Autem přes libyjskou poušť. Cesta zemí, kde prý mají všichni autoškolu

Cestovat po Libyi je celkem luxus. Je to totiž možné pouze s místním průvodcem, který si svou práci cení na sto eur na den bez auta, s vlastní dopravou na dvojnásobek. Navíc je nutné s ním domluvit přesný termín a místo setkání. Abychom ušetřili, stěhujeme si jednoho takového chlapíka do nissana a plánujeme jen tranzit.
Tak pomačkané koráby u nás nestojí ani na vrakovišti. A tady jsou plně v...

Tak pomačkané koráby u nás nestojí ani na vrakovišti. A tady jsou plně v provozu. | foto: Archiv Andrea Kaucká

Jsme poslední noc v Tunisku, zhruba 15 kilometrů od libyjských hranic a představujeme si, jak se tři namačkáme tam, kde i dvěma bylo těsno.

Na hranicích nás čeká brýlatý trpaslík v nažehleném obleku s kufříkem v ruce. Máme hodinové zpoždění. V Libyi se totiž čas posouvá o hodinu dopředu oproti našim hodinkám. Když nás vidí, jak zaprášení a zpocení lezeme z auta ven a začínáme přerovnávat celý obsah vozu tak, aby jeden z nás mohl sedět místo lednice, nějak bledne. Na příští čtyři dny se uvelebí na předním sedadle a já se mačkám vzadu, kde jindy vozíme chladničku.

Po pěti hodinách byrokracie na nás mává oprýskanou libyjskou značkou, která nám bude auto zdobit až na hranice s Egyptem. Platíme dohodnutých 650 dolarů a nabíráme naftu, jejíž litr vyjde na osmdesátník, takže počítadlo ukazuje v přepočtu asi 250 korun za plné nádrže a kanystry. S takovou se to jinak jezdí!

Cestovat po Libyi je celkem luxus. Je to totiž možné pouze s místním průvodcem, který si svou práci cení na 100 eur na den bez auta, s vlastní dopravou na dvojnásobek. Navíc je nutné s ním domluvit přesný termín a místo setkání.

„Vítejte v Libyi! Nemáme moc času, ale kousek z mojí krásné pouštní země vám rád ukážu,“ povídá veselým hlasem Bilgasem. Jedeme pěkně podél pobřeží. Na silnicích, které jsou kupodivu ve slušném stavu, se odehrává ruská ruleta. Dva pruhy jedním směrem sdílí v klidu až čtyři auta, všude panuje chaos. „Jak tu lidé získávají řidičské oprávnění?“ zajímá mě a Bilgasem odpovídá: „V autoškole zakončené závěrečnými zkouškami.“

Jo, tu autoškolu bych tedy chtěla vidět, protože na stylu jízdy to vůbec není znát. Ani na autech – tak pomačkané koráby u nás nestojí ani na vrakovišti. Krajnici a poušť lemuje nespočet rachotin ponechaných tam, kde vypověděly službu nebo kde se „políbily“ s protijedoucími vozy. Náš expedičně upravený naleštěný Nissan Patrol tu září jako mnohakarátový diamant v prachové žíle.

Libyjská přeprava velbloudů

Zastavujeme se na oběd v místní restauraci, či spíše bufetu. Abych nevnímala zatoulané hranolky v mém mohutném hovězím sendviči se zeleninou, pozoruji okolí. „Všimla sis, že tu na ulici není žádná žena?“ prohodí mezi sousty René. „Jednu jsem viděla, zahalenou do černého hábitu od hlavy až po špičky prstů, na nohou černé punčochy a ruce ukryté v černých rukavicích. Na očích měla černé brýle a cupitala za nějakým mužem,“ namítám.

Libye je jednou z těch striktnějších muslimských zemí. Je to má první zkušenost s velmi odlišným světem. Jako cizinka se tu necítím nežádoucí, snažím se dodržovat základní pravidla. Mužská část populace se chová přátelsky a s respektem. Musím si na severoafrickou kulturu zvyknout, budeme její součástí několik měsíců...

Africký Řím

Jedeme po hlavním průtahu Libyí, míjíme město Khoms. Výhled na moře pyšně protíná starověké sloupoví. Co to je? ptám se Bilgasema. Sjíždíme do Wádi Lebda, kde se před námi rozprostírají pozůstatky obrovského města Leptis Magna, které bylo do počátku 20. let 19. století dokonale konzervované saharským pískem. První osídlení oblasti se datuje do doby daleko před naším letopočtem.

O autorech

Autoři článku Andrea Kaucká a René Bauer propadli závislosti zvané cestování a lásce jménem Afrika. Pokud se chcete o jejich cestách dozvědět víc, podívejte se na jejich web divokaafrika.cz.

Z původního rybářského přístavu Féničanů vybudovali Kartáginci velké město, jež drželi až do konce punské války, kdy je při porážce ztratili, takže se stalo součástí Římské říše. Pro Leptis, či také Lepcis, to bylo přínosné. Římané město přestavěli na monumentální sídlo, významný přístav, obchodní centrum... prostě na takový africký Řím.

Velmi úrodná a bohatá Libye byla pokladnicí Římské říše a Leptis bylo největší tržiště mezi Afrikou a Evropou, kde se prodávalo všemožné zboží: olivy, koření, zvířata, slonovina, drahé kovy, ale i otroci na gladiátorské zápasy.

Římané město přestavěli na monumentální sídlo, významný přístav, obchodní...

Na významnosti mu přidal nový císař, místní rodák Lucius Septimus Severus, který město rozvíjel i po kulturní stránce a získal mu přezdívku Perla Afriky. Nikdy se této památce zapsané na seznam UNESCO nedostalo takového zájmu jako jiným místům v saharské Africe. Má to však i svá pro.

Procházíme se po trhu, uličkami lemovanými dekorovanými zdmi a sloupy docházíme do Severaneho baziliky, pak do amfiteátru, prohlížíme si lázně a sauny. Žasneme nad detaily zdobení a zachovalými prostory – taková latrína by ještě dobře posloužila. Mužští to mají trochu jinak – René s Bilgasemem jdou po stopách nevěstinců.

Před odjezdem relaxujeme na vrcholu hlediště divadla s fantastickým výhledem na Středozemní moře.

Úkaz: ženská za volantem

Je čas pokračovat na východ, k egyptským hranicím – máme v Libyi pouze čtyři dny a čeká nás ještě 1 250 kilometrů. Jízdu nám kromě dobrodružné dopravy zpestřují i policejní kontroly. Jak později zjišťujeme, jsou všude v arabské části Afriky.

Krajnici a poušť lemuje nespočet rachotin ponechaných tam, kde vypověděly službu.

Z města Agedabia přebírám řízení já. Bilgasem sedí na sedadle spolujezdce s očima navrch hlavy a křečovitě se drží madla nad dveřmi. Uvažuje, že si na zbytek cesty pronajme taxi. Ženská za volantem – to se v Libyi běžně nevidí!

Auto DNES

Krajina je jednotvárná, holou kamenitou poušť zdobí pouze odstavené vraky aut. Po několika desítkách kilometrů Bilgasem uznává, že se nemusí bát, může v klidu zavřít oči a odpočívat.

Zastavujeme v Tobruku, který má za sebou pernou historii, jistě ji znáte z filmů. Založili jej Řekové a říkali mu Antipyrgos. Římanům sloužil jako pevnost strážící hranice provincie, později byl důležitou zastávkou karavan. Na počátku 20. století jej obsadili Italové a v době druhé světové války zažil několik bitev britských jednotek proti Němcům a Italům.

Nechyběl ani Československý pěší prapor, jenž po boku britských, australských,...

Nechyběl ani Československý pěší prapor, jenž po boku britských, australských, polských a jihoafrických jednotek bránil strategický přístav. Horké období připomíná památník a vojenský hřbitov. Dnes je Tobruk významným přístavem a také rafinérií.

Po pár dnech přijíždíme na hranice. Myslím, že náš průvodce, zpocený z poslední etapy cesty, je rád, že dorazil bez úhony. Po výstupním úřadování a vrácení značky se loučíme s fajn chlapíkem a odjíždíme do Egypta. Ale o tom zase příště.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  22.4 22:17

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

OBRAZEM: Blýskalo se na horší časy. Procházka po Praze v roce 1941

24. dubna 2024

Protektorátní správa začala už v březnu roku 1939, o dva roky později však Prahu čekaly výrazné...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Čůral jsem krev a stopoval. Cestovatel popisuje, jak poznával Venezuelu

23. dubna 2024

Premium Dal si 48 dní, aby sám prošel 1 500 kilometrů dlouhý trek od hranic k hranicím a poznal exotickou...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  22.4 22:17

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...