Dokonalé letiště pro milovníky létání. Do Curychu můžete vyrazit i bez kufru

Mezinárodní letiště Curych-Kloten spojuje Švýcarsko se 170 destinacemi ve více jak šedesáti zemích světa. Za špičkový servis, přesnost a bezproblémový tranzit bylo loni již popatnácté v řadě vyznamenáno prestižním oceněním „World Travel Awards“, tedy jakýmsi cestovním Oscarem jako nejlepší letiště Evropy.
Východní konec ranveje 28 je ideálním místem hlavně navečer, kdy tu letadla...

Východní konec ranveje 28 je ideálním místem hlavně navečer, kdy tu letadla před kulisou rozzářených světel přistávací plochy přistávají doslova nad hlavou. Při silném větru se odtud nabízí možnost vyfotit startující letadla zepředu. | foto: Petr Sudik

„Vy vyrážíte na letiště jen když někam letíte?“ divil by se nejeden Švýcar. Zürich Airport totiž není jen bránou Švýcarska do světa s 31 miliony odbavenými pasažéry, ale i cílem těch, kteří zrovna nikam neletí. Ve světovém žebříčku Skytrex je curyšské letiště v první desítce za Singapurem, Tokiem, Soulem a katarským Dauhá.

„Oblíbenější než Matterhorn,“ tituloval curyšské letiště švýcarský deník Blick a text pokračoval: „Matterhorn - symbol Švýcarska č.1 - láká každoročně statisíce návštěvníků. Letiště v Curychu však poráží markantní alpský vrcholek v oblíbenosti na celé čáře. Rok co rok sem putují na dva miliony návštěvníků, aby se při řevu turbín nadýchaly exotiky dálek.“

Díky skvěle promyšlenému návštěvnickému konceptu plného dobrých nápadů a skvělé infrastruktuře je vlastně zábavným parkem pro celou rodinu a jedním z nejoblíbenějších výletních cílů.

Anglický časopis Airlines ho tituloval jako matku letištních exkurzí. Důvod je prostý: zatímco jiná letiště se strachem z terorismu postupně mění v nedobytné pevnosti, v Curychu si na letadla můžete skoro sáhnout.

Za dobrého počasí sem za fascinací přistávajících a startujících letadel přijíždějí nejen domácí, ale i výletníci ze zahraničí.

Letadla jako na dlani

V centru dění jste především na vyhlídkové terase, které má curyšské letiště hned dvě. Obě nasměrované nad odbavovací plochu tak šikovně, že lze pohyb letadel pozorovat současně na všech třech ranvejích.

Po bezpečnostní kontrole, stejně jako před letem, můžete z terasy B dokonce nakouknout přímo do kokpitů parkujících letadel a pozorovat piloty při posledních přípravách před letem. Ti sedí necelé tři metry pod vámi a pokud s sebou na letiště vezmete i děti, určitě vám zamávají.

I jinak si tu malí fanoušci aviatiky přijdou na své. Třeba na Mini Airportu, dětském hřišti koncipovaném jako malé letiště s letadly, kokpity a kontrolní věží. Po letištním areálu se děti mohou vydat během dvouhodinové „Swiss Kid´s Tour“. Kdo touží oslavit na letišti narozeniny, ani to není problém. Během tříhodinového party na děti čeká kromě zábavy i dort, dárky a upomínkové foto.

Terasy B a E ročně navštíví 300 tisíc návštěvníků! A to po celý rok…

Mini Airport - dětské hřiště na terase B je koncipované jako malé letiště.

U dospělých vedou hitparádu oblíbenosti okružní lety sportovním letadlem či helikoptérou. Žádaná je i Airside Photo Tour s možností fotit letadla z nejrůznějších perspektiv a Sunset Tour startující při západu slunce přípitkem na terase. Nezapomenutelným zážitkem je pak Airport by Night Tour s magickou atmosférou do tmy zářících ranvejí.

Samozřejmě tu najdete i letecké simulátory: od Boingu 777, Airbusu 320 přes originální Pilatus PC-7 švýcarského letectva až po vrtulník Bell-407, kterým si můžete zkusit dosednout na Aletschský ledovec. Srdce fanouška aviatiky poposkočí nejpozději v kokpitu legendy zlaté éry letectví, čtyřproudového Lockheadu Super Constallation přezdívaného „Connie“.

Curyšské letiště

  • Historie se začala psát roku 1939 výpovědí smlouvy kantonu Curych o společném užívání starého nevyhovujícího letiště v Dübendorfu, odkud donedávna startovala legendární letadla Tante Ju k vyhlídkovým letům nad Alpami.
  • Stavět se začalo v roce 1946 a ani ne o dva roky později - 14.června 1948 - se od 1,9 km dlouhé startovací dráhy odlepilo první letadlo: stříbrná čtyřmotorová DC-4 Swissair. S tenkrát závratnou rychlostí 400 km/h a čtyřiačtyřiceti pasažéry nabral největší letoun té doby kurz na Londýn. Metropole na Temži je i dnes nejčastějším curyšským spojem.
  • Nejen problematická bažinatá půda nechává stavební náklady explodovat z plánovaných 59,5 milionu na 112,5 milionu franků. Finančně náročné je i moderní rozložení startovacích drah, odkoukané od letiště ve Washingtonu a dovolující startovat i při střídavých bočních větrech z Alp a pohoří Jura.
  • 22.6. 1945 je Curychu přidělen status mezinárodního letiště a zatímco zbytek Evropy se vzpamatovává z 2.světové války, z Curychu už 1951 startují letadla do celého světa: severní i jižní Ameriky, Jihoafrické republiky stejně jako na indický subkontinent, do Japonska a  Austrálie. Legendární americká letecká společnost TWA přistává v Curychu na pravidelné lince New York - Bombaj elegantním Lockheadem Constellation.
  • Éra proudových letadel vyžaduje od 60. let prodloužení startovacích drah. Dominujícími letadly 60.let jsou Boeing 707 a Douglas DC-8.
  • V 70. letech zažívá letecká doprava nevídaný boom. 1949 je v Curychu odbaveno 187 tisíc pasažérů, 1958 jeden milion a v roce 1978 už 7,7 milionu lidí. Odpovědí inženýrů je nový gigant nebes: Boing 747 tzv. Jumbojet.
  • 27. února 1971 startuje zbrusu nový Jumbo Swissair na svůj první nonstop jedenáctihodinový let z Curychu do amerického Seattlu. 
  • Blízkost německých hranic (15 km) vede poslední léta kvůli hluku ke sporům s „velkým sousedem”. Osmdesát procent příletů je totiž navigováno přes německé pohraničí, ať už z navigačně-praktických důvodů nebo s úmyslem nerušit milionáře na tzv. „zlatém pobřeží” u curyšského jezera. Kompromis uzavřený na jaře 2012 přelety sice omezuje časově, ale ne počtem.
  • A protože i Švýcaři létají stále víc, je v plánu stavba další ranveje. Na dalším projektu se už pracuje. The Circle japonského architekta Rikena Yamamoto za 1 miliardu švýcarských franků proti terminálu A a B bude gigantický komplex služeb na ploše 200 tisíc metrů čtverečních. 

Kdo touží nakouknout za kulisy letištního provozu, ten se může vydat na 75minutovou okružní prohlídku autobusem s logem Matterhornu. Ta vede kolem terminálů, hangárů, záchranné služby, požárníků, Airside Centra a skladu přepravovaného zboží (Fracht).

Zajímavá je zastávka v hangárech SF Technics, kde můžete technikům přes rameno přihlížet při montáži či údržbě letadel. Doporučuji to každému, koho trápí strach z létání.

Členům spolku „Přátel curyšského letiště“ se otevřou dveře i do třídičky kufrů a na odbavovací plochu k letadlům. 

Kdo v Curychu jen přestupuje, ten si může zamluvit zkrácenou verzi exkurze. Highlight prohlídky následuje po projetí tunelem pod ranvejí, a sice možnost vystoupit na křižovatce dráhy 10/28- 16/34 jen pár metrů od místa, kde se letouny odlepují od země a jako vítězové nad zemskou přitažlivostí mizí v mracích.

Kdo by v ohlušujícím řevu turbín neměl chuť spontánně sbalit kufr a vyrazit? Zpátky na terase B nesmíte minout světově jedinečné, pro zdejší letiště speciálně konstruované mediální dalekohledy Airport Scopes. Ať jimi zamíříte na pevný bod (budovu) či pohyblivý (letadlo), počítač vám na displej okamžitě dodá spoustu zajímavých informací. U letadel např. typ stroje, technické údaje a cíl letu.

Kdo má chuť, může se zaposlouchat i do živého rozhovoru mezi kontrolní věží a piloty, jehož odposlech je jinde většinou zakázán.

Zatímco terase B dominují středně velká letadla, terasa E je vyhrazena dálkovým letounům. Na éčku, kam se jako pasažér dostanete plně automatizovaným Skymetrem a jako návštěvník shuttle busem, je to cítit dálkou.

Při pohledu na dvoupatrový Airbus 380 Singapur Airlines a Emirates, které sem obrem nebes létají dvakrát denně, to tak nějak krásně šimrá v krajině břišní. Vedle bílo-tyrkysového Boingu 777 Cathay Pacific tu exotický Thai Airways občas stojí s Jumbem. Dřívější symbol dálek teď vedle moderního A380 působí už jako letadlový dědeček. O kousek dál se řadí Američani: Delta, United, Continental a American Airlines.

Stylová restaurace Air v terminálu 2 se skleněnou čelní stěnu směrem na odbavovací plochu.

A jestli vám už pomalu kručí v žaludku, zároveň se však nedokážete odtrhnout od letadel, i tady Curych nabízí dokonalé řešení. Buď stylovou restauraci Air v terminálu 2, kde můžete jak z terasy, tak přes skleněnou čelní stěnu dál pozorovat letištní cvrkot. Nebo letecké bistro na terase B s letadlovými sedačkami směrem na odbavovací plochu.

Kdo hledá obzvlášť extravagantní ambiente atmosféru, ten si přijde na své v tématické restauraci Runway 34 v prostorách bývalého hangáru. Runway 34 je „jiný kafe“, a to jak kulinářsky, tak opticky. Snoubí gastronomii s fascinací letadel na nejvyšší úrovni.

A jestli vás u vstupu překvapí stíhačka, po překonání originálního palubního můstku na vás v interiéru čeká kompletní Iljušin 14. Zasednout můžete na pohodlné originální sedačky z Business Class z modrého plyše včetně bezpečnostních pásů. Notnou dávku fantazie dokazuje i jídelní lístek, který je vtipným mixem leteckého slovníku a kulinářské cesty kolem světa. Pokrmy jsou samozřejmě servírovány z trolly - z typických vozíčků jako v letadle. Nejen v poledne, ale i při západu slunce je pohled na letadla startující na protější ranveji naprosto dokonalá.

Letištěm na kole nebo na inlinech

Dráhy tu nečekají jen na letadla, ale i na inline bruslaře, cyklisty, nadšence nordic walkingu, stejně jako na pěší a vozíčkáře. Celý areál se dá totiž po sedmnáctikilometrové asfaltové okružní stezce během dvou až tří hodin obejít. Počítejte s delší procházkou, cestu sice nezdržují žádná stoupání, zato skvělé výhledy na přistávající a startující letadla.

Cestou podél říčky Glatt, kolem lánů obilí a luk na vás čekají nejen stáda ovcí a krav, ale i upravená místa k pikniku a grilování. Že letiště a příroda můžou být sousedy, kteří spolu vycházejí, dokazuje chráněná přírodní oblast s lesy a vodními biotopy západně od areálu. Tady je hukot železných ptáků slyšet stejně jako zpěv těch živých.

Vy vyrážíte na letiště jen když někam letíte? Curych Airport stojí zato i bez kufru a letenky.

Bezkonkurenčně nejoblíbenější jsou pak vyhlídková (gratis) parkoviště, např. Heligrill s občerstvením v útrobách vyřazeného vrtulníku.

Největší cvrkot je na severním konci ranveje 14 a 16, kde náhodou potkáváme sympatickou dvojici Láďu a Evu z Prahy. „Třídenní cestu včetně letu klasicky se společnosti Swiss jsem dostala od Ládi k narozeninám,“ vypráví nám Eva, rodačka z jižních Čech, s rozzářenýma očima.

„Do letadel jsme blázni oba, Láďa spíš po technické stránce, mě zas fascinuje, jak se takový kolos jako Airbus 380 vůbec může udržet na nebi. Ten bude za chvilku startovat, na toho si rozhodně počkáme,“ dodává, zatímco se Láďa spokojeně culí.

„Do Curychu jsme se vydali na doporučení známého pilota, a měl pravdu: být tak blízko letadlům je naprosto úžasné. Před pár lety jsem dokonce uvažovala o povolání letušky,“ prozrazuje dál Eva. „Pak jsem se dozvěděla, že bych musela neustále nosit podpatky, a to se mi nechtělo,“ směje se sympatická blondýna opřená o vypůjčené kolo.

Na kolech se dostanete i ke stezkám vedoucích podél plotu vybaveného „foto-dírami“ pro nerušené fotky letadel. Tady vás od ranvejí dělí necelých osmdesát metrů a blíž už to opravdu nejde. A právě nejpozději tady narazíte na nejvěrnější a nejnáruživější klientelu: letecké fotografy - tzv. spotery. Pro ně je Curych doslova rájem na zemi.

Na mezinárodním letišti jako by člověk byl už jednou nohou ve světě - i bez letenky a kufru…

S pohledem zabodnutým do hledí fotoaparátu či s hlavou vyvrácenou do nebes tu s cílem polapit další letadlo na paměťovou kartu vydrží stát celé hodiny. Obzvlášť „postižení“ pořádají dokonce jakýsi letištní maraton táhnoucí se od tmy do tmy - nekonečných sedmnáct hodin! Vybaveni speciální aplikací a vysílačkou jsou vždy ve správnou dobu na správném místě. Ráno, když přistávají letadla ze zámoří na Heligrillu. V poledne, když se vydávají zpět za oceán na terase B a večer zas na Militärparkplatz Holberg v Klotenu.

Superstar je samozřejmě A380 a zatímco dvoupatrák společnosti Singapur Airlines přistává s úžasně tichým bručením už mezi šestou až sedmou ranní a dopoledne už zas míří na východ, přistává Emirates teprve v poledne a odlétá šikovně kolem třetí odpoledne. Často v tandemu s Dreamlinerem společnosti Qatar Airways. Za nimi následuje Thai a k večeru startují Emirates ještě jednou.

A tak nezbývá, než se celý den stěhovat za „vůní“ kerosinu, za perfektním světlem, nejlepším výhledem, stoprocentním snímkem – nejlépe s kulisou Alp v pozadí. Až do chvíle, kdy na obzoru mezi dvěma temnými křídly naposled zablikají světla a brána do světa se na pár hodin zavře.

Letadla na pražském letišti můžete sledovat i v přímém přenosu iDNES.tv:

Podívejte se i na naše další nekonečné přenosy

Sledovat na iDNES.tv

Vydejte se na letiště

Všechny akce najdete na stránkách curyšského letiště.

  • Otevírací doba terasa B (Check-in 2) :
    letní čas: 31. 3. 2019 - 26. 10. 2019  denně od 9.00 do 19.00 hod.
    zimní čas: 27. 10. 2019 - 28. 3. 2020 denně od 10.00 do 17.00 hod.
  • Vstupné:
    dospělí 5,- SFR (110 korun)
    mladiství 10 - 16 let 2,- SFR  (44 korun)
    děti do 10 let zdarma
    roční vstupenka dospělí: 60,- SFR  (1320 korun)
    roční vstupenka mladiství: 24,- SFR  (528 korun)
    návštěvníci s jízdenkou MHD a pasažéři s platnou letenkou jsou zdarma
    členové Spolku přátel curyšského letiště: zdarma
  • Půjčovna kol/inline bruslí:
    Flughafen Zürich AG, Visitor Services & Events, Tel: 0041/438162156
    klasické kolo: 35,- SFR /den ( 770 korun)
    E-kolo: 55,- SFR/ den (1210 korun)
    Inline brusle: 20,- SFR/ den (440 korun)
  • Info pro spotaře včetně plánku a vysílačkových frekvencí najdete ZDE a také ZDE.

Vy vyrážíte na letiště jen když někam letíte? Curych Airport stojí zato i bez kufru a letenky.

Curyšské letiště

Curyšské letiště

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Světové legendy lenošení. Seznamte se s nejkrásnějšími termály světa

16. března 2024

Po celém světě bychom napočítali přes šest tisícovek termálních pramenů, ale koupat se dá jen v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kapverdy jsou perla uprostřed Atlantiku. Bílé pláže, ferraty i život pod sopkami

11. března 2024

Premium Sopečné peklo, zelený ráj a tisíce lidí v dírách v zemi. Kapverdské ostrovy nabízejí rozmanité...

Až tři metry sněhu. Rakouská střediska, kde si prodloužíte lyžařskou sezonu

14. března 2024

Letošní zimní sezona v Alpách pokračuje. A to bez ohledu na teploty, které v posledním měsíci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tajemství přehrad: Slapy jsou ikonou našich vodních děl

17. března 2024

Seriál Tajemství přehrad nás dnes zavede k jednomu z nejznámějších vodních děl u nás, na Slapy. Třetí...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

OBRAZEM: Kde se natáčí Survivor. Ostrov Hispaniola je rájem i peklem

19. března 2024

Nejnovější série reality show Survivor Česko & Slovensko se natáčí v Dominikánské republice na...

Amsterdam v boji proti zlým turistům přitvrzuje a nasadil kvíz

18. března 2024  17:22

Amsterdam v průběhu let vyzkoušel různé způsoby, jak potlačit nepříjemný cestovní ruch, od...

Pozoruhodné botanické zahrady světa zrcadlí džungle, pouště i velehory

18. března 2024

Byť jde primárně o respektované badatelské instituce, návštěva jejich areálů suchopárná rozhodně...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...