Pátek 22. ledna 2021, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 22. ledna 2021 Slavomír

Dokonalé letiště pro milovníky létání. Do Curychu můžete vyrazit i bez kufru

Mezinárodní letiště Curych-Kloten spojuje Švýcarsko se 170 destinacemi ve více jak šedesáti zemích světa. Za špičkový servis, přesnost a bezproblémový tranzit bylo loni již popatnácté v řadě vyznamenáno prestižním oceněním „World Travel Awards“, tedy jakýmsi cestovním Oscarem jako nejlepší letiště Evropy.

Východní konec ranveje 28 je ideálním místem hlavně navečer, kdy tu letadla před kulisou rozzářených světel přistávací plochy přistávají doslova nad hlavou. Při silném větru se odtud nabízí možnost vyfotit startující letadla zepředu. | foto: Petr Sudik

„Vy vyrážíte na letiště jen když někam letíte?“ divil by se nejeden Švýcar. Zürich Airport totiž není jen bránou Švýcarska do světa s 31 miliony odbavenými pasažéry, ale i cílem těch, kteří zrovna nikam neletí. Ve světovém žebříčku Skytrex je curyšské letiště v první desítce za Singapurem, Tokiem, Soulem a katarským Dauhá.

„Oblíbenější než Matterhorn,“ tituloval curyšské letiště švýcarský deník Blick a text pokračoval: „Matterhorn - symbol Švýcarska č.1 - láká každoročně statisíce návštěvníků. Letiště v Curychu však poráží markantní alpský vrcholek v oblíbenosti na celé čáře. Rok co rok sem putují na dva miliony návštěvníků, aby se při řevu turbín nadýchaly exotiky dálek.“

Díky skvěle promyšlenému návštěvnickému konceptu plného dobrých nápadů a skvělé infrastruktuře je vlastně zábavným parkem pro celou rodinu a jedním z nejoblíbenějších výletních cílů.

Fotogalerie

Anglický časopis Airlines ho tituloval jako matku letištních exkurzí. Důvod je prostý: zatímco jiná letiště se strachem z terorismu postupně mění v nedobytné pevnosti, v Curychu si na letadla můžete skoro sáhnout.

Za dobrého počasí sem za fascinací přistávajících a startujících letadel přijíždějí nejen domácí, ale i výletníci ze zahraničí.

Letadla jako na dlani

V centru dění jste především na vyhlídkové terase, které má curyšské letiště hned dvě. Obě nasměrované nad odbavovací plochu tak šikovně, že lze pohyb letadel pozorovat současně na všech třech ranvejích.

Po bezpečnostní kontrole, stejně jako před letem, můžete z terasy B dokonce nakouknout přímo do kokpitů parkujících letadel a pozorovat piloty při posledních přípravách před letem. Ti sedí necelé tři metry pod vámi a pokud s sebou na letiště vezmete i děti, určitě vám zamávají.

I jinak si tu malí fanoušci aviatiky přijdou na své. Třeba na Mini Airportu, dětském hřišti koncipovaném jako malé letiště s letadly, kokpity a kontrolní věží. Po letištním areálu se děti mohou vydat během dvouhodinové „Swiss Kid´s Tour“. Kdo touží oslavit na letišti narozeniny, ani to není problém. Během tříhodinového party na děti čeká kromě zábavy i dort, dárky a upomínkové foto.

Terasy B a E ročně navštíví 300 tisíc návštěvníků! A to po celý rok…

Terasy B a E ročně navštíví 300 tisíc návštěvníků! A to po celý rok…

Mini Airport - dětské hřiště na terase B je koncipované jako malé letiště.

Mini Airport - dětské hřiště na terase B je koncipované jako malé letiště.

U dospělých vedou hitparádu oblíbenosti okružní lety sportovním letadlem či helikoptérou. Žádaná je i Airside Photo Tour s možností fotit letadla z nejrůznějších perspektiv a Sunset Tour startující při západu slunce přípitkem na terase. Nezapomenutelným zážitkem je pak Airport by Night Tour s magickou atmosférou do tmy zářících ranvejí.

Samozřejmě tu najdete i letecké simulátory: od Boingu 777, Airbusu 320 přes originální Pilatus PC-7 švýcarského letectva až po vrtulník Bell-407, kterým si můžete zkusit dosednout na Aletschský ledovec. Srdce fanouška aviatiky poposkočí nejpozději v kokpitu legendy zlaté éry letectví, čtyřproudového Lockheadu Super Constallation přezdívaného „Connie“.

Curyšské letiště

  • Historie se začala psát roku 1939 výpovědí smlouvy kantonu Curych o společném užívání starého nevyhovujícího letiště v Dübendorfu, odkud donedávna startovala legendární letadla Tante Ju k vyhlídkovým letům nad Alpami.
  • Stavět se začalo v roce 1946 a ani ne o dva roky později - 14.června 1948 - se od 1,9 km dlouhé startovací dráhy odlepilo první letadlo: stříbrná čtyřmotorová DC-4 Swissair. S tenkrát závratnou rychlostí 400 km/h a čtyřiačtyřiceti pasažéry nabral největší letoun té doby kurz na Londýn. Metropole na Temži je i dnes nejčastějším curyšským spojem.
  • Nejen problematická bažinatá půda nechává stavební náklady explodovat z plánovaných 59,5 milionu na 112,5 milionu franků. Finančně náročné je i moderní rozložení startovacích drah, odkoukané od letiště ve Washingtonu a dovolující startovat i při střídavých bočních větrech z Alp a pohoří Jura.
  • 22.6. 1945 je Curychu přidělen status mezinárodního letiště a zatímco zbytek Evropy se vzpamatovává z 2.světové války, z Curychu už 1951 startují letadla do celého světa: severní i jižní Ameriky, Jihoafrické republiky stejně jako na indický subkontinent, do Japonska a  Austrálie. Legendární americká letecká společnost TWA přistává v Curychu na pravidelné lince New York - Bombaj elegantním Lockheadem Constellation.
  • Éra proudových letadel vyžaduje od 60. let prodloužení startovacích drah. Dominujícími letadly 60.let jsou Boeing 707 a Douglas DC-8.
  • V 70. letech zažívá letecká doprava nevídaný boom. 1949 je v Curychu odbaveno 187 tisíc pasažérů, 1958 jeden milion a v roce 1978 už 7,7 milionu lidí. Odpovědí inženýrů je nový gigant nebes: Boing 747 tzv. Jumbojet.
  • 27. února 1971 startuje zbrusu nový Jumbo Swissair na svůj první nonstop jedenáctihodinový let z Curychu do amerického Seattlu. 
  • Blízkost německých hranic (15 km) vede poslední léta kvůli hluku ke sporům s „velkým sousedem”. Osmdesát procent příletů je totiž navigováno přes německé pohraničí, ať už z navigačně-praktických důvodů nebo s úmyslem nerušit milionáře na tzv. „zlatém pobřeží” u curyšského jezera. Kompromis uzavřený na jaře 2012 přelety sice omezuje časově, ale ne počtem.
  • A protože i Švýcaři létají stále víc, je v plánu stavba další ranveje. Na dalším projektu se už pracuje. The Circle japonského architekta Rikena Yamamoto za 1 miliardu švýcarských franků proti terminálu A a B bude gigantický komplex služeb na ploše 200 tisíc metrů čtverečních. 

Kdo touží nakouknout za kulisy letištního provozu, ten se může vydat na 75minutovou okružní prohlídku autobusem s logem Matterhornu. Ta vede kolem terminálů, hangárů, záchranné služby, požárníků, Airside Centra a skladu přepravovaného zboží (Fracht).

Zajímavá je zastávka v hangárech SF Technics, kde můžete technikům přes rameno přihlížet při montáži či údržbě letadel. Doporučuji to každému, koho trápí strach z létání.

Členům spolku „Přátel curyšského letiště“ se otevřou dveře i do třídičky kufrů a na odbavovací plochu k letadlům. 

Kdo v Curychu jen přestupuje, ten si může zamluvit zkrácenou verzi exkurze. Highlight prohlídky následuje po projetí tunelem pod ranvejí, a sice možnost vystoupit na křižovatce dráhy 10/28- 16/34 jen pár metrů od místa, kde se letouny odlepují od země a jako vítězové nad zemskou přitažlivostí mizí v mracích.

Kdo by v ohlušujícím řevu turbín neměl chuť spontánně sbalit kufr a vyrazit? Zpátky na terase B nesmíte minout světově jedinečné, pro zdejší letiště speciálně konstruované mediální dalekohledy Airport Scopes. Ať jimi zamíříte na pevný bod (budovu) či pohyblivý (letadlo), počítač vám na displej okamžitě dodá spoustu zajímavých informací. U letadel např. typ stroje, technické údaje a cíl letu.

Kdo má chuť, může se zaposlouchat i do živého rozhovoru mezi kontrolní věží a piloty, jehož odposlech je jinde většinou zakázán.

Zatímco terase B dominují středně velká letadla, terasa E je vyhrazena dálkovým letounům. Na éčku, kam se jako pasažér dostanete plně automatizovaným Skymetrem a jako návštěvník shuttle busem, je to cítit dálkou.

Při pohledu na dvoupatrový Airbus 380 Singapur Airlines a Emirates, které sem obrem nebes létají dvakrát denně, to tak nějak krásně šimrá v krajině břišní. Vedle bílo-tyrkysového Boingu 777 Cathay Pacific tu exotický Thai Airways občas stojí s Jumbem. Dřívější symbol dálek teď vedle moderního A380 působí už jako letadlový dědeček. O kousek dál se řadí Američani: Delta, United, Continental a American Airlines.

Stylová restaurace Air v terminálu 2 se skleněnou čelní stěnu směrem na...

Stylová restaurace Air v terminálu 2 se skleněnou čelní stěnu směrem na odbavovací plochu.

A jestli vám už pomalu kručí v žaludku, zároveň se však nedokážete odtrhnout od letadel, i tady Curych nabízí dokonalé řešení. Buď stylovou restauraci Air v terminálu 2, kde můžete jak z terasy, tak přes skleněnou čelní stěnu dál pozorovat letištní cvrkot. Nebo letecké bistro na terase B s letadlovými sedačkami směrem na odbavovací plochu.

Kdo hledá obzvlášť extravagantní ambiente atmosféru, ten si přijde na své v tématické restauraci Runway 34 v prostorách bývalého hangáru. Runway 34 je „jiný kafe“, a to jak kulinářsky, tak opticky. Snoubí gastronomii s fascinací letadel na nejvyšší úrovni.

A jestli vás u vstupu překvapí stíhačka, po překonání originálního palubního můstku na vás v interiéru čeká kompletní Iljušin 14. Zasednout můžete na pohodlné originální sedačky z Business Class z modrého plyše včetně bezpečnostních pásů. Notnou dávku fantazie dokazuje i jídelní lístek, který je vtipným mixem leteckého slovníku a kulinářské cesty kolem světa. Pokrmy jsou samozřejmě servírovány z trolly - z typických vozíčků jako v letadle. Nejen v poledne, ale i při západu slunce je pohled na letadla startující na protější ranveji naprosto dokonalá.

Letištěm na kole nebo na inlinech

Dráhy tu nečekají jen na letadla, ale i na inline bruslaře, cyklisty, nadšence nordic walkingu, stejně jako na pěší a vozíčkáře. Celý areál se dá totiž po sedmnáctikilometrové asfaltové okružní stezce během dvou až tří hodin obejít. Počítejte s delší procházkou, cestu sice nezdržují žádná stoupání, zato skvělé výhledy na přistávající a startující letadla.

Cestou podél říčky Glatt, kolem lánů obilí a luk na vás čekají nejen stáda ovcí a krav, ale i upravená místa k pikniku a grilování. Že letiště a příroda můžou být sousedy, kteří spolu vycházejí, dokazuje chráněná přírodní oblast s lesy a vodními biotopy západně od areálu. Tady je hukot železných ptáků slyšet stejně jako zpěv těch živých.

Vy vyrážíte na letiště jen když někam letíte? Curych Airport stojí zato i bez...

Vy vyrážíte na letiště jen když někam letíte? Curych Airport stojí zato i bez kufru a letenky.

Bezkonkurenčně nejoblíbenější jsou pak vyhlídková (gratis) parkoviště, např. Heligrill s občerstvením v útrobách vyřazeného vrtulníku.

Největší cvrkot je na severním konci ranveje 14 a 16, kde náhodou potkáváme sympatickou dvojici Láďu a Evu z Prahy. „Třídenní cestu včetně letu klasicky se společnosti Swiss jsem dostala od Ládi k narozeninám,“ vypráví nám Eva, rodačka z jižních Čech, s rozzářenýma očima.

„Do letadel jsme blázni oba, Láďa spíš po technické stránce, mě zas fascinuje, jak se takový kolos jako Airbus 380 vůbec může udržet na nebi. Ten bude za chvilku startovat, na toho si rozhodně počkáme,“ dodává, zatímco se Láďa spokojeně culí.

„Do Curychu jsme se vydali na doporučení známého pilota, a měl pravdu: být tak blízko letadlům je naprosto úžasné. Před pár lety jsem dokonce uvažovala o povolání letušky,“ prozrazuje dál Eva. „Pak jsem se dozvěděla, že bych musela neustále nosit podpatky, a to se mi nechtělo,“ směje se sympatická blondýna opřená o vypůjčené kolo.

Na kolech se dostanete i ke stezkám vedoucích podél plotu vybaveného „foto-dírami“ pro nerušené fotky letadel. Tady vás od ranvejí dělí necelých osmdesát metrů a blíž už to opravdu nejde. A právě nejpozději tady narazíte na nejvěrnější a nejnáruživější klientelu: letecké fotografy - tzv. spotery. Pro ně je Curych doslova rájem na zemi.

Na mezinárodním letišti jako by člověk byl už jednou nohou ve světě - i bez...

Na mezinárodním letišti jako by člověk byl už jednou nohou ve světě - i bez letenky a kufru…

S pohledem zabodnutým do hledí fotoaparátu či s hlavou vyvrácenou do nebes tu s cílem polapit další letadlo na paměťovou kartu vydrží stát celé hodiny. Obzvlášť „postižení“ pořádají dokonce jakýsi letištní maraton táhnoucí se od tmy do tmy - nekonečných sedmnáct hodin! Vybaveni speciální aplikací a vysílačkou jsou vždy ve správnou dobu na správném místě. Ráno, když přistávají letadla ze zámoří na Heligrillu. V poledne, když se vydávají zpět za oceán na terase B a večer zas na Militärparkplatz Holberg v Klotenu.

Superstar je samozřejmě A380 a zatímco dvoupatrák společnosti Singapur Airlines přistává s úžasně tichým bručením už mezi šestou až sedmou ranní a dopoledne už zas míří na východ, přistává Emirates teprve v poledne a odlétá šikovně kolem třetí odpoledne. Často v tandemu s Dreamlinerem společnosti Qatar Airways. Za nimi následuje Thai a k večeru startují Emirates ještě jednou.

A tak nezbývá, než se celý den stěhovat za „vůní“ kerosinu, za perfektním světlem, nejlepším výhledem, stoprocentním snímkem – nejlépe s kulisou Alp v pozadí. Až do chvíle, kdy na obzoru mezi dvěma temnými křídly naposled zablikají světla a brána do světa se na pár hodin zavře.

Letadla na pražském letišti můžete sledovat i v přímém přenosu iDNES.tv:

Podívejte se i na naše další nekonečné přenosy

Sledovat na iDNES.tv

Vydejte se na letiště

Všechny akce najdete na stránkách curyšského letiště.

  • Otevírací doba terasa B (Check-in 2) :
    letní čas: 31. 3. 2019 - 26. 10. 2019  denně od 9.00 do 19.00 hod.
    zimní čas: 27. 10. 2019 - 28. 3. 2020 denně od 10.00 do 17.00 hod.
  • Vstupné:
    dospělí 5,- SFR (110 korun)
    mladiství 10 - 16 let 2,- SFR  (44 korun)
    děti do 10 let zdarma
    roční vstupenka dospělí: 60,- SFR  (1320 korun)
    roční vstupenka mladiství: 24,- SFR  (528 korun)
    návštěvníci s jízdenkou MHD a pasažéři s platnou letenkou jsou zdarma
    členové Spolku přátel curyšského letiště: zdarma
  • Půjčovna kol/inline bruslí:
    Flughafen Zürich AG, Visitor Services & Events, Tel: 0041/438162156
    klasické kolo: 35,- SFR /den ( 770 korun)
    E-kolo: 55,- SFR/ den (1210 korun)
    Inline brusle: 20,- SFR/ den (440 korun)
  • Info pro spotaře včetně plánku a vysílačkových frekvencí najdete ZDE a také ZDE.
Vy vyrážíte na letiště jen když někam letíte? Curych Airport stojí zato i bez...

Vy vyrážíte na letiště jen když někam letíte? Curych Airport stojí zato i bez kufru a letenky.

Curyšské letiště

Curyšské letiště

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autor: pro iDNES.cz

Jarní prázdniny 2021

Týdenní jsou na základních a středních školách rozloženy v termínech od 1. února do 14. března. Přinášíme úplný přehled prázdninových termínů podle okresů. Jednodenní pololetní prázdniny jsou v pátek 29. ledna.

  • Nejčtenější

Poštovnu na Sněžce koupil italský podnikatel, služby slibuje zachovat

Novým majitelem České poštovny na Sněžce je pražská firma Piange italského podnikatele. Zákazníci nejvýše položené...

Čtenáři cestují: Jak jsem s malým stanem a velkým psem přešla Šumavu

Někteří cestovatelé preferují samotu a opuštěnou přírodu, jiní si vychutnávají polehávání na pláži, další se hrnou za...

Archeologové objevili nejstarší jeskynní malbu světa, je stará 45 tisíc let

Archeologové v Indonésii objevili nejstarší známou jeskynní malbu. Vyobrazení divokého prasete v jeskyni na ostrově...

Petrova bouda se změní: jídlo v útulně, přespání pro 12 turistů se spacáky

Premium V provozu nové Petrovy boudy na hřebenech Krkonoš už je jasno. Ubytovávat bude zejména firemní pobyty a školení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Výlet do kraje Mantáků. Účinné slovenské lázně vyhledával i Vlasta Burian

Premium Jen čtyřicet pět kilometrů západně od Košic, leží zapomenutý region, kam turisté zavítají jen zřídka. Přitom území na...

Kdo staví vilu na Babě? Muž s vazbami na sponzory Zemanovy kampaně

Premium Nová prosklená vila na vrchu Baba v Praze budí zájem místních i turistů. Dům patří firmě Luboše Paška, který je...

Ano, Češi byli nejlepší! říká zámořský expert o časech, kdy i Kanada žárlila

Premium Omlouvá se při vzpomínce na nezdar Pavla Patery v Dallasu. Zápasy proti Buffalu s Dominikem Haškem v brance přirovnává...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

  • Další z rubriky

Katastrofa, kterou neumíme předvídat. Zemětřesení může začít kdykoli

Premium Země se třese. Každý den. I v Česku. Štěstí je, že nám tragédie zatím nehrozí. Smůla je, že to nevíme se stoprocentní...

Laponsko, království sněhu, sobů a magické polární záře

Premium Region ležící z velké části za severním polárním kruhem je plný divoké přírody, malebných městeček a zajímavých lidí....

Téměř elektrifikovaná Skandinávie aneb jak se jezdí na svobodném severu

Premium Elektřinou jiskřící hygge na severských silnicích může nás Středoevropany ledacos naučit. Jsou v tomto směru Dánsko,...

Amsterdam chce zakázat turistům vstup do coffeshopů. Hlavně kvůli Britům

Amsterodam chce zahraničním turistům zakázat přístup do takzvaných coffeshopů, a tak jim odepřít možnost nákupu hašiše...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

Bezplatné jezdění po dálnici? Elektronické známky téměř nikdo nehlídá

Premium Druhý týden platí na českých dálnicích novinka v­ podobě elektronické dálniční známky. Zatímco lidé takzvané viněty...

Hráč vytvořil v Minecraftu Everest v měřítku 1:1, na vrchol lezl čtyři hodiny

S využitím skutečných geografických dat vytvořil streamer G0ularte virtuální kopii nejvyšší hory na Zemi a poté vylezl...