Bolivijská metropole leží 3 460 metrů nad mořem. I tak se La Paz téměř každé ráno halí do smogového oparu, za který může neudržitelná doprava ve městě i vypalování pralesů v okolí. Situaci pomáhá řešit unikátní systém městské hromadné dopravy, jehož páteří je nejdelší síť městských lanovek na světě Mi Teleférico.
Bolivijské hlavní město La Paz sice nebylo první, které do své sítě městské hromadné dopravy zapojilo lanovky, ale v lednu 2018 se zapsalo do Guinessovy knihy rekordů s nejdelší sítí městských lanovek. A zatímco v jiných městech lanovky spíše doplňují soustavu městské hromadné dopravy, lanovková síť Mi Teleférico v La Paz je páteří celé bolívijské MHD. Letos získala ocenění Latam Smart City v kategorii „Udržitelný rozvoj měst a mobilita“.
„Lanovky nám tady pomáhají, jsou opravdu rychlé. Občas jezdím také minibusem, ale ten jezdí pozdě,“ říká jedna z obyvatelek bolívijské metropole Rosa.
První linku otevřel bolívijský dopravní podnik v roce 2014, o její vznik se zasloužil i tehdejší bolívijský prezident Juan Evo Morales Ayma. Jen o čtyři roky později už síť tvoří osm linek (červená, žlutá, zelená, modrá, oranžová, bílá, světlemodrá a fialová) s celkovou délkou třicet kilometrů.
Červená a žlutá linka spojuje La Paz se sousedním městem El Alto, které je od bolívijské metropole odděleno zhruba čtyřistametrovým svahem. Dříve obě města spojovaly jen strmé a přetížené cesty, kde se každý den v kolonách snažily proplést autobusy a minibusy městské hromadné dopravy.
Deset nejkrásnějších kabinových lanovek světa |
Na začátku letošního roku lanovky přepravily každý den skoro 160 tisíc cestujících. Od září letošního roku tvoří systém 25 stanic. Síť se nadále rozšiřuje.
V plánu jsou další tři linky (hnědá, stříbrná a zlatá). Ve finále má být soustava dlouhá 33,8 kilometru, má mít jedenáct linek a třicet stanic. Lanovky by měly být schopné přepravit 300 tisíc lidí denně. Celou soustavu buduje skupina Doppelmayr Garaventa.
Lanovkou za čistší vzduch
Lanovky řeší v bolívijské metropoli spoustu problémů spojených s dopravou: od znečištěného ovzduší a věčných kolon, přes rostoucí poptávku po naftě a benzinu až po příliš drahou a časově náročnou městskou hromadnou dopravu. Smogovou situaci nezlepšuje ani vypalování pralesa v okolí města.
„Vizí La Paz je ekologické město s udržitelným rozvojem, proto je našim primárním zájmem doprava. Nemluvíme ale jen o hromadné dopravě, ale i o cenách parkování, které by měly občany motivovat k používání hromadné dopravy,“ vysvětluje radní pro ovzduší v La Paz Mariana Diazová.
„S postupem let se situace zlepšuje. Lidé se o ovzduší více zajímají. Bylo to vidět při akcích jako svátek San Juan nebo při Dni chodců, kdy lidé nechali auta doma,“ doplnil analytik kvality ovzduší v La Paz Erick Mendoza.