Čtvrtek 28. září 2023, Den české státnosti
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. září 2023 Den české státnosti

Leden byl pro silničáře nejhorší za pět let. Letní opravy ale neovlivní

  14:57
Jihočeští silničáři spotřebovali od loňského listopadu téměř 19 tisíc tun soli. Za leden to bylo více než 13 tisíc tun - nejvíce za posledních pět let. Rozbité silnice se však i přes zvýšené náklady na zimní údržbu oprav dočkají.

Ilustrační snímek | foto: Marek Podhora, MAFRA

Teploty pod bodem mrazu, časté sněhové srážky i v nižších polohách a nebezpečná ledovka zaměstnaly jihočeské silničáře hned od počátku roku 2017. Z hlediska údržby silnic byl tak pro ně leden nejnáročnější.

Oproti loňskému roku se náklady za první měsíc v roce navýšily až o 16 milionů korun. Listopad a prosinec hodnotí ředitel Správy a údržby silnic Jihočeského kraje (SÚSJK) Jan Štícha v dlouhodobém srovnání jako podprůměrný.

Zimní údržba silnic

Spotřeba soli v tunách

Leden 2012 9 730
Leden 2013 8 230
Leden 2014 3 780
Leden 2015 7 290
Leden 2016 10 010
Leden 2017 13 556

Spotřeba inertního posypu

Leden 2012 16 635
Leden 2013 19 599
Leden 2014 11 415
Leden 2015 17 531
Leden 2016 20 467
Leden 2017 22 484

Náklady: listopad-březen
(v milionech korun)

2011-2012 237
2012-2013 329
2013-2014 154
2014-2015 222
2015-2016 193
2016-2017* 172
Pozn.: * - jen do ledna

„Pouze v kontextu s posledními třemi zimními obdobími, která však byla obdobími podprůměrnými, lze hovořit o vyšší náročnosti. Každopádně ještě nelze předjímat konečný účet za zimu, to bude možné až na počátku dubna,“ připomněl Štícha.

Kvůli lednovému mrazivému počasí museli jihočeští silničáři zásoby inertního posypu doplňovat, dokupovalo se zhruba jedenáct tisíc tun. Od listopadu do ledna je stála zima zatím 172 milionů korun. Oficiálně končí zimní údržba až v březnu, celkový účet bude mnohem vyšší. Konečná čísla budou známá v dubnu.

V Budějovicích spotřebovali 620 tun soli

Loni se náklady na údržbu jihočeských silnic za celé období až do března vyšplhaly ke 192 milionům korun. Nejvíce silničáři utratili za období mezi lety 2012 a 2013. Tehdy to bylo téměř 330 milionů korun. Mezi nejproblematičtější úseky patří komunikace ve vyšších nadmořských výškách, zejména na Českokrumlovsku a Prachaticku.

„Za uplynulé období byla složitá údržba zejména mezi Želnavou a Volary na silnici I/39, protože terén je tu kopcovitý a zatěžuje ho kamionová doprava,“ zmínil Štícha. Vzhledem ke stavu komunikace byl problém s údržbou i na silnici II/161 mezi Vyšším Brodem a Studánkami a II/163 mezi Vyšším Brodem a Herbertovem, které v letošním roce opraví.

Ačkoliv dal první měsíc v roce silničářům v kraji zabrat, neměla by podle ředitele SÚSJK vyšší částka na dosavadní údržbu drasticky ovlivnit péči o silnice v létě. „Zatím nemluvíme o nijak mimořádném stavu. Jsem přesvědčen, že údržba silnic v létě nebude muset být omezována,“ věří Štícha.

S náročnějším úklidem vozovek se během ledna potýkali i v Českých Budějovicích, ačkoliv loňský leden byl finančně na údržbu náročnější. Spotřeba písku činila 160 tun a soli se vypotřebovalo 620 tun. Letošní leden vyšel krajské město na necelých pět milionů korun, loni byl o tři miliony dražší.

„Ve skladech zbývá 600 tun soli a 100 tun písku. Maximálně do tří dnů dodavatelé dovezou jakékoliv množství,“ vysvětlil náměstek budějovického primátora Petr Podhola.

Na opravy půjde více než miliarda

Správa a údržba silnic spravuje v kraji více než šest tisíc kilometrů vozovek. Silnice II. a III. třídy jsou ve vlastnictví Jihočeského kraje. Komunikace I. třídy jsou v majetku státu a ty má v kompetenci kraj na základě smluvního vztahu s ministerstvem dopravy.

V tuto chvíli připravuje správa projekty na modernizaci silnic za více než jednu miliardu korun, opravovat se bude necelých 300 kilometrů dopravních cest. Ministerstvo dopravy je navíc připravené uvolnit na zanedbané silnice II. a III. třídy v krajích zhruba 2,5 miliardy korun.

Nejvýznamnější rekonstrukce se plánuje v Češnovicích na 12,5kilometrovém úseku silnice II/145 od křižovatky s I/20 směrem na Němčice. Oprava by měla stát podle předpokladů 115 milionů korun a bude spolufinancována z IROP.

„Na opravy komunikací půjdou z našich prostředků desítky milionů korun, stěžejní bude stav silnic po zimě,“ uvedl Štícha.

Jihočeští silničáři v uplynulých letech rozšiřovali kapacity skladů posypového materiálu. V roce 2016 postavili halu v Plané u Budějovic, o rok dříve vznikl sklad na sůl v Mokré na Krumlovsku.

„Aktuálně nezvažujeme další výstavbu, kapacita a rozmístění hal v současnosti odpovídají našim potřebám,“ shrnul Štícha. Aktuální skladová kapacita se pohybuje okolo 36 tisíc tun soli a 54 tisíc tun inertních posypových materiálů.

  • Nejčtenější

Dívkám hodí do pití drogu a pak je znásilní. V Krumlově nic neobvyklého

V Českém Krumlově přibývá lidí, kterým někdo vhodil drogu do pití bez jejich vědomí. Diskuzi mezi místními odstartoval...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pády favoritů, Boleslav a Kladno slaví první výhry. Kometa i přes góly dál tápe

Po třetím kole hokejové extraligy už není žádného stoprocentního týmu. Jak Hradec, tak i Karlovy Vary totiž v pátečním...

Kometa má první body, Pardubice sedmi góly vládly šlágru. Spartě pomohla výzva

V úplně opačných rolích vstupovaly do pátého kola hokejové extraligy Sparta s Kometou. Zatímco Pražané ještě v novém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chci být sám, řekl patnáctiletý chlapec, a vzal spacák a odešel. Policie ho našla

Policisté vypátrala patnáctiletého Adriana Chmelaře z Boršova na Českobudějovicku. Z domova odešel pod záminkou, že...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Úbytek ptáků v lese má vážné dopady, zjistili jihočeští vědci na Papui

Les bez ptáků si u nás zřejmě nikdo nedokáže pořádně představit. Přesto jihočeští vědci pod vedením ekoložky Kateřiny...

Čelní náraz do kamionu na D3 u Tábora katapultoval řidiče mimo kabinu

Dálnice D3 u Tábora u 79. kilometru byla v obou směrech několik hodin neprůjezdná. Srazily se tam dva kamiony, policie...

Vítkův hrádek je zavřený, spor mezi obcí a spolkem, který ho provozoval, trvá

Na webu obce Přední Výtoň je výrazným písmem napsáno, že od 13. září je z důvodu technické údržby Vítkův hrádek...

Katolické lesy chtějí obnovit těžbu kamene u Hosína, plánují i odstřely

Jihočeské katolické lesy plánují dobývat kámen v bývalém lomu v lesích na Budějovicku. Už mají souhlasná stanoviska od...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...