Dodávkou s dětmi. Po stopách námořní bitvy, která přepsala dějiny Evropy

Není slavnějšího boje v britských námořních dějinách, než bitva u Trafalgaru. Když se chcete podívat na “místo činu”, musíte až na samotný jih Španělska. Stop po krvavém zápasu tam mnoho nenajdete, ale místo je to nádherné.
Nelson zasažen na palubě Victory. Obraz od Denise Dightona

Nelson zasažen na palubě Victory. Obraz od Denise Dightona | foto: Tomáš Málek, MF DNES

V Česku odhazují ze silnic sníh, tady písek. A stejně to nepomáhá. Asfaltová cesta končí improvizovanou točnou obkrouženou písečným valem. Dál už to jde jen pěšky. Vlevo je dlouhá pláž, v dálce trčí štíhlý bílý prst majáku. Za pár minut stojíme na skále. Pod srázem se tříští vlny. Vlastně je to krásné místo. Ale 21. října 1805 se nedaleko mysu Trafalgar pro tisíce mužů namačkaných na palubách dřevěných plachetnic rozpoutalo peklo.

Dnešnímu divákovi by úvod slavné bitvy u Trafalgaru připadal jako zpomalený film. Španělsko-francouzská flotila plula po obratu v nenápadném oblouku směrem k nedalekém Cádizu. Z návětrné strany se blížilo britské loďstvo pod vedením Horatia Nelsona. Ač měly řadové lodě spuštěné plachty, doslova se po hladině ploužily.

Začátek bitvy u Trafalgaru – dvě kolony britských lodí se blíží k francouzsko-španělské flotile,

„Britové vzhledem k slabému větru pluli rychlostí dvou uzlů a francouzsko-španělské kombinované loďstvo postupovalo zhruba rychlostí jednoho uzlu,“ uvádí Jiří Kovařík ve své knize Trafalgar. Rychlost jednoho uzlu odpovídá 1,852 kilometrům za hodinu. Plavidla se tedy po Atlantiku pohybovala rychlostí chůze. Před zahájením bitvy nechal Nelson vyvěsit jeden z nejslavnějších rozkazů v dějinách: „Anglie očekává, že každý muž splní svou povinnost.“ (anglicky „England expects that every man will do his duty.“).

Na první pohled vypadal britský manévr jako sebevražda. Britové měli méně lodí: 27 řadových plachetnic proti 33 korábům. Francouzi a Španělé disponovali i více hlavněmi na palubách. Nelson rozdělil lodě do dvou formací a nařídil svým kapitánům přetnout linii nepřátel na dvou místech. Znamenalo to, že čelní britské plachetnice budou čelit plným bočním salvám, aniž by se mohly účinně bránit. V okamžiku, kdy britská vlajková loď Victory prorazila linii, se karta začala obracet. Nelsonův plán vyšel dokonale. A na konci dne francouzsko-španělské kombinované loďstvo přestalo jako vážná hrozba existovat. Britové neztratili jedinou loď, zatímco jednu nepřátelskou řadovou loď potopili a 21 jich zajali. V boji padlo 450 britských námořníků, dalších 1 200 bylo raněných. Odhady počtu padlých, raněných a zajatých Francouzů a Španělů se pohybují v rozmezí 13 000 až 16 000. Zbytky francouzsko-španělských sil se vrátily do Cádizu. V bitvě padl i sám admirál Nelson, zasažen francouzským odstřelovačem; jeho mrtvola byla dovezena do Anglie v sudu s rumem. A Velká Británie se stala vládkyní moří.

Trafalgar, Junior a náš pes Bond míří po zaváté asfaltové silnici k majáku na mysu Trafalgar v jižním Španělsku.

Když stojíme s Juniorem pod trafalgarským majákem a povídáme si, co se tady stalo, nijak zvlášť ho to nezajímá. O pár dní později se v dodávce k Trafalgaru vrací. Bereme si na pomoc angličáky. Z autíček jsou najednou plachetnice, ze stolu oceán. Britové opět položí „příčku na T“. Ale svět dětských her je bohatý, za pár dní začnou v bitvě angličáků vyhrávat Francouzi. Nevím, čím si to zasloužili.

Dnes je tento kout Španělska vyhledávaný zcela jinými námořníky. Oblékají se do neoprenu, vstávají brzy a milují vlny. Ano, hádáte správně, jsou to surfaři. Od šedovousých ctihodných gentlemanů, až po žáky, kteří se na prkně zkouší poprvé postavit. V létě, soudě podle řady podniků a placeného parkoviště (souřadnice 36.1896744N, 6.0258531W), to tady musí být rušné. Ale v únoru narážíme na stažené rolety, uklizený nábytek, zamčené brány a pohodovou atmosféru.

Může se hodit

Kempování u Trafalgaru
Využili jsme stellplatz Área Caños De Meca Parking Galeón (souřadnice 36.1895256N, 6.0210650W). Parkuje se na zpevněném povrchu, nechybí sociální zařízení a možnost praní (včetně sušičky). Sprchy jsou na mince. Stellplatz nabízí hned dvě servisní místa pro obytná auta, kam se bez problémů vejdou i dva mastodonti nad 3,5 tuny vedle sebe. Je možné zaplatit pouze servis – tedy vylití chemické toalety, vypuštění šedé vody a nabrání čisté vody – ale tato služba stojí 10 eur (250 Kč) a přišla nám v porovnání s plnohodnotným ubytováním (14 eur – 350 Kč mimo sezonu) drahá. I mimo sezonu je to rušné místo, doporučujeme rezervaci.

Námořní muzeum v Cartageně
Oficiální název je Museo Naval de Cartagena. Vstup je volný, ale u vchodu se dá zaplatit dobrovolný příspěvek tři eura a to i kartou. Na muzeum si vyhraďte dostatek času, expozice jsou ve dvou budovách. Parkování s obytným autem v této časti města je komplikované. My jsme našli se štěstím parkovací místo na parkovišti za univerzitou (souřadnice: 37.6005011N, 0.9788589W).

Bitva u Trafalgaru
Do detailu rozpitval bitvu u Trafalgaru Jiří Kovářík. Ostatně jeho kniha má podtitul Anatomie námořní bitvy. Kromě podrobného popisu střetnutí se čtenář dozví o tom, co bitvě předcházelo i o každodenním životě námořníků na palubách řadových dřevěných lodí. Kniha je dostupná jako e-book.

Pohled na Afriku

Těsně před přístavem Algeciras odbočujeme na kruhovém objezdu z hlavní silnice N-340 na okresku označenou CA-224. Mineme klasické španělské satelity tvořené řadovkami. Když se silnice zhoupne a začne stoupat, otevře se na levé straně působivý výhled. Z přístavu si to šine velká kontejnerová loď. V pozadí se tyčí známá skála a u její paty kotvy další lodě. Zastavujeme na parkovišti v Punta Carnero (souřadnice 36.0710558N, 5.4322725W). Ostatně dál to ani nejde, protože cesta končí. Jsme u Gibraltaru.

Gibraltar. Vlevo je Afrika, uprostřed námořní cesta do Atlantiku a vpravo Evropa.

Africké pobřeží je na dohled, zdá se téměř na dosah. Tmavé, skalnaté, rozostřené mlžným oparem. Kontejnerová loď mezitím doplula do plavební dráhy a změnila kurz na západ – směr Atlantik. Vyndáváme dalekohled. Připadáme si, jako bychom pozorovali rušnou dálnici. Průlivem se valí jedna velká nákladní loď za druhou: od tankerů, přes plavidla na sypký náklad, až po trupy zaskládané kontejnery tak, že vypadají jako z lega. Aby toho nebylo málo, tak mezi nákladními plavidly kličkují rychlé trajekty spojující Evropu s Afrikou. Jejich motory pracují naplno a za zádí bublá zpěněná mořská voda. A kousek od břehu zahlédneme kajakáře, který se jen tak pohupuje na vlnách.

Gibraltar je jedním z nejrušnějších míst globální dopravy. Prochází tudy polovina světového námořního obchodu. Britové průliv kontrolují od roku 1713 na základě Utrechtské smlouvy. A až na místě návštěvník ocení, jak prozíravě si vybrali místo pro svou základnu. Ze slavné gibraltarské skály se dá celý strategický průliv snadno přehlédnout pomocí staré dobré optiky.

Cartagena

Jmenoval se Isaac Peral a byl to technický génius. Španělský námořní důstojník zkonstruoval na konci 19. století malou elektrickou ponorku (1888) a vybavil ji torpédem podle vlastního projektu. Španělské vojenské námořnictvo Armada, které má staletou historii, se může pyšnit i tím, že jeho podmořský člun jako první na světě úspěšně odpálil torpédo pod hladinou. Peralova ponorka i torpédo se dochovaly dodnes, jsou hlavním tahákem námořního muzea v Cartageně.

Původní elektrická ponorka Isaaca Perala z roku 1888 v námořním muzeu v Cartageně

Cartagena, námořní muzeum. Expozice je plná modelů válečných lodí.

Muzeum se nachází ve starých budovách arzenálu přímo na nábřeží. Pro suchozemce nabízí část věnovanou stavbě lodí, soudobé námořní válce a také sekci s modely historických plavidel. Když procházíme mezi vitrínami pečlivě postavenými plachetnicemi, Junior se mě zeptá, jestli byla u Trafalgaru. Najdeme tu Nelsonovu HMS Victory, nejsilnější válečnou loď své doby španělský čtyřpalubník Santísima Trinidat (celým jménem: Nuestra Señora de la Santísima Trinidad) či „český“ bitevník San Juan Nepomuceno (Svatý Jan Nepomucký). „Hele tati, támhle je Titanic,“ hlásí Junior v expozici.

Když vyjdeme před muzeum, vidíme přes vodu černý trup a věž. Ve zdejší loděnici Navantia totiž staví nejmodernější španělské ponorky vlastní konstrukce. První plavidlo, spuštěné na vodu 21. 4. 2021 se jmenuje Isaac Peral. Kruh se tak uzavřel.

Dodávkou s dětmi

S „garsonkou na kolech“ cestujeme už od roku 2010, kdy jsme vyrazili na expedici do východního Turecka malou dodávkou Mitsubishi L300. Když se nám narodil první potomek, nechtěli jsme nezávislé cestování na čtyřech kolech opustit, naopak jsme začali plánovat několikaměsíční cestu po Evropě. Tu jsme absolvovali v roce 2021 vozem Weinsberg CaraBus 630 ME, kterým cestujeme dodnes.

Jedná se o obytnou vestavbou do dodávky Fiat Ducato. Motor má výkon 160 koní, uvnitř mohou cestovat čtyři lidé. Proti sériovému provedení jsme přidali na střechu solární panel a k němu měnič napětí se zdvojenou nástavbovou baterií. Po narození druhého potomka jsme „přistavěli patro“, tedy nechali na dodávku osadit zvedací střechu se spaním. Od poloviny listopadu 2024 jsme na čtyřměsíční cestě po Francii, Španělsku a Portugalsku. Sledovat ji můžete na Facebooku , Instagramu nebo na těchto webových stránkách.

Vozidlo je pojištěno u společnosti Vansafe a je pravidelně servisováno v Karavan Centru Morava.

Aminess Maravea Camping Resort se rozprostírá mezi vzrostlými stromy. Na snímku...

Nádraží Praha Vršovice

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Gandalf už je z módy. Novozélandské letiště odstraní slavné filmové sochy

Po více než dekádu měli cestující na letišti v novozélandském Wellingtonu možnost obdivovat sochy dvou letících orlů z filmové ságy Hobit. Jeden z nich nesl na zádech dokonce samotného čaroděje...

Nejhezčí evropské kempy. Za super dovolenou zaplatíte jenom pár stovek

S jarní sezonou se znovu otevírají brány kempů a milovníci kempování začínají plánovat, kam se vypraví letos. Přinášíme inspiraci na nejkrásnější evropské kempy nabízející ubytování v horách, u...

Proč lézt na Everest? Z nejvyšší hory světa je prázdný symbol pro snoby

Magická střecha Himálaj vzrušuje naši představivost a neodolatelně vábí horolezce. Opravdu je to ovšem důvod snažit se tam vylézt? Everest je totiž už jen prázdný mýtus a turistický Václavák, myslí...

Češi vybudovali na Srí Lance penzion. Všechno je tady víc na pohodu, říkají

Marcela Adamusová provozuje na Srí Lance úspěšný penzion. I přes složité začátky si svůj druhý domov v ostrovní zemi zamilovala. Povídaly jsme si nejen o tom, zda jsou bílí lidé pro místní opravdu...

Povinná letní zastávka v Chorvatsku. Rijeka se proslavila výrobou torpéd

Jako námořní stát má Chorvatsko mnoho přístavů. „Admirálem“ mezi nimi je však Rijeka. Zdejší přístav totiž ovlivnil nejen historii města, ale i vojenského námořnictva. V Rijece si tak turisté mohou...

13. května 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  12.5 11:40

Češi vybudovali na Srí Lance penzion. Všechno je tady víc na pohodu, říkají

Marcela Adamusová provozuje na Srí Lance úspěšný penzion. I přes složité začátky si svůj druhý domov v ostrovní zemi zamilovala. Povídaly jsme si nejen o tom, zda jsou bílí lidé pro místní opravdu...

12. května 2025

Katedrálu stavěli dlouhých 600 let, v opeře na pěvce bučí. Vítejte v Miláně

Premium

Mají tu sice Poslední večeři, ta vaše však zdaleka poslední nebude. Posvátné chvíli aperitivo tady neodoláte. Navíc si jako předkrm můžete dát geniální díla Leonarda da Vinciho a místo dezertu...

11. května 2025

Trojice jeskynních potápěčů zdolala nepokořenou trasu v Amatérské jeskyni

Při sobotním odpoledni se na dně Macochy shromáždilo několik desítek jeskyňářů, aby netrpělivě vyhlíželi své kolegy. Ti se totiž jako první pokusili v Amatérské jeskyni v Moravském krasu zdolat...

11. května 2025  14:32

Retro výlet do komunismu. Takto se jezdilo pražským metrem za socíku

První úsek pražského metra byl otevřen v roce 1974, od té doby se síť metra rozvinula natolik, že převeze téměř jeden milionů cestujících denně. Unikátní snímky vám připomenou, jak provoz metra...

11. května 2025

Na co zírá mašinfíra: Brejlovcem po Chodsku z Domažlic do Klatov

Pavel, náš dnešní mašinfíra, nás sveze po nejkrásnějších místech Chodska. V malebném podzimním dnu se projedeme podhůřím Českého lesa a Šumavy. Z Brejlovce Kladenské dopravní a strojní objevíme trať...

11. května 2025

KVÍZ: Poznáte unikátní železniční tratě v Česku?

Soutěž

Česko se může pochlubit rozsáhlou sítí železničních tratí, která v podstatě nemá ve světě obdoby. A některé z těchto tratí jsou opravdu unikátní, ať už místem, kterým vedou, nebo přezdívkou či...

vydáno 10. května 2025

Jak nás utváří cestování. Posiluje emoční zdatnost i kreativitu, ukázala studie

Premium

„Pamatuji si ten moment moc dobře. Bylo mi asi deset, při listování časopisem jsem narazila na fotku lamy pod Machu Picchu,“ vzpomíná Petra Kejklíčková. Nedokázala si tehdy představit, že by se na...

9. května 2025

Švédská kuchyně nejsou jen kuličky. Víme, kde se s ní ve Stockholmu seznámit

Chystáte se vyrazit za hokejovým mistrovstvím světa do Stockholmu a přemýšlíte, kde zavlažit hrdlo vyprahlé hlasitým fanděním? Podívejte se, kde se dobře a levně najíst ve Stockholmu a jak je to ve...

9. května 2025

Nejhezčí evropské kempy. Za super dovolenou zaplatíte jenom pár stovek

S jarní sezonou se znovu otevírají brány kempů a milovníci kempování začínají plánovat, kam se vypraví letos. Přinášíme inspiraci na nejkrásnější evropské kempy nabízející ubytování v horách, u...

9. května 2025

Nejlepší místa, kde se najíst v Herningu. Objevte cestou na MS i kouzlo dánské kuchyně

Jedete fandit na MS v hokeji? Pak si určitě nezapomeňte dopředu zjistit, ve kterých restauracích mají tradiční dánské jídlo a kde zapít radost z úspěchů českého týmu.

8. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.