Pátek 10. července 2020, svátek má Libuše, Amálie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. července 2020 Libuše, Amálie

S tím dronem máme problém. Expedice Tatra kolem světa popisuje zatčení v Íránu

  13:00aktualizováno  13:00
Dostat se do další země nám kvůli koronavirové pandemii trvalo tři měsíce. Konečně opouštíme Turecko a vjíždíme do Íránu. Tedy – tak jednoduché to zase není. Napřed musíme na hranicích zkrotit úředního šimla a o kus dál pochopit striktní předpisy o natáčení dronem, píše Marek Havlíček, zakladatel expedice Tatra kolem světa 2.

Čekání na hranicích s Íránem | foto: Marek Havlíček, Tatra kolem světa 2

V napětím jsme čekali před hraničním přechodem Gürbulak, který měl být otevřený 24 hodin denně. No, nebyl. Za námi 92 dní v Turecku, před námi sen, že uvidíme Írán. Pohraničníci nás informovali, že přechod se bude otevírat za hodinu.

Turecká strana vyjednávala s íránskou, jestli nás do země pustí, a když ne, zda bychom se mohli do Turecka vrátit. Po necelé hodině se za nepříjemného vrzání začala otevírat brána. Patrně se nepohnula několik měsíců.

Celou kontrolu provázely udivené dotazy, jak jsme se sem v koronavirové krizi dokázali dostat. Černá brána se otevřela, za ní zavřená bílá, uniformovaný turecký voják přes ni komunikoval se svým íránským kolegou a poté bariéra optimisticky padla. Jsme o kousek blíž návštěvě nové země, prakticky už parkujeme na území Íránu.

Před třemi měsíci jsme čekali téměř celý den u hranic a pokoušeli se dostat do Gruzie. Neúspěšně. Pachuť tohoto zážitku jsme měli stále na patře. Kusé informace o tom, jak bude probíhat vstup do Íránu: karanténa 72 hodin, test na covid-19, detailní kontrola aut a jejich dezinfekce a tak dál.

Zlý úředník a hodný agent

První íránský úředník byl pravým opakem vlídnosti a přátelskosti, která je obvykle s místními spojována. Hraje si agresivně s pasy za přepážkou, rozhazuje rukama, ukazuje, že prostě NE, a odchází ze svého pracoviště. Přijde k nám muž v košili a anglicky nám nabízí pomoc. Po tom, co prohodíme pár zdvořilostních vět, nabízí rychlé vyřízení formalit za tisíc korun.

Projel jsem kdysi celou Afriku a byl jsem hrdý na to, že jsem nedal ani jeden úplatek. A nehodlal jsem s tím začínat tady, na íránské hranici. Byla to zjevná hra na zlého úředníka a hodného agenta, z níž budou mít prospěch oba.

Z principu to nepodporuji, je to jen soukromý kšeft, díky němuž se obohatí ten, který zneužívá své funkce. Nesouhlasil jsem tedy s jeho nabídkou, ale slíbil jsem agentovi nějakou drobnost, když vše opravdu vyřídí za deset minut. Za dvojnásobek času přišel s tím, že máme nějaký problém s vízy. Objevil se další agent s nabídkou pomoci, vzal si od nás karnety, tedy celní dokumenty, a odešel.

Konečně opouštíme Turecko a vjíždíme do Íránu.

Asi za hodinu se vrátil, že zase máme problém! Oba vozy jsou napsané na stejnou firmu a jednoho řidiče. A s tím prý do Íránu nelze vstoupit. Ukázal jsem mu volnou kolonku, do které může zapsat dalšího šoféra. Po dalším vyjednávání nám nabídl tři možnosti: nechat jedno auto na hranicích a jet jen druhým, nebo se jedno či dokonce obě vrátí do Turecka. To nepřipadalo v úvahu!

Komunikovali jsme s ÚAMK, pomohlo i íránské velvyslanectví v Praze. Konzultovali jsme naši situaci s kdekým. Nakonec náš agent vepsal do karnetu (Carnet de Passangers en Douanes ) jméno dalšího řidiče s tím, že v devět ráno šéf celnice potvrdí změnu a budeme moci jet.

Budeme tedy muset nocovat na území nikoho, mezi ploty. Nudu jsme zaháněli cvičením, prací, posedáváním po obrubnících. Z oken nás pozorovali úředníci a vojáci a světe, div se – ledy roztály! Přišli další úředníci a ptali se, proč tu jsme a nejedeme dál, vysvětlili jsme situaci a vše se dalo do pohybu. Odněkud přijel náš agent s karnety, ty si od něj vzal úředník. K tomu zdvořilostní kontrola v autě, přání šťastné cesty a po devíti hodinách na hranicích jsme skutečně vjeli do Íránu.

Směnil jsem si kolem 25 000 korun a dostal za to plnou igelitku peněz – přes 100 milionů! Následně jsme koupili povinné pojištění na obě auta, simky a už nám nic nebránilo v cestě. Z hlavní silnice jsme odbočili na louku s výhledem na horu Ararat, se skvělou náladou si uvařili večeři a šli spát.

Pokuta, vyhoštění, či dokonce vězení?

Ráno byl náš kameraman a dronař Michal natolik uchvácený výhledem na Ararat, že v touze po skvělém záběru vzal svůj dron a vzlétl. Získat v Íránu povolení k létání s dronem bylo opravdu obtížné, zdlouhavé a drahé. A jak se ukázalo, ani s ním jsme neměli vyhráno.

Po tom, co jsme vše uklidili do auta, přijeli policisté, kusou angličtinou nám sdělili, že s tím natáčením mají problém! Následovali jsme je na policejní stanici sepsat protokol. Všichni byli velice milí, vítali nás v Íránu, jenže to byla jediná anglická věta, kterou uměli.

Z hlavní silnice jsme odbočili na louku s výhledem na horu Ararat, se skvělou...

Asi po dvou hodinách jsme podepsali nějaký arabsky psaný dokument tím, že jsme na něj otiskli svůj prst. Policisté v civilu s námi šli před budovu, v ruce pasy a dron. Už to vypadalo, že nám vše vrátí, ale odvedli nás na malou vojenskou základnu.

Situace mohla skončit čtyřmi způsoby: zaprvé zabavením dronu, za druhé okamžitým vyhoštěním, za třetí pokutou, za čtvrté vězením. Otevřela se vysoká vrata areálu a my vstoupili do krajní z budov. Voják v uniformě hned za vchodem otevřel dveře a vpustil jednoho člena našeho týmu, hned za ním zavřel a zamkl. Pak dalšího do následující místnosti...

VIDEO: Podívejte se na výbavu vozu:

Hlavou nám běžely nejděsivější myšlenky. Po hodině bylo přes dveře slyšet, jak nás postupně jednoho po druhém brali k výslechu. Nakonec mě. Mluvil jsem o naší výpravě asi třicet minut. Vzali si ode mne telefon, zavřeli dveře a my zase čekali.

Jako vedoucí výpravy jsem si uvědomoval své selhání: Michal chtěl dokonalé záběry do seriálu a do filmu a já ho nedokázal uhlídat. To ohrozilo výpravu. Za několik minut mohla být nadobro ukončena. Otevřely se dveře, voják mi podal pas a Michalův dron. Muž, který nás vyslýchal a uměl dobře anglicky, nám sdělil, že můžeme jít. Rychle k autu, expedice Tatra kolem světa 2 pokračuje!

Expedice Tatra kolem světa 2

Start: 22. 2. 2020
Trvání cesty: 3 roky
Délka trasy: 270 000 km
Počet zemí: téměř 70
Velikost posádky: mění se, nyní 5 lidí

O autě
Vyrobeno roku 2005, motor V8 s jedním turbem, 24stupňová převodovka. Nástavba je stabilní díky jedinečnému podvozku, má 14 míst, je v ní kuchyně, sprcha, toaleta, místnost pro stálou posádku (spaní pro čtyři). Ve čtyřech stanech na střeše se vyspí 10 lidí. Více v příštím díle.

Marek Havlíček
Zakladatel a organizátor projektu. Procestoval přes 130 zemí, mimo Evropu najezdil více než 400 tisíc kilometrů; žádný Čech neujel v Africe víc kilometrů než on, objel ji celou za rok a půl. S přítelkyní byl dva roky na cestě kolem světa, mezitím podnikl výlety na motorce do Iráku, Mongolska, na Sibiř. O svých dobrodružstvích napsal knihu Cesty k sobě, miluji se. O expedici Tatra kolem světa 2 spoluvytváří rozhlasový seriál na Radiožurnálu a televizní seriál, který poběží od října na Prima ZOOM.

Stálá posádka: Tom – všeuměl, bavič, překladatel, komunikátor Lukáš – mechanik, řidič, kuchař, srdcař; přiletěl za námi do Istanbulu jako dočasný člen a stal se středem týmu Jiří a Michal – kameramani

Podpora v Česku:
Kateřina – připravuje PR projektu, stará se o web, sociální sítě, spolupracuje s médii... Lucie – komunikuje s ambasádami, zjišťuje situaci na hranicích, domlouvá se s partnery i s dočasnými členy expedice.

Web:
FB/tatrakolemsveta2 www.tatrakolemsveta2.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Tohle že je hrad? Předražená nuda. Jak turisté reagují na české památky

Premium Trend psát internetové recenze na každou prkotinu postihuje i památky a turistické atrakce. Pročetli jsme tisíce...

Polským Kašubům nerozumí ani Poláci. Jejich životy převrátila historie

Dům obrácený vzhůru nohama, nejdelší dřevěná deska na světě či koncertní piano zapsané v Guinnessově knize rekordů. To...

ZANIKLÉ TRATĚ: Po transverzálce v České Lípě zůstal jenom zmar a bezdomovci

Dnešní díl Zaniklých tratí nás opět zavede do České Lípy, tentokrát na jeden z úseků severočeské transverzálky....

Teplá sprcha i speciální matrace. Vlezte si do speciálu Tatry kolem světa 2

Jak vypadá ideální auto na cestu kolem světa? Musí převézt až čtrnáct lidí, kteří se v něm chtějí pohodlně vyspat. Mělo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Její veličenstvo železnice. Británie z oken vlaku nepřipomíná normální Evropu

Premium Nejdřív se jí Britové báli, pak si železnici rychle zamilovali a dodnes si ji hýčkají jako národní poklad. Britské...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

S tím dronem máme problém. Expedice Tatra kolem světa popisuje zatčení v Íránu

Dostat se do další země nám kvůli koronavirové pandemii trvalo tři měsíce. Konečně opouštíme Turecko a vjíždíme do...

Mistři světa v jízdě vlakem. Švýcarské železnice jsou plné rekordů

Premium Tři pětiny Švýcarska zabírají hory, přesto jsou obyvatelé alpské země světovými šampiony v železničním cestování....

Teplá sprcha i speciální matrace. Vlezte si do speciálu Tatry kolem světa 2

Jak vypadá ideální auto na cestu kolem světa? Musí převézt až čtrnáct lidí, kteří se v něm chtějí pohodlně vyspat. Mělo...

Prostě to zabalit a zmizet. Příběhy lidí, kteří si udělali dva roky prázdnin

Premium Napadlo vás někdy všeho nechat a vyrazit do světa? Udělat si dva roky prázdnin? Zde jsou příběhy čtyř lidí, kteří to...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...