31u74b33a26l 4263508485396

Já bych ještě zmínil, že určitý předpoklad výsledku dává už samotný film. Nějak jinak bude vypadat snímek na Ektar, jinak na Portru, jinak na Provii a jinak na Velvii. A to jsem v podstatě ještě nezačal fotit.

+1/0
1.10.2018 15:42

M78a68r11t85i15n 29N36o50v76o70t33n29ý 8709634967924

Hezky podáno, myslím že se vším mohu plně souhlasit, zvláště s tím mazáním.

+9/0
1.10.2018 2:58
Foto

R70o70m24a98n 16I13v76i63č70i16č 8203475840150

Z mého pohledu disciplína z nejnáročnějších a zároveň nejpotřebnějších. Naučit se exponovat, komponovat atd se dá relativně rycjle natrénovat. Ale naučit se být na sebe tak přísný, aby člověk z velkého objemu dokázal vyselektovat to opravdu důležité je na dlouho

+6/0
1.10.2018 6:49

M73a36r72t23i66n 44N47o16v32o31t14n59ý 8669274647574

Ono bohužel k tomu vede nekritické lajkování na FB a podobných sítích. Ať tam člověk postne jakoukoliv hnusnou fotku, všichni jeho "přátelé" mu dají Like a jeho to pak utvrdí v tom, jaké úžasné fotky má. Nikdo mu nenapíše že "s těma úpravama jsi to přehnal" nebo "proč sem dáváš deset skoro stejných fotek?", to se přece přátelům nedělá!

+6/0
1.10.2018 9:57

J77a60r20o36s32l54a79v 34D40o71š65e33k 7319438234264

Tyto výlevy vševědoucích rádobyodborníků jsou opravdu k popukání...

+1/−34
1.10.2018 1:01

Najdete na iDNES.cz