Na trati z Českých Budějovic do Prahy by mohly vlaky jezdit dvoustovkou

  12:57aktualizováno  12:57
Modernizace trati mezi hlavním městem a Českými Budějovicemi počítá s rychlostí vlaků do 160 kilometrů v hodině. Správa železniční dopravní cesty bude zjišťovat, kde by mohly jet rychleji. Chce také prolomit odpor proti stavbě kolejí nedaleko Hosína.

Součástí koridoru České Budějovice - Praha je i nádraží ve Veselí nad Lužnicí. | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Zatímco se cestující na trase České Budějovice – Praha v posledních týdnech museli vypořádávat s nepříjemnou výlukou na kolejích, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) přemýšlí, jak tam po dokončení modernizace vlaky ještě více zrychlit.

Místo plánovaných 160 km/h by to mohlo být v některých úsecích až 200 km/h. Oznámil to Petr Hofhanzl, ředitel stavební správy západ SŽDC.

„Necháváme zpracovávat studii, která tuto možnost prověří. Víme, že by to mělo být na některých úsecích možné. Trať má rezervy a může se po ní jet i rychleji,“ potvrdil na úterním výjezdním zasedání dopravního výboru.

Po dokončení modernizace celého koridoru mezi Prahou a Budějovicemi budou vlaky jezdit z hlavního města do Tábora za hodinu, do Budějovic za hodinu a půl. Zrychlením ve vybraných místech by se dalo dosáhnout ještě kratších časů.

Jenže modernizace a její příprava na některých místech drhnou. MF DNES zmapovala, jak to nyní na koridoru vypadá. Hofhanzl připustil, že například u části z Nemanic do Ševětína na Českobudějovicku se SŽDC za uplynulé dva roky prakticky neposunula. Důvodem byl odpor části obyvatel, jimž vadila trasa navržená příliš blízko Dobřejovic, které jsou místní částí Hosína.

„Proti samotnému koridoru nic nemáme. Navrhujeme, aby se násep posunul dál od místní části Dobřejovice severovýchodním směrem. Původně se zvažovalo mnoho variant vedení trasy,“ sdělil před časem starosta Hosína Jan Řičánek.

Správa se pokusí dostat obyvatele a vedení obce na svou stranu na jednání, které se v hosínské hospodě uskuteční za dva týdny. „Představíme variantu, která je podle nás v dostatečné vzdálenosti od Dobřejovic, soupravy by navíc projížděly za přírodním valem,“ upozornil Hofhanzl.

Pokud se přípravu podaří rozpohybovat, SŽDC by časem mohla začít dělat dokumentaci pro stavební povolení. Tento proces může trvat další tři roky, než by se vůbec mohla soutěžit samotná stavba. Její součástí je i téměř pětikilometrový Chotýčanský tunel, se kterým správa i přes odhadované obrovské náklady dál počítá.

Na dvou úsecích pracují

Aktuálně pak modernizace koridoru, která spočívá vždy především v tom, že je pak trať dvoukolejná, pokračuje na dvou místech. Pracuje se mezi Sudoměřicemi a Voticemi na hranici Jihočeského a Středočeského kraje a pak ještě mezi Ševětínem a Dynínem.

„U Votic je stavba v plném proudu, trať více narovnáme, zmodernizujeme zastávky, postavíme protihlukové stěny. V úseku nebudou žádné železniční přejezdy,“ vyjmenoval Hofhanzl.

Náklady přesahují 8,6 miliardy korun. Součástí jsou také dva tunely Mezno a Deboreč. Ani tato akce se neobešla bez komplikací. Aktuálně tam dodatečně správa řeší se zástupci úřadu Mezna zajištění vodovodu před zahájením ražby tunelu.

Ve Střezimíři zase jednají o tom, že by zůstala část starých kolejí zachovaných, aby je bylo možné do budoucna využívat pro turistické účely. Na Voticku by se pak část trasy, kterou vlaky po modernizaci opustí, mohla proměnit na cyklostezku.

Na přelomu roku by mělo být hotovo mezi Ševětínem a Dynínem

Stavební sezona pak naplno začala i mezi Ševětínem a Dynínem, kde by mělo být úplně hotovo na přelomu roku. Úsek byl sice dvoukolejný, ale neodpovídal parametrům koridoru.

„Jedná se o část dlouhou přes čtyři kilometry. Součástí jsou nová nástupiště ve stanici Neplachov a Dynín,“ informovala Kateřina Šubová, mluvčí SŽDC. Právě zde už se dříve počítalo s tím, že by tudy vlaky mohly projíždět rychlostí 200 km/h. V těsném sousedství železnice mohou cestující pozorovat také pokračující budování úseku dálnice D3 Bošilec – Ševětín.

V kraji chybí ještě zmodernizovat železnici mezi Soběslaví a Doubím. „Příprava v tomto případě nebyla vůbec jednoduchá, přitom už jsme ji měli hotovou. Před osmi, deseti lety jsme však byli donuceni hledat úspory a to nás extrémně zdrželo. Nyní přece jen soutěžíme zhotovitele akce, jejíž odhadované náklady jsou 4,5 miliardy korun,“ řekl Hofhanzl. Pokud nenastanou další komplikace, stavět se tam začne letos.

V rekonstrukci je nyní také výpravní budova v Ševětíně, kde dělají třeba novou střechu. A za několik týdnů by se mohli pustit do práce na novém přestupním terminálu u vlakového nádraží ve Veselí nad Lužnicí.

„Vznikne zde například parkoviště, také čtyři zastávky pro autobusy a bude zde i prostor se sociálním zázemím či přístřešek. Vše přímo naváže na podchod k nástupištím, který už zde funguje,“ vyjmenoval starosta Veselí Vít Rada. Na akci má město nyní připravených 26 milionů korun.

Autor:

Nejčtenější

Jágrova show. Čtyřmi góly vrátil Kladno do extraligy, Chomutov sestupuje

Jaromír Jágr slaví společně s kladenskými spoluhráči gól v síti Českých...

Pětileté čekání je u konce. Hokejové Kladno slaví v 10. kole baráže triumf v Českých Budějovicích 4:2 a s ním i návrat...

Pardubice slaví udržení po divoké výhře, blízko extralize je i Kladno

Pardubičtí hokejisté (zleva: Petr Sýkora, Tomáš Rolinek, Brian Ihnacak) slaví...

Zachráněno! Hokejisté Pardubic si v 9. kole baráže o Tipsport extraligu zajistili účast v nejvyšší soutěži i pro příští...

Řidička MHD si podle lidí za jízdy lakovala nehty na nohou, volali policii

Ulicí E. Rošického jezdí v Českých Budějovicích jen linka 8. Oůvodně tam přitom...

Kuriózní případ zaznamenali policisté v Českých Budějovicích. Přivolali je cestující z trolejbusu s tím, že si řidička...

Lvy do zoo nedám, to se raději přestěhuji do ciziny, říká chovatelka

S chovem exotických šelem začala Iva Lapková Zelinová před osmi lety, kdy si...

Chovatelce šelem Ivě Lapkové Zelinové z Jindřichohradecka se před několika dny nepodařilo získat dodatečné povolení k...

Straku někdo zastřelil, soused se vzduchovkou přiznal jen palbu na terč

Žena našla na zahradě zastřelenou straku.

Střelbu ze vzduchovky slýchali v posledních dnech lidé v českobudějovické části Čtyři Dvory. Když jedna z obyvatelek...

Další z rubriky

Straku někdo zastřelil, soused se vzduchovkou přiznal jen palbu na terč

Žena našla na zahradě zastřelenou straku.

Střelbu ze vzduchovky slýchali v posledních dnech lidé v českobudějovické části Čtyři Dvory. Když jedna z obyvatelek...

Sedm cest na Kleť. Znáte všechny trasy, které vedou na jihočeskou horu?

Souhrn vybraných tras. Kterou jste se na Kleť už vydali vy?

Je to fenomén. Kleť. Říká se, že každý Budějovičák by měl na vrchol do výšky 1 084 metrů alespoň jednou za život...

Tetřeva musíme propagovat. Kvůli jeho ochraně, říká šumavský ornitolog

Ornitolog Správy Národního parku Šumava Aleš Vondrka

Na Šumavě se daří udržovat populaci tetřeva, sokoli tu zakládají hnízda. Naopak tetřívek je na pokraji přežití....

PŘÍBĚH ALKOHOLIČKY: Už nemůžu, dnes přestávám pít
PŘÍBĚH ALKOHOLIČKY: Už nemůžu, dnes přestávám pít

Rozhodla jsem se, že přestanu pít. Dnešku budu říkat Den Nula. Den, kdy jsem si načetla spoustu informací o tom, jak na to. Den, kdy jsem zlikvidovala všechny lahve. Ani nevím, kolikátého je, protože takové to: od pondělka, od prvního, od ledna přestanu, nefunguje.

Najdete na iDNES.cz