Podle investora, jímž je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), je takový postup ekonomický. Upěchovaný násep bude až sedm a půl metru vysoký a nakonec překrytý ornicí vytěženou z místa a osázenou zelení. Hotový bude do několika měsíců.
„Není to neobvyklá technologie. Recyklujeme zbytky ze staveb, což je státní priorita při nakládání s odpady. Pochopitelně materiál projde kontrolou, aby v něm nebyly nebezpečné látky,“ uvedl mluvčí ŘSD pro Jihočeský kraj Adam Koloušek.
ŘSD záměr odůvodňuje tím, že i když je podle jeho údajů hluk v místě ještě pod horní hranicí normy, vychází vstříc obyvatelům obce, kteří si na něj stěžují od roku 2013, kdy byl v lokalitě otevřený úsek D3. Dálnice tam vede po mostě dlouhém 765 metrů. Od nejbližších domů je vzdálená 400 metrů. Stavba o délce několika stovek metrů bude pokračovat v ochranném pásmu dálnice na státních pozemcích.
„Podobné řešení má i sousední obec Myslkovice. Nechtěli jsme tu betonové protihlukové stěny, val splyne lépe s krajinou. Takové řešení ani nepotřebuje speciální průchody pro zvěř,“ míní Miloslav Novotný, starosta Zvěrotic se 400 obyvateli.
Ačkoli údaje z měření hluku z dálnice nepřekročily normu, v obci v budoucnu očekávají kumulaci hluku od vlaků a budoucí zvyšující se provoz na D3. Právě stavba železniční vysokorychlostní trati poskytla materiál pro protihlukový val. Bude ho tvořit zemina, kamení a hrubé stavební odpady, které se navezou na místo a uválcují. Val bude mít plochu přes půl hektaru a objem 21 tisíc krychlových metrů. To představuje návoz asi tří tisíc nákladních aut.