Gu Čao dělá z někdejší skoro dvouhodinové úmorné zajížďky na trase z Šanghaje do Čcheng-tu dvacetiminutovou projížďku. Navíc spojenou s fantastickým zážitkem. Řidiči a pasažéři tu získají pocit, že se během jízdy vznáší nad říční hladinou.
Oprávněně. Silniční těleso je totiž usazeno na masivním mostě. Ten řeku nepřekonává, ale plyne nad jejími záhyby. Dálnice i tok velké Siang-si tu splývají v jedno.
Když čínští inženýři v roce 2010 zasedli k plánování nového dálničního spojení mezi provinciemi, zprvu neměli ambice vytvářet nějaký stavitelský klenot. Jenže z variant, které se nabízely, bylo „řešení řekou“ tou nejefektivnější. Prorážení tunelů na plánované trase by podle propočtů nepříjemně oddálilo realizaci a stavba viaduktu na suché zemi a nad údolími by byla extrémně nákladná.
Vybrat si stejnou cestu, jakou si ve zvrásněné krajině už dávno vybrala řeka Siang-si, bylo prostě nejlepší. I když tedy s náklady ve výši 440 milionů jüanů, tedy asi 1,5 miliardy korun, rozhodně nepatří k těm nejlacinějším.
Let nad říčním korytem
Návrh silnice zavěšené nad řekou ale okamžitě získal širokou podporu veřejnosti. Stavba totiž nezasahovala do krajiny, nenarušovala život v tradičních rybářských vesnicích, malebné horské scenérie ani zdejší přírodu.
Proto je také Gu Čao v čínských médiích oslavně popisována jako první „skutečně ekologická dálnice“. Nebylo třeba kvůli ní pokácet jediný strom. Ovšem podrobnosti o tom, jak stavební práce a ukotvení mostních nosníků ovlivnily život v řece nebo jak emise ze silniční přepravy natlačené do údolí prospívají lidem, už k dohledání nejsou.
Když turisté navštíví smrt. Prozkoumejte nejvražednější destinace světa |
Realizace projektu byla zahájena v roce 2013, aby v srpnu o dvě léta později už byla silnice otevřena pro dopravu. Od té doby se silnice stala vyhledávanou atrakcí.
Dálnice Gu Čao měří 10,86 kilometru, z toho úsek vinoucí se nad vodou má dohromady délku 4,4 kilometru. Je vytvořený ze dvou na sebe navazujících mostů – delšího Gufuhe a kratšího Siang-se. Ročně si tuto trasu vyvolí miliony řidičů jen proto, aby si mohli vyzkoušet, jaké to je „letět nad řekou“.