Oblíbené a populární fotky na Instagramu a trochu toho levného alkoholu. Čím dál víc cestovatelů míří do míst, které jsou populární na sociálních sítích. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Cestování podle Instagramu. Vyhrávají hezké fotky a levný alkohol

  • 17
Cestovatelé si začínají vybírat své destinace podle toho, jak se budou vyjímat na jejich instagramových účtech. Podívejte se, která místa se těší největšímu zájmu uživatelů a podle jakých kritérií se vlastně rozhodují.

Ještě před několika lety byly u cestovatelů nesmírně populární destinace, které se objevily v kultovních filmech. Pán prstenů, nebo Hra o trůny odstartovaly zájem cestovatelský boom Nového Zélandu, Irska, Maroka, či chorvatský Dubrovník a Split.

Aktuálně se však velká část cestovatelů při výběru svých cílů řídí tím, jestli se budou hodit na Instagram a jak budou vypadat na sociálních sítích fotky z daného místa.

Cestování podle Instagramu

Podle výzkumu z loňského roku se celých čtyřicet procent cestovatelů rozhoduje o svých cílech podle takzvané Instagrammability, tedy podle toho, jak se fotky z jejich cest budou vyjímat na sociálních sítích. Jen tak mimochodem druhou příčku v žebříčku faktorů, které hrají roli při výběru cestovatelské destinace, obsadila cena a dostupnost alkoholu.

Zbytečná smrt a nahé zadky

Selfie turistika a touha vyniknout na sociálních sítích způsobuje v turistických destinacích po celém světě humorné situace, ale také zbytečná úmrtí. Proti selfie turistům se už brání také samotní správci turistických památek. Přečtěte si:

- „Naháči“ naštvali úřady. Do chrámu Angkor Vat mohou jen zahalení turisté

- Smrt na skalní vyhlídce Trolí jazyk se dala čekat, říká průvodce

- Selfie z cest už nestačí. V kurzu je belfie s nahým pozadím

- Kam vás nepustí s tyčkou na selfie? Přehled muzeí, která ji zakázala

Nahý pár pózuje před londýnským mostem Tower Bridge.

Provedený průzkum navíc ukázal, že se lidé na Instagramu i inspirují a vybírají si podle fotek ostatních cestovatelů destinace, kam by se chtěli podívat. I když je logické, že fotografie na Instagramu jsou do značné míry upravené a zachycují jen výsek reality.

Jen jeden ze čtyřech instagramových cestovatelů cestuje sám. Dominuje cestování autem, následované cestováním na lodi a jen devatenáct procent instagramových cestovatelů volí při cestování letadlo.

Nejoblíbenější je Disneyland

Cestovní příspěvky na Instagramu mají stále větší dosah, protože obliba této sociální sítě stále vzrůstá. Už vloni v dubnu oznámil Instagram, že v posledních dvou letech se počet jeho aktivních uživatelů zdvojnásobil a používá ho sedm set milionů lidí.

Podle jiného průzkumu z minulého roku jsou nejfotografovanějšími městy na Instagramu New York, Moskva a Londýn. Nicméně suverénně nejoblíbenější cestovatelskou destinací Instagramu v roce 2017 je Disneyland v USA, který má na Instagramu téměř patnáct milionů tagů.

Na čelních místech se umístila také Eiffelovka (s více než sedmi miliony tagy), Time Square, newyorský Central Park, Louvre, Notre-Dame, Big Ben, Niagarské vodopády, římské Colosseum nebo Brooklynský most. Ostatně dvanáct z dvaceti cestovatelských lokalit nejčastěji postovaných na Instagramu se nachází ve Spojených státech.

Svoji slávu na Instagramu si nedávno užil i Rožmberk nad Vltavou. Fotografie města se totiž objevily na jedné z nejsledovanějších turistických instagramových platforem Beautiful Destinations. Snímky města z Českokrumlovska si tak na přelomu roku prohlédlo přes deset milionů lidí.

Fotografie Rožmberku nad Vltavou na Českokrumlovsku, které pořídila Christina Tanová z Indonésie, se objevily na jedné z nejsledovanějších turistických instagramových platforem Beautiful Destinations.

Fotografie pořídila Christina Tanová z Indonésie, jejíž tvorbu na Instagramu sleduje půl milionu lidí. „Může se nám to líbit, nebo ne, ale YouTube, Instagram a Facebook dnes patří k marketingu neodmyslitelně. Tato média ovlivňují naše rozhodování i myšlení, a proto se je snažíme využívat,“ uvedl Jiří Mánek z Turistického spolku Lipensko, který fotografku po Českokrumlovsku doprovázel.

Na internetu pravidelně vycházejí také žebříčky a seznamy instagramových travelerů (například zde), které se podle různých měřítek vyplatí sledovat a nacházet tak inspiraci před novými cestami.

Inspiraci ze svých cest nabízejí hojně také některé české celebrity a svým dosahem dokáží oslovit i v rámci malého českého rybníčku statisíce uživatelů. Fotografie z celého světa často uvidíte například u Leoše Mareše (496 tisíc sledujících), Dary Rolins (399 tisíc) Simony Krainové (317 tisíc) nebo Terezy Maxové (60 tisíc).

15.ledna 2018 v 08:21, příspěvek archivován: 05.března 2018 v 16:09

Někteří odborníci se však shodují, že sociální sítě mění způsoby cestování a normou se stává narcismus. Pryč jsou doby, kdy lidé cestovali a se svými fotografiemi z cest se pochlubili až po návratu z dovolené. Přečtěte si: Selfie jako cíl. Turisté častěji míří tam, kde naberou hezké fotky na sítě.

Teď většina cestovatelů aktivních na sociálních sítích sdílí fotografie ještě v průběhu cesty a čím impozantnější a působivější, tím samozřejmě lepší. S jistou mírou nadsázky tak lze říci, že atraktivnost cestovatelských lokalit se měří počtem „liků.“ V průzkumu, který provedla společnost LendEdu mezi 3 700 vysokoškolskými studenty, byl Instagram označen jako nejvíc narcistické sociální síť.

Na druhou stranu se může, podle odborníků, u Instagramově populárních destinací objevit takzvaný „Snob effect“, kdy naopak část cestovatelů nechce jezdit tam, kam ostatní a hledají naopak destinace, které nejsou tolik známé a fotografované.

, pro iDNES.cz,