Leden byl pro silničáře nejhorší za pět let. Letní opravy ale neovlivní

  14:57aktualizováno  14:57
Jihočeští silničáři spotřebovali od loňského listopadu téměř 19 tisíc tun soli. Za leden to bylo více než 13 tisíc tun - nejvíce za posledních pět let. Rozbité silnice se však i přes zvýšené náklady na zimní údržbu oprav dočkají.

Ilustrační snímek | foto: Marek Podhora, MAFRA

Teploty pod bodem mrazu, časté sněhové srážky i v nižších polohách a nebezpečná ledovka zaměstnaly jihočeské silničáře hned od počátku roku 2017. Z hlediska údržby silnic byl tak pro ně leden nejnáročnější.

Oproti loňskému roku se náklady za první měsíc v roce navýšily až o 16 milionů korun. Listopad a prosinec hodnotí ředitel Správy a údržby silnic Jihočeského kraje (SÚSJK) Jan Štícha v dlouhodobém srovnání jako podprůměrný.

Zimní údržba silnic

Spotřeba soli v tunách

Leden 2012 9 730
Leden 2013 8 230
Leden 2014 3 780
Leden 2015 7 290
Leden 2016 10 010
Leden 2017 13 556

Spotřeba inertního posypu

Leden 2012 16 635
Leden 2013 19 599
Leden 2014 11 415
Leden 2015 17 531
Leden 2016 20 467
Leden 2017 22 484

Náklady: listopad-březen
(v milionech korun)

2011-2012 237
2012-2013 329
2013-2014 154
2014-2015 222
2015-2016 193
2016-2017* 172
Pozn.: * - jen do ledna

„Pouze v kontextu s posledními třemi zimními obdobími, která však byla obdobími podprůměrnými, lze hovořit o vyšší náročnosti. Každopádně ještě nelze předjímat konečný účet za zimu, to bude možné až na počátku dubna,“ připomněl Štícha.

Kvůli lednovému mrazivému počasí museli jihočeští silničáři zásoby inertního posypu doplňovat, dokupovalo se zhruba jedenáct tisíc tun. Od listopadu do ledna je stála zima zatím 172 milionů korun. Oficiálně končí zimní údržba až v březnu, celkový účet bude mnohem vyšší. Konečná čísla budou známá v dubnu.

V Budějovicích spotřebovali 620 tun soli

Loni se náklady na údržbu jihočeských silnic za celé období až do března vyšplhaly ke 192 milionům korun. Nejvíce silničáři utratili za období mezi lety 2012 a 2013. Tehdy to bylo téměř 330 milionů korun. Mezi nejproblematičtější úseky patří komunikace ve vyšších nadmořských výškách, zejména na Českokrumlovsku a Prachaticku.

„Za uplynulé období byla složitá údržba zejména mezi Želnavou a Volary na silnici I/39, protože terén je tu kopcovitý a zatěžuje ho kamionová doprava,“ zmínil Štícha. Vzhledem ke stavu komunikace byl problém s údržbou i na silnici II/161 mezi Vyšším Brodem a Studánkami a II/163 mezi Vyšším Brodem a Herbertovem, které v letošním roce opraví.

Ačkoliv dal první měsíc v roce silničářům v kraji zabrat, neměla by podle ředitele SÚSJK vyšší částka na dosavadní údržbu drasticky ovlivnit péči o silnice v létě. „Zatím nemluvíme o nijak mimořádném stavu. Jsem přesvědčen, že údržba silnic v létě nebude muset být omezována,“ věří Štícha.

S náročnějším úklidem vozovek se během ledna potýkali i v Českých Budějovicích, ačkoliv loňský leden byl finančně na údržbu náročnější. Spotřeba písku činila 160 tun a soli se vypotřebovalo 620 tun. Letošní leden vyšel krajské město na necelých pět milionů korun, loni byl o tři miliony dražší.

„Ve skladech zbývá 600 tun soli a 100 tun písku. Maximálně do tří dnů dodavatelé dovezou jakékoliv množství,“ vysvětlil náměstek budějovického primátora Petr Podhola.

Na opravy půjde více než miliarda

Správa a údržba silnic spravuje v kraji více než šest tisíc kilometrů vozovek. Silnice II. a III. třídy jsou ve vlastnictví Jihočeského kraje. Komunikace I. třídy jsou v majetku státu a ty má v kompetenci kraj na základě smluvního vztahu s ministerstvem dopravy.

V tuto chvíli připravuje správa projekty na modernizaci silnic za více než jednu miliardu korun, opravovat se bude necelých 300 kilometrů dopravních cest. Ministerstvo dopravy je navíc připravené uvolnit na zanedbané silnice II. a III. třídy v krajích zhruba 2,5 miliardy korun.

Nejvýznamnější rekonstrukce se plánuje v Češnovicích na 12,5kilometrovém úseku silnice II/145 od křižovatky s I/20 směrem na Němčice. Oprava by měla stát podle předpokladů 115 milionů korun a bude spolufinancována z IROP.

„Na opravy komunikací půjdou z našich prostředků desítky milionů korun, stěžejní bude stav silnic po zimě,“ uvedl Štícha.

Jihočeští silničáři v uplynulých letech rozšiřovali kapacity skladů posypového materiálu. V roce 2016 postavili halu v Plané u Budějovic, o rok dříve vznikl sklad na sůl v Mokré na Krumlovsku.

„Aktuálně nezvažujeme další výstavbu, kapacita a rozmístění hal v současnosti odpovídají našim potřebám,“ shrnul Štícha. Aktuální skladová kapacita se pohybuje okolo 36 tisíc tun soli a 54 tisíc tun inertních posypových materiálů.

  • Nejčtenější

V Česku napadl první letošní sníh, na silnicích hrozí námraza

V nejvýše položené obci v Česku na šumavské Kvildě se přes noc objevil první letošní sníh. Snímky zveřejnili tamní...

Premium

Bratři proti „dé tři“. Stát nabídl 20 milionů, teď žádá vyvlastnění

Stát chce po letech sporů vyvlastnit motocentrum u Tábora, kvůli kterému stojí dostavba D3. Deset let se bratři Petr a...

Premium

Masakr v Rudolfově změnil underground. Dostal se i do majora Zemana

Před 45 lety se v hospodě Na Americe u Českých Budějovic odehrál policejní zákrok, který do té doby neměl v...

OBRAZEM: Vltava teče pod Orlíkem v původním korytě, odkryla historii

Hladina vodní nádrže Orlík v posledních týdnech klesla o více než šest metrů. Voda se tak prakticky vrátila do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hasič: Pořád se mi zdá o záchraně dívky na Černé věži, ve snu ji nechytím

Devětapadesátiletý hasič Miroslav Bureš převzal od českobudějovického primátora medaili Za zásluhy a zavzpomínal na...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

U centra Budějovic vyrostla divadelní Bouda, zazní v ní i opera Dalibor

Už půl století měla stát na Mariánském náměstí v Českých Budějovicích nová budova divadla. Jenže se ji i kvůli...

České dráhy budou vozit Jihočechy dalších deset let, posílí spoje

V prosinci posílení spojů a přidání spěšných vlaků, později nákup moderních elektrických RegioPanterů i motorových...

Lidé v Jindřichově Hradci protestují proti stavbě bytových domů

Obyvatelé dvou jindřichohradeckých sídlišť se bouří proti stavbě nových bytových domů. Myslí si, že z nich bude bydlení...

Lesy ČR chtějí kácet u Boubínského pralesa. Požádaly o výjimku

Lesy České republiky podaly žádost o výjimku k plošnému kácení na území národní přírodní rezervace Boubínský prales...

SOUTĚŽ: Zapojte se do velké fotosoutěže o hračky Fisher-Price
SOUTĚŽ: Zapojte se do velké fotosoutěže o hračky Fisher-Price

Milé maminky, letos jsme si pro vás opět připravili velkou fotosoutěž se značkou Fisher-Price! Vyfoťte své děťátko s jeho oblíbenou hračkou, nahrajte ji do soutěže a získejte hodnotné ceny.

Najdete na iDNES.cz