Pokud vám jméno Falkirk něco připomíná, určitě jste viděli americký historický film Statečné srdce o válce za nezávislost Skotska s Melem Gibsonem v hlavní roli. Právě u města Falkirk se 12. července 1298 odehrála osudová bitva s Angličany, kde národního hrdinu Williama Wallace zradili skotští rytíři a armáda povstalců byla rozdrcena.
V době průmyslové revoluce se město proslavilo rychlým rozvojem ocelářství. Bylo to díky jeho strategické poloze na soutoku tří důležitých vodních kanálů, které přes vodní zdymadla propojovaly západní a východní pobřeží Skotska. V roce 2002 kanály na lodní trase mezi Edinburghem a Glasgow nahradil unikátní vodní výtah. Proto, budete-li tudy cestovat autem, nejezděte nejrychlejší jižní cestou po dálnici přes Livingston. Zvolte malou zajížďku přes Falkirk a určitě nebudete litovat.
Falkirkské kolo
Zdálky vypadá jako dálniční most, který ustřihl nějaký obrovský robot a zapomněl tu své pohybující se kovové střevíce. Falkirkské kolo propojuje kanály Forth&Clyde a Union. Výškový rozdíl mezi těmito dvěma vodními cestami činí 24 metrů, a tak lodě musely v dávných dobách proplouvat velmi složitým systémem jedenácti zdymadel.
Po sto padesáti letech fungování byla nedaleko města Falkirk zahájena stavba originálního jezu dle návrhu architektů z Nicoll Russell Studios. Rotační dvouramenný výtah pracuje na principu dvou vyvážených nádrží. Na koncích mohutného rotoru jsou umístěny vany s vodou, z nichž každá váží 302 tun. Jedna loď najede do nádrže ve spodní části a výtah ji otočením 35 metrů dlouhého ramene vyzvedne na stometrový akvadukt. Druhá loď mezitím klesá dolů.
Díky Archimedově zákonu nezáleží na hmotnosti přenášených plavidel, obě vany jsou totiž vždy v rovnováze. K pohonu celého zařízení slouží relativně slabý motor (o výkonu 22,5 kW, který spotřebuje pouze 1,5 kWh), který otočí rotorem o 180° za 5 minut. Zavření jezu, regulace hladiny vody a otáčení gondol se tak uskuteční za pouhých 15 minut. Hodinové lodní výlety, zahrnující průjezd výtahem, stojí pro dospělé i děti 10 liber. Populární jsou vánoční výjezdy se Santa Kalusem. Více na www.thefalkirkwheel.co.uk.
Česká královna i Římané
I Falkirk stojí za prohlídku. Městu, které má přes 30 tisíc obyvatel, dominuje věž z 15. století a šest set let starý zámek rodu Callendarů, ve kterém je muzeum skotské historie. Zajímavé je, že v tomto zámku, postaveném ve francouzském stylu, byla na počátku 17. století vychována anglická princezna Alžběta, budoucí česká královna a manželka zimního krále Fridricha Falckého.
K vidění jsou tu také ruiny Antoniova valu, který nechali postavit Římané na nejsevernější hranici své říše ve 2. století našeho letopočtu jako zeď, oddělující Římany od barbarů. Kamenné opevnění se táhlo od východu na západ v délce 63 km a nahradilo starší, delší a známější Hadrianův val v severní Anglii mezi městy Carlisle a Newcastle.
Andertonský výtah
Ve Velké Británii je v provozu ještě jeden lodní výtah, na severozápadě Anglie v blízkosti vesnice Anderton, mezi řekou Weaver a kanály Trent a Mersey. Je mnohem starší, ačkoliv po rekonstrukci začal znovu fungovat ve stejném roce jako Falkirkské kolo.
Andertonský lodní výtah překonává výškový rozdíl 15 metrů a nahradil starý systém jedenácti zdymadel. Byl postaven v roce 1875 na principu hydraulického pístového zdvihu dvou komor, vážících po naplnění vodou 252 tun. Jako hydraulická kapalina byla použita voda z řeky.
Po 25 letech provozu podlehl hydraulický systém korozi, jejíž příčinou byla příliš kyselá voda řeky Weaver. Proto ho v letech 1906–08 za provozu nahradila soustava kladek s protizávažími, kterou až do roku 1983 poháněly elektromotory. Pak byl provoz na čtvrt století přerušen, než Adertonský výtah po rekonstrukci znovu slavnostně otevřela královna Alžběta.
Zdvihadlo v Ketley
Nejstarší lodní zdvihadlo v Anglii bylo postaveno v roce 1788 na lodní přepravu uhlí, železa a kamene v Ketley zhruba 50 km od Birminghamu. Čluny do hmotnosti pět tun se v něm zdvihaly nasucho a překonávaly spád 21 metrů. Dvojité šikmé zdvihadlo v průplavu Ketley už ale nefunguje.