Čtvrtek 13. srpna 2020, svátek má Alena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. srpna 2020 Alena

Bernina, švýcarský železniční klenot ze seznamu UNESCO

  10:45aktualizováno  10:45
Za hodinu sklouznete od ledovců k palmám. Ani nepotřebujete letadlo, tak rychle to jde po kolejích. Úzkokolejka přes průsmyk Bernina na východě Švýcarska je natolik velkolepým společným dílem přírody a železničních inženýrů, že se v roce 2008 dostala na seznam UNESCO.

Švýcarsko, Bernina expres | foto: Petr Čermák, MF DNES

Z Churu (584 metrů nad mořem) vyšplháte bez jediného metru zubačky až do průsmyku Bernina (2253 metrů nad mořem). A vzápětí vás čeká prudký sešup se sklonem trati až 7 %, a přece opět bez kousku zubačky, do italského Tirana, ležícího jen 429 metrů nad mořem. Za hodinu od ledovců v okolí průsmyku Bernina až k palmám na švýcarsko-italském pomezí.

Nenápadný start a stavební divy

Start v Churu je docela obyčejný, ale tím se nedejte oklamat. Širokým údolím Rýna sviští vlak až do Reichenau-Tamins, na soutok dvou pramenů evropského veletoku. Jakmile Bernina expres překoná po dlouhém ocelovém viaduktu spojení Předního a Zadního Rýna, projede sídlem populární švýcarské minerálky Rhäzüns a uhání ke "střediskové" obci Thusis. Těsně za ní začíná velkolepé divadlo v režii alpské přírody a stavitelů drah.

Koleje nejprve překročí Zadní Rýn, opustí jej a dál už sledují zpěněný tok říčky Albula v úzké soutěsce, plné bočních vodopádů.

Švýcarsko, Bernina expres

Král mostů

To už se blíží král mostů. Za Tiefencastelem si připravte fotoaparáty a možná i lokty, až spatříte šest oblouků kamenného zázraku: Landwasser viaduktu. Trať se po něm stáčí 65 metrů nad údolím celkem ostře doprava rovnou do tunelu v kolmé skalní stěně.

Pokud tudy pojedete lokálkou, minete tohle místo nejspíš v klidu, zato na palubě vyhlídkových vlaků (projíždí tudy kromě Bernina expresu též Ledovcový expres) se připravte, že většina pasažérů jako na povel vyskočí a začne se tlačit k oknům vpravo ve směru jízdy ve snaze ulovit co nejlepší záběr. S fotoaparátem musíte být nejen dostatečně neústupní, ale navíc ještě rychlí. Vlak zde nezpomaluje a most měří na délku jen 130 metrů...

Bernina expres

Nezapomenutelné stoupání do Predy

Swiss Pass

Na celou švýcarskou síť veřejné dopravy slouží turistům lístek zvaný Swiss Pass. Koupíte ho i ve vybraných cestovkách v Česku (ČD travel, Čedok, Firotour, Swiss travel) v několika variantách platnosti: 4 dny, 8 dnů, 15 dnů, 22 dnů a 1 měsíc (více na www.MojeSvycarsko.com).

Následuje stanice Filisur, z níž se trať začíná zvedat prudce vzhůru směrem k tunelu Albula. Ve stanici Bergün si všimněte, že koleje se lomí do svahu na obou jejích koncích - dobře je to vidět i na stojícím vlaku. Právě v této vsi, plné malovaných kamenných domů a kašen, začíná královský úsek nejen Bernina expresu, ale bez nadsázky jedna z vůbec nejkrásnějších železničních štrek světa: stoupání do Predy.

Během čtvrt hodiny se bez použití zubačky na trati dlouhé 12,6 kilometru dostanete o 416 metrů výš díky pěti spirálovým tunelům (z nichž dva jsou vyrubány ve skále hned nad sebou s rozestupem sotva 50 metrů), dvěma rovným tunelům, devíti viaduktům a dvěma galeriím.

Koleje se tu v úzkém alpském údolí všelijak kroutí s jediným cílem: udržet sklon trati do 3,5 %. Dosahují proto mezi Bergünem a Predou dvojnásobné délky oproti horské silnici a dravé říčce v údolí, jež vlak ve svahu mnohokrát křižuje.

Dílo lze přes léto zblízka obdivovat při dvouhodinové túře po "vlakologické" naučné stezce, která je mezi Bergünem a Predou dobře značena a na níž kromě vyhlídek na všechny ty obdivuhodné viadukty najdete i řadu tabulí s fotografiemi, nákresy a německy psanými informacemi o výstavbě trati. V zimě si na albulské silnici uzavřené pro auta zase skvěle zasáňkujete.

Švýcarsko, Bernina expres

Vítejte v Zemi slunce

Železniční tratě v UNESCO

Rakouský Semmering
Indický Darjeeling
Bernina expres

Bezprostředně za stanicí Preda se vlak ponoří do tunelu Albula. A jestliže na severní straně bývá často oblačno či deštivo, před jižním portálem cestovatele zpravidla přivítá Země slunce: Engadin.

Bernina expres na cestě z Churu objede zkratkou Svatý Mořic a zamíří rovnou do Pontresiny, k úpatí vrcholové etapy. Tato stanice je bránou do světa ledovců. Ten první spatříte už po 10 minutách: hned za stanicí Morteratsch.

Jakmile koleje překročí ledovcovou říčku, trať začíná prudce stoupat nejprve lesem a pak podél silnice k průsmyku Bernina, přičemž v zatáčkách se otvírají parádní výhledy na ledovec Morteratsch. Tu nejúchvatnější vyhlídku si nenechte ujít po pravé straně ve směru jízdy v pravotočivé zákrutě zvané Montebello, necelý kilometr nad nádražím Morteratsch. Je to dráždivý pohled, a tak se opět připravte na tlačenici u oken vestoje.

Švýcarsko, Bernina expres

Stanice ve výšce 2253 m n. m.

Po chvíli uvidíte po pravé straně dvě jezera rozdílné barvy (nejprve temně modravé malinké Lej Nair, vzápětí daleko větší a od vody z tajících ledovců mléčně zelené Lago Bianco). Blíží se vrchol celého výletu: stanice Ospizio Bernina ve výšce 2253 metrů nad mořem. Kamenné nádražíčko s bufetem, nad ním u silnice v průsmyku penzion a naproti nad jezerem dva jazyky ledovce.

Další mohutný kus ledu uvidíte "za rohem": během 10 minut sjede Bernina expres do zastávky Alp Grüm, z jejíž terasy se za příznivého počasí otevírá báječná vyhlídka na ledovec Palü. Zapamatujte si ten pohled dobře, už za hodinu - věřte nebo ne - budete pod palmami. Z Alp Grümu koleje prudce klesají (sklon trati je tu až 7 %!) za pomoci řady galerií, viaduktů a nekonečných zatáček o tisíc metrů níž k Poschiavu. Tuto stanici dělí od Alp Grümu vzdušnou čarou sice jen 5 km, ale po kolejích kvůli obrovskému výškovému rozdílu ujedete 20 km.

Za Poschiavem drsnou alpskou krajinu střídá pohodová atmosféra italského venkova. Třebaže jste stále ve Švýcarsku, vlak se rychle blíží k italským hranicím. Koleje po rychlém sestupu z hor teď vedou dílem po ulicích, dílem po silnicích, až se dostanou k poslednímu prudkému klesání: kruhovému viaduktu u Brusia. S jeho pomocí vlak opíše úhel 360 stupňů a naposledy donutí cestující sborově povstat a hromadně fotit.

To už zbývá posledních 6 kilometrů do cíle v Tiranu, 429 metrů nad mořem. Ze Švýcarska do Itálie projedete tabákovými políčky, vinicemi, okolo palem, úzkými uličkami cílového městečka a nakonec i napříč náměstím před zdejším kostelem.

Kniha

Tento text je ukázkou z unikátního železničního průvodce Švýcarskem, zemí mistrů Evropy v jízdě vlakem. Originální bedekr, který právě vychází v Kartografii Praha, sepsal na základě osobních zkušeností z desítek pracovních i soukromých cest po Švýcarsku editor MF DNES Petr Čermák.

Na 96 stranách najdete detailní popisy deseti vybraných tras, mapu Švýcarského dopravního systému i víc než 150 fotografií. Součástí každé kapitoly jsou tipy na zajímavá místa i výhodné ubytování v okolí dané trati, popis vlaků na trase a jejich ceník i návod, kdy vyrazit na cestu. Knihu lze koupit ve většině knihkupectví, za zvýhodněnou cenu ji lze objednat též na www.mojesvycarsko.com. V sobotu v 15 hodin proběhne její křest na veletrhu Svět knihy u stánku Kartografie.

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ: Znáte zeměpis? Vylosovali jsme výherce průvodců po zahraničí

Zeměpis vás baví. Soutěžního kvízu o kvalitního průvodce po zahraničí podle vlastního výběru se zúčastnilo téměř 4 300...

Ať nás nechají žít, jsem proti omezování turistů, řekl Klaus na Sněžce

Jakákoli snaha omezovat návštěvnost Krkonoš nebo Sněžky, o jejíž extrémní vytíženosti se v poslední době často mluví,...

Ostrov Kos: Pokud máte odvahu jet za hranice, je to dovolená snů

Asi jen málokdo ještě před několika týdny pomyslel na to, že letošní dovolenou stráví u moře. Život je ale změna,...

České léto. Se speciálem ušetříte na dovolené až 6 000 korun

Cíl dovolené? Česká republika. Plán? Netradiční zážitky, adrenalin, sport, ale i památky, muzea a zábava pro děti....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Od Vltavy k Blanici. Výlet kousek od Lipna, kde budete úplně sami

Jen pár kilometrů od frekventovaného Lipna čeká na vytrvalé výletníky docela jiný svět: putování odlehlou šumavskou...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Pevnost Madeira. Nejbezpečnější kout planety, kde covid jen tak nechytíte

Premium Portugalský ostrov v Atlantiku teď patří mezi nejbezpečnější kouty planety. Zatímco svět láme koronavirové rekordy,...

Ostrov Kos: Pokud máte odvahu jet za hranice, je to dovolená snů

Asi jen málokdo ještě před několika týdny pomyslel na to, že letošní dovolenou stráví u moře. Život je ale změna,...

Nejopuštěnější z opuštěných. Mrtvá místa, kde prázdnota svírá srdce

Místa, kde kdysi bývalo živo a najednou tam vládne nepříjemné ticho a znepokojující klid. Po několikaměsíční povinné...

Cesta za divokým pískem. Pohostinnost v Íránu zažila i tatrovácká expedice

Dostat se do Íránu nebylo snadné, ale když už tam tým Tatry Kolem Světa 2 je, projíždí zemi křížem krážem. V uplynulých...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...