Hlavním důvodem kompletní přeměny trati na pomezí Jihočeského kraje a Vysočiny je zrychlení jízdní doby vlaků. Doposud trvá cesta bezmála hodinu a půl, nově by se měla zkrátit zhruba na 65 minut. Rekonstrukce by podle odhadů Správy železnic (SŽ) měla stát dvě miliardy korun.
„Předpokládáme, že první práce začnou v polovině roku 2022. Po obnově tratě se zvýší maximální rychlost z 50 na 60 až 80 kilometrů za hodinu,“ vysvětluje mluvčí SŽ Nela Friebová.
Nejvíce budou změny vidět na zabezpečovacích zařízeních v železničních stanicích. Bezpečnost bude posílená i na samotné trati, jíž se bude týkat i zavedení dálkového ovládání. Změní se rovněž počet přejezdů, část z nich bude nově opravená a bezpečnější.
Jeden z přejezdů navíc úplně zmizí – z obce Sedlejov na Jihlavsku, kde by ho podle správy mohla nahradit objízdná komunikace. „Za takových podmínek se zrušením přejezdu souhlasíme,“ potvrzuje starosta Sedlejova Milan Beneš.
Dále SŽ počítá s rekonstrukcí kolejí, opravami několika mostů a propustků. „Ve stanici Telč necháme opravit i kolejiště. Na řadě železničních stanic budou stát nová nástupiště a vznikne nová zastávka, Slavonice – škola. Na místě současné zastávky Slaviboř pak vybudujeme výhybnu,“ shrnul už dříve mluvčí SŽ Marek Illiaš.
Poprvé se o kompletní opravě trati uvažovalo už před více než deseti lety. Důležitý byl pro správu souhlas úřadů a obcí podél trasy. Ta vede například přes Dačice, Telč, Hodice či Třešť. Až na drobné připomínky neměl nikdo k záměru větší výhrady. Plánovanou rekonstrukci vítají i v jihočeských Slavonicích.
„Měli jsme k celému plánu jen minimální připomínky týkající se výstavby nové zastávky u školy, jinak nemáme vůbec nic proti. Jsme zároveň rádi, že se vybuduje nové osvětlení podél kolejí,“ říká místostarosta Slavonic Karel Pavlů s tím, že by zlepšení dopravní obslužnosti na východní cíp Jihočeského kraje mohlo pomoci i turistickému ruchu.
Těší se na více turistů
„Jsem přesvědčený o tom, že se modernizace celé trati projeví i v návštěvnosti města. Obzvláště v létě k nám míří spousta turistů. Hodně tomu pomáhá i to, že na dráze leží Telč, která je zapsaná na seznamu UNESCO,“ myslí si Pavlů. V letních měsících jezdí ze Slavonic do Kostelce také historická parní lokomotiva.
Správa železnic na konci loňského roku podala žádost o územní rozhodnutí a očekává, že řízení začne na jaře letošního roku. Pokud nebude stavební úřad požadovat žádné doplnění či úpravu dokumentace, nebude akci nic bránit a SŽ může vyhlásit i výběrové řízení. „V tuto chvíli tedy o zhotoviteli ještě nemáme jasno,“ doplňuje Friebová.
Železniční cesta z Kostelce do Slavonic dříve vedla až do stanice Fratres na rakouské straně hranic, ale po uzavření hranic na konci 2. světové války končily vlaky svou pouť přímo ve Slavonicích. Ty se snažily s Rakouskem vyjednat obnovení spojení, ale kvůli velké finanční náročnosti od toho jižní sousedé ustoupili.
„Osobně mě to moc mrzí, ale důvody jsou pochopitelné. Místo toho tu máme cyklostezku a obě strany hranice jsou spojené i pravidelnou autobusovou linkou,“ dodává místostarosta Pavlů.
Vlaky mezi Kostelcem a Telčí začaly jezdit v roce 1898. Úsek do Slavonic byl zprovozněný až v roce 1902 a o rok později byla dráha protažená do Rakouska.