Dějiny drážních vozidel

Železnice v Česku, potažmo v bývalém Československu, se může pochlubit produkcí nejrůznějších drážních vozidel. Prozkoumejte s námi vývoj a výrobu parních, motorových i elektrických lokomotiv, drezín nebo železničních vagonů.

OBRAZEM: Zubačka na „Ledové moře“ nepotěšila provozovatele mulí dopravy

Významným dopravně obslužným prvkem Montblanského masivu je zubačka Montenvers, která se může pochlubit rekordními ročními počty cestujících. Zubačka přibližuje turistům především zajímavý ledovec...

5. září 2024

OBRAZEM: Tramway du Mont-Blanc je nejvýše položenou francouzskou zubačkou

Zubačka Tramway du Mont-Blanc je jednou z nejvýše položených železničních tratí v Evropě a tou nejvýše položenou ve Francii. Původní projekty této železnice byly velice divoké, proto na ně nedošlo a...

5. srpna 2024

OBRAZEM: Náš poslední meziválečný rychlý motorák doplatil na německou okupaci

Nový rychlý motorový vůz pro ČSD, jehož prototypový exemplář byl oficiálně představen 14. března 1939, dostal přezdívku Stříbrný šíp. Doba mu však nepřála, následujícího dne vpadla do okleštěné...

16. července 2024

OBRAZEM: Vlaky TGV jako patrové. Jeden speciální dosáhl rychlosti 574,8 km/h

První francouzské elektrické vysokorychlostní vlaky TGV vstoupily do služby v roce 1981. Od té doby přichází výroba s jejich různými inovovanými typy, přičemž od roku 1995 to jsou i typy patrové.

28. června 2024

Autofotka: Šraňky dolů, a všichni z cesty! VW Bulli jako ajznboňácký dříč

Největší hvězdou dnešního setkání fanoušků vozidel VW Bus v Hannoveru je „Bulli rail“ z roku 1955, který nemá volant a jezdí po kolejích. Přestavěný Volkswagen T1 pod zkratkou Klv-20 sloužil německým...

2. června 2024

OBRAZEM: Naše první elektrická rychlíková lokomotiva jezdila jen v Praze

Realizované elektrifikační snahy prvorepublikových ČSD se omezily na tzv. pražský uzel. Při této příležitosti bylo v roce 1925 objednáno několik elektrických lokomotiv, a to jak traťových, tak...

31. května 2024

OBRAZEM: Na Dračí skálu. Nejstarší německá zubačka má všechny pražce ocelové

Nejstarší německou ozubnicovou železnicí je Drachenfelsbahn. Při svém zprovoznění v roce 1883 byla vyzdvihována jako technická senzace, skutečně přímo technische Sensation. Vrcholová stanice leží na...

26. května 2024

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská elektrická lokomotiva řady Ae 6/6. Hlavním revírem těchto lokomotiv byla v letech jejich největší...

2. května 2024

OBRAZEM: Parní lokomotiva, která měla rozměry malé, ale význam velký

Nejvýznamnější rakouskou lokomotivní řadou v kontextu českého průmyslu byla řada 97. V používání těchto lokomotiv samozřejmě pokračovaly po rozpadu monarchie i Československé státní dráhy, které je...

6. dubna 2024

Velký železniční KVÍZ: Máte-li dost páry, zkuste vytřít zrak Sheldonovi

Projeďte se aktivně historií železniční dopravy, ve světě i doma. Čekají na vás otázky rozmanité, z železničních událostí a milníků, primátů a rekordů, rozpoznávání trakčních vozidel i našich nádraží.

23. března 2024

OBRAZEM: První primárně proudnicová parní lokomotiva v USA nespalovala uhlí

První typ americké lokomotivy, který od samého počátku vznikal s proudnicovým opláštěním, byl určen pro rychlíky Hiawatha společnosti Milwaukee Road. Lokomotiva Milwaukee Road Class A byla postavena...

16. března 2024

OBRAZEM: Jediná maďarská zubačka jezdí v Budapešti. Patří mezi nejstarší

Zubačky „zakleté“ v katastru jednoho města nejsou jen tak obyčejná věc, a přeci dvě takové relativně blízko naší domoviny najdeme. Jednu v Budapešti a druhou ve Stuttgartu. Podívejme se nyní na tu...

29. února 2024

Když přišel Bugatti s luxusním propadákem, zachránil situaci motorákem

Přestože je Ettore Bugatti znám především jako otec slavných automobilů, povedl se mu výrazný přesah v díle i do světa železniční dopravy. Za tento chvályhodný úspěch mohl poděkovat neúspěchu s...

11. února 2024

OBRAZEM: Parní lokomotivy ČSD. Poslední byly v provozu ještě v roce 1981

Předmětem dnešního obrazového referátu jsou parní lokomotivy, potažmo historie parní trakce Československých státních drah. Prostřednictvím rozmanitého fotografického materiálu si představíme většinu...

16. ledna 2024

Byla krásná, výkonná a rychlá. Slavná americká lokomotiva GG1 obrazem

Mohutná elektrická lokomotiva GG1, vyráběná v letech 1934 až 1943, byla určena primárně pro vozbu rychlíků na tratích železniční společnosti Pennsylvania Railroad. Lokomotiva se vyznačuje...

11. ledna 2024

OBRAZEM: Repliky lokomotiv z pionýrských dekád století páry mají páru

Představme si krásu prvních parních lokomotiv prostřednictvím fotografií jejich funkčních replik. Repliky mají oproti pradávným originálům jednu zásadní výhodu – díky technologickému pokroku dosud...

25. prosince 2023

OBRAZEM: Jediná s americkým čumákem v RVHP. Tahala i vlaky s jádrem

Díky americkým kořenům byly lokomotivy maďarských železnic řady M61 doslova unikátem. Tahaly například osobní vlaky s turisty k Balatonu nebo speciální vlaky s jaderným materiálem. Jejich většímu...

12. prosince 2023

OBRAZEM: První horská zubačka byla… Ta americká samozřejmě. A jezdí dodnes

První horská ozubená železnice byla dokončena v roce 1869 ve Spojených státech. Jejím cílem je vrchol hory se snad nejhorším počasím na planetě Zemi. Přibližme si tuto dodnes provozovanou železnici...

6. prosince 2023

Výkonné americké lokomotivy Little Joe dostaly přezdívku po Stalinovi

Mohutné elektrické lokomotivy, později přezdívané Little Joe, vyráběli Američané v letech 1947 až 1948 pro Sovětský svaz. Jenže mezitím se rozhořela studená válka, a tak z exportu tohoto strategicky...

20. listopadu 2023

OBRAZEM: První švýcarská elektrifikovaná zubačka vznikla ve století páry

Ozubnicová trať Gornergratbahn z roku 1898 se tehdy stala nejvýše položenou železniční tratí v Evropě. Tento primát jí ovšem už za několik let, v následujícím století, sebrala postupně po úsecích...

14. listopadu 2023

OBRAZEM: Malá lokomotiva, která si zaslouží galerii velkou jako Prase

Mezi významná hnací drážní vozidla vyráběná v tehdejším Československu patří i dvounápravové posunovací lokomotivy přezdívané nejčastěji Prasátko, přičemž se můžeme setkat i s označením Prase. A...

18. října 2023

Slavná britská pára obrazem. Divoká kachna ukázala Němcům, zač je toho loket

Sláva britských proudnicových parních lokomotiv LNER třídy A4 vystoupala div ne ke hvězdám. Na svém kontě si jedna z nich nese i záznam v Guinnessově knize rekordů, tak byla rychlá.

27. září 2023

Ta podoba. Vlaky světových diktátorů jsou luxusní pevnosti

S nedávnou cestou severokorejského diktátora Kim Čong-una do Ruska se do popředí zájmu veřejnosti dostaly pancéřové vlaky. Je Kimův dopravní prostředek ojedinělý, nebo je pevnost na kolejích běžná...

16. září 2023

OBRAZEM: Zajímavost francouzské železnice. Picasso měl věž, a navíc šejdrem

Mezi zajímavá železniční vozidla můžeme bezpochyby zařadit i francouzský motorový vůz řady X 3800 zvaný Picasso. Vyznačoval se nesymetricky umístěnou věžovou nástavbou stanoviště strojvedoucího. Byl...

13. září 2023

OBRAZEM: Poslední parní lokomotivou vyvinutou pro ČSD byla moderní Rosnička

Československo bylo významným producentem železničních lokomotiv. Nejprve parních a potom elektrických a motorových. Vyvrcholením československé konstrukce v oboru parních lokomotiv se stala řada...

24. srpna 2023

Tatry na kolejích. V Kopřivnici vyráběli i drezíny, a to včetně ozbrojených

V portfoliu výrobků značky Tatra se objevily i drezíny několika typů, od těch inspektorských přes vozíky pro zajištění údržbových prací na železniční trati až po vozidla speciální, kam patřila...

6. srpna 2023

OBRAZEM: Velký Bejček se stal největší parní legendou lokálek ČSD

Parní lokomotiva řady 423.0, zvaná Velký Bejček, se významně zapsala do historie parní trakce u ČSD. Byla výsledkem snahy modernizovat a trochu sjednotit lokomotivní park pro lokální a vedlejší tratě...

30. července 2023

OBRAZEM: Také Ital měl svůj zázrak, luxusní rychlík Settebello

Luxusní elektrická jednotka Settebello se stala symbolem poválečného rozvoje Itálie. A byť nakonec nevznikla v původně očekávaných množstvích, byl tento typ vlaku dekády „vlajkovou lodí“ italských...

19. července 2023

Giganty na kolejích obrazem. Kvůli lokomotivám Big Boy se upravovala trať

Americké lokomotivy Big Boy patří mezi největší a nejsilnější parní lokomotivy světa, každopádně jsou z parních obrů nejznámější. Prostřednictvím komentované galerie se stručně seznamme s...

29. června 2023

OBRAZEM: Nejlepší rychlíková lokomotiva z dob mocnářství stojí v pražském NTM

Vrchol vývoje parních lokomotiv v rakouském mocnářství představuje řada 310. Po pádu monarchie zdědily některé stroje nově ustanovené ČSD, které je označily řadou 375.0. Dodnes se dochovaly dva...

20. června 2023

OBRAZEM: Naše Malá Bobina ze závodů V. I. Lenina. Pomáhala i při stavbě Lipna

Byť rčení: „co je malé, to je hezké“, nemá absolutní platnost, tak u elektrické lokomotivy řady E422.0 nám nezbývá, než s ním souhlasit. Stručné seznámení s touto neobvyklou lokomotivní řadou nám...

13. června 2023

Legendy ČSD obrazem. Hektor z ČKD zahájil velkou motorizaci našich drah

Začátky rozsáhlé motorizace ČSD jsou spjaty s lokomotivou T435.0, zvanou Hektor, později kvůli upřesnění Malý Hektor. Z této lokomotivy konstrukčně přímo vycházela větší a těžší T458.1, tedy Velký...

7. června 2023

OBRAZEM: Jezdily jako žehlička. Elektrické posunovací lokomotivy Škoda

Plzeňská Škodovka vyráběla pro ČSD celkem čtyři řady, rozuměj typy, elektrických posunovacích lokomotiv. První řadou byla E458.0 a z ní vycházely i ty zbývající, a proto si jsou na první pohled...

24. května 2023

Mezi největší unikáty Národního technického muzea patří parní vůz Komarek

Jedním z největších tuzemských unikátů z oboru dopravní techniky je parní železniční vůz řady M124.0, zvaný Komarek. Patří mezi pouhé čtyři parní vozy v Evropě, které jsou provozovanými muzejními...

20. května 2023

OBRAZEM: Nejstrmější rakouskou zubačku si „vynutil“ František Josef I.

Nejstrmější rakouská ozubnicová železnice Schafbergbahn vede od jezera Wolfgangsee na horu Schafberg. Trať dlouhá 5,85 kilometrů překonává výškovou diferenci 1 190 metrů, průměrné stoupání činí 203...

15. května 2023

Regionova a další přestavby motoráku, který se tak trochu přemnožil

Mnozí na něho nadávali, on však na to nedbal a dřel, co mu síly stačily. Mluvíme o motoráku řady 810, původně značeného M152.0, který vedle neutrálních získal i přezdívky nelichotivé, jako například...

2. května 2023