Testy prováděla Správa železnic (SŽ) od 23. do 26. října na nově vybudovaných traťových úsecích Soběslav – Doubí u Tábora a Sudoměřice u Tábora – Votice. Ke zkouškám posloužila lokomotiva Vectron.
„Zjištěné poznatky se vyhodnotí pro případné použití mostních konstrukcí na vysokorychlostních tratích, tedy i pro rychlosti přes 300 km/h. Zkoušky byly naplánované tak, aby měly minimální vliv na jízdu pravidelných vlaků,“ upřesnil mluvčí SŽ Jan Nevola.
Vlastní testy a vyhodnocení chování mostů odborníci prováděli pomocí speciálních diagnostických zařízení Fakulty stavební Českého vysokého učení technického v Praze.
„Při průjezdu zkušební soupravy ve vysokých rychlostech se ve spolupráci s Výzkumným ústavem kolejových vozidel také vyhodnocovaly aerodynamické efekty v tunelech. Experti se zaměřili zejména na stanovení tlakového zatížení vozidla a komfortu cestujících,“ zmínil Nevola.
Další měření bylo na nástupištích, a to pro zjištění aerodynamických účinků projíždějícího zkušebního vlaku i spojů v pravidelném provozu. Zjišťovalo se také, jaký tlak vyvinou soupravy v blízkosti koleje.
Vlastní měření a vyhodnocení zajišťovaly Vysoké učení technické v Brně, Ústav železničních konstrukcí a staveb a Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice, Geofyzikální ústav Akademie věd ČR a Výzkumný ústav železniční.
Chybí úsek Nemanice - Ševětín
Do budoucna se pro čtvrtý železniční koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi počítá se zrychlením vlaků až na dvoustovku. Proto je na trati také potřeba takzvaný systém ETCS, tedy evropský vlakový zabezpečovací systém.
Mluvčí SŽ Dušan Gavenda vysvětlil, že pro zvýšení rychlosti je nutné splnit některé legislativní a technické podmínky. „Musíme prověřit dynamiku trakčního vedení a zprovoznění ETCS. Zkoušky rychlosti 200 km/h jsou plánované na příští rok,“ upřesnil.
Koridor je takřka celý zmodernizovaný, chybí ještě úsek na Českobudějovicku ze Ševětína do Nemanic, jehož součástí bude i skoro pětikilometrový Chotýčanský tunel. Práce na něm mají začít v roce 2026.
Ministr dopravy Martin Kupka nedávno oznámil, že vláda schválila další kroky v přípravě nových PPP projektů na připravovaných dálnicích a železničních tratích. A mezi projekty vhodné pro PPP je zařazený právě i tento jihočeský úsek železničního koridoru.
25. září 2022 |