Embéčkáři: Julča přivezla 473 podpisů i s křížkem negramotného Mexičana

  11:40aktualizováno  14:54
Na začátku to byl vtip v hospodě, za dva roky poté cesta embéčkem kolem světa. Dobrodruzi Michal Vičar a Martin Beťko najeli se 40 let starou Škodou 1000 MB 35 tisíc kilometrů přes 22 zemí a čtyři kontinenty. Karburátor teď rozložíme a složíme poslepu, řekli čtenářům iDNES.cz v on-line rozhovoru.

Cestovatelé Martin Beťko a Michal Vičar se vrátili z cesty embéčkem kolem světa do Olomouce | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Úžasná cesta plná mimořádných zážitků, ale i okamžiků, při kterých nebylo vůbec jisté, že se expedici podaří dokončit. Tak těsně po návratu popisovali své dobrodružství. "Měli jsme celkem tři karamboly, což není úplně ideální. Na druhou stranu Julča unikla šrotovnému a místo toho si jezdila po světě," vtipkoval pár minut po příjezdu před olomouckou radnici Martin Beťko.

ON-LINE ROZHOVOR

Odpovědi cestovatelů Michala Vičara a Martina Beťka čtenářům čtěte zde.

Nejvážnější nehodu měli cestovatelé ve Venezuele, kde jim z ničeho nic před křižovatkou vypověděly službu zavzdušněné brzdy a veterán v padesátikilometrové rychlosti narazil zezadu do autobusu. "To jsme si říkali, že je asi s naší cestou konec," řekl Michal Vičar.

Zdemolovanou pravou přední část auta se ale nakonec přece jen podařilo jakžtakž vyklepat a vyspravit (mimo jiné i lepicí páskou), a přestože je auto zřetelně "pomačkané", zbytek cesty po Jižní Americe a poté i přes Belgii, Nizozemsko a Německo zpět do Česka přece jen vydrželo.

Paradoxně ještě větší potíže a hlavně zdržení než jakékoliv selhání techniky připravili mladým dobrodruhům celníci v USA. Poté, co československá výprava převezla lodí Julču z Jižní Koreje do Seattlu, historické embéčko skončilo v karanténě.

"Trvalo devět dní, než se nám ji podařilo vymámit zpátky. Dokonce to chvíli vypadalo, že nám ji vůbec nevrátí. Byly to nejvíc frustrující dva týdny celé cesty, ale snaha se nám nakonec vyplatila," vypráví Michal Vičar.

"A odměnou pro nás pak byla následná cesta po legendární americké dálnici Route 101 podél celého západního pobřeží USA, což byla asi nejkrásnější část celé naší cesty," dodává Martin Beťko. "Stojednička už není používaná, takže jsme po ní jeli téměř sami, to byla opravdová nádhera."

Největší adrenalin? Transsibiřská polňačka

Naopak nejdrsnější zážitky za volantem mají ruský přízvuk. "Nejnáročnější úsek začal za městem Čita, kde najednou skončila asfaltová silnice (původně tudy měla pokračovat transsibiřská dálnice, ale nebyla nikdy dokončena - pozn. red.) a dál to byla taková polní cesta a někdy ani to ne. Nezbylo než se dvacítkou až třicítkou kodrcat přes kameny, bláto a potůčky. Byl to docela adrenalin. A takhle jsme jeli déle než týden, celkem 2 100 kilometrů, než se u Chabarovska opět objevila silnice," vzpomíná Michal Vičar.


SERIÁL

Všechny díly seriálu Embéčkem kolem světa najdete zde.

Se sibiřskou Čitou však mají cestovatelé spojený ještě jeden zážitek, nad kterým ještě po téměř půlroce nevěřícně kroutí hlavou. "Z auta nám tam ukradli doklady. Je to sice čtyřicetitisícové město, ale bylo tam z toho neskutečné pozdvižení, protože jsme byli ve městě jediní turisti. O krádeži informovaly tři místní rozhlasy, čtyři televize a zloději nám doklady ještě v ten samý den vrátili," smějí se cestovatelé.

Julča, miláček lidí na cestě

Jejich bleděmodrý škodovácký veterán byl všude okamžitě středem pozornosti. "Kamkoliv jsme přijeli, byla Julča nejstarší auto. Vždycky kolem nás byla hned spousta lidí, kteří se vyptávali. Množství lidí, kteří nás pozvali k sobě na čaj nebo nám nabídli nocleh, se ani nedá spočítat. A to nejen v obou Amerikách, ale i v Rusku či Jižní Koreji," dodává Beťko.

Původně sice cestovatelé plánovali svět objet za 180 dní, ovšem nakonec se výprava protáhla téměř o dalšího čtvrt roku. "Občas přišlo nějaké zdržení, ale hlavně se nám na cestě hrozně líbilo a nikam jsme nespěchali," podotýká s úsměvem Vičar.

8,3 litru na 100 km

A jak vypadala výprava v číslech? Vedle už zmiňovaných čtyř překonaných kontinentů, dvaadvaceti států a 34 800 ujetých kilometrů nabízejí cestovatelé také několik pozoruhodných technických údajů. Embéčko například obkroužilo zeměkouli s průměrnou spotřebou 8,3 litru paliva na 100 kilometrů, nejrychleji jel veterán "stodvacítkou" a v průměru urazil 135 kilometrů za den.

Embéčkem kolem světa

Kdy?
Odjezd: 1. září 2008
Návrat: 12. května 2009

Kde všude byli?
Slovensko, Polsko, Litva, Lotyšsko, Estonsko, Rusko, Jižní Korea, USA, Mexiko, Guatemala, Honduras, Nikaragua, Kostarika, Panama, Kolumbie, Venezuela, Brazílie, Guyana, Belgie, Nizozemsko, Německo, ČR.

Cesta v číslech
Počet ujetých kilometrů: 34 800 km
Průměrná spotřeba: 8,3 l na 100 km
Nejvyšší dosažená rychlost: 120 km/h
Průměrná cestovní rychlost: 135 km/den

Autoři: ,

Nejčtenější

V Africe vyfotili vzácného černého levharta. Prvního po 110 letech

Britský fotograf Will Burrard-Lucas zachytil v keňském parku Laikipia...

Britskému fotografovi Willu Burrardovi - Lucasovi se v Africe povedl náramný kousek. Podařilo se mu vyfotit vzácného...

Zlověstné bublání vody. Sopka v německém jezeře stále vře a otřásá zemí

Na dně západoněmeckého jezera Laacher See dřímá aktivní sopka, což se projevuje...

Na dně západoněmeckého jezera Laacher See dřímá sopka, z níž stále stoupá magma. Poprvé to doložili vulkanologové,...

Byl to asi nejhorší James Bond, přesto naučil turisty lyžovat v Mürrenu

Díky za všechno, Mr. Bond.

Možná by se měl tento slavný snímek jmenovat spíše Ve službách švýcarskému turismu, než Jejímu Veličenstvu, neboť agent...

Slavný cestovatel Miroslav Zikmund slaví sto let, svůj věk bere jako dar

Miroslav Zikmund

Při dvou cestách projel Miroslav Zikmund Asii, Afriku i Ameriku. Je absolutní systematik, jeho život má pevně daný...

Varhánky i v poledne? Víme, kde v Kitzbühelu hledat nejlepší trasy

Alpské kouzlo sjezdovek v rakouském Kitzbühelu

Kitzbühel, to není jen Hahnenkamm, na kterém se jezdí slavný sjezd, ale také pestrý výběr z 230 kilometrů sjezdovek....

Další z rubriky

VIDEO: Jako olympionici. Ledovou dráhu v Innsbrucku využívají i turisté

Sportovci trénují na ledové trati u Innsbrucku.

Pokud se chystáte do Tyrolska a máte rádi sport, naplánujte si cestu do Innsbrucku. Stojí tam jediná ledová dráha v...

Karneval Viareggio. Podívejte se na slavnou masopustní veselici v Itálii

Karneval v italském městečku Viareggio (2017)

Karneval v přímořském městečku Viareggio patří k nejznámějším masopustním veselicím v Evropě. S historií od roku 1873 a...

VIDEO: Nový rozměr sáňkování. Sjížděli jsme přírodní tobogány v Alpách

V Tyrolsku mají více než 500 hor s nadmořskou výškou nad 3 000 metrů a 750...

Na sáňkách seděl jako dítě snad každý. Ale sjíždění českých luk se vůbec nedá srovnávat s tím, co zažil reportér Matěj...

Najdete na iDNES.cz