Dějiny drážních vozidel
OBRAZEM: Zubačka na „Ledové moře“ nepotěšila provozovatele mulí dopravy
Významným dopravně obslužným prvkem Montblanského masivu je zubačka Montenvers, která se může pochlubit rekordními ročními počty cestujících. Zubačka přibližuje turistům především zajímavý ledovec...
OBRAZEM: Tramway du Mont-Blanc je nejvýše položenou francouzskou zubačkou
Zubačka Tramway du Mont-Blanc je jednou z nejvýše položených železničních tratí v Evropě a tou nejvýše položenou ve Francii. Původní projekty této železnice byly velice divoké, proto na ně nedošlo a...
OBRAZEM: Náš poslední meziválečný rychlý motorák doplatil na německou okupaci
Nový rychlý motorový vůz pro ČSD, jehož prototypový exemplář byl oficiálně představen 14. března 1939, dostal přezdívku Stříbrný šíp. Doba mu však nepřála, následujícího dne vpadla do okleštěné...
OBRAZEM: Vlaky TGV jako patrové. Jeden speciální dosáhl rychlosti 574,8 km/h
První francouzské elektrické vysokorychlostní vlaky TGV vstoupily do služby v roce 1981. Od té doby přichází výroba s jejich různými inovovanými typy, přičemž od roku 1995 to jsou i typy patrové.
Autofotka: Šraňky dolů, a všichni z cesty! VW Bulli jako ajznboňácký dříč
Největší hvězdou dnešního setkání fanoušků vozidel VW Bus v Hannoveru je „Bulli rail“ z roku 1955, který nemá volant a jezdí po kolejích. Přestavěný Volkswagen T1 pod zkratkou Klv-20 sloužil německým...
OBRAZEM: Naše první elektrická rychlíková lokomotiva jezdila jen v Praze
Realizované elektrifikační snahy prvorepublikových ČSD se omezily na tzv. pražský uzel. Při této příležitosti bylo v roce 1925 objednáno několik elektrických lokomotiv, a to jak traťových, tak...
OBRAZEM: Na Dračí skálu. Nejstarší německá zubačka má všechny pražce ocelové
Nejstarší německou ozubnicovou železnicí je Drachenfelsbahn. Při svém zprovoznění v roce 1883 byla vyzdvihována jako technická senzace, skutečně přímo technische Sensation. Vrcholová stanice leží na...
Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala
Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská elektrická lokomotiva řady Ae 6/6. Hlavním revírem těchto lokomotiv byla v letech jejich největší...
OBRAZEM: Parní lokomotiva, která měla rozměry malé, ale význam velký
Nejvýznamnější rakouskou lokomotivní řadou v kontextu českého průmyslu byla řada 97. V používání těchto lokomotiv samozřejmě pokračovaly po rozpadu monarchie i Československé státní dráhy, které je...
Velký železniční KVÍZ: Máte-li dost páry, zkuste vytřít zrak Sheldonovi
Projeďte se aktivně historií železniční dopravy, ve světě i doma. Čekají na vás otázky rozmanité, z železničních událostí a milníků, primátů a rekordů, rozpoznávání trakčních vozidel i našich nádraží.
OBRAZEM: První primárně proudnicová parní lokomotiva v USA nespalovala uhlí
První typ americké lokomotivy, který od samého počátku vznikal s proudnicovým opláštěním, byl určen pro rychlíky Hiawatha společnosti Milwaukee Road. Lokomotiva Milwaukee Road Class A byla postavena...
OBRAZEM: Jediná maďarská zubačka jezdí v Budapešti. Patří mezi nejstarší
Zubačky „zakleté“ v katastru jednoho města nejsou jen tak obyčejná věc, a přeci dvě takové relativně blízko naší domoviny najdeme. Jednu v Budapešti a druhou ve Stuttgartu. Podívejme se nyní na tu...
Když přišel Bugatti s luxusním propadákem, zachránil situaci motorákem
Přestože je Ettore Bugatti znám především jako otec slavných automobilů, povedl se mu výrazný přesah v díle i do světa železniční dopravy. Za tento chvályhodný úspěch mohl poděkovat neúspěchu s...
OBRAZEM: Parní lokomotivy ČSD. Poslední byly v provozu ještě v roce 1981
Předmětem dnešního obrazového referátu jsou parní lokomotivy, potažmo historie parní trakce Československých státních drah. Prostřednictvím rozmanitého fotografického materiálu si představíme většinu...
Byla krásná, výkonná a rychlá. Slavná americká lokomotiva GG1 obrazem
Mohutná elektrická lokomotiva GG1, vyráběná v letech 1934 až 1943, byla určena primárně pro vozbu rychlíků na tratích železniční společnosti Pennsylvania Railroad. Lokomotiva se vyznačuje...
OBRAZEM: Repliky lokomotiv z pionýrských dekád století páry mají páru
Představme si krásu prvních parních lokomotiv prostřednictvím fotografií jejich funkčních replik. Repliky mají oproti pradávným originálům jednu zásadní výhodu – díky technologickému pokroku dosud...
OBRAZEM: Jediná s americkým čumákem v RVHP. Tahala i vlaky s jádrem
Díky americkým kořenům byly lokomotivy maďarských železnic řady M61 doslova unikátem. Tahaly například osobní vlaky s turisty k Balatonu nebo speciální vlaky s jaderným materiálem. Jejich většímu...
OBRAZEM: První horská zubačka byla… Ta americká samozřejmě. A jezdí dodnes
První horská ozubená železnice byla dokončena v roce 1869 ve Spojených státech. Jejím cílem je vrchol hory se snad nejhorším počasím na planetě Zemi. Přibližme si tuto dodnes provozovanou železnici...
Výkonné americké lokomotivy Little Joe dostaly přezdívku po Stalinovi
Mohutné elektrické lokomotivy, později přezdívané Little Joe, vyráběli Američané v letech 1947 až 1948 pro Sovětský svaz. Jenže mezitím se rozhořela studená válka, a tak z exportu tohoto strategicky...
OBRAZEM: První švýcarská elektrifikovaná zubačka vznikla ve století páry
Ozubnicová trať Gornergratbahn z roku 1898 se tehdy stala nejvýše položenou železniční tratí v Evropě. Tento primát jí ovšem už za několik let, v následujícím století, sebrala postupně po úsecích...
OBRAZEM: Malá lokomotiva, která si zaslouží galerii velkou jako Prase
Mezi významná hnací drážní vozidla vyráběná v tehdejším Československu patří i dvounápravové posunovací lokomotivy přezdívané nejčastěji Prasátko, přičemž se můžeme setkat i s označením Prase. A...
Slavná britská pára obrazem. Divoká kachna ukázala Němcům, zač je toho loket
Sláva britských proudnicových parních lokomotiv LNER třídy A4 vystoupala div ne ke hvězdám. Na svém kontě si jedna z nich nese i záznam v Guinnessově knize rekordů, tak byla rychlá.
Ta podoba. Vlaky světových diktátorů jsou luxusní pevnosti
S nedávnou cestou severokorejského diktátora Kim Čong-una do Ruska se do popředí zájmu veřejnosti dostaly pancéřové vlaky. Je Kimův dopravní prostředek ojedinělý, nebo je pevnost na kolejích běžná...
OBRAZEM: Zajímavost francouzské železnice. Picasso měl věž, a navíc šejdrem
Mezi zajímavá železniční vozidla můžeme bezpochyby zařadit i francouzský motorový vůz řady X 3800 zvaný Picasso. Vyznačoval se nesymetricky umístěnou věžovou nástavbou stanoviště strojvedoucího. Byl...
OBRAZEM: Poslední parní lokomotivou vyvinutou pro ČSD byla moderní Rosnička
Československo bylo významným producentem železničních lokomotiv. Nejprve parních a potom elektrických a motorových. Vyvrcholením československé konstrukce v oboru parních lokomotiv se stala řada...
Tatry na kolejích. V Kopřivnici vyráběli i drezíny, a to včetně ozbrojených
V portfoliu výrobků značky Tatra se objevily i drezíny několika typů, od těch inspektorských přes vozíky pro zajištění údržbových prací na železniční trati až po vozidla speciální, kam patřila...
OBRAZEM: Velký Bejček se stal největší parní legendou lokálek ČSD
Parní lokomotiva řady 423.0, zvaná Velký Bejček, se významně zapsala do historie parní trakce u ČSD. Byla výsledkem snahy modernizovat a trochu sjednotit lokomotivní park pro lokální a vedlejší tratě...
OBRAZEM: Také Ital měl svůj zázrak, luxusní rychlík Settebello
Luxusní elektrická jednotka Settebello se stala symbolem poválečného rozvoje Itálie. A byť nakonec nevznikla v původně očekávaných množstvích, byl tento typ vlaku dekády „vlajkovou lodí“ italských...
Giganty na kolejích obrazem. Kvůli lokomotivám Big Boy se upravovala trať
Americké lokomotivy Big Boy patří mezi největší a nejsilnější parní lokomotivy světa, každopádně jsou z parních obrů nejznámější. Prostřednictvím komentované galerie se stručně seznamme s...
OBRAZEM: Nejlepší rychlíková lokomotiva z dob mocnářství stojí v pražském NTM
Vrchol vývoje parních lokomotiv v rakouském mocnářství představuje řada 310. Po pádu monarchie zdědily některé stroje nově ustanovené ČSD, které je označily řadou 375.0. Dodnes se dochovaly dva...
OBRAZEM: Naše Malá Bobina ze závodů V. I. Lenina. Pomáhala i při stavbě Lipna
Byť rčení: „co je malé, to je hezké“, nemá absolutní platnost, tak u elektrické lokomotivy řady E422.0 nám nezbývá, než s ním souhlasit. Stručné seznámení s touto neobvyklou lokomotivní řadou nám...
Legendy ČSD obrazem. Hektor z ČKD zahájil velkou motorizaci našich drah
Začátky rozsáhlé motorizace ČSD jsou spjaty s lokomotivou T435.0, zvanou Hektor, později kvůli upřesnění Malý Hektor. Z této lokomotivy konstrukčně přímo vycházela větší a těžší T458.1, tedy Velký...
OBRAZEM: Jezdily jako žehlička. Elektrické posunovací lokomotivy Škoda
Plzeňská Škodovka vyráběla pro ČSD celkem čtyři řady, rozuměj typy, elektrických posunovacích lokomotiv. První řadou byla E458.0 a z ní vycházely i ty zbývající, a proto si jsou na první pohled...
Mezi největší unikáty Národního technického muzea patří parní vůz Komarek
Jedním z největších tuzemských unikátů z oboru dopravní techniky je parní železniční vůz řady M124.0, zvaný Komarek. Patří mezi pouhé čtyři parní vozy v Evropě, které jsou provozovanými muzejními...
OBRAZEM: Nejstrmější rakouskou zubačku si „vynutil“ František Josef I.
Nejstrmější rakouská ozubnicová železnice Schafbergbahn vede od jezera Wolfgangsee na horu Schafberg. Trať dlouhá 5,85 kilometrů překonává výškovou diferenci 1 190 metrů, průměrné stoupání činí 203...
Regionova a další přestavby motoráku, který se tak trochu přemnožil
Mnozí na něho nadávali, on však na to nedbal a dřel, co mu síly stačily. Mluvíme o motoráku řady 810, původně značeného M152.0, který vedle neutrálních získal i přezdívky nelichotivé, jako například...