Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Neznámé maďarské pohoří Börzsöny je maďarským klenotem podzimu

Nekonečné listnaté lesy, které na podzim hrají krásnými barvami, a také docela členitá krajina – taková je vrchovina Börzsöny na severu Maďarska. Oblast je hustě protkaná značenými stezkami a díky dobré dopravní dostupnosti se hodí z Česka třeba i na víkendový výlet.

Pohled z přívozu z Nagymarose na hrad Visegrád | foto: Vít Štěpánek, pro iDNES.cz

Že většinu Maďarska pokrývá ne právě záživná „placka” Velké uherské nížiny je všeobecně známo. Přesto se i v této zemi najdou krajinně zajímavé oblasti a Börzsöny stojí na jedné z předních příček tohoto nepříliš dlouhého seznamu.

Třetí nejvyšší maďarská vrchovina zaujímá plochu o rozloze přibližně třicet krát dvacet kilometrů a dosahuje absolutní výšky 938 metrů.

To se na první pohled nezdá moc – úroveň Českomoravské vrchoviny převyšuje jen o sto metrů –, nicméně okolní řeky v čele s průlomovým údolím Dunaje leží velmi nízko, a tak při pohledu z okolí vypadá Börzsöny (starším českým názvem též Novohradské hory) docela mohutně.

Co je pro turistiku cenné, je fakt, že přes pohoří nevede jediná silnice. Všechny dopravní linie končí ve vesnicích na úpatí kopců. Pokud se tedy chcete dostat do centrální části Börzsöny, je třeba investovat docela dost energie buď do pěšího pochodu, nebo do jízdy na kole.

Fotogalerie

Odměnou jsou nekonečné plochy nádherných lesů a také poměrně malý počet návštěvníků. Přitom okraj vrchoviny je dostupný z centra Budapešti za slabou hodinu jízdy.

Na nejvyšší vrchol

Náš plán pro přechod Börzsöny zahrnuje výstup na nejvyšší vrchol Csóványos (938 m), a to s využitím veřejné dopravy.

Začínáme v roztahané obci Diósjenő, kam jezdí vlak. Za posledními domky „východně“ působící vsi vstupujeme do lesa, abychom z něj vyšli až pozdě odpoledne, po téměř dvaceti kilometrech pochodu.

Většinu stromových porostů v Börzsöny tvoří duby a buky, místy s javory. S postupující výškou začínají převládat buky. Jde většinou o docela řídký les, který hraje všemi podzimními barvami, na které si lze vzpomenout.

Výhled z Juliánovy rozhledny nad Nagymarosem

Rozhledna na Csóványosi, nejvyšším vrchu Börzsöny

Pasek a mýtin je minimum a první výhled do dálky se nabízí teprve asi půl hodiny před „dobytím“ nejvyššího kopce. A minimum je také vodních toků – podloží tvoří tmavá sopečná hornina andezit, což pro vznik potoků či říček nedává dobré předpoklady.

Na vrcholu Csóványose stojí rozhledna, kterou však spatříme zpoza mohutných stromů až na poslední chvíli. Tělo věže, která je dostatečně vysoká k tomu, aby se z horní platformy otevřel neomezený pohled nad korunami stromů, sice tvoří beton, ale je opláštěná dřevem a v nekonečném moři lesů nijak neruší.

Teprve z vrcholového ochozu si návštěvník dobře uvědomí, o jak rozsáhlou krajinu, jen nepatrně ovlivněnou lidskou činností, se v Börzsöny jedná. Lze dobře rozeznat zbytek původního andezitového kráteru (po jeho okraji ostatně za chvíli půjdeme), jinak to jsou však téměř nekonečné expanze listnatých lesů bez jakéhokoli přerušení.

Výhled z rozhledny na Csóványos k západu

V dálce se na několika místech zaleskne hladina Dunaje sevřená strmými kopci, jižně jsou vidět předměstí Budapešti, západním směrem spatříme pohraniční údolí Iplu (Ipoly) i slovenskou vrchovinu Burda.

Převýšení, které jsme z Diósjenő museli překonat (celou dobu nás dobře vedla zelená značka), dělá celých 700 metrů. To je, pro srovnání, jen nepatrně méně než od dolní stanice lanovky v Peci na vrchol Sněžky.

Sestup z Csóványose po jihozápadním „hřebínku“ (okraji někdejšího kráteru) je místy trochu náročnější a asi po hodině se dostáváme na další z výraznějších vrcholů Börzsöny, kopec Nagy-Hidég (v překladu Studený vrch, 864 m). Na něm stojí stejnojmenná turistická chata, která představuje jedinou možnost občerstvení v centrálním Börzsöny. Druhý záchytný bod, asi dva kilometry vzdálená chata Magas-Taxi, se sice nachází na malebné pasece, je však už roky mimo provoz.

Dunajský břeh u Nagymarose

Pro sestup do civilizace volíme z Nagy-Hidég jihovýchodní směr, který nás po asi dvou hodinách mírného sestupu přivádí do rekreační osady Királyrét. Odtud jezdí do údolí Dunaje (Kismaros) autobusy a v teplejší polovině roku také železniční soupravy po trase někdejší úzkokolejné lesní železnice.

Na strmých skalách nad Dunajem

Další den volíme nenápadně vypadající „procházku“ nejjižnějším výběžkem Börzsöny, totiž členitým, z jihu Dunajem obtékaným poloostrovem nad městečkem Nagymaros. Má se však ukázat, že poměrně krátká, asi desetikilometrová trasa, skýtá různá úskalí, zejména úseky tak strmé, že je cesta místy na hranici schůdnosti. Solidní pohorky se proto jeví téměř jako nutnost.

Nejprve procházíme centrem Nagymarose, kterému vévodí mohutný kostel. „Věhlas“ městečka se rozšířil daleko za hranice Maďarska v sedmdesátých a osmdesátých letech dvacátého století, kdy zde tehdejší plánovači hodlali zbudovat vyrovnávací nádrž společného slovensko-maďarského vodního projektu Gabčíkovo-Nagymaros. Lidové protesty tehdy naštěstí donutily maďarskou vládu ze stavby vycouvat, což byl jeden z důležitých momentů, který přispěl k erozi tamějšího komunistického režimu.

Výhled z Juliánovy rozhledny k jihu, přes Dunaj na vrchovinu Pilis

Při dnešním pohledu na Dunaj a představě, že by překrásné údolí (včetně části sídel podél jeho břehů) mělo být zalito přehradou, se na mysl dere jediné – to musel opravdu být výplod nějakého chorého mozku.

Výstup k nagymarosské kalvárii ukrojí první desítky z celkem téměř čtyř set výškových metrů, které je třeba překonat na vrchol Hegyes-tető (482 m). Nahoře opět stojí rozhledna, tentokrát kamenná, v poetické maďarštině nazvaná Julianus-barát kilátótorony.

A z ochozu se opět otevírá famózní výhled. V porovnání s včerejškem jsou horizonty sice víc ovlivněné civilizací (dobře vidět je mimo jiné mýtický hrad Visegrád na protějším břehu Dunaje), ale také pestřejší. Meandr Dunaje je přímo pod námi a protilehlá vrchovina Pilis se od řeky zvedá téměř hrozivě strmě. Pohled na západ opět obsáhne slovenskou Burdu i údolí Iplu.

Výhled z Juliánovy rozhledny k jihu po proudu Dunaje a na Visegrád

Od rozhledny volíme sestup k jihu, neboť tušíme, že ze strmých svahů – zde s četnými mýtinami a průhledy – budou znovu krásné pohledy na Dunaj i okolí. To se potvrzuje, ovšem není to zadarmo: žlutě značená vyhlídková pěšinka vede místy v tak strmém svahu, že je třeba zapojit všechny končetiny. Vzhledem k dlouhotrvajícímu suchu navíc andezitový prach a rozdrolené kamínky vytvořily dokonalou „klouzačku“ a místy je třeba dobře vážit, kam položit podrážku.

Poslední fáze sestupu k železniční zastávce v obci Zebegény je už pak co do sklonu mírnější. V centru ztichlého sídla šlapeme po tmavé andezitové dlažbě, což je ostatně pravidlem i v okolních vesnicích a městečkách.

Mapy poskytuje freytag & berndt. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost také vytváří knižní sérii Toulavá kamera s tipy na výlety po celém Česku, která je ideálním dárkem pro obdivovatele krás naší vlasti.

Může se hodit

Doprava
Základní dopravní linkou je železnice vedoucí po severním (levém) břehu Dunaje. Z Prahy přes Brno a Bratislavu se jezdí každé dvě hodiny rychlíky Metropolitan, které staví v pohraniční stanici Szob a pak v nádraží Nagymaros-Visegrád. Z Prahy to trvá šest hodin.

Osobní vlaky jezdí podél Dunaje ze Szobu do Budapešti každou hodinu; jízdní řády najdete a jízdenky můžete koupit na webu maďarských železnic (https://www.mavcsoport.hu), který má též anglickou verzi. Do vesnic na úpatí Börzsöny zajíždějí docela často autobusy.

Pro návštěvu Visegrádu, který leží přímo naproti Nagymarosi, se hodí přívoz (mezi Ostřihomí a Budapeští není přes Dunaj žádný most), který jezdí podle potřeby, nejméně však každou hodinu.

Praktické informace
Ubytovacích možností v obcích v dunajském údolí překvapivě není mnoho a jsou na maďarské poměry poměrně drahé. Zejména o víkendech je třeba počítat s výdajem ve výši nejméně 1 200 korun za pokoj a noc (v penzionu či soukromí); hotely přijdou na dvojnásobek i mnohem víc.

Síť značených cest je hustá a značení spolehlivé, ovšem ukazatelů najdete v terénu jako šafránu – jsou opravdu jen na těch nejhlavnějších křižovatkách. Mapa, ať papírová nebo stažená do mobilu, je tak nutností.

Znalost jiného jazyka než pro cizince zcela nesrozumitelné maďarštiny je mezi místními mizivá, a to i v turistických službách. To je odraz faktu, že drtivou většinou návštěvníků tu tvoří domácí. Starší generace někdy dá dohromady základní komunikaci v němčině, ale na zázraky nespoléhejte a raději si včas stáhněte nějaký maďarský překladač.

Autor: pro iDNES.cz

Praha na dlani. Podívejte se na ni z ptačí perspektivy

  • Nejčtenější

Prázdná letadla nad Evropou. Proč létají, i když na tom všichni tratí?

Tisíce poloprázdných nebo úplně prázdných letadel přeletěly v uplynulých měsících nad Evropou a svým způsobem zcela...

Nejlepší turistické destinace pro rok 2022: za exotikou i kousek za hranice

Premium Přes aktuální koronavirová omezení lidé neztrácejí chuť cestovat a pauzu si nedávají ani každoroční žebříčky hodnotící...

Hotelová legenda Švýcarska. Přepych, který neodolatelně láká světové celebrity

Premium Švýcarský Gstaad je jedním z těch VIP středisek, kam jedete, když chcete ukázat, že si to můžete dovolit. Epicentrem...

Skoro jako v Alpách. Vyzkoušeli jsme lyžování na nejvyšší hoře Šumavy

Velký Javor, německy Grosser Arber, dává lyžařům ochutnat kousek alpské atmosféry s nejmodernějšími technologiemi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špindlerův Mlýn na vlastní hrany. Jak se lyžuje v nejlepším českém středisku

Krkonošský Špindlerův Mlýn není potřeba představovat, nejedna anketa ho už v minulosti vyhodnotila jako nejlepší...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Výlet do Thajska s autistou? Každý den byl jako detektivka, líčí designérka

Premium Když se designérce Lence Linhartové narodil syn Kryštof, nešlo zrovna o idylické mateřství. „Byl nekontaktní miminko,...

Čtenáři cestují: Na cestě ze Singapuru do Bangkoku jsme se málem utopili

Někteří cestovatelé preferují samotu a opuštěnou přírodu, jiní si vychutnávají polehávání na pláži, další se hrnou za...

Přinesl jste nám naši minulost, děkovali mu. Fotograf miluje Asii už 50 let

Premium Fotograf a cestovatel Zdeněk Thoma se déle než půl století vydává východním směrem. Učarovaly mu země východní Asie....

Valencie: nechte se okouzlit městem pláží, paelly a moderní architektury

Valencie, třetí největší město Španělska, leží na východním pobřeží země v těsné blízkosti Středozemního moře. Díky své...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...