Sobota 20. srpna 2022, svátek má Bernard
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 20. srpna 2022 Bernard

Čtenáři cestují: Když parta pěti chlapů vyrazí poznávat krásy Gruzie

Někteří cestovatelé preferují samotu a opuštěnou přírodu, jiní si vychutnávají polehávání na pláži, další se hrnou za dobrodružstvím nebo se seznamují s místními obyvateli a jejich odlišnými zvyky. Čtenář iDNES.cz Pavel Bartoš projel Gruzii, aby poznal krásný Kavkaz a hlavní město Tbilisi.

Kavkaz je nádherný a zelený. | foto: Archiv soutěže

Vzpomínka na můj cestovatelský příběh je už z roku 2016. Na jaře, kdy první teplé sluneční paprsky otevřely venkovní zahrádky, si parta pěti kamarádů sedla u piva a domluvila se na společné letní dovolené. Cílem mělo být poznávání pohoří Kavkazu a krás hlavního města Gruzie.

Po společné shodě na cílové destinaci bylo zapotřebí opatrně oznámit partnerkám a manželkám plánovanou dovolenou bez nich a zároveň získat svolení k realizaci. Tenkrát jsme měli zbytečné a naivní obavy. Teď už víme, že mnohem větším překvapením by bylo, kdyby nás pustit nechtěly. Takže s cílovou představou a požehnáním jsme se pustili do zařizování detailů.

Měl jsem na starosti ubytování v Tbilisi, Petr ubytování v horách, včetně harmonogramu cest a přemísťování, Michal zařizoval Kyjev, Zdeněk letenky a Tomáš... ten se postaral o srandu na cestách.

A tak jsme vyrazili směr Tbilisi. Mezipřistání v Kyjevě bylo naplánováno tak, aby nám zbyl čas na prohlídku města i s poznáním tamního nočního života. Při výstupu z letištní haly a chvilkovém hledání dopravy do centra k nám přistoupil jeden z místních s nabídkou, která se nedala odmítnout. Odvezu vás, kam si řeknete a nebude to drahý. A tak zaznělo “DA“.

Ubytování nebylo luxusní, cílem byla autentičnost.

Po přistavení nevelkého auta jsme pochybovali, že se tam všichni včetně batožiny vtěsnáme. Ale bylo vidět, že řidič měl bohaté zkušenosti s využitím každého centimetru ve svém autě. Teď už vám nepovím, kde všude jsme se cestou do centra zastavili, ale prý to byla nejzajímavější místa Kyjeva a jeho okolí. Opravdu jich nebylo málo. Myslím, že řidič byl rád, když nás mohl v centru vysadit a jet za dalším ritem.

Po ne příliš pohodlné jízdě nás čekalo ubytování, které nebylo s přívlastkem „kvalitní“. Nešlo nám o luxus, ale o autentičnost. A to se povedlo nejen na Ukrajině, ale jak se dočtete níže, i v Gruzii.

Nádherné výhledy na Kavkazu

Poznávání večerního a nočního Kyjeva začalo večeří v příjemné restauraci s živou muzikou a sympatickou zpěvačkou. Po načerpání sil vedly další kroky do místního baru. Tam nám doporučili podnik s názvem „SORRY BABUŠKA“. Všem, kdo pojedou do Kyjeva, vřele doporučuji. Kluci únavou odpadli, ale já se Zdenkem jsme byli rádi, že nám druhý den ráno neuletělo letadlo do Gruzie. Přelet jsme využili na spánek, aby v Tbilisi mohly pokračovat zážitky.

První den v Gruzii jsme pojali odpočinkově. Volným krokem jsme brouzdali ulicemi hlavního města a nasávali specifickou atmosféru všedního dne. Následující den se pakovalo a vyráželo do hor. Jednalo se o celodenní cestu s prohlídkami klášterů, doplněním surovin na tržišti a koupáním v přehradě, která svou vodou zásobuje město Tbilisi. Byla to dlouhá, ale rozmanitá cesta, jejímž cílem bylo městečko Stepancminda.

„Šťavnatý“ a klidný Kavkaz určitě stojí za trochu fyzické námahy.

Stepancminda byla výchozím bodem výstupu na vyhaslou sopku Kazbek. Ta je jedním z pětitisícovek Kavkazu. Je to jeho sedmá nejvyšší hora. Samozřejmě, že jsme se nedostali až na vrchol, ale i cesta do cca 3 000 metrů nadmořské výšky byla překrásná.

Napište svůj cestopis

Následující dny pokračovalo poznávání Národního parku. Přemísťování probíhalo pomocí koní, auta, ale převážně chůzí. Měli jsme možnost poznat skromný horský život, pohostinnost a vstřícnost místních obyvatel, okusit atmosféru příbytků jejich obyvatel, ubytovacích možností, včetně zkušenosti stanování mezi velehorami a v neposlední řadě vidět překrásnou přírodu.

Unavení, ale plní zážitků a dojmů jsme nasedli do maršrutky, která nás odvezla z hor zpět do Tbilisi, odkud jsme přes Kyjev (tentokrát už bez poznávání) letěli do zpět do Česka.

Mapy poskytuje freytag & berndt. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost také vytváří knižní sérii Toulavá kamera s tipy na výlety po celém Česku, která je ideálním dárkem pro obdivovatele krás naší vlasti.

Autoři:

Autem do Chorvatska 2022

Kde se dá na cestě k Jadranu nejlevněji natankovat, jaké překážky na trase čekají a kolik stojí dálniční známka?

Léky a kosmetika do letadla, Jak zabalit příruční zavazadloCestovní pojištění, Rozhledny, Cyklovýlety, Tipy pro vodáky, Radar - srážky

Praha na dlani. Podívejte se na ni z ptačí perspektivy

VIDEO: Letadlo v Řecku minulo při přistání hlavy turistů o pár metrů

O pořádnou dávku adrenalinu pro turisty se minulý týden postaral pilot společnosti Wizz Air, který se svým airbusem...

Tady jste v Egyptě u moře ještě nebyli. Tyto pláže byly určené jen místním

Být celosvětově třetí není tak špatné. Do neznámé a „pro Evropany“ nedotčené dovolenkové destinace – egyptského Marsa...

OBRAZEM: Gardské jezero nevídaně vysychá, voda má „karibskou“ teplotu

Dlouhotrvajícím suchem stižené největší italské jezero vyschlo téměř na historické minimum. Nad hladinou ční jindy...

Tři skvělé koupačky cestou k moři. Udělejte si pauzu, nebudete litovat

Už léta to tak děláme. Po cestě na dovolenou opustíme zacpanou dálnici a dáme si koupací pauzu na některém ze skvělých...

Jinak to nejde. Na japonský ostrov přepravují turisty v kleci na jeřábu

Moment, kdy po houpavé projížďce vlnami loď konečně spustí kotvy, považujeme za šťastný konec plavby. V bezpečí za...

Porucha imunity je první známka, že je v našem životě něco špatně, říká lékařka

Premium Lidí s poruchami imunity přibývá. Příčinou je často špatný životní styl, což vede k vážným nemocem, třeba k rakovině....

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

První díl rozhovoru s Shopaholicadel: Práci neseženu, každý den můžu umřít!

Premium Rozhovorům se dlouho úspěšně vyhýbala, nyní ale udělala výjimku a Expresu poskytla exkluzivní sondu do své duše....

• Další z rubriky

Netradiční výlet v Chorvatsku. Na cyklovýlet kolem Zadaru berte plavky

Letní sezona v Dalmácii podobně jako v celém Chorvatsku běží naplno. Nyní je Chorvatsko bez jakýchkoliv restrikcí,...

Tady jste v Egyptě u moře ještě nebyli. Tyto pláže byly určené jen místním

Největší pouště nejsou jen nehostinným utrpením. Skrývají nečekané poklady

Premium Znáte slavné pouště světa? Na Antarktidě, v Indii, Austrálii, Číně, pouště pokryté ledem, bíle pouště a pouště, které...

Pokořit vrchol? Kecy. Výstup je souhra náhod, říká vysokohorský turista Ivo Petr

Premium Přemýšlíte, čím naplnit život? Co třeba hodit na záda batoh a vyrazit do kopce? Nezdolný vysokohorský turista Ivo Petr...

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Eva Burešová porodila. S Přemkem Forejtem dali synovi netradiční jméno

Herečka Eva Burešová (29) a šéfkuchař Přemek Forejt (35) přivítali na svět prvního společného potomka. Narodil se jim...

Oldřich Navrátil přestavěl starý mlýn u Třebíče na pohádkovou chalupu

Herec Oldřich Navrátil (69) nejraději tráví čas na chalupě kousek od rodné Třebíče, kde si užívá čerstvého vzduchu a...

Eva shodila 45 kilo. Mám velikost S a muži se za mnou zase otáčejí, říká

Paní Eva nebyla se svou postavou dlouhodobě spokojená, navíc se neustále zadýchávala, což byl jeden z prvních impulzů k...

PRVNÍ DOJMY: Zlatej teletext! Případy 1. oddělení postihla nová doba

Z třinácti premiérových dílů třetí a poslední série krimiseriálu Případy 1. oddělení, která poběží od 5. září,...