Od července do září startoval vrtulník záchranářů ke 32 nočním zásahům

  9:09aktualizováno  9:09
Těžký armádní vrtulník létá k pacientům do všech koutů jižních Čech od ledna ze základny v Bechyni na Táborsku. Přes počáteční kritiku ze strany Jihočeského kraje pokrývá letecká záchranka bez problémů celou oblast. Horší časy doletu v řádu minut jsou jen směrem na Šumavu.

Letecká záchranka sídlí na vojenském letišti v Bechyni. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Od července vrtulníky absolvují i noční lety, do konce září jich už bylo 32. Od začátku roku do konce září měl stroj Sokol už celkem 458 zásahů. To je o jeden víc, než měla letecká záchranka v kraji za celý loňský rok.

Přeletů v nočních hodinách si nemohli nevšimnout místní, kteří bydlí ve vilové čtvrti nedaleko českobudějovické nemocnice. Některé to i budí.

„Je to určitě nepříjemné, nejen ten hluk, ale i světla, která nám v tu chvíli jdou do oken. Párkrát mě to vzbudilo,“ říká Václav Augustin žijící v ulici E. Pittera.

Stížnosti ve velkém armáda ale neeviduje. Před dvěma měsíci se pouze ozval jeden obyvatel Litvínovic, ale stížnosti se neopakovaly.

„Noční lety jsou samozřejmě náročnější a rizikovější, ale armádní piloti jsou na létání za zhoršených podmínek vycvičeni. Leteckou část posádky tvoří dva piloti, kapitán, pilot navigátor a palubní technik. Jejich zkušenosti a týmová spolupráce tvoří základ,“ vysvětlil Zdeněk Pašek, náčelník Odboru letecké záchranné služby a urgentní medicíny Armády ČR.

Sanitka je v noci v řadě případů rychlejší, říká šéf záchranky

Podle ředitele Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje Marka Slabého je spolupráce s armádou na výborné úrovni. Ale v nočních letech velký přínos nevidí. „Než se nasvítí přistávací plocha, tak to trvá. Sanitka je v řadě případů při cestě do nemocnice rychlejší,“ myslí si Slabý.

Bechyně je vzdálená od někdejší základny u krajského města zhruba 36 kilometrů vzdušnou čarou. Nejdéle tak vrtulník nyní letí do východní nebo jižní části kraje, což může trvat až třicet minut.

Právě doletové časy kritizovala jihočeská záchranka před začátkem roku, než si letecký transport zraněných převzala armáda. Na Lipno a Šumavu byly lety podle mluvčí záchranky Petry Kafkové loni v létě nejčastější. A na Šumavu se dostane nyní vrtulník s pětiminutovým zpožděním, než když se létalo od Českých Budějovic. To ale prý nijak nemá ovlivnit záchranu pacienta, ke kterému je vrtulník vyslaný.

„Nemáme určený žádný limit. Základním kamenem přednemocniční péče je pozemní záchranná služba, která má podle zákona stanovený čas dojezdu 20 minut. Letecká slouží k centralizaci nejtěžších stavů do krajských nemocnic. Nyní se zlepšila dostupnost letecké záchranné služby pro hustěji obydlené části kraje, například na Písecku. Ve vzdálenějších oblastech zahájí ošetření pozemní posádka nebo na Šumavě lze využít Horskou službu. Všude v republice klesá dostupnost zdravotnické péče s narůstající vzdáleností od měst a buďme realisté, nikdo nečeká, že dorazíme za 15 minut,“ argumentuje Pašek.

Od doby, co se základna letecké záchranné služby přesunula do Bechyně, zůstal heliport a hangáry na letišti v Plané u Budějovic prázdné. Jihočeský kraj ho přitom vybudoval za necelých 60 milionů korun. Zázemí v Plané teď slouží jen částečně jako výjezdová základna posádky bez lékaře a záložní operační středisko.

„Heliport a hangár využité nejsou. Armáda podle příslibu měla koupit malé vrtulníky, které sem budou létat jako záchranářské. A to se doteď nestalo a za působení této vlády se to už určitě nepodaří. Rádi bychom, kdyby se našel někdo, kdo by si heliport pronajímal,“ prohlásila jihočeská hejtmanka Ivana Stráská.

Nejdéle do čtyř let má stát vytvořit novou koncepci letecké záchranné služby platnou pro celou zemi. Své místo by pak našly v letecké záchrance i lehké stroje.

Nejčtenější

Na Jindřichohradecku se pohybuje šelma, zřejmě puma americká

Roční samice pumy americké Princess při pravidelné vycházce na Malé Straně.

Mezi obcemi Velký Ratmírov a Deštná na Jindřichohradecku se podle policie pohybuje velká kočkovitá šelma, zřejmě puma...

Nepanikařte, radí lidem v největším keřovém labyrintu střední Evropy

Obludiště se rozkládá na ploše šest tisíc metrů čtverečních, na níž roste 12...

V Dolní Pěně u Jindřichova Hradce mají největší keřový labyrint ve střední Evropě. Na návštěvníky čekají tři kilometry...

Převrácený tahač shořel i s převáženým strojem, řidič zemřel v kabině

Řidič kamionu, který nedaleko Vodňan sjel ze silnice, na místě zemřel.

S požárem kamionu ráno bojovali jihočeští hasiči na silnici I/20 u Libějovic na Strakonicku. Vůz vyjel mimo silnici,...

Nákladní vůz nedal přednost motorce, její řidič při střetu zemřel

Nákladní auto vyjíždělo u Vodňan z vedlejší silnice a zřejmě nedalo přednost...

Dva motorkáři zemřeli v úterý na silnicích v jižních Čechách. Jeden přišel o život na Strakonicku, když se střetl s...

Dvěma cyklistkám sraženým do příkopu zůstalo zrcátko z audi, řidič ujel

Ilustrační snímek

Neomalený řidič srazil na Strakonicku dvě cyklistky a ujel. Ženy, které jely na frekventované silnici spojující Písek s...

Další z rubriky

Z českobudějovické školy odcházejí učitelé. Vedení přineslo chaos, tvrdí

Základní škola stojí v Dukelské ulici v centru Českých Budějovic.

Z českobudějovické Základní školy Dukelská odchází na konci školního roku dvanáct učitelů. Některým z nich vadí nulová...

Léto v Českých Budějovicích začíná, oživí ho Múzy na vodě i Plachanda open

Na slepém rameni Malše v Českých Budějovicích město pořádá Múzy na vodě.

V Českých Budějovicích začíná tradiční program Léta ve městě. Hudba bude znít pravidelně na Sokolském ostrově u...

Na Orlíku obnovili zóny pro skútry, Hněvkovická přehrada ji má nově

Na dodržování předpisů na vodě a alkohol u vůdců plavidel dohlížejí smíšené...

Státní plavební správa opět vymezila na Orlíku zónu, ve které mohu řidiči vodních skútrů zkoušet skoky a akrobacii....

Najdete na iDNES.cz