1. Suezský průplav: cesta globálního obchodu
Postaven: 1869, rekonstruován 2015
Místo: spojnice mezi Středozemním a Rudým mořem (Egypt)
Uvažoval o něm už Napoleon, ale postavit ho nechal až francouzský konzul Ferdinand Lesseps v polovině 19. století. Ročně jím projede 20 tisíc lodí, díky modernizaci ho bude možné naráz používat obousměrně. Cestu z Perského zálivu do Evropy zkracuje o 42 %.
2. Transsibiřská magistrála: nejdelší železnice světa
Postavena: 1891-1905
Místo: Moskva–Vladivostok (Rusko)
Dopravní páteř Ruska měří 9 288 kilometrů. Kompletní elektrifikace trati trvala neuvěřitelnou dobu: od roku 1929 do roku 2002. Nejrychlejší ze zdejších linek, expres Rossija, zvládne celou trasu za 6 dnů.
3. Panamský průplav: Atlantsko-pacifická zkratka
Postaven: 1880–1914
Místo: spojnice mezi Atlantským a Tichým oceánem (Panama)
I on bude za rok rozšířen, stejně jako Suez. Je dlouhý 81 kilometrů a plavbu mezi oceány zkracuje o dva týdny. Nejdřív jej budovali Francouzi, zastavily je malárie se žlutou zimnicí. Dílo dostavěli až Američané. V přepočtu na dnešní dolary stálo 7 miliard, jen od roku 1904 vzalo život 5 609 lidem.
4. Viadukt Millau: jeden z nejvyšších mostů světa
Postaven: 2004
Místo: nad řekou Tarn (Francie)
Zavěšený most se sedmi betonovými pilíři a osmi mostními poli. Je vyšší než Eiffelovka! Ve svém nejvyšším bodu se klene 342 metrů nad zemí. Působivým rozpětím esteticky přebije i vůbec nejvyšší most světa, mexický Puente Baluarte, který stojí 402 metrů nad údolím.
5. Tibetská železnice: nejvýše položená železnice světa
Postavena: 2006 (dokončen horský úsek do Tibetu)
Místo: Peking–Lhasa (Čína)
Převýšení přes 4 000 metrů, délka 4 064 kilometrů. Stovky kilometrů byly vystavěny na věčně zmrzlé půdě (permafrostu), 965 kilometrů vede nad úrovní 4 000 metrů nad mořem, takže se hodí i kyslíkové masky. Na trase je nejvyšší nádraží světa (Tchang-ku-la, 5 068 m n. m.) i nejvýš položený tunel (Feng-cho-šan, 4 905 m n. m.). Vlak projede trasu za 48 hodin.
6. Letiště Kansai: letiště na umělém ostrově
Postaveno: 1994
Místo: Ósacký záliv (Japonsko)
První letiště postavené na moři. Futuristická letištní budova stojí na stále si sedajícím umělém ostrově, který obstál při zemětřesení i tajfunech. Ostrov je 4 kilometry dlouhý, 1,25 kilometru široký. Od ostrova Honšú je vzdálen 5 kilometrů, spojuje ho s ním most Nebeská brána.
7. Laerdalský tunel: nejdelší silniční tunel na světě
Postaven: 1999
Místo: tunel mezi Laerdalem a Aurlandem na silnici z Osla do Bergenu (Norsko)
Norská podzemní roura o délce 24,5 kilometru nahradila náročné cestování přes hory, průjezd zabere zhruba 20 minut. Nejdelší železniční tunel, nový Gotthard ve Švýcarsku, měří 57 kilometrů a právě rozjíždí zkušební provoz. Otevřen bude na konci roku 2016.
8. Most Tokyo Bay Aqua Line: unikátní spojení mostu a tunelu
Postaven: 1997
Místo: spojnice mezi městy Kawasaki a Kisarazu přes Tokijský záliv (Japonsko)
Celkem 4,4 kilometru mostu, 9,6 kilometru podmořského tunelu a umělý ostrov Umihatoru s obrovským parkovištěm, restauracemi a turistickými atrakcemi. Velkolepý projekt se 23 let plánoval a 9 let stavěl. Podobný skvost stojí mezi švédským Malmö a dánskou Kodaní.
9. Panamericana: nejdelší dálniční síť světa
Postavena: průběžně budována od roku 1950
Místo: od Prudhoe Bay (Aljaška) do Ushuaie (Argentina)
Spletitá síť dálnic přes Severní i Jižní Ameriku měří 48 tisíc kilometrů (to je víc než obvod Země na rovníku) a vede přes 15 zemí. Některé části jsou průjezdné pouze v obdobích sucha. Ke zkompletování chybí 87 kilometrů v pralese Darién mezi Kolumbií a Panamou.
10. Cesta pod Nanga Parbat: nejnebezpečnější silnice světa
Postavena: před stovkami let místními horaly
Místo: Region Gilgit-Baltistán (Pákistán)
Nadčasový důkaz lidského umu, to je „Cesta smrti“ k hoře Nanga Parbat. Je dlouhá 16,2 kilometru, někde se na ni jen tak tak vejde jedno auto. Pod nezpevněným okrajem štěrkové stezky děsí několikasetmetrové srázy.